Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Gjorde dommaren några hänvisningar till gällande juridiska principer eller lagar under diskussionerna, eller var det bara ren medlling?

Det vore ju intressant att veta om han medlade utifrån någon juridisk ståndpunkt, eftersom rätten inte ville dömma åt ena eller andra hållet.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Då var det äntligen över.
.

Som sagt, bara att gratulera!

Nu blev det ju ingen dom, men får man önska sig någonting så vore det att alla arrangörer ordagrant skriver i sina regler att man inte kan avkräva någon annan på ersättning oavsett vem som är vållande. Nu tar ju inga papper eller licenser i världen bort möjligheten att stämma någon annan på banan, men reglerna man skriver under måste ju vara solklara för att minimera en rättshaverists chanser i en domstol.

Bra också att Jesper var där och lyssnade, smc borde ha tillräckliga kontakter med jurister för att kunna diskutera sig fram till hur en tingsrätt trolitgtvis skulle ha resonerat med ditt fall som exempel.

Men men, bara ladda om.. "bara" 5 mån kvar till Gotland nu! :yoparty

Det vore ju intressant att veta om han medlade utifrån någon juridisk ståndpunkt, eftersom rätten inte ville dömma åt ena eller andra hållet.

Hen Ragge.. skriv "hen"..

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Som sagt, bara att gratulera!

Nu blev det ju ingen dom, men får man önska sig någonting så vore det att alla arrangörer ordagrant skriver i sina regler att man inte kan avkräva någon annan på ersättning oavsett vem som är vållande. Nu tar ju inga papper eller licenser i världen bort möjligheten att stämma någon annan på banan, men reglerna man skriver under måste ju vara solklara för att minimera en rättshaverists chanser i en domstol.

Bra också att Jesper var där och lyssnade, smc borde ha tillräckliga kontakter med jurister för att kunna diskutera sig fram till hur en tingsrätt trolitgtvis skulle ha resonerat med ditt fall som exempel.

Hen Ragge.. skriv "hen"..

Grattis igen Marcell :tummenupp

Precis Peter, nu påbörjas nästa arbete att formalisera om viss text så att det utan några tvivel framgår att man inte kan ställa anspråkskrav mot annan deltagare för skador.
Sen finns en skadeståndslag i Sverige som slår rätt högt men då ska det vara avsiktligt eller att man ska varit grovt oaktsam. Det är här en massa formalia med juridik måste kontrolleras för vad som är användbart eller inte.
Får se vad all juridisk utredning mynnar ut i så får vi förhoppningsvis ett solklart underlag för framtiden och kommande säsong :)

//Nitrous

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Gjorde dommaren några hänvisningar till gällande juridiska principer eller lagar under diskussionerna, eller var det bara ren medlling?

Hon hänvisade till och gick igenom skadeståndslagen och vilka steg den innehåller när det gäller sakskada (adekvat kausalitet, culparegeln osv) samt hos vilken part bevisbördan ligger.

Det fanns inga avsikter att döma under gårdagen då det var en muntlig förberedelse med tillhörande diskussion om förlikning. Min del av förlikningsdiskussionen innehöll inga direkta juridiska kopplingar eller anspelningar, det presenterades snarare som ett sätt att släppa detta och gå vidare.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur mycket har du lagt ut på jurist osv?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det var väl en förlikningen "gubben" ville få tillstånd, att du skulle få kalla fötter och betala men när han snabbt konstaterade ett den "gubben" inte skulle gå hem var det bara att lägga ner innan han själv satte sig i en tråkig sits, grattis marcell och ändå en viktig delseger för banåkningskollektivet, bra att du stod upp och tog fighten även om just ditt ärende inte blev vägledande så sänder det ändå en signal till andra att vi kör på egen risk och att vi inte ska stämma varann i tid och otid:tummenupp

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Men vem skall ersätta dig för din tid och onödigt lidande!

Kanske skulle stämma din motpart för det?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Riktigt gött med en seger även om det blev s.k förlikning så fick han inte en krona. Skönt att det blivit så uppmärksammat så att bandagsarrangörer är medvetna om det så dom kan göra nödvändiga förändringar i avtalen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag skulle inte kalla det seger utan ett nederlag för vår redan tvivelaktiga rättsapparat. Hur kan TS ens komma ifråga för ett ansvarstagande? GJ har, vad jag kan påminna mig av det jag läst, inte noterat att han skulle ha träffats av något föremål. Han har en film där det flyger någon detalj, (tycker jag minns något från "Filmer och Bilder" jag inte kan hitta igen). Omgivande personer noterar ett kylarläckage som kan ha uppstått under eller bara ha blivit värre precis närsom under det gångna körpasset.

I vilket annat fall skulle en person komma ifråga för ansvar för någonting alls på så vaga kopplingar? Jag fattar inte hur GJ kan göra kopplingen när han inte vet om, när och vad han träffats utav. Vad finns det som indikerar att Marcells styrvikt har något som helst med GJs kylarläckage att göra?

