Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hahah Jag vetefan om jag ska skratta eller gråta när jag läser denna tråd.

Fan vad jag ser denna snubbe framför mig, småfet och superputsad BMW-motorcykel i såkallad sportmodell.

-"Din styrviktsända har vid kollision utsatt min kylare för en centripedalkraft som fått en masshastighet av x/y*0.98graders effekt att göra ett ca 4,4445544mm stort hål i min kylkraftsanläggning".

-"Enligt paragraf §45345,45 står det i lagboken att: -"vid uppsåt av kylarskada vid höghastighetsmotorcykelkörningsmanövrar skall skadestånd betalas ut av den vars styrända orsakade skadan!"

Finns även som tillägg i muppens egna bibel som bilaga, även kallad 11:e budordet.

-"Du skall icke undgå att begära skadestånd av övriga motorcykeldeltagare vid bankörning även om det är en styrände som framkallat kylardemolering vid höghastighetskörning".
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Så enkelt är det inte, då kan du nämligen bli anklagad för diskriminering och det blir mycket dyrare i slutänden.

Sjävklart tycker jag också att det här ärendet är en hink skit och är också spänd på utgången. Rimligheten och förnuftet säger ju en sak men hur det ser ut i en åklagares/advokats är jag mer osäker på.

Tyvärr har ju just dennas cykel fel färg på på framskärmen och passar inte in med eventets övriga deltagare.
Alt är den gruppen han tänkt köra i fullbokad eller så låter hans cykel alldelles för mycket o.s.v

Vinken kan man skicka på flera olika vis.

Men visst jag förstår vad du vill ha sagt, Men det är lite som krogbranchen i sthlm...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så enkelt är det inte, då kan du nämligen bli anklagad för diskriminering och det blir mycket dyrare i slutänden.

Sjävklart tycker jag också att det här ärendet är en hink skit och är också spänd på utgången. Rimligheten och förnuftet säger ju en sak men hur det ser ut i en åklagares/advokats är jag mer osäker på.

Tyvärr har ju just dennas cykel fel färg på på framskärmen och passar inte in med eventets övriga deltagare.
Alt är den gruppen han tänkt köra i fullbokad eller så låter hans cykel alldelles för mycket o.s.v

Vinken kan man skicka på flera olika vis.

Men visst jag förstår vad du vill ha sagt, Men det är lite som krogbranchen i sthlm...

Det är inte olagligt att "diskriminera", förutom om det görs pg a vissa specifika grunder. T ex sexualitet, etnicitet osv.. Så fel färg på framskärmen skulle troligtvis hålla :)

edit: He rik var före.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är inte olagligt att "diskriminera", förutom om det görs pg a vissa specifika grunder. T ex sexualitet, etnicitet osv.. Så fel färg på framskärmen skulle troligtvis hålla :)

edit: He rik var före.

Jag är absolut ingen jurist men det finns ett fall där en handlare vägrat sälja till en kund och fick rätt, man kan inte kräva att få köpa något. Enligt den och då. Gissar på tidigt 90-tal. Troligen i Hallandstrakterna.

Ville alltså bara hålla med.
Statement: jag vill heller inte åka med whinerz. Hoppas jag får reda på vem detta är så jag kan undvika events där han deltar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så enkelt är det inte, då kan du nämligen bli anklagad för diskriminering och det blir mycket dyrare i slutänden.

Sjävklart tycker jag också att det här ärendet är en hink skit och är också spänd på utgången. Rimligheten och förnuftet säger ju en sak men hur det ser ut i en åklagares/advokats är jag mer osäker på.
Klok inställning, Klotgren, väldigt klok inställning.

Platsbrist är nog den enda giltiga anledning jag kan föreställa mig för att neka personer deltagande, möjligen kan krav på någon form av "medlemsskap" vara en annan...

SVEMO, klubbarna (träning) och SMC föreställer jag mig har koll på sin verksamhet, så de lämnar jag därhän.

I egenskap av privatperson och lekman blir jag förbryllad över hur lätt vi som kollektiv tar på de juridiska risker som trots allt föreligger i händelse av en allvarlig olycka på en bandag, trackday, tävling eller vad vi nu kallar våra event. Av hänsyn till Marcells önskemål vill och kan jag inte utveckla saken ytterligare i detta enskilda fall.

Problemet är att det räcker med en enda svår personskada, med t ex livslång invaliditet som följd, för att ödelägga många personers tillvaro under överskådlig framtid. Jag rekommenderar en studie av avtalslagen i allmänhet , kap 5:4 pkt 2c respektive 3a i synnerhet för den som vill kika igenom sina avtalsvillkor och sitt ansvar i en sådan potentiell situation.

Men som sagt - än så länge har vi klarat oss utan allvarligare processer i vår favoritsyssla. Men svåra konsekvenser, oavsett hur liten risken är för att de ska inträffa, förknippade med obegränsat skadeståndsansvar tarvar lite eftertanke från samtliga inblandade parter.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klok inställning, Klotgren, väldigt klok inställning.

Platsbrist är nog den enda giltiga anledning jag kan föreställa mig för att neka personer deltagande, möjligen kan krav på någon form av "medlemsskap" vara en annan...

SVEMO, klubbarna (träning) och SMC föreställer jag mig har koll på sin verksamhet, så de lämnar jag därhän.

I egenskap av privatperson och lekman blir jag förbryllad över hur lätt vi som kollektiv tar på de juridiska risker som trots allt föreligger i händelse av en allvarlig olycka på en bandag, trackday, tävling eller vad vi nu kallar våra event. Av hänsyn till Marcells önskemål vill och kan jag inte utveckla saken ytterligare i detta enskilda fall.

Problemet är att det räcker med en enda svår personskada, med t ex livslång invaliditet som följd, för att ödelägga många personers tillvaro under överskådlig framtid. Jag rekommenderar en studie av avtalslagen i allmänhet , kap 5:4 pkt 2c respektive 3a i synnerhet för den som vill kika igenom sina avtalsvillkor och sitt ansvar i en sådan potentiell situation.

Men som sagt - än så länge har vi klarat oss utan allvarligare processer i vår favoritsyssla. Men svåra konsekvenser, oavsett hur liten risken är för att de ska inträffa, förknippade med obegränsat skadeståndsansvar tarvar lite eftertanke från samtliga inblandade parter.

Gäller inte detta förhållandet mellan kund och arrangör?

Vad gäller mellan deltagarna har väl inte med avtalslagen att göra eller har jag missuppfattat detta?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det där pappret man skriver på vid bankörningar kan man ju se som ett gentlemen's agreement. Det skulle ju vara omöjligt att arrangera den typen av bandagar utan en sådan överenskommelse mellan deltagarna och arrangören. Hur det sedan håller i en domstol är en annan fråga. Ovidkommande att testa det för en sådan banal händelse.

Försäkringsläget är ju som det är - ytterst osäkert. Gäller inte bara själva motorcykeln utan även personskador. Det är många deltagare som tror sig ha skydd mot personskador, men som i själva verket är kraftigt underförsäkrade för den hobby de utövar. Försäkringsbolag är experter på vaga formuleringar i sina villkor. Ser de en lucka att inte betala ut utnyttjar de den. Risken finns ju att en deltagare drabbas hårt och ser att den enda utvägen är att stämma arrangören eller en annan deltagare. I ett skarpt läge bör man nog fråga sig hur långt den där överenskommelsen sträcker sig.

Jag är oerhört förvånad att en deltagare stämmer en annan för att något lossnat från vederbörandes hoj (om det nu går att styrka att så var fallet). Man har givetvis ett ansvar för att ens hoj håller ihop, men saker och ting händer. Dessutom ger man sig ut på en motorbana och har undertecknat överenskommelsen och ser vilken typ av hojar folk har som ibland är mer eller mindre tejpade ihop av silvertejp då får man nog ändå vara inställd på att sådant kan inträffa och vara glad att det inte gjorde att man kraschade eller förorsakade andra olyckor i händelse av att glykol läckt ut på banan.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Personligen tycker jag det är bra att en incident på denna typ av 'privatarrangerade' bandagar provas i rätten så vi får en hum om dessa så kallade friskrivningsavtal är juridiskt riktiga.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gäller inte detta förhållandet mellan kund och arrangör?

Vad gäller mellan deltagarna har väl inte med avtalslagen att göra eller har jag missuppfattat detta?
Ja, förvisso - men jag tror det även innefattar privat - privat. Avtalslagen reglerar skyldigheter när det gäller såväl köplagen (mellan privatpersoner) såväl som konsumentköplagen (privatperson - näringsidkare) och kan ses som en paraplylag som reglerar formkraven för själva avtalet/köpet. Jag har länkat till avtalslagen 2010 som är en kraftigt förenklad sammanställning av en hel bunt gamla lagar och doktriner, den ursprungliga lagen begränsar sig till förmögenhetsrätten.

T ex kan, om Du läser kapitel 5:4, det som står under första punkten vara generella krav medan det som står under andra punkten utgöra skärpta krav för avtal mellan näringsidkare och konsument.

Å andra sidan kan vi alltid fråga oss vem som i detta sammanhang har avtal med vem...? Att stämma någon för skadestånd kan Du göra utan att avtalsförhållande föreligger. Men det juridiska regelverk som gäller för situationen regleras om jag förstår det rätt genom parternas var för sig tecknade men dock identiska överenskommelse med arrangören.

Möjligheterna är, om jag förstår det rätt, oändliga, t ex kan alla möjligheter till regress röra till detta till en ordentlig soppa. Det finns många delar på ett järnspett...
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Klok inställning, Klotgren, väldigt klok inställning.

Platsbrist är nog den enda giltiga anledning jag kan föreställa mig för att neka personer deltagande, möjligen kan krav på någon form av "medlemsskap" vara en annan...

SVEMO, klubbarna (träning) och SMC föreställer jag mig har koll på sin verksamhet, så de lämnar jag därhän.

I egenskap av privatperson och lekman blir jag förbryllad över hur lätt vi som kollektiv tar på de juridiska risker som trots allt föreligger i händelse av en allvarlig olycka på en bandag, trackday, tävling eller vad vi nu kallar våra event. Av hänsyn till Marcells önskemål vill och kan jag inte utveckla saken ytterligare i detta enskilda fall.

Problemet är att det räcker med en enda svår personskada, med t ex livslång invaliditet som följd, för att ödelägga många personers tillvaro under överskådlig framtid. Jag rekommenderar en studie av avtalslagen i allmänhet , kap 5:4 pkt 2c respektive 3a i synnerhet för den som vill kika igenom sina avtalsvillkor och sitt ansvar i en sådan potentiell situation.

Men som sagt - än så länge har vi klarat oss utan allvarligare processer i vår favoritsyssla. Men svåra konsekvenser, oavsett hur liten risken är för att de ska inträffa, förknippade med obegränsat skadeståndsansvar tarvar lite eftertanke från samtliga inblandade parter.

Smc koll på sin verksamhet?

Jag sopade av i sommras på en Smc körning då banan var katastrofalt dåligt sanerad/sopad skulle jag skickat fakturan till smc menar du?

Samma sak på Rudskogen, Steg6 skulle ut först på morgon dubbelpass = 40 min på banan. Alla står redo vid utsläppet 07.55 vi blir utsläppta på banan 08.25. 30 min har däcken stått utan värmare och kylt ner sig 2 st HP4or rasar i backen och förarna kan inte fortsätta pga smärta och trasiga cyklar skulle dessa fakturor oxå gått på smc?

Så vitt jag vet så tog smc inget som helst ansvar för detta utan det var ni kör på egen risk grabbar.

Personligen tycker jag att: Jag såg saneringshögen det gick att köra ett vidare spår men jag valde att brassa genom den och får då skylla mig själv.

Rudskogen: Vi visste att vi stått 30 min utan värmare och att däcken är kalla det var vårt val att köra ut o gasa = skyll oss själva.

Men ska man hela tiden leta efter syndabockar och andra som betalar för våra egna risktagande/misstag så kan Bandagscirkusen slå igen vilket jag personligen skulle tycka var väldigt tråkigt.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Smc koll på sin verksamhet?

Jag sopade av i sommras på en Smc körning då banan var katastrofalt dåligt sanerad/sopad skulle jag skickat fakturan till smc menar du?

Samma sak på Rudskogen, Steg6 skulle ut först på morgon dubbelpass = 40 min på banan. Alla står redo vid utsläppet 07.55 vi blir utsläppta på banan 08.25. 30 min har däcken stått utan värmare och kylt ner sig 2 st HP4or rasar i backen och förarna kan inte fortsätta pga smärta och trasiga cyklar skulle dessa fakturor oxå gått på smc?

Så vitt jag vet så tog smc inget som helst ansvar för detta utan det var ni kör på egen risk grabbar.ö
Nu misstolkar Du mig, Sandfållan. Du talar om event som går av stapeln i enlighet med Svemos reglemente och licensregler antar jag? Då är reglementet rätt tydligt och genom licensutbildningen förutsätts Du ha full insyn i den rättsliga situationen. Så i den situationen är det nog utsiktslöst att driva ett krav.

Vad jag menar är att det finns andra situationer där reglerna är mer otydliga och där en stämning har en betydligt mer osäker utgång. Jag talar juridik, inte verklighet alltså ;)

Okey?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Personligen tycker jag det är bra att en incident på denna typ av 'privatarrangerade' bandagar provas i rätten så vi får en hum om dessa så kallade friskrivningsavtal är juridiskt riktiga.

Ja det är ju kanon! (ironi)
Så kan man lägga ner denna verksamhet när gubben vinner!
Jag sätter inte min fot på en bana om det är så att jag ska köpa en ny hoj till killen som skrotar och skyller på mig!
Ja en fot kanske men inte en hoj tillsammans med andra!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, förvisso - men jag tror det även innefattar privat - privat. Avtalslagen reglerar skyldigheter när det gäller såväl köplagen (mellan privatpersoner) såväl som konsumentköplagen (privatperson - näringsidkare) och kan ses som en paraplylag som reglerar formkraven för själva avtalet/köpet. Jag har länkat till avtalslagen 2010 som är en kraftigt förenklad sammanställning av en hel bunt gamla lagar och doktriner, den ursprungliga lagen begränsar sig till förmögenhetsrätten.

T ex kan, om Du läser kapitel 5:4, det som står under första punkten vara generella krav medan det som står under andra punkten utgöra skärpta krav för avtal mellan näringsidkare och konsument.

Å andra sidan kan vi alltid fråga oss vem som i detta sammanhang har avtal med vem...? Att stämma någon för skadestånd kan Du göra utan att avtalsförhållande föreligger. Men det juridiska regelverk som gäller för situationen regleras om jag förstår det rätt genom parternas var för sig tecknade men dock identiska överenskommelse med arrangören.

Möjligheterna är, om jag förstår det rätt, oändliga, t ex kan alla möjligheter till regress röra till detta till en ordentlig soppa. Det finns många delar på ett järnspett...

Men jag har ju inte ingått något avtal med de andra deltagarna, jag befinner mig bara på samma plats och har skrivit på ordningsreglerna som arrangören ställt ut. . . . .
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vinner gubben detta så ligger ju framtiden i att köra licens bandagar. Endast folk med race maskiner och licens är välkomna.

Många arrangörer får nog lägga ner men dom som blir kvar kommer ju vara super seriösa.
Kanske även sporten då får sig ett uppsving när man helt plötsligt måste ha utlöst licens för att köra bana och då är steget till att tävla inte så långt heller!!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top