Hej på er.
Nu har jag bara läst lite juridik, men tycker att det är konstigt att TS får ett krav från Kronofogden.
Reserverar mig för att jag kan ha missat någonting i tråden där, och försöker att hjälpa så gott jag kan.
Men för att Kronofogden ska engagera sig så krävs det ett domslut, eller att en betalning har passerat förfallodagen.
I alla fall så är det bara att betrakta detta som en helt vanlig faktura, och bestrida denna skriftligt.
Du kan bestrida alla följande påminnelser, och övriga krav, skriftligen, detta gör att du ej anses som "kriminell", utan detta är det normala förfarandet när man anser att fakturan är felaktig.
Det viktiga är att du bestrider den, och gör det skriftligen.
Nästa steg är det som kallas för stämning.
Det är inte så dramatiskt som det låter, men det är nästa steg som motparten måste ta, om denne anser att pengarna skall betalas.
Motparten lämnar då in en ansökan om stämning till tingsrätten, betalar 450 kr, och det blir ett ärende.
Då får du i din tur svara på denna förfrågan.
När svaret har kommit in till rätten blir parterna kallade till ett sammanträde inför en domare.
Ibland kan målet avgöras redan här.
Under domarens ledning får parterna bemöta varandras påståenden så att deras ståndpunkter blir tydliga och fullständiga.
Även behovet av bevis gås igenom.
Sammanträdet kan hållas per telefon om parterna vill det, och det är lämpligt.
Förberedelsen ska om möjligt avslutas vid det första sammanträdet.
Om det inte går fortsätter förberedelsen genom skriftväxling eller vid ett nytt sammanträde.
Ibland kan domstolen avgöra tvistemål på handlingarna, det vill säga enbart genom att titta på skriftliga bevis och andra handlingar.
Innan ett mål avgörs på handlingarna får parterna tillfälle att slutföra sin talan.
En part som vill få ersättning för sina rättegångskostnader måste begära det särskilt innan huvudförhandlingen avslutas.
Det svåra här är ju kostnadsbiten, och även osäkerheten.
Som många här säger, det är en sak att ha rätt, och en sak att vid en juridisk prövning verkligen få rätt.
Om ni har anlitat ombud lämnar dessa in sina kostnadsräkningar i samband med detta.
För den som inte anses ha råd att hålla sig med en försäkring som ger rättsskydd, finns en möjlighet till allmän rättshjälp, även hemförsäkringen, eller SMC kan vara till hjälp här.
Den som har en årsinkomst över 260 000 kronor anses emellertid ha råd med en rättsskyddsförsäkring och får därför ingen rättshjälp.
Men jag hör många duktiga röster här, och med ett bra underlag utifrån detta, så tror jag att en "riktig" jurist kan göre en relevant bedömning på hur en tingsrätt hanterar detta.