Stämma KTM för undermålig kvalitet.

Status
Ej öppen för fler svar.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
För att sammanfatta alla dessa trådar, som jag misstänker kommer från en enda person.

"Förr var jag schizofren, men nu mår vi lite bättre...ska bara bli av med KTM:en så kommer vi bli lyckliga igen"
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tillåt mig att gissa att du inte arbetar med serieproduktion. :tummenupp

Så här då:
Vad är det som gör att Toyota är kända för sina driftsäkra fordon?
Honda?

Vad är det som gör att andra tillverkare inte riktigt når / nått upp till den nivån?

Har det verkligen bara att göra med teknisk komplexitet på produkten eller rör det sig om processtänk, att konstruera för produktion, hålla koll på de olika stegen och därigenom få till en driftsäker produkt till ett pris som kunden är beredd att betala?

Det här är inget nytt.
View attachment 439142

Läs följande och ersätt "militära system" och liknande ord med "motorcykel".
Jag tycker att det stämmer förvånansvärt bra...

View attachment 439143
Källa: Snubblade över detta på nätet:
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet...flyg_publ_dok_driftsak_hos_mil_vap_system.pdf

Den som vill förkovra sig ytterligare inom ämnet kan söka förslagsvis googla på uttrycket "Toyota Production System"...

Där någonstans ligger grunden.
Det är inte enbart en fråga om att tillverkaren jagat kostnader.
Det kan vara så att man inte har råd att utveckla färdigt. Eller att man kanske helt enkelt räknar med ett visst "svinn" på vägen...
Orsakerna är troligen minst lika många som de tillverkare som stupat på vägen...

Nähä säger du det, :p
Klart allt handlar om kostnader. Det ska var så billigt som det bara går för att kunna få så stor marginal som det är möjligt, eller hur. Det jag först tänker på när det gäller kvalitet e just själva produktionen/monteringen å förädlingen av produkten som du så fint kallade processtänk.
Vad ska jag säga, e ju bara i grunden en cnc-operatör/robottekniker, maskinkonstruktör samt även gått en ekonomi/handelsutbildning men som jobbat på golvet hos vår största fordonstillverkare i många år där jag verkligen fick smaka på hur ditt fina "processtänk" går till i Sverige :p Men ja, vad vet jag.

Å det där med Toyota skiten är jag väldigt införstådd å drillad så jag nästan vill spy :p
Men som sagt, du behöver inte så mycket förkunskaper inom ämnet eg, räcker att man blitt till åren å sett dig om så vet man vad det handlar om.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det som gör att Toyota är kända för sina driftsäkra fordon?

Det var nog en tid sedan. Det vanliga är att ingenjörer startar företag, sedan i nästa generation tas företagen över av ekonomer. Och så går det som det går.
Bara googla på Toyota problems, Toyota recalls.

Jobbade i många år på ett företag som låg bara 300m från Toyotas lokala representant.
Så det var ju naturligt att hyra bil över helgerna där. Och i stort sett inga problem.
UTOM.
Hyrde en Toyota över julhelgen. När jag lämnade tillbaka den var det med kommentaren att när jag körde i snö så hoppade den till i sida då och då ca 1/2 meter. Kändes läskigt.
Svar: Ja det är automatlådan.
Hyrde några veckor senare i jobbet samma modell i Sundsvall. Med manuell växellåda. Samma problem. När jag körde i snö så hoppade den till i sida då och då ca 1/2 meter. När jag parkerade utanför en kund kom en man fram och frågade hur den gick. Jag berättade och jag tror inte den Norrlänningen köpte den Toyotamodellen.
(Andra Toyota modeller jag kört har inte alls haft sidoskuttproblemet i snö.)
Hyrde en Toyota Prius en helg för köra ca 50 mil. I Göteborg och ner till Helsingborg och tillbaka. Man vet hur långt man kört när man betalar och hur mycket man tankat på Statoil nån km före Toyota. Genomsnitt 0,69L/mil att jämföra med "officiell testförbrukning" 0,39L/mil. Och begriper att Toyotas problem med Prius var hur mycket batterier man skulle stoppa i bilen. För lite batterier och ingen skulle tycka bilen drog lite bensin. För mycket batterier och alla skulle fatta att "här är nått fel" för så här låg bensinförbrukrning, t.ex. 0,0 L/mil i en bil där bensinmotorn laddar batteriet och batteriet driver en elmotor, ja det går ju inte ihop.
Förbrukningen 0,7 L/mil fick jag från en bekant som haft Prius som tjänstebil.
Och gjorde sig av med Priusen för han fick ont i ryggen i den dåliga stolen.
Det som gjorde mig mest förbannad var dock när jag stod i Helsingborg och inte kunde starta Priusen. Man skulle trycka bromsen i golvet samtidigt som man tryckte på startknappen.
(Strider mot instruktionerna i körkortsboken, innan start kontrollera att bromsarna är OK. Det ska inte gå att trycka fotbromsen i golvet. Då ska du inte köra med bilen. Bromsarna kass.)
Och jag tryckte bromsen i golvet, tryckte på startknappen, inget hände. Skulle jag Ingenjör tvingas ringa Toyota och beklaga mig ! Jag kan inte starta en Prius ? :huvet. Kliver ur bilen och står förbannad och glor in på på förarplatsen och lägger märke till att gummimattan framför förarstolen har glidit fram. Så jag drar tillbaka gummimattan, hoppar in i bilen, trycker ner bromspedalen , trycker på startknappen, den startar. :)
Ska inte gummimattorna sitta fast om bromsen upphör att fungera ifall gummimattan åker fram ?
Och jag är inte den ende som tyckt det !
https://en.wikipedia.org/wiki/2009–11_Toyota_vehicle_recalls
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dees skriver
Jag funderar på att stämma KTM eftersom man vet om att man producerar hojar med undermålig kvalitet och inget gör åt saken.
Jamen gör då det, stäm KTM, istället för att skriva på SH.
Nu är du ju reducerad till en Kim Jong-un, mycket snack lite verkstad ! :D

Men jag vet vad ditt problem är, du har inte råd. :(
För hade du råd stämma KTM så hade du bara sålt Kåtten och ägnat dig åt verkliga utmaningar. :)

Små snackar, stora handlar !

Gott omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme !
Nu har du fått en erfarenhet, innan du köper nått, kolla runt lite på internet så får du mindre problem med det du köper i framtiden.
För mig betyder KTM slogan: Ready to Race
Max 20 timmar till nästa service.
För Racefordon har kort tid mellan serviceintervallerna.
Och jag vågar slå vad om att det skulle gå åt helvete om du stämde KTM.
För du har ju inte läst och lärt dig Instruktionsboken utantill.
Och alltså inte följt instruktionerna !
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Börjar det inte vara dags att avslöja vart sådana här poster kommer ifrån? Det var ju någon av dem som postades från ett känt företags IP, och med tanke på att språkbruket varit snarlikt i många av dem och de i övrigt har ett väldigt snarlikt MO så kan det ju vara dags att låta en skitig byk vädras lite.
I varenda jävla sån här tråd som de startat.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Vad är det jag missar? TS postar sitt inlägg 15:28. Bojje dissar honom 15:30. På 2 min hinner jag knappt gå pissa. Sure, ni verkar ha rätt (igen) eftersom TS inte har svarat men varför, kan inte någon förklara, reggar man sig på ett forum för att skriva ett enda inlägg och sen inte följa upp det?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vad är det jag missar? TS postar sitt inlägg 15:28. Bojje dissar honom 15:30. På 2 min hinner jag knappt gå pissa. Sure, ni verkar ha rätt (igen) eftersom TS inte har svarat men varför, kan inte någon förklara, reggar man sig på ett forum för att skriva ett enda inlägg och sen inte följa upp det?
Känns som Ulvhamne har rätt. Någon, kanske till och med ett företag som använder SH för att svartmåla en konkurrent. Jävligt oroande trend om det ligger någon sanning i det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och folk anklagar mig för att vara misstänksam och ifrågasätta folk som skriver negativt om KTM.....

Den första reggade sig från en fast IP tillhörande ett företag i mcbranchen. Den andra reggade sig med en anonym VPN lösning. Denna har jag inte behörighet att se hur den reggade sig, det får swedie göra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror det är ryssar.
"Alla" vet att de försöker undergräva vår demokrati med troll-fabriker.
Och vad riktar man in sig på?
Teknologins peak dvs KTM!
Case closed. :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Och folk anklagar mig för att vara misstänksam och ifrågasätta folk som skriver negativt om KTM.....

Den första reggade sig från en fast IP tillhörande ett företag i mcbranchen. Den andra reggade sig med en anonym VPN lösning. Denna har jag inte behörighet att se hur den reggade sig, det får swedie göra.

Är det sekretessbelagt vilket företag det rör sig om? :brynad
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu blir jag säkert anklagad för att vara troll eller liknande men det är jag inte.

Jo, det är du visst.

Jag tycker att du är en äkta ynkrygg med pungkulor lika stora som en skolflicka i rosa klänning. Om du inte är man nog att framföra denna kritik direkt till KTM eller registrera dig med ett konto som tydligt anger vem du är så är du inget annat än ett jävla troll. Det står jag för. Alla dagar i veckan.

Den första reggade sig från en fast IP tillhörande ett företag i mcbranchen.

Även jag undrar om SH eller Doktor Borsiin begår något brott om namnet på detta företag skulle råkas publiceras...? Sannolikheten att alla dessa "hata KTM" trådar har samma källa är knappast försumbar.

Mitt förslag är att lämplig moderator lägger in en funktion där det inte går att posta nya trådar under första kvartalet som medlem och att man dessutom blir stenhårda i modereringen av inlägg som baktalar näringsidkare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Även jag undrar om SH eller Doktor Borsiin begår något brott om namnet på detta företag skulle råkas publiceras...? Sannolikheten att alla dessa "hata KTM" trådar har samma källa är knappast försumbar.

Mitt förslag är att lämplig moderator lägger in en funktion där det inte går att posta nya trådar under första kvartalet som medlem och att man dessutom blir stenhårda i modereringen av inlägg som baktalar näringsidkare.
Eftersom att man inte hänger ut en enskild privatperson utan ett helt företag så ser jag inte problemet med att avslöja vilket företag det rör sig om. :va

Säkerligen Johans MC :hihi
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Haha, tänkte precis på ett gammalt citat från trolltyg i tomteskogen.. trollmamma säger "Ser du inte skillnad på en tomte och en svamp?" :D trollungarna gjorde inte de men här på SH ser vi fan skillnad på tomtar och troll :D Höhö
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Haha, tänkte precis på ett gammalt citat från trolltyg i tomteskogen.. trollmamma säger "Ser du inte skillnad på en tomte och en svamp?" :D trollungarna gjorde inte de men här på SH ser vi fan skillnad på tomtar och troll :D Höhö

Nja, gör vi verkligen det? Vi trodde ju att du var ett troll från början, med det visade sig att du bara var en riktig tomte. :7peta
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
I vissa andra forum jag är med tillåter dom inte VPN, och att admin ska kunna kolla vem man är.
Kanske nåt att tänka på här så vi slipper detta?
Blir så ledsen när dom skriver så mycket dåligt om min fina KTM:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I vissa andra forum jag är med tillåter dom inte VPN, och att admin ska kunna kolla vem man är.
Kanske nåt att tänka på här så vi slipper detta?
Skulle ju kunna vara en bra idé i samband med reggande av konto. Däremot efter det så bör man nog ha det fritt.
T.ex. 99% av mitt eget surfande sker bakom en VPN som startas samtidigt som datorn startas.
Så att låsa helt blir oanvändbart i längden.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att ett problem med KTM är supporten från generalagenten. Dålig support i garantipension gör att handlarna har svårt att stötta kunden tillräckligt mycket vid problem. Risken är att handlaren tröttnar på KTM. I Slutändan måste även handlaren tjäna pengar på att representera märket.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top