Därför jag aldrig kört bana..
Ja, på allmän väg känns ju allt så mycket tryggare, eller hur?
Marcell, jag tror absolut att Du har rätten på Din sida men att Du bör förbereda Dig noga och på punkt efter punkt bemöta motpartens argument. Underskatta inte värdet av god retorik, särskilt inte i en tingsrätt som inte sett en bana ens på vykort. En kort stomme till Din ståndpunkt skulle kunna se ut ungefär som följer:
____________________
Med anledning av att den påstådda skadan inträffat på område avsett för tävling, under regler som ej är hänförliga till allmän trafik, att det saknas direkt orsakssamband mellan påstådd skada och påstådd brist på mitt fordon samt att kärande i samband med påstådd skada ej iakttagit erforderligt säkerhetsavstånd yrkar jag på att stämningen ogillas och att käranden står för samtliga kostnader för avgörandet av detta mål.
1 - Banan. Den aktuella dagen befann jag mig på Mantorp, ett inhängnat tävlingsområde och därmed i lagens mening ej ett område att betrakta som allmän väg. Arrangören har tecknad
motortävlingsförsäkring som omfattar arrangemanget i sin helhet. Det innebär att vi som beträder banan är väl medvetna om att vårt försäkringsskydd är bristfälligt och för evenemanget gäller särskilda regler. Till styrkande av detta visar jag den försäkran som samtliga deltagare skrev på till arrangören Actionpics. Detta innebär bland annat att fordonen som framförs på dessa evenemang i vissa grupper inte är besiktade eller trafikförsäkrade, inte är försedda med belysning eller andra signalanordningar, allt enligt vad arrangören finner lämpligt. Här gäller därmed inte heller de trafikregler som finns på allmän väg, innebärande bland annat att omkörningar av framförvarande fordon kan ske såväl till höger som till vänster, i kurvor samt att inga hastighetsbegränsningar finns att beakta, vilket tydligt framgår av den film som käranden åberopar. Den aktuella dagen har jag och övriga deltagare befunnit oss på den aktuella banan, väl medvetna om att platsen ej lyder under normala trafikregler och att all körning därmed sker på egen risk.
2 - Ansvar. Arrangören Actionpics har, som redan nämnts, tecknat en
motortävlingsförsäkring för arrangemanget, vidare finns i deras deltagarförsäkran/förarreglemente två punkter som behandlar ansvarsfrågorna:
"- All körning sker på
egen risk (vår kursivering). Actionpics tolkning är att trafikskadelagen gäller EJ. Detta innebär att ev motorcykelförsäkring gäller mest troligt inte om Du som förare orsakar Dig själv, annan förare eller Din motorcykel skada. Det åligger deltagaren att kontrollera sitt personliga försäkringsskydd som t ex motorcykelförsäkring och olycksfallsförsäkring.
-
Oavsett vem som orsakar (vår kursivering) ev. skada så ansvarar varje förare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."
Av detta följer att varje deltagare, oavsett vållandefrågan, ansvarar för uppkomna skador på sig själv och sin egendom. Att göra någon annan tolkning av regelverket är inte rimligt.
3 - Fordonet. Vid arrangörens så kallade inskrivning sker en så kallad besiktning av fordonen. Detta ska på intet sätt jämföras med den regelbundna kontrollbesiktning som utförs av SBP, utan syftet är att säkerställa att fordonets basala funktioner/reglage är i sådant skick att inga allvarligare hinder finns för deltagandet i de farter och under de förhållanden som kommer att råda. Besiktningen saknar rättslig verkan men omfattar normalt:
- däckens skick
- täthet hos stötdämpare
- bromsbeläggens standard
- styr- och hjullager
- bromsfunktion
- gasreglages returfunktion (vid ev omkullkörning)
- drivlinans (kedja + drev) kondition och anspänning
- eventuella läckage av olja och kylarvätska
Som synes saknas all övrig funktion, nödvändig för färd på allmän väg. Den aktuella dagen besiktades mitt fordon med en smärre anmärkning som omedelbart åtgärdades.
4 - Den påstådda skadan. Den aktuella dagen befann sig ett 80-tal deltagare och föråkare på motorbanan, fördelade i tre grupper som körde i pass om 20 minuter vardera, med allt ifrån rena landsvägsmaskiner till maskiner enbart byggda för träning och tävling. I samtliga grupper är hastigheterna med råge överskridande högsta tillåtna hastighet på svensk väg, varför det är rimligt att maskinerna utsätts för vibrationer och påfrestningar som normalt ej förekommer på allmän väg. Det är därför inte ovanligt att vissa tidigare ej uppmärksammade brister kan göra sig påminda under dessa förhållanden.
Jag framförde mitt fordon den aktuella dagen i enlighet med arrangörens regler och uppmärksammade inga allvarligare incidenter än vad som kan förväntas vid denna typ av arrangemang, ej heller några brister hos mitt fordon.
Efter ett avslutat körpass kommer käranden fram till mig och påstår att en mindre vital del från mitt fordon orsakat en skada på hans fordon, då han legat tätt bakom mig i mycket höga hastigheter, långt över tillåten fart på svenska vägar. Vid närmare besiktning av mitt fordon visar det sig att en mindre vital del på mitt fordon saknas, det är dock en del som inte är av funktionell betydelse och jag har därför ingen aning om när eller i vilket sammanhang den aktuella delen vibrerat loss.
Den film som inlämnats påstås visa hur denna detalj, från min mc, ska slungas in i kärandes mc och skada dennes kylare. Jag kan inte finna detta klarlagt, då det kan vara ett stenskott, en del från en annan av de ca 80 mc som befinner sig på banan den dagen som slungats upp, en del från något tidigare arrangemang eller inte ens att det är vid detta tillfälle som den påstådda skadan på kylaren inträffar.
Det saknas sålunda direkt orsakssamband, eller kausalitet, mellan den förvisso saknade styrändan på min mc och skadan på kärandes kylare. Vidare kan det vara troligt att kärande avsevärt reducerat eller till och med helt kunnat undvika skador av vilket slag det vara månde, om denne iaktagit ett adekvat säkerhetsavstånd till framförvarande fordon ("tresekundersregeln").
Konklusion: Den påstådda skadan har inträffat på ett avstängslat tävlingområde, under förhållanden där trafikregler såväl som regler för fordonens funktion enligt svensk trafiklagstiftning ej är tillämpliga. Det saknas till yttermera visso direkt orsakssamband mellan en eventuell brist på mitt fordon och den påstådda skadan på kärandes fordon, därutöver är det av vikt att kärande, enligt sin egen inlämnade dokumentation, ej iakttar tillräckligt säkerhetsavstånd.
Skulle tingrätten, trots vad som ovan anförts, finna att trafiklagstiftningen gäller såväl som att direkt orsakssamband föreligger, ska rätten beakta att jag i samband med påstådd händelse ej förfarit oaktsamt, försumligt eller vårdslöst och med grund härav avslå kärandes yrkande.
Därför anser jag att stämningen ska lämnas utan bifall och att käranden står för samtliga kostnader.
___________________________
Något sådant, kanske? Brodera ut, lägg till friskrivningen från AP och läs på Din egen argumentation så ska Du se att Du har goda möjligheter att klara Dig. Är Du SMC-medlem kollar Du Ditt färdiga utkast med den rättshjälp som ingår i medlemsskapet för att få dennes kommentarer och synpunkter.
Trist fall, lycka till!