Beröm till Action Pics!
Jag har bara ögnat igenom deras hemsida lite snabbt och så vitt jag kan se har kravet på att hojen ska ha gällande trafikförsäkring slopats.
Så förutsatt att inskrivningsblanketten var formulerad lika, som det är citerat ovan, vid olyckstillfället så kan den drabbade åtminstone inte stödja sej på trafikskadelagen.
Det är fortfarande fritt fram att stämma folk men man har i så fall inte mycket stöd för att vinna målet med tanke på hur (åtminstone action pics) har utformat inskrivningsblanketten.
Alltså är en skrotad hoj (som inte ersätts) är något man kallt får kalkylera med och det är väl fair, det är ju ingen som tvingar en att skriva under och ge sej ut och köra.
Men hur ser scenariot ut om man oavsiktligt råkar skada en funktionär, dennes hoj, depå personal, osv under en sådan körning?
Men det där papperet reglerar ju bara förhållandet mellan arrangören och deltagaren - inte relationen mellan deltagarna av arrangemanget. Det är inte värt ett dj__a dugg i en domstolsförhandling där en deltagare bestämt sig för att en annan deltagare orsakat honom valfri olägenhet.
Om det har det minsta bäring så kan ju formuleringen - så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon - faktiskt tolkas som att man med arrangörens goda minne kan stämma någon i ett civilmål. Att ha ansvar för något kan ju till exempel innebära att man ska vidta de åtgärder som krävs för att hålla detta något man ansvarar för i stridbart skick - inklusive att se till att den som orsakat detta något skada skall betala denna skada. Det går ju, som jag ser det, att tolka åt två håll. Det enda som är helt säkert är att arrangören inte håller med försäkringar eller kan hållas ansvarig (-det kan säkert också prövas i domstol om en liknande friskrivningsblankett är giltig i juridisk mening - den kanske strider mot någon paragraf och därför inte gillas i en domstolsförhandling?).
Det blir hur som helst intressant att följa utgången av det här.
PoK