Väldigt tråkigt att det skulle bli så här för trådskaparen, och mannen med den skadade kylaren.
Hur det aktuella fallet kommer att utfalla beror helt på hur AP har/hade utformat sina villkor samt hur bra bevis den drabbade har.
Bakgrund:
Exakt detta har diskuterats i flera trådar tidigare när försäkringsbolagen började skärpa sina krav vad gäller banlik körning.
I det här fallet gäller det "bara" en trasig hojkomponent, det jag oroade mej för var att jag skulle vara vållande till en skrotad hoj eller ännu värre en invalidiserad medförare.
Inte för att det har med detta specifika fall att göra men handen på hjärtat, går vi tillbaka några år i tiden så använde de flesta bandagsarrangörer formuleringar som folk tolkade lite som de själva ville när det gällde ansvarsfrågan.
Även försäkringsbolagen använde oklara formuleringar, t,ex Folksam:
-"Det bedöms från fall till fall", men när det kollades genom att hänvisa till tre bandagsarrangörers hemsidor så medgav deras vilkorsfastställare redan för tre år sedan att deras trafikförsäkring endast gällde SMCs kurser.
Arrangörerna använde formuleringar i stil med att "Det är upp till deltagaren att se till att ens trafikförsäkring gäller för bankörning, eget ansvar, osv".
I och med det har arrangören frånsvurit sej allt ansvar.
MEN deltagarna som skrivit under på detta tar på sej ett enormt ansvar då bevisligen de flesta försäkringsbolag inte tillät sådan aktivitet.
Vid en snabb titt ser jag att LMS trafikövningar under säsongen 2013 fortfarande använder denna typ av formulering i sina avtal...
View attachment Inskrivningsblankett.pdf
I min värld är det solklart, varför kräva att deltagarna ska ha en gällande trafikförsäkring (som enbart täcker andra-part) om det inte finns en praktisk tanke bakom?
Utdrag ur LMS villkor:
"Föraren ansvarar för att motorcykeln är i fullgott skick och att han/hon har kontrollerat med
försäkringsbolag att försäkringen gäller för bankörning/trafikövning.
LMS, instruktörer samt funktionärer frånsäger sig allt ansvar för skador uppkomna i samband
med bankörning/trafikövning. Allt deltagande sker på förarens egen risk.
Jag intygar med min namnteckning nedan att motorcykeln är registrerad och försäkrad samt
att jag har förstått och accepterat innehållet i texten ovan"