Står inte ut med så kallade "äventyrare" på sina BMW 1200 GS!

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Lästa denna tråd igår och kunde somna lycklig... För att vakna idag och fortsätta spikrakt upp till bikerhimelns förtrollande land :) underbart....

För övrigt hoppas jag alla får cancer som inte kör KTM :D

(Bäst jag lägger till ironi så ingen tror att jag menar det sista på riktigt)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Haha, f*n vilken rolig tråd! :hihi

Såg två familjer (bilburna) på Nordkapp under semstern som kröp ur sina tält på en lerplan utanför hotellet i regn och 8 grader. Barnen skrek och grät som besatta.
Istället för att gå och skälla ut dom för att vara lägre stående gick jag in på rummet och sket och duschade. För att sen äta en trivsam hotellfrukost. Nästa gång ska jag skälla ut dom.:rolleyes:

Sportbike satte huvudet på spiken i tidigare inlägg.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Utan att ha sett 5 minuter av GoT. Är det nu man skall säga "Winter is coming"?

Självplågeri slutade jag med när jag hade råd... Dock kul att alla har olika syn på livet.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag blir krenGkt av folk som sätter sin vägreggade hoj på ett släp och drar den till en räserbana. varför kör de inte dit bara?
Väl där tar de in på hotell och sover i säng och inte i tält. Så gjorde man inte förr i tiden.

För att inte tala om alla jefla idioter som kör SUV och bor i villa-område med asfaltsvägar, det blir jag alldeles super-förbannad av! Eller förresten så skiter jag nog i det... :arsele

Last edited:

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Yamaha MT-10
47 hästar och packing, sånt förstår JAG mig inte på. antar att vi får enas om att smaken är som baken helt enkelt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
47 hästar och packing, sånt förstår JAG mig inte på. antar att vi får enas om att smaken är som baken helt enkelt.

Jag har kört engelsk SportHoj från 60-talet med 46 bhp, passagerare och semesterpackning till Skottland och tillbaka med färja Dover - Calais. Det blev runt 700 mil.

Äventyr? Nä, vi hade inte tält med och det finns inte så många grusvägar där...

Fördelen med att inte ha 200 hästar är att man får gasa, och det gillar jag.:)
Med passagerare och packning får man dessutom välljud när en paralelltwin gasas hårt!! :tummenupp

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hela "Adventurepaketet" är så överanvänt och utslitet att rekylen borde komma närsomhelst.

Marknadsförare tror att man kan kränga vad som helst - till vilken peng som helst, bara genom att hoppa in under adventureparaplyet.

Holländska Henra har - liksom många andra tillverkare, en hästakärra som är gjort i aluplank istället för polyester eller plyfa. Lite mer rugged.

...men att döpa modellen till "Adventure"?

Tp5A2Jd.jpg

Fundera ett varv till på namnet. Är det verkligen "äventyr" hästtjejerna vill uppleva när dom flyttar hästarna mellan stall eller på väg till tävling...?

Värst hittills? Tyvärr ingen bild på det, men Lidl hade en kampanj med små mysiga TV-tofflor för ett par år sedan. Plysch och teddy om vartannat. Cosy!
Men, broderade med en logga som sade Adventure!

Yeah right... :glömdet

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Hoj
2018 BMW S1000R
Tält är sjukt överskattat! Hotell det är rikigt överstyr med en minibar fullt av godsaker.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min granne har en tre-hjuling med folka-motor bakpå. Den drar han en liten husvagn efter och åker Västmanland runt med och till lite olika campingar och sånt. Han tycker säkerligen att det är jordens äventyr när det blåser i bock-skägget :rofl

Jag tycker givetvis att han är dum i huvet som betalat dyrt för att köra en bil med 1 hjul för lite 10 ggr/år men det är inget jag ligger vaken om nätterna för.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Äventyr är väl det där att dra iväg utan att veta hur långt man tänker köra och var och när man tänker sova.
Dvs en mental inställning snarare än typ av hoj. Sedan kanske man anpassar hojvalet med tiden men det är ju inte särskilt avgörande.

För en del är det kanske äventyr att åka till grannorten eller att köra i regn, för andra handlar det om avsaknaden av vägar, krigherrekontrollerade områden eller korsandet av kontinenter...

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Har en bekant som brukade. Ta r1an till kroatien. När han vart lazy. Eller annat pyssel med familj. Slängde han in hojen i xc 60 o tog med den. Underbart :)
Helt ärligt. Ts är bara skön. Jag hade inte brytt mig ens om jag ägt en gs med hela kittet. Att det inte är hardcore adventure. Det är väl upp till var o en. Så länge dom är glada är jag glad. Att det finns förare som köper en identitet. Det gäller nog flesta förare. Hd folket med fräcka västar o tuff attityd. Cafe räcers med jet hjälm o solbrillor o sneakers på fötterna. Sporthojsförare fullkittade med värsta värsta allt som inte ens kan köra eller nånsin kommer pressa hojen till sin fulla potential. Vi är nog alla lite syndare. Men va spelar det för roll. