Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vore intressant att se filmklippet, som nån redan påpekat om en sak lossnar från din hoj när du kör i 250 kommer den saken färdas framåt med 250km/h tills luftmostånd och studsar mot marken bromsar den, dvs troligen flugit långt av banan. Om något slungas bakåt mot andra hojen var det troligen nåt som redan låg på banan, typ ett stenskott.

Patetiskt att anmäla nån för smitning oavsett och håller i övring med övriga, jag kör en billig skithoj på bana som jag kan skrota utan att behöva leva på nudlar, ska ju inte behöva lida för nåt annat mongo kör ut med en ny panigale

(edit: om man inte har råd att skrota en panigale förstås, då kan man ju köra bana med en utan att vara mongo)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lösningen blir väl att alla deltagare skriver kontrakt med var och en av dom andra deltagarna. Med 50 förare på banan blir det 50*49 = 2450 kontrakt per pass, sen är det bara för arrangören att arkivera för användning i eventuella framtida tvister.

Kommer stämma nästa person som kör om mig oschysst... exempelvis genom bättre kurv- eller bromsteknik. :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lösningen blir väl att alla deltagare skriver kontrakt med var och en av dom andra deltagarna. Med 50 förare på banan blir det 50*49 = 2450 kontrakt per pass, sen är det bara för arrangören att arkivera för användning i eventuella framtida tvister.

Kommer stämma nästa person som kör om mig oschysst... exempelvis genom bättre kurv- eller bromsteknik. :mad:

Du är inte helt fel ute, men om bandagsarrangören bara ville hålla med hojar, däck&svärmare, bränsle, en container med reservdelar och ett gäng extramotorer så är det bara persedlarna man behöver skriva avtal för. Personlig olycksfallförsäkring får man ordna själv. Nånstans måste man ändå dra gränsen så det inte blir för mycket daltande. Det räcker säkert med ett par tre gubbar från någon världskänd stötdämpartillverkare som justerar efter vad var och en behöver.

Vilka hojar ska de skaffa?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du är inte helt fel ute, men om bandagsarrangören bara ville hålla med hojar, däck&svärmare, bränsle, en container med reservdelar och ett gäng extramotorer så är det bara persedlarna man behöver skriva avtal för. Personlig olycksfallförsäkring får man ordna själv. Nånstans måste man ändå dra gränsen så det inte blir för mycket daltande. Det räcker säkert med ett par tre gubbar från någon världskänd stötdämpartillverkare som justerar efter vad var och en behöver.

Vilka hojar ska de skaffa?

Om det duger med S1000rr så kan du köra det upplägget med California superbike school redan idag. Går att hyra kläder också så slipper du avtala om annat än hjälm. Säkert billigt och bra...

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
288 indignerade inlägg. Nästan alla på temat "Gubben är en idiot".

Har vi verkligen inget annat att hetsa upp oss över? (Menar då inte TS, han har kanske känner att han behöver oroa sig - med fogden i hasorna.)

Är det vinter på SH? Eller något annat skäl att SH-mobben anklagar, dömer och sedan närapå utdelar straffet? Inte konstigt att det blir krig i världen, när nära 300 inlägg handlar om att trycka till en medmänniska vars "brott" tycks vara att ha tagit fel beslut i en rättssak.

*Nej, det var inte jag, inte min kylare.*

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
288 indignerade inlägg. Nästan alla på temat "Gubben är en idiot".

Har vi verkligen inget annat att hetsa upp oss över? (Menar då inte TS, han har kanske känner att han behöver oroa sig - med fogden i hasorna.)

Är det vinter på SH? Eller något annat skäl att SH-mobben anklagar, dömer och sedan närapå utdelar straffet? Inte konstigt att det blir krig i världen, när nära 300 inlägg handlar om att trycka till en medmänniska vars "brott" tycks vara att ha tagit fel beslut i en rättssak.

Kan bara tala för mig själv och för egen del är det totalt obegripligt att begära att någon annan ska stå för mina misstag och utöver det så, Ja, det Är vinter!

Killens första misstag är att inte kolla upp att försäkringen gäller, det andra är att ligga för nära framförvarande och samla på sig ett stenskott som skadar hans hoj.

Detta är min, och uppenbarligen många andras, favoritsysselsättning under det vettiga halvåret.
Bara tanken att det finns tokar som kanske gör så att tillfällena blir både färre och dyrare är ju inte direkt upplyftande så lika bra att vara med och skapa opinion mot de som tycker någon annan ska betala trots att man frivilligt gett sig ut på banan.

Så, här behöver inte dömas, finns inget att döma då det inte begåtts något fel!

(förutom en stämning då...)

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
:1pajasSäg att någon tappar sin hoj i depån där 50 hojar står tätt intill varandra. Dominoeffekten gör att alla hojar ramar och skadas.
Hur skulle sporthojsmaffian då låta?
:hoppa:1pajas:skrämd:cpparty:tomten

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Det handlar nog mer om att väldigt många som skrivit i den här tråden är såna som lägger ganska många dagar på bana varje säsong. En absolut majoritet har förstått att det är på egen risk, och många har dessutom lagt massor med pengar på att laga sina hojar efter avåkningar, oavsett om det är ens eget "fel" eller helt orsakat av någon annans körning.

Att det då dyker upp en person som struntar i hela "egen risk"-biten, och frivilligt bokar en körning där t om arrangören skriver att försäkringar inte gäller, och sen stämmer andra deltagare när oturen är framme.. det är klart att det sticker i ögonen.

(Särskilt när det finns alternativ där försäkringar faktiskt täcker precis sånt här. (SMC kurser) )

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Att många skriver i tråden är väl för att många bryr sig om just det här frågan
Att läsa tråden är valfritt.

Men... nu en annan sak.
Det där med. "Med 50 förare på banan blir det 50*49 = 2450".

Ingen dum ide faktiskt.
Säg att alla som åker en bandag lägger 100kr i en pot. (inga stora pengar igentligen).
Ca 100 pers/dag?
Den potten skulle kunna splittas mellan förare som råkar krascha.
Det skulle ju inte behöva vara tvingande.
Säg att 40 pers väljer att vara med.
Om ingen går om kull, så behöver inget betalas ut o pengarna kan betalas tillbaka.
Går 4 pers omkull, så finns det lite ekonomiskt stöd att hämta från potten.

Det går säkert att utveckla.
Men jag skulle lätt lägga 50-100kr för att någon stackare som går omkull inte ska behöva ta hela smällen.
Det kan ju vara jag.... det kanske aldrig är jag.

gubbjäveln

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2013
Hoj
Finns bara en
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Denna tråd fick helt plötsligt grym potential.

Min ståndpunkt kvarstår oavsett vad sol händer på en bana så pröjsar alla för sina egna skador.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt

:tummenupp
Bra att du kommer och ger din sida av saken med. SH kan inte helt sällan skena iväg med trådarna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bra att båda sidor ger in syn på saken :tummenupp

Dock...

Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.

... förklarar det inte varför du normalt sett inte hade försökt stämma någon men i just detta fallet ville göra det. Personligt agg mot TS? Tyckte du han var otrevlig som inte erbjöd sig stå för åtminstone en del av kostnaden? Blivit drulligt omkörd? Nej, du måste ju inte svara men det känns ju lite udda att ta upp det där om du nu inte vill försvara varför du valde att driva vidare, speciellt när du understryker att det inte är ekonomiskt och inte något mot arrangören.

Så flera på plats tyckte alltså också att det skulle drivas vidare (och ingen verkar ha kommenterat det här). Och SMC!?

Tja, historien blev ju onekligen lite mer intressant såhär 10 sidor in i tråden, på en fredag . :fyllisar

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Körde med Actionpics i slutet av denna säsong på Mantorp. Det var typ åttonde bandagen denna riktigt grymma sommar, allt hade gått bra såhär långt. Börjat få ner tiderna en del utan att börja ta chanser eller liknande. Skyndat långsamt. Lagt ner tid på hojens inställningar och sett till att allt är i bra skick för ökat förtroende. Börjat åka på slicks efter alltför många säsonger med typ Sportsmart. Kört bana sen 2009.

Inregistrering/besiktning gick bra som vanligt, dock hade beläggen fram fått jobba hårdare än vanligt och ansågs var slitna. Hade med mig nya och bytte direkt.

Efter en skön första dag på Mantorp var det dags för andra och sista dagen. Drar ut och kör första passet, ganska lugnt och säkert utan några andra avsikter än att blir varm och kropp och knopp. Direkt efter passet kommer en medelålders herre fram och säger sig ha sett något lossna från min hoj på rakan.

En stund senare kommer han igen och säger att han har upptäckt ”ett stort hål” i sin kylare och menar att det måste ha varit min lösa pryl som träffat hans hoj, han tycker att jag är skyldig och vill att jag ska bidra till en ny kylare.

Han söker upp mig senare på dagen ytterligare en gång med skärmdump från inspelad film där man kan se något som liknar en styrändsvikt. Han ligger då bakom mig på rakan i närmare 250 km/h. Jag förklarar att om det varit min styrändsvikt så är det olyckligt som fan, men att jag inte är beredd att slanta för hans nya kylare. Vi är alla här på samma villkor, vi har skrivit på papper om att körning sker på egen risk, oförsäkrat på inhägnat tävlingsområde och att precis vad som helst skulle kunna hända. Jag vet dessutom att man kan reparera kylare för en mindre peng, samt att alla möjliga skruvar/delar/styrändsvikter kan ligga ute på banan vid körning. Jag har ingen aning om ursprunglig status på hans hoj. Jag vet bara att min hoj klarade besiktningen, jag har inte haft anledning att tro att något skulle vara löst/fel på min hoj. Å andra sidan skulle jag aldrig hävda till 100 % att något aldrig skulle kunna lossna, tror man det så vet man inte vad en hoj är för något.

Han sätter direkt igång att börja fotografera min hoj i depån, är noga med att få med min regplåt osv. Då jag frågar vad han ska använda bilderna till så får jag svaret ”det får du väl se”. Jag blir irriterad och upprepar min fråga ett par gånger varpå han tillslut säger att han ska ge bilderna till sitt försäkringsbolag och att det kan komma att handla om ”smitning”.

Någon månad senare kommer krav från Kronofogden på ca 12 000 kr som jag bestrider. Han har nu valt att gå vidare med detta till domstol. Jag har fått ta del av det material han skickat in till Tingsrätten. Han menar att jag inte följt reglerna som säger att man ska se till att sin hoj är i ”fullgott skick”. Även filmen där man ser något svart komma farandes mot honom är bifogad.

Hur tänker ni som har mycket mer erfarenhet av bankörning kring detta? Hur hade ni reagerat? Nån som råkat ut för något liknande, vad gäller?

And so, the plot thickens... :brynad

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...