Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt

Du väntade nästan 300 inlägg innan du hade filat färdigt på; "delar av min sida".

Grymt förtroendeingivande.

Om du inte släpper en sån grej så finns det nog inte mycket du släpper. Det luktar efterkonstruktion hela rasket.

Upp med filmen om du kan visa att det var hans styrvikt eller något han körde på. Har du det på film när du körde fram och upplyste om den tappade styrvikten också?

Kan inte annat än undra vad du har för nick i vanliga fall?
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Tjena gubbjäveln,

Bra att höra din syn på saken, även om du hävdar "andra orsaker som har gjort att du gått vidare med saken" så skulle jag faktiskt vilja veta vad du är ute efter. Pengarna förnekar du, vad finns kvar då? Prestige?
Om du går vidare och vi, mot förmodan, får en dom som prejudicerande expanderar deltagares ansvar för andras egendom på avlyst bana, vad har du vunnit då?
Den allmänna förlusten går dock att förutse, många kommer inte att vilja/våga åka bandagar så det blir säkert avsevärt färre tillfällen om ens några. Det kan tom bli svårt för dig att hitta 20 bandagar/år. I värsta fall skulle en sådan dom kunna smitta av sig på allt som händer på avlyst bana, tävlingar och klubbträningar inbegripet.

Jag har inte en aning om hur diskussionen mellan dig och trådstartaren avlöpte på Mantorp, jag känner ingen av er, kanske TS uttryckte sig korkat och dumt, kanske du också, sårade känslor kräver upprättelse.
Jag vet, jag är också gubbjävel ibland, lätt kolerisk dessutom...

Men du, säg mig, är det värt priset?

Pelle Träff, Norrköping
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du "Gubbjäveln", det skulle vara oerhört intressant att få höra din tolkning av den "ansvarsfriskrivning" jag gissar att även du borde ha skrivit under innan körningen startade. Det pappret som stipulerar att all körning sker på egen risk och som din motpart hänvisar till. Hur ser du på det?

Jag är nyfiken helt enkelt..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag får nog fortfarande säga att jag inte fattar att man på en bankörning kan vilja kräva att någon annan skall betala skador på hojar dom inte äger!?

Hur skulle det se ut om alla var tvungna att göra på det viset?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När jag blir gammal vill ja oxå ha syn som tillåter mig att se en styrvikt komma i sådan hastighet att den skadar kylet.

Hoppas bara jag har kvar känseln så jag märker när den träffar.....
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Ok, du har ju först sagt att prylen swishar förbi dig i huvudhöjd och inte upptäckt skadan i din kylare förrens andra påpekar det. Då kommer du på att det måste vara Marcells vikt som skadat den.

Tappar man nånting som färdas i 250kmh i en viss riktning så fortsätter den prylen i samma riktning.

Möjligheten finns att han tappat den, fått in den i bakhjulet varpå den slungats mot dig. Men isåfall finns samma möjlighet att han tappat vikten något tidigare varv och kört på den, eller något av alla föremål som skräpar på våra banor som skjutits på dig. Är det oaktsamhet, som bör straffas, att inte se/väja för en skruv i 250kmh? Eftersom man inte ser föremålet på filmen träffa din kylare så känns det exakt lika troligt att du själv kört på något som legat på banan som skjutits upp från ditt framhjul.

Vad hade du gjort om hans, eller någon annans hoj, hade börjat pissa olja på samma ställe och du bromsat omkull dig i inbromsningen efter raksträckan? Grattis! Betala en ny hoj.

Att du skriver att du kör 20 bandagar/säsong gör bara hela historien ännu mer tragisk. Då borde du vara väl medveten om dels hur det går till på de där bandagarna, och dels veta att saker lossnar/går sönder.

Styrändsvikter kan dessutom (beroende på modell) gå att rotera lite även när de är fastskruvade, då själva vikten är skild från skruven. Så hur säkert är det att den andra var lös?

Personligen så både tror och hoppas jag att du förlorar i tingsrätten.
Och att den där bandagen var den sista för din del med någon av de etablerade arrangörerna.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)
Ja du är en Gubbdjävel för du anar inte vad håller på att ställa till dessutom kommer du att bli den mesta hatade hojåkare i norra europa, om det nu är så här djävla dumt som det påstås att du kräver en sådan ersättning av en hojbroder när man är på egenrisk och kör. Skulle han rammat dig med hojen eller trängt av dig skulle jag kunna hålla med men detta,,,,, du måste vara från vettet.
Den här tråden är så osannolik att jag nästan tror det är en påhittestory...
Jag är instruktör på Sviestad och det händer att folk klantar sig och orsakar att någon kör av ( 1 gång vad jag vet ) så ser vi till att man snackar ihop sig och ber om ursäkt eller vad som nu krävs. Du borde pratat med någon ansvarig/instruktör för arrangemanget och snackat igenom detta på plats.

Var en man och lägg ner det här nu.

Phillipe Massa F1 fick en bildel i huvudet och nästan strök med på kuppen, blev någon vållande till den händelsen? Nej.
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med l

Va!! Kör du med läckande kyl karl? O säkert glykol också. Hur du inte koll på grejerna?

<bara retoriskt ifrågasättande alltså, även du verkade ju inte heller uppfylla kraven på en perfekt hoj, vilket som många har sagt är rätt svårt när grejerna pressas så hårt>

Och sen undrar jag varför just krashpuckar och styrändar har enklare att studsa än andra saker - berätta så vi vet??

Det låter som du hade en videokomera onboard, just den typ av löst sittande utstyr har väl varit föremål för diskussion då dom ofta vill lämna ekipaget lättast vid lite armbågande eller liknade. Men du kanske sätter fast dina grejer bättre ...
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Vad är det som är så dåligt med att få saken prövad i domstol (mer än för ts då)?
Tror vi är många som undrar vad som gäller vid en olycka med allvarliga personskador med oförsäkrade fordon på privatarrangerade bandagar.
Kan man som deltagare friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.
Kan man som arrangör friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.

Är väl ganska bra att saken prövas i rätten pga. en trasig kylare än när någon brutit ryggraden och kräver flera miljoner i skadestånd.


Tjena gubbjäveln,

Bra att höra din syn på saken, även om du hävdar "andra orsaker som har gjort att du gått vidare med saken" så skulle jag faktiskt vilja veta vad du är ute efter. Pengarna förnekar du, vad finns kvar då? Prestige?
Om du går vidare och vi, mot förmodan, får en dom som prejudicerande expanderar deltagares ansvar för andras egendom på avlyst bana, vad har du vunnit då?
Den allmänna förlusten går dock att förutse, många kommer inte att vilja/våga åka bandagar så det blir säkert avsevärt färre tillfällen om ens några. Det kan tom bli svårt för dig att hitta 20 bandagar/år. I värsta fall skulle en sådan dom kunna smitta av sig på allt som händer på avlyst bana, tävlingar och klubbträningar inbegripet.

Jag har inte en aning om hur diskussionen mellan dig och trådstartaren avlöpte på Mantorp, jag känner ingen av er, kanske TS uttryckte sig korkat och dumt, kanske du också, sårade känslor kräver upprättelse.
Jag vet, jag är också gubbjävel ibland, lätt kolerisk dessutom...

Men du, säg mig, är det värt priset?

Pelle Träff, Norrköping
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det som är så dåligt med att få saken prövad i domstol (mer än för ts då)?
Tror vi är många som undrar vad som gäller vid en olycka med allvarliga personskador med oförsäkrade fordon på privatarrangerade bandagar.
Kan man som deltagare friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.
Kan man som arrangör friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.

Är väl ganska bra att saken prövas i rätten pga. en trasig kylare än när någon brutit ryggraden och kräver flera miljoner i skadestånd.

Varför? Det räcker väl att man kör på EGEN RISK.
Det vore bättre att vi hojåkare drog åt samma håll.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel

Nej, då hade du funderat på hur du skulle fått ihop hojen så du kunnat fortsätta istället för att hitta någon som kunde betala.

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Inget som hjälper dig än, kanske om han sopat till dig eller så men då är det ett brott och påverkar inte vad som hänt på banan.

. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning

Satt kanske inte så långt inne ändå.....


Shit happens, lev med det eller skaffa en tryggare hobby.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad är det som är så dåligt med att få saken prövad i domstol (mer än för ts då)?
Tror vi är många som undrar vad som gäller vid en olycka med allvarliga personskador med oförsäkrade fordon på privatarrangerade bandagar.
Kan man som deltagare friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.
Kan man som arrangör friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.

Är väl ganska bra att saken prövas i rätten pga. en trasig kylare än när någon brutit ryggraden och kräver flera miljoner i skadestånd.

Visserligen en intressant fråga. Givetvis vore det bra att få svart på vitt vad som gäller. Jag tror dock inte att vi egentligen vill veta vad som gäller. Sanningen kan vara hård.

Det kan sluta med att ingen vill ge sig ut på bana av risk att bli stämd av en annan deltagare då försäkringsskyddet inte är tillräckligt. Jag skulle inte ge mig ut på en motorbana om det fanns en risk för att jag skulle bli betalningsskyldig för eventuella personskador.

Det skulle få oerhörda ekonomiska följder även för någon som har en god ekonomi. Skulle heller inte se fram emot att få betala någon persons hoj som i värsta fall kan vara värd ett par hundra tusen kronor.

Enligt amerikansk juridisk logik skulle en drabbad person antagligen inte ge sig på någon där det inte finns något att hämta. Har man tillgångar värt något (företag, fastigheter, värdepapper etc). Då får man var extra försiktig och ställa sig frågan om det är värt risken.

Det är ju på den nivån vi befinner oss nu när man inte kan låta överenskommelsen att var och en står för sina egna skador gälla. Om alla respekterade det skulle vi inte ha den här diskussionen.

Om man nu tycker sig ha behovet att stämma en annan deltagare borde det gälla något verkligen allvarligt där det funnits ett uppsåt. Något uppsåt kan inte jag se i det som framgått hittills.

En fråga jag ställer sig är om man när man formulerat friskrivningen har konsulterat jurister som tittat närmare på juridiken.

Hur det än ligger till med den saken tycker jag inte att något har framkommit som styrker en bra anledning kräva en annan deltagare på pengar. Det verkar röra sig om ett personligt vendetta som riskerar att lämna en bitter smak för oss som gillar att köra på bandagar med våra motorcyklar (utanför SMCs regi).
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det som är så dåligt med att få saken prövad i domstol (mer än för ts då)?
Tror vi är många som undrar vad som gäller vid en olycka med allvarliga personskador med oförsäkrade fordon på privatarrangerade bandagar.
Kan man som deltagare friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.
Kan man som arrangör friskriva sig från ansvar genom att skriva på ett papper.

Är väl ganska bra att saken prövas i rätten pga. en trasig kylare än när någon brutit ryggraden och kräver flera miljoner i skadestånd.

Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.

Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.

Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.

Inga försäkringsbolag accepterar heller att försäkra banhojar så banåkare det blir för den stora massan av förare helt orimliga ekonomiska risker.

Och det vore dödsstöten för all banåkning.
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Risken att bli skadeståndsskyldig finns ju redan nu eftersom ingen vet vad som gäller.

Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.

Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.

Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.

Inga försäkringsbolag accepterar heller att försäkra banhojar så banåkare det blir för den stora massan av förare helt orimliga ekonomiska risker.

Och det vore dödsstöten för all banåkning.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Gubbjäveln har inte på en bana att göra, kanske inte TS heller!
Och de 2 ihop, aldrig mer!
Men kanske dessa två 08:eek:r ska få göra upp i en tingsrätt i Fjollträsk, och vara nöjda med utgången.

Men vi andra kanske kan fortsätta ha kul på och vid sidan av banan?
Jag menar vi som vet vad den som ger sig in i leken...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Det farliga ligger i om gubbdjäveln vinner i tingsrätten för då blir följden att du kommer vid banåkning riskerar att få ersätta fordon som du inte ens har råd att se på bild.

Antag att du är en fattig ensamstående pappa med en gammal gixxer från 85 och du har sparat ihop till den enda banåkningen du har råd med det här året.
Så kör du ihop med gubbdjäveln på en motogp-hoj som han lyckats köpa lös via några outgrundliga vägar.

Sedan kommer han i depån och kräver att du ska lösa in hans hoj för 10 Mkr för enligt honom var det ditt fel.

Inga försäkringsbolag accepterar heller att försäkra banhojar så banåkare det blir för den stora massan av förare helt orimliga ekonomiska risker.

Och det vore dödsstöten för all banåkning.

Tyvärr är det så här i dagens samhälle - förr eller senare kryper alltid någon butthurt besservisser fram och förstör för den stora massan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top