Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
har verkstad konstaterat VAD som gjorde hål i kylaren ?

en styrände som träffar en kylare i över 200 knyck orsakar en SMÄLL, som både känns ordentligt i hojen samt hörs, bör höras även på film....

leta upp bilder ifrån tidigare bankörningar, kanske saknades din styrände redan då ?

Lycka till !!

Har VÄLDIGT svårt att se hur han skulle kunna få rätt i detta med actoinpics friskrivning dessutom !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Din enda nackdel är att lagstiftaren har avsett att ni ska vara försäkrade av antingen trafikförsäkring eller motortävlingsförsäkring. Jag antar att evenemanget saknar motortävlingsförsäkring och om rätten därmed anser att trafikförsäkring ska gälla så kan du faktiskt anses skyldig till smitning om det anses att du varit med i en olycka.

Det är inte ett troligt scenario men konstigare saker har hänt och jag antar att kärandens resonemang går åt det hållet eller?

Ursäkta men , men smitning innebär att du lämnar en olycksplats. TS har minsann inte lämnat olycksplatsen. Han som stämmer TS har ju tom fotograferat TS hoj !
Efter avslutat pass.
Det som diskuteras är vem som är skyldig betala för skadan på Den andres hoj !

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Tack för allt stöd än en gång. Det verkar minst sagt finnas ett uppdämt behov att få klarhet i dessa frågor som faktiskt berör oss alla, något jag hoppas kunna bidra med, men i nuläget ligger allt material i Tingsrättens händer. Nästa steg i processen är den förhandling som skall ske. Intressant med Er syn situationen och hur ni tänker, men jag lägger härmed "locket på" tillsvidare så får vi återuppta denna tråd längre fram helt enkelt.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för allt stöd än en gång. Det verkar minst sagt finnas ett uppdämt behov att få klarhet i dessa frågor som faktiskt berör oss alla, något jag hoppas kunna bidra med, men i nuläget ligger allt material i Tingsrättens händer. Nästa steg i processen är den förhandling som skall ske. Intressant med Er syn situationen och hur ni tänker, men jag lägger härmed "locket på" tillsvidare så får vi återuppta denna tråd längre fram helt enkelt.

Jag håller på dig! Jag anser att man inte skall ta ut något på en bana som man inte har råd att lämna kvar där.

Nu håller jag tummar och tår att det här går din väg, annars blir det billigt avseende bandagar för mig i år. :3freak

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag tror nog att det kan vara en bra idé att prata med SMCs rättsfond, iom att de själva borde ha ett intresse i utgången av det här målet om det verkligen inte finns prejudikat. De håller ju på med kursverksamhet och bandagar själva, och vill nog helst inte att den biten ska gå i putten pga en konstig dom som går tvärt emot rådande gentlemannaanda och praxis inom gebitet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och vad säger försäkringsbolagen?
Vilket bolag har han hojen försäkrad i?
Vilket bolag har du hojen försäkrad i?
Vilket bolag har du hemförsäkring i?
(Du har tappat nått som träffat ett fordon. Ja till och med det kommer ditt försäkringsbolags jurister be ägaren till den skadade hojen bevisa. T.ex. att han har hittat din styrändsvikt i närheten av där han påstår han fick skadan.)
Att jag ställer frågan beror på att vid en allvarlig krasch (för föraren) på en SMC bankörning dök polisen upp.
Den förklaring vi fick var att vid personskador kommer ofta polisen och kollar upp för är det inte tävling med en massa regler så gällde vanliga trafikregler om t.ex. nykterhet.
Gäller vanliga trafikregler så borde detta också vara ett fall för ditt och hans försäkringsbolag.
Om det är trafikförsäkringen som gäller eller din hemförsäkring / eventuella otursförsäkring spelar ingen roll.
DU ska inte driva det här utan du ska kontakta ditt / dina försäkringsbolag för att höra deras synpunkter.

Jag har varit med om en sån här grej.
Kolliderade med trampcykel med en bil som kom i bra fart från vänster när jag kom runt husknuten och svängt vänster ner mot gatan.
Jag såg bilen framifrån men körde in i bakdelen. Så han hade bra fart (för att komma upp för backen till garagena.)
Bilägaren ville jag skulle betala skadorna på bilen:
För jag hade i full fart utan att bromsa med cykel kört rakt in i hans bil som stod stilla !
Hans försäkringsbolag kontaktade mig.
Jag skickade in en skiss på hur jag cyklat,
min beskrivning av vad som hänt.
Och var det fanns rester av mina trasiga jeans. Ett par meter till vänster om husknuten.
Och fick ersättning från hans försäkringsbolag.
För mina trasiga jeans.
(Skadorna på hans bil? Jag betalde dom inte...Gissar att hans försäkringsbolag tog honom i örat för hans story höll inte.)

Vid ett annat tillfälle blåste ett fönster upp (mitt fönster). Glasrutan gick sönder och glasskärvorna regnade ner på en parkerad bil som fick lackskador.
Mitt bolag (hemförsäkring) betalade lackskadorna, jag betalade självrisken till mitt bolag.
(Glasrutan, jag beställde en glasruta hos en glasmästare och kittade in den själv, betalade själv. Ingen stor utgift...)

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Alltså, ger man sig ut på en bandag måste man förstå vad man ger sig in på men någonstans verkar uppenbarligen inte den här mannen i fråga riktigt förstått vad han gav sig in på! På falken står det klart och tydligt att "all körning sker på egen risk" tolka det som man vill men för mig är det klockrent och får man dessutom som i det här fallet läsa och skriva under ett papper att man förstått att körningen på den aktuella banan sker på eget ansvar men ändå INTE förstått innehållet av texten ja då får han faktiskt skylla sig själv! Om han nu har en ny fin hoj borde han tänkt till en och två ggr innan han gav sig in i leken:dummer

Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Ni hittade inte händelsevis mannens ryggrad på eller i nära anslutning till banan?

Allvarligt, vad är det för fel på lite heder, vanligt sunt förnuft, det rimliga i att hålla sig till en vedertagen praxis samt att hedra det åtagande man de facto gjort, skriftligen ?

För övrigt håller jag med en tidigare skribent om att tråden borde ligga i mc-relaterat och inte racingforumet då det mest angår oss touringnissar som någon gång förirrar oss in på en bana. (Jaja, jag överdriver men visst rör det sig om 2 reggade hojar?) Tror näppeligen det riktiga racefolket dras med tjafs om slikt.

jo du:D på åsen i sommras va polarn o körde o kom in förbannad efter ett pass. de va en annan kille som kört in i han bak o sen lagt sig. mitt i allt står han skriker o svär i banan när polarn stanna för att kolla hur de gick med han. på allt detta kommer han bort till hans tält gapar o skriker o ska ha ersättning:p kan säga att de handla om race hojar samt tävlings killar i elit nivå.. så man ska nog aldrig säga aldrig:p:tummenupp

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98

Har du fått datum då förhandlingen ska äga rum?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och vad säger försäkringsbolagen?
Vilket bolag har han hojen försäkrad i?
Vilket bolag har du hojen försäkrad i?
Vilket bolag har du hemförsäkring i?
(Du har tappat nått som träffat ett fordon. Ja till och med det kommer ditt försäkringsbolags jurister be ägaren till den skadade hojen bevisa. T.ex. att han har hittat din styrändsvikt i närheten av där han påstår han fick skadan.)
Att jag ställer frågan beror på att vid en allvarlig krasch (för föraren) på en SMC bankörning dök polisen upp.
Den förklaring vi fick var att vid personskador kommer ofta polisen och kollar upp för är det inte tävling med en massa regler så gällde vanliga trafikregler om t.ex. nykterhet.
Gäller vanliga trafikregler så borde detta också vara ett fall för ditt och hans försäkringsbolag.
Om det är trafikförsäkringen som gäller eller din hemförsäkring / eventuella otursförsäkring spelar ingen roll.
DU ska inte driva det här utan du ska kontakta ditt / dina försäkringsbolag för att höra deras synpunkter.

Jag har varit med om en sån här grej.
Kolliderade med trampcykel med en bil som kom i bra fart från vänster när jag kom runt husknuten och svängt vänster ner mot gatan.
Jag såg bilen framifrån men körde in i bakdelen. Så han hade bra fart (för att komma upp för backen till garagena.)
Bilägaren ville jag skulle betala skadorna på bilen:
För jag hade i full fart utan att bromsa med cykel kört rakt in i hans bil som stod stilla !
Hans försäkringsbolag kontaktade mig.
Jag skickade in en skiss på hur jag cyklat,
min beskrivning av vad som hänt.
Och var det fanns rester av mina trasiga jeans. Ett par meter till vänster om husknuten.
Och fick ersättning från hans försäkringsbolag.
För mina trasiga jeans.
(Skadorna på hans bil? Jag betalde dom inte...Gissar att hans försäkringsbolag tog honom i örat för hans story höll inte.)

Vid ett annat tillfälle blåste ett fönster upp (mitt fönster). Glasrutan gick sönder och glasskärvorna regnade ner på en parkerad bil som fick lackskador.
Mitt bolag (hemförsäkring) betalade lackskadorna, jag betalade självrisken till mitt bolag.
(Glasrutan, jag beställde en glasruta hos en glasmästare och kittade in den själv, betalade själv. Ingen stor utgift...)

Mej veterligen skiter försäkringsbolag i skador som uppkommit vid tävling.

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Nu har ju jag inte läst hela tråden, men i princip så är det den vanliga vägtrafik förordningen som gäller om det inte är Tävling/Träning för Licensierade förare!
Så det rätta hade varit att, efter träningspasset när målsägaren sökte upp dig. Fyllt i en skaderapport och skickat in den till respektive försäkringsbolag. Antagligen hade svaret ifrån dom då blivit: Var och en står för sina egna reparationskostnader! bla. bla. bla. för att olyckan skedde under Tävling/Träning eller Utbildningsförhållanden och på en inhägnad godkänt banområde.
Nu blev det "Smitning" i stället, och då blir det tyvär Tingsrätten som avgör saken.
Troligtvis så kommer dom fram till samma sak som vi andra redan gjort, ( tingsrätten består väl av en Domare och några nämdemän ( som är vanliga människor )). Det viktiga är att TS närvarar vid rättegången och framför saker som: Att vi som deltar på dessa övningar kör på egen risk, m.m. undantagna Svenska hastighetsbegränsningar, typ!
Det kan nämligen vara så att nämdemännen inte vet någonting alls om motorsport eller vad som gäller under liknande omständigheter, och då kan du torska ordentigt. Smitning ifrån olycka ger garanterat indraget körkort 1 år.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mej veterligen skiter försäkringsbolag i skador som uppkommit vid tävling.

Eller "träning inför tävling" , vilket de lär se det som med tanke på att båda inblandade körde med transponder.
Hursom, med tanke på all debatt som varit ang. försäkring på bana de senaste åren så är det lite märkligt att ge sig ut på nåt annat än SMC-kurs och förvänta sig att någon annan ska betala ens trasiga prylar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är man med i leken så får man leken tåla!
Som att jag skulle stanna varje morgon och slanta upp till varje bilist när jag tappar skruvar och liknande från min Ducati. Hur skulle det se ut?

Det är väl ändå kutym att stanna på väl vald plats och ta emot offergåvorna som välvilliga medtrafikanter vill återbörda till rättmätig ägare. Således kan du tappa dem många gånger om.

jo du:D på åsen i sommras va polarn o körde o kom in förbannad efter ett pass. de va en annan kille som kört in i han bak o sen lagt sig. mitt i allt står han skriker o svär i banan när polarn stanna för att kolla hur de gick med han. på allt detta kommer han bort till hans tält gapar o skriker o ska ha ersättning:p kan säga att de handla om race hojar samt tävlings killar i elit nivå.. så man ska nog aldrig säga aldrig:p:tummenupp

Regler utan undantag är inga riktiga regler, eller nåt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Märkligt.
Aldrig hört talas om nått liknande.

Men en utomstående rättsinstans kan ju ge tokfan rätt!
Nu minns inte jag all text i avtalet man skriver med AP men tävker det bara ansvaret som arrangör?
Sen var ju detta en olyckshändelse och inte som att du hade en trave gipsskivor som gick av och landade på honom.

Otrevligt satan!

Tänker detsamma. Dom vet ju inte vilken praxis som är kutym på en racingbana.

Fast även för att få en fällande dom i tingsrätten så måste det först bevisas att det verkligen var denna styrände som träffade kylaren. Nu sitter det uppenbarligen inte fast någon styrvikt i den skadade kylaren men även om så gjorde så måste det dessutom styrkas att styrvikten kommer från TS hoj.

Sen kom jag att tänka på denna tråd som kan ge en liten inblick i hur motparten tänker, eller inte tänker...
http://www.sporthoj.com/forum/showt...r-mycket-bana-och-om-att-ta-ansvar&highlight=

Eftersom material inskickat till en tingsrätt är offentlig handling så måste det ju vara helt lagligt att lägga upp en pdf av detta material tillgängligt på nätet. Jag tycker swedie är lite för feg här. Detta är trots allt viktig info för alla som vill fortsätta åka bana att denna man aldrig mer blir accepterad på någon form av banåkning.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hursom, med tanke på all debatt som varit ang. försäkring på bana de senaste åren så är det lite märkligt att ge sig ut på nåt annat än SMC-kurs och förvänta sig att någon annan ska betala ens trasiga prylar.

Menar du med detta att på SMC arrangerade "kurser" är det "någon annan" som betalar skadorna på kraschade hojar?

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Kommer själv från racing-sida och älskar köra bandagar fortfarande. Har rotat lite i det här för några år sedan utan komma fram till så mycket då det ej verkar vara prövat i rätten.
Kan detta vara slutet på bandagar? Måste alla skaffa licens och köra på den?
Blanketter med friskrivningar från arrangörer, är dom lagliga??
På inhägnad bana gäller ej trafikförsäkring men när är det inhägnad bana?
Dom flesta(alla ?) banor är inhägnade men alla är inte godkända,,
Hade alla låst grinden för allmänheten eller hade dom vakt vid den stängda grinden till banan??
SMC "går" ju runt lagen för försäkringsbolagen godkänner deras körningar..
Hoppas på att höra hur detta går och om nått blir tydligare angående bandagar jämfört med licensträningar!
Detta ska följas!

friskrivningsblanketterna funkar i lagens mening inte alls som de är menade.

"inhängnat område" behöver inte vara just detta, räcker med plastavspärrningsband exempelvis

Godkänd eller inte.. godkänd för vad ? En gokartbana /knix/SMC är inte mc-godkänd, Mantorp var inte MC-godkänt för bara några få år sedan.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Många skriver att en evetuell dom kan påverkas i allra högsta grad av domarens och nämndemännens "okunnande i området".

Kan de döma ett fall utan att ens sätta sig in, i alla fall lite, i omständigheterna kring fallet? Har man osis så kan man ju få okunnigt dömande hela vägen upp till slutgiltiga rättegången?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Menar du med detta att på SMC arrangerade "kurser" är det "någon annan" som betalar skadorna på kraschade hojar?

Jag menade mest att på SMCs kurser (steg 1-4 samt KNIX) så gäller den vanliga försäkringen. Så kör du på någon så betalar din trafikförsäkring skador hos motpart. Men visst, ska man va petig så betalar man väl själv via sin försäkringspremie.

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Googla förenklat tvistemål

Ja gjorde re:

" Möjligheterna att få rättegångskostnader ersatta av motparten för den part som vinner målet är starkt beskurna och i princip kan den vinnande parten endast få ersättning för en timmes rättslig rådgivning per instans och sina resekostnader samt kostnader för vittnesbevisning enligt 18 kap. 8 a § rättegångsbalken.[2] Tanken är att parterna ska ha möjlighet att föra process utan juridiskt biträde i dessa mål, varför kostnader för ombud inte är ersättningsgilla och rättshjälp i regel inte beviljas i småmålen"

F.ö. vilken tönt, gixxergubben alltså.

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tänker detsamma. Dom vet ju inte vilken praxis som är kutym på en racingbana.

Fast även för att få en fällande dom i tingsrätten så måste det först bevisas att det verkligen var denna styrände som träffade kylaren. Nu sitter det uppenbarligen inte fast någon styrvikt i den skadade kylaren men även om så gjorde så måste det dessutom styrkas att styrvikten kommer från TS hoj.

Sen kom jag att tänka på denna tråd som kan ge en liten inblick i hur motparten tänker, eller inte tänker...
http://www.sporthoj.com/forum/showt...r-mycket-bana-och-om-att-ta-ansvar&highlight=

Eftersom material inskickat till en tingsrätt är offentlig handling så måste det ju vara helt lagligt att lägga upp en pdf av detta material tillgängligt på nätet. Jag tycker swedie är lite för feg här. Detta är trots allt viktig info för alla som vill fortsätta åka bana att denna man aldrig mer blir accepterad på någon form av banåkning.

Jag läste igenom den där tråden lite snabbt. Om jag förstod det hela rätt så fick tjejen i fråga Personskador samt motparten (en kille) fick betala Hennes hoj för att han körde in i henne.

I slutet av tråden skriver TS att domen blev att trafikförsäkringen inte gällde på bana (trots att arrangören krävt det). TS fick inga pengar, hade dock EGNA olycksfallsförsäkringar som täckte hennes skador.
Motparten fick (som jag förstod det) Ersätta hennes Hoj ur egen ficka.

Tråden gav 200 (många i alla fall) olika bud huruvida trafikförsäkring skall tecknas och om den ens är giltigt över huvudtaget (oavsett vad som står i ditt avtal på din försäkring).

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...