Min gissning är att den här individen kommer alltid att hitta en syndabock till precis allt som händer, beredd att göra precis allt som står i hans makt för att undvika varje uns av eget ansvar. Kan man dra någon till tinget på så vaga kopplingar så vet jag inte vad som skulle kunna stoppa vederbörande. Nu har han ju dessutom fått en smula "vatten på sitt kuvert".

Att inte våga visa filmen, (som ju ska var det starkaste kortet), säger ungefär vad man behöver veta om GJs trovärdighet. Att rättsväsendet gullar med såna är nedslående.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Riktigt gött med en seger även om det blev s.k förlikning så fick han inte en krona. Skönt att det blivit så uppmärksammat så att bandagsarrangörer är medvetna om det så dom kan göra nödvändiga förändringar i avtalen.

Dom får ha två, ett när "gubben" dyker upp och ett som har gällt hittills för oss andra! Jag tror ingen, absolut ingen ens har tänkt tanken att stämma en annan deltagare no matter what, inte jag ivf då jag vet förutsättningarna innan jag åker till en bandag, kan jag inte förlika mig med tanken över att vad som helst i princip kan hända på banan är det lika bra att avstå från bandagskörningar så är man helt safe typ.

Var med om en incident på falken för ett par år sedan. Jag håller mittenspåret på rakan, har en kille snett framför mig till vänster och en kille snett framför mig till höger, killen till höger om mig har "första tjing" in mot chikanen och börjar förbereda sig på att dyka in mot högerböjen varpå en förare kör om mig i hög hastighet på höger sida och torpederar sidan på killen som precis börjar på sin högersväng!

Resultat, brutet båtben på en av dem, axlar ur led etc men inte fan stämdes det till höger och vänster efter denna incident!! Nej, det var hyfsat glada miner trots att båda var ganska mörbultade, de inblandade förarna träffades i depån och kollade varandras skador, växlade ett par uppmuntrande ord, varsin klapp på axeln sen var det inget mer med det, precis som det skall vara:tummenupp

bbmini

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
Gixxer K9 och XT660 -08
Jag håller med de flesta här att det känns som en seger för Marcell men med en något bitter eftersmak av osäkerhet för oss som kollektiv. Vad händer nästa gång "Gubbjäveln" eller någon av hans gelikar vill köra bana?

Sen för att sätta saker i lite perspektiv åt honom så hoppas jag att han tittar på följande film där man kan tycka att en liten styrvikt borde vara en baggis :)
http://www.fastbikes.se/index.php/m...t/7169-s100rr-forare-attackerad-av-motorcykel

bbmini

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
Gixxer K9 och XT660 -08
Hej, kärt barn har många namn, men jag har valt gubbjäveln med tanke på alla inlägg ;)

Att se så många ta ställning innan man vet vad den andra parten har att säga är häpnadsväckande. Det finns två sidor på allting, här är delar av min sida.

Efter körpasset så körde jag direkt till NN och talade om att han hade tappat styrvikten, vilket han kollade på hojen och konstaterade att den var borta, det var innan jag visste något om min kylare, det fick jag höra av dom som jag delade box med, dom såg att det droppade från hojen. Då gick jag tillbaka till NN och berättade vad som hänt med min hoj, och tyckte han kunnde sponsra med lite pengar eftersom jag anser att han hade orsakat skadan, han skulle fundera på saken så skulle vi höras senare under dagen. Jag tycker att en så enkel sak som styrvikter och kraschpuckar borde man ha 100%ig koll på eftersom dom har lätt för att börja studsa, jag kände även på den andra vikten o den satt löst den också.
När jag pratade med honom senare så var han helt ovillig till någon form av ersättning. Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Eftersom jag har det inträffade på film så fick jag rådet av flera på plats att driva det vidare vilket jag har gjort, men eftersom man inte kan det här med rättssaker så kontaktade jag en jurist via SMC, dom hänvisade till kronofogden, sen har det bara rullat på.
Nu är det säkert en del av er som har många frågor, men eftersom det inte är avslutat än så kan jag inte svara på allt

Nu när det är avslutat kan du väl svara på allas fråga: Vad var det som fick dig att gå vidare och att ens tänka tanken trots att du enligt dig själv aldrig skulle gjort just det, tänkt tanken?
Och är du karl nog att stå för att du ställt till den här soppan och svara med ditt riktiga nick istället för ditt underfundiga "Gubbjäveln"? Oavsett så vore det kul med lite svar eftersom du tyckte det var intressant att så många hade åsikter trots att vi inte hade hört din sida.

Så låt höra :)

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Är det bara jag som tänker så här?
Jag ju rätt fattig men jag skulle kunna tänka mig donera upp till en hundring till marcell eftersom han fick en juridisk kostnad för något som borde varit klart redan i depån.

Jag tycker att genom donera en slant så skulle vi i grupp visa att det inte är ok ta ärenden från banandagen vidare till domstol eller kronofogde mm. förutsatt det inte gäller total vårdslöshet tex. som att medvetet kasta skiftnycklar på varandras hojar mm i depån eller göra sådant som inte ska förekomma på banan.

Morris Mc. skrev väldigt bra hur man bör bete sig på runt banan på sid 15. :tummenupp

Last edited:

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Är det bara jag som tänker så här?
Jag ju rätt fattig men jag skulle kunna tänka mig donera upp till en hundring till marcell eftersom han fick en juridisk kostnad för något som borde varit klart redan i depån.

Jag tycker att genom donera en slant så skulle vi i grupp visa att det inte är ok ta ärenden från banandagen vidare till domstol eller kronofogde mm. förutsatt det inte gäller total vårdslöshet tex. som att medvetet kasta skiftnycklar på varandras hojar mm i depån eller göra sådant som inte ska förekomma på banan.

Morris Mc. skrev väldigt bra hur man bör bete sig på runt banan på sid 16. :tummenupp

Nej det är inte bara du som tänker så.
Om Marcell anger ett konto/bg så sätter jag gladeligen in en hundring i hopp om att fler gör likadant.

Om det blivit en dom så hade den varit offentlig, men vad gäller nu när det blev förlikning?
Det vore ju bra att veta vem man inte vill ha att göra med...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
2014 år med actionpics. 4grupper, medel,snabb,license och gubbjäveln.

Blir en grupp "vi som inte leken tål", "ambulansjägarna" kommer hänga på staketet och dregla. . . . . :D TS, skulle krävt ersättning för dina kostnader med som förlikning, skulle nog fått det. . . . .

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag som aldrig åkt bana ryser av tanken på att råka ut för en stämning pga. man varit ute och haft kul med likasinnade på lika villkor.

Känns ju inte direkt inbjudande att prova på om man riskerar få sånt här hängandes över sig, visst om man har varit grovt oaktsam och brutit mot några regler på banan och därmed orsakat nåt men inte annars.
Finns det inget dokument som skrivs under av deltagare på bandagar?
Eller ett sånt kanske bara skrivs för att hålla arrangören ansvarsbefriad?

Nej, vilket jäkla nedköp för alla parter och särskild alla intresserade av banåkning att det skulle dras till nåt sånt här, det här gagnar nog ingen.

Stort grattis iaf till TS och ett stort beklagande för motparten som förmodligen inte tänkte hela vägen innan han drog det här till sin spets.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kan ju fortfarande finnas nån liten surgubbe som jobbar på en ny skrivelse:rofl

Europadomstolen och så vidare , Sverige vägrar följa utslaget , Eu går in militärt osv

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...tycker styrände kan va svårt att se, lättare med den här då vet man liksom....

http://www.fastbikes.se/index.php/m...t/7169-s100rr-forare-attackerad-av-motorcykel

I övrigt jättetråkigt att det behövde gå så långt som det gjorde, känns overkligt att man drar något så till sin spets...

Försökt att ta bort detta inlägg för jag såg att det var länkat tidigare men mitt äppelskrutt som jag skriver från vägrar låta mig genomföra den manövern *suck*

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Skönt att det slutade med 0 kr i förlikning, man kan ju tänka sig vilka bekymmer en fällande dom givit om folk som kör bana inte förstår att man är där på egen risk.

På bana ska ju självklart inte samma regler gälla som på allmän väg. Det är hur mycket som helst som kan hända, men även många saker som INTE kan hända - exempelvis att man får

- Möte i kurvan
- Radar kontroll
- Bonde som råkat tappa en massa dynga på asfalten som gör den snorhal
- OSV osv osv

Sedan självklart saker som kan hända på banan men är ovanligare i trafiken.

- Framförvarande åkare kör av och jag hinner/kan inte byta spår, jag står för MINA kostnader.
- Någon tappar sin kedja, glykol/olja rinner ut, jag kör av pga detta men tar MINA kostnader.
- Någon bromsar för sent och kör in i mig, jag tar kostnaderna för min cykel.
- Någon råkar glömma att skruva åt sina styrändar som lossnar, ja sånt händer - Nästa gång är det jag
- Saker händer på och utanför banan, men gentlemens rules gäller - Vi stämmer inte varandra, i alla fall inte på banan.

För vi är där PÅ EGEN RISK och VET att allt kan hända och det är race accidents - Shit happens

PS - Sandmans länk var det läskigaste jag någonsin tittat på http://www.fastbikes.se/index.php/m...t/7169-s100rr-forare-attackerad-av-motorcykel

Inte någon större anledning att någonsin köpa en lott igen - Sån tur har man bara en gång i livet. Måste ju gett skrapmärken i hjälmen så nära var det......JÄVLAR

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...