Ducatisteen
Medlem
Tur gubben inte träffades i skallen
Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.
Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.
Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.
Inga försäkringsbolag accepterar heller att försäkra banhojar så banåkare det blir för den stora massan av förare helt orimliga ekonomiska risker.
Och det vore dödsstöten för all banåkning.
Det krävs vårdslöshet för att vinna i rätten. Det har alla missat i denna tråden. Att bevisa vårdslöshet inom racing i princip omöjligt. Varför? Racing är vårdslöst i sig
Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.
Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.
Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.
Du har inte varit in i forumdelen "Filmer och Bilder" nyligen va?Upp med filmen så får pöbeln avgöra.
Enklast och lämnar inget för egen tolkning.
Ptjae, Du väljer själv nick, men känns inte helt okey ändå Ibland tänker man kanske inte igenom konsekvenserna hela vägen ut redan i inledningsskedet, men Du kan ju knappast ha förväntat Dig titeln som depåns populäraste snubbe när Du positionerar Dig med att en förare är personligt skadeståndsansvarig för vad som händer på banan?Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg
Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.
Bra! Så ska det gå till, vi hjälps åt att hålla tillvaron så säker som möjligt.Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta...
Bad Du om hjälp eller krävde Du att Marcell skulle pröjsa? Varför skulle Marcell sponsra? Men hur mycket skulle han sponsra, vad ansåg Du var rimligt? 50/50? Sa Du det?Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen.
Jaså? Handen på hjärtat - har det aldrig lossnat någon skruv, någon kåpdetalj eller någon mindre del från Din hoj genom åren? Har Du verkligen 100% koll på något i livet ber jag att få gratulera, det har inte jag. Inte heller någon annan jag känner, inte ens min Hustru (fast det skulle hon aldrig erkänna)... Vad har Du för ansvar om en malör skulle inträffa för Dig? Var går gränsen för det Du anser man ska ha koll på? Punkterna som besiktas? Att absolut inget kan lossna, koll med momentnyckel inför varje pass? Skjuter man motorn på grund av att kamkedjesträckaren havererar, vem ansvarar då för konsekvenserna?Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
OK, men vilka omständigheter var så onormala att Du beslöt att gå vidare? Med 20 dgr bana per år är Du rätt erfaren, hur kan Du då tolka AP:s villkor till att vi förare ska stå skadeståndsansvariga för vad vi eller våra maskiner orsakar på grund av otur, haveri eller olycka? Förstår Du konsekvensen av den inställningen vid t ex invaliditet? Med 20 bandagar per säsong, kan Du ge exempel på någon arrangör med liknande villkor i sin ansvarsförsäkran? Var Du medveten om att dagen arrangerades under Motortävlingsförsäkring och inte under Trafikskadelagen?När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller.
Om det inte är pengar - vad är det då? I det sista är jag verkligen enig med Dig! Kan det verkligen kännas bra? Utvecklas saken som Du tänkt Dig eller hoppats på?För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Ja, det är enkelt att vara förståsigpåare i depån när man inte är personligen berörd utan bara behöver stå bredvid och tycka till... Men till syvende och sist är det bara kärande resp svarande som ska stå inför skranket och tvätta sin byk offentligt. I rättsfall brukar parterna positionera sig längre och längre ifrån varandra och tenderar att övervärdera sin argumentation resp underskatta motpartens. Nu har Du fått Marcell att bli orolig, skriftväxla med fogden respektive rätten samt vässa sina argument. Det kanske var en del av Ditt mål?Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Många frågor blev det Men det vore intressant att i alla fall få svar på några.Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.Jag är nyfiken över hur debiteringen på 12.000kr är fördelad, med tanke på att "Gubbjäveln" inte själv upptäckt att kylaren varit trasig, så borde det rimligtvis inte vara mer än just kylaren som gått sönder. Sedan när kostade en kylare 12.000kr inkl. byte?
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.
Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på
det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen.
Du har inte varit in i forumdelen "Filmer och Bilder" nyligen va?
Mja en oem-kylare till en gsxr1000 -12 kostar ca 5500kr från Bikebandit, med lite moms och så är det runt 7000kr. Slå på vinst, annan prissättning i Sverige, ett par packningar och arbete så är inte 12-tusen så långt ifrån vad man kan tänkas få till svar om man frågar en svensk firma vad de skulle ta för jobbet.
Visserligen en intressant fråga. Givetvis vore det bra att få svart på vitt vad som gäller. Jag tror dock inte att vi egentligen vill veta vad som gäller. Sanningen kan vara hård.
...eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Vinner gubben detta så ligger ju framtiden i att köra licens bandagar. Endast folk med race maskiner och licens är välkomna.
Många arrangörer får nog lägga ner men dom som blir kvar kommer ju vara super seriösa.
Kanske även sporten då får sig ett uppsving när man helt plötsligt måste ha utlöst licens för att köra bana och då är steget till att tävla inte så långt heller!!
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg
Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.
Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |