Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Han sätter direkt igång att börja fotografera min hoj i depån, är noga med att få med min regplåt osv. Då jag frågar vad han ska använda bilderna till så får jag svaret ”det får du väl se”. Jag blir irriterad och upprepar min fråga ett par gånger varpå han tillslut säger att han ska ge bilderna till sitt försäkringsbolag och att det kan komma att handla om ”smitning”.

Smitning på bana... jo man tackar!:dummer Är det när man försöker åka ifrån den bakom på bana??? kallas väl annars att TÄVLA!!!!:fakta

Med vänlig hälsning

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Varför ett krav på gällande trafikförsäkring vid bankörningar, utom (för det mesta) SMCs steg 1-4 utbildningar när arrangörerna ändå oftast lagt till att körning sker på egen risk?
Njae, SMC har sitt utbildningsprogram med steg 1-4, där det idag finns inskränkningar i hur många gånger vi som individer får delta i steg 3-4

Även min uppfattning är att svemoförsäkringen endast täcker tredjepart och inte med förare.
Nej, enligt villkoren för licensförsäkringen finns visst skydd för förare/passagerare.

Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Man ska inte vistas på bana om man inte förstår regler osv.

Var för ett par år sedan var jag på en trafiksäkerhetsövning där en man i ca 50-60års åldern var med o körde, minns att jag inte körde samma grupp som han och när hans grupp var ute blev det avflaggat och vi hörde i depån att nån hade åkt av.
Den mannen hade legat bakom en annan deltagare som åkte av banan och av paniken bromsar denne mannen bakom och lyckas lägga omkull cykeln.

Väl inne i depån går den äldre mannen fram till den förste som åkte av och frågade hur dom skulle göra med försäkringen för det var ju uppenbart hans fel att den äldre mannen var tvungen att bromsa och gick omkull, tror mest dom stod och knabbade ett tag och att den äldre mannen gav sig, var inte med och hörde allt eftersom jag skulle ut på banan då men blev klart upprörd av den äldre mannens anklagelser!

Jag hoppas verkligen att du inte ska behöva betala för någonting! och jag hoppas du får mycket hjälp av actionpics som höll i evenemanget och kan framföra regler osv till domstol!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Njae, SMC har sitt utbildningsprogram med steg 1-4, där det idag finns inskränkningar i hur många gånger vi som individer får delta i steg 3-4
Aha, tack för kompletteringen :tummenupp

Nej, enligt villkoren för licensförsäkringen finns skydd för förare/passagerare.
Det där kan du garanterat mycket bättre än jag.

Kollade på detta för några år sedan i någon tråd och då fattade jag det som att det verkliga skyddet egentligen bara gällde tredjepart och du var själv tvungen att ordna en olycksfallsförsäkring men minnet är inte vad det har varit så du har säkert rätt :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att trådskaparen kan ta det lugnt. Kontakta dock kronfogden och bestrid kravet. :tummenupp

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En fundering jag har på saken är: Hur blir kronofogden inblandad, han anmäler väl skadan till sitt försäkringsbolag och sedan bedömer FB vem som är vållande?

En sån här skitsak tror inte jag försäkringsbolagen låter gå till Tingsrätten.

De kontrakt Actionpics, LMS, mfl skyddar arrangören, men saker som händer mellan hojar/förare för man ju stå för självoch tar försäkringsbolaget skadan så är det väl bra då annars får var och en bita i sura äpplet, så jag anser att man ska inte blanda i n arrangören i detta. Sen kanske du skulle gått med på att skriva en skadeanmälan och lämnat in för att då kanske sluppit den här långbänken i ärendet.

Men varför Kronofogden????????

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
En fundering jag har på saken är: Hur blir kronofogden inblandad, han anmäler väl skadan till sitt försäkringsbolag och sedan bedömer FB vem som är vållande?

De kontrakt Actionpics, LMS, mfl skyddar arrangören, men saker som händer mellan hojar/förare för man ju stå för självoch tar försäkringsbolaget skadan så är det väl bra då annars får var och en bita i sura äpplet, så jag anser att man ska inte blanda i n arrangören i detta. Sen kanske du skulle gått med på att skriva en skadeanmälan och lämnat in för att då kanske sluppit den här långbänken i ärendet.

F-bolagen tar väl inte i hojar som klotat på bana (undantag SMC)?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kollade på detta för några år sedan i någon tråd och då fattade jag det som att det verkliga skyddet egentligen bara gällde tredjepart och du var själv tvungen att ordna en olycksfallsförsäkring men minnet är inte vad det har varit så du har säkert rätt :)

Är väl mest så att skyddet för dig själv som person i licensförsäkringen är så ruggigt dåligt så att OM du råkar ut för en allvarligare skada så blir din ersättning ändå en fis i rymden. Åtminstone av vad jag förstått är det lämpligt att även komplettera med en privat olycksfallsförsäkring.

Fördelen med "licens" och licensträning är ju att ingen är helt oförsäkrad.
Och likadant så är det väl det som är "problemet" med bandagar idag. Att det finns folk som åker runt helt oförsäkrade, framförallt med avseende på personskador, och det öppnar ju för otrevligheter när någon väl råkar illa ut.

I en perfekt värld så fungerar arrangörens blankett om att ingen behöver betala någon annans skador, samt att alla deltagare försett sig med en olycksfallsförsäkring.

Den galne målaren

Potatoesmc.com
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Honda cbr 1000rr-08, Ktm 525 03
Var och en står för sina skader om man kör på
En bana tävlaelller träna är det så jäkla svårt att förstå
Det �� även om det suger i bland ��

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Gissningsvis har gybben gnällt hos sitt försäkringsbolag som talat om att den skiten rör vi inte, försäkringen gäller inte på bana. Då tar gubben en rövare och skickat ett krav via kronofogden, troligtvis för att försöka skrämma TS att betala. Bara att bestrida kravet.

Troligtvis gör gubben en konsekvensanalys och avstår från en stämning då det troligtvis kommer att kosta honom en slant då han förlorar. Alternativt så drar han på med en stämning för att skrämmas lite till (det är på tok för billigt att stämma nån) men lägger antagligen ner innan det når tinget (vilket troligtvis tar ett par år).

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Förmodligen är denne ("Kylarmannen") en sådan person som kan jargongen i sådana här dumheter. Det ska hotas med stämning, rättssak och allsköns skit. En väldigt otrevlig typ av människa, de jag träffat på som beter sig så. (Som tur rätt få).
Är det då så lätt ,som många skriver här i tråden, att få kronofogden att skicka ut inbetalningskrav så är det väl det första han såg till? Kan han få betalt genom den skrämseltaktiken har han ju fått lätta pengar.

Oftast är ju personer som dessa av kategorin att de skäller värre än de bits. Men, går han så långt som det verkar kan han ju också vara väldigt van i liknande frågor och då ska ju TS (precis som han fått råd) inte ta striden själv utan anlita ett proffs, alltså advokat. Om dumheten inte bekämpas så vinner den mao...

För övrigt hoppas jag att personen i fråga bannlyses från all form av bankörningsaktivitet i framtiden. Karln har uppenbart inget där att göra.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Helt ärligt så hade jag tagit mig en ordentlig funderare innan jag tog ett beslut i hur jag skulle agera här, blev själv stämd av en rättshaverist för 2 år sen, och polisens råd var "han har givetvis fel men hur mycket tid och pengar är du beredd att lägga på att få det klarlagt"

Det tog en djävla massa kraft och tid men efter 1 år med pärmvis av dokumentation så blev vi kvitt honom, var det värt det för 6000 ja inte då men nu känns det bra.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Gissningsvis har gybben gnällt hos sitt försäkringsbolag som talat om att den skiten rör vi inte, försäkringen gäller inte på bana. Då tar gubben en rövare och skickat ett krav via kronofogden, troligtvis för att försöka skrämma TS att betala. Bara att bestrida kravet.
.
Ja så är det ju förmodligen,,,, det kan kosta för honom själv om han har fel för det är inte gratis att anlita fogden.:Bugar

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
F-bolagen tar väl inte i hojar som klotat på bana (undantag SMC)?
Sug i dig för nu får du lära dig nått nytt,,,,:hej LMS Trafikövningar gäller också försäkring. Men som alltid så har FB rätt att säga nej,,, men jag vet ett fall förra året som fick av FB

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Även att jag kör licens och bandagar så tycker jag inte man kan köra hur illa som helst och slippa undan bara för att alla kör på egen risk.. Tex om någon skulle köra riktigt dumdristigt och torpedat mig så skulle jag tycka att personen i fråga skulle kunna hjälpa till att få ordning på min hoj. Dock så skulle jag aldrig kräva det eller ens försöka men om jag någonsin orsakar att någon vurpar så kommer jag hjälpa den personen så gott jag kan. Jag skulle bli riktigt förbannad om någon slarvade med tex dra fast bromsoken så det orsakade en olycka som jag läste om tidigare i tråden. Såna saker måste man vara säker på att allt är i sin ordning innan man ger sig ut på banan. Gott o ha någon i röven efter rakan på anderstorp för att han inte kunde stanna...

Men det som han bakom Marcell råkade ut för tycker jag inte är något att gnälla över, inget dåligt uppsåt från Marcell och man kan inte vara helt hundra att mindre viktiga saker sitter fast på hojen, om det nu ens var styränden som orsakade hålet i kylar..

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Fan va tråkigt för alla.
Det är väl aldrig någon som medvetet förstör för någon på bana, shit happens.

Jag är helt med på den inofficiella tanken: det som förstörs på bana står ägaren själv för. Det är en risk man tar när man kör bana.
Visst kör någon riktigt jävla dumt hade de ju varit "schysst" om denne hjälpt till med återställningen. Men som sagt, det finns väl knappast någon som förstör för någon medvetet.

Man stämmer väl inte en hojbroder? :(

hoppas inte denne person kör i samma grupp som mig nästa år, för isf byter jag fan grupp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Crash Rider skriver
Jag blir irriterad och upprepar min fråga ett par gånger varpå han tillslut säger att han ska ge bilderna till sitt försäkringsbolag och att det kan komma att handla om ”smitning”.
Då kommer min fråga igen:
Vilket försäkringsbolag har du hojen på?
Vilket försäkringsbolag har du hemförsäkring på? Det kan vara ett fall för otursförsäkring.
När min glasruta föll från fönstret , det blåste rejält, föll på en parkerad bil, lackskador, så tog mitt FB hemförsäkringen detta.
Har du kontaktat dina FB?
Tingsrätten. Vilken?
Hade nyligen ett fall med en bekant som satt upp klisterlappar för sin fotbollsklubb på en bortaarena, Kalmar.
Han bestred yrkandet från Arenan på 500kr för ta bort lapparna. Var filmad.
Men fattade att resan TR Gbg-Kalmar skulle kosta mer än 500kr och han skulle dessutom kanske bli fälld.
Så jag ringde Arenan, fick Plusgirokontot, han betalade in 500kr.
Jag ringde tingsrätten, åklagare, berättade han erkände, att han betalt kravet 500kr till Arenan.
Han skickade brev med erkännandet, kopia på inbetalningen.
Fick böter 2000kr. Skadegörelse.
2500kr blev totalt billigare än resa TR Kalmar med eventuell övernattning i Kalmar.

Så tag ett snack med dina FB. Självrisken på hemförsäkring kan bli lägre än resan till tingsrätten.
Var bor mannen med skadorna? För det blir en tingsrätt i hans närhet.
Hur långt är det dit?
Har du blivit kallad till tingsrätten, datum för förhandling är när?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Crash Rider skriver

Då kommer min fråga igen:
Vilket försäkringsbolag har du hojen på?
Vilket försäkringsbolag har du hemförsäkring på? Det kan vara ett fall för otursförsäkring.
När min glasruta föll från fönstret , det blåste rejält, föll på en parkerad bil, lackskador, så tog mitt FB hemförsäkringen detta.
Har du kontaktat dina FB?
Tingsrätten. Vilken?
Hade nyligen ett fall med en bekant som satt upp klisterlappar för sin fotbollsklubb på en bortaarena, Kalmar.
Han bestred yrkandet från Arenan på 500kr för ta bort lapparna. Var filmad.
Men fattade att resan TR Gbg-Kalmar skulle kosta mer än 500kr och han skulle dessutom kanske bli fälld.
Så jag ringde Arenan, fick Plusgirokontot, han betalade in 500kr.
Jag ringde tingsrätten, åklagare, berättade han erkände, att han betalt kravet 500kr till Arenan.
Han skickade brev med erkännandet, kopia på inbetalningen.
Fick böter 2000kr. Skadegörelse.
2500kr blev totalt billigare än resa TR Kalmar med eventuell övernattning i Kalmar.

Så tag ett snack med dina FB. Självrisken på hemförsäkring kan bli lägre än resan till tingsrätten.
Var bor mannen med skadorna? För det blir en tingsrätt i hans närhet.
Hur långt är det dit?
Har du blivit kallad till tingsrätten, datum för förhandling är när?

Tror du blandade ihop lite där.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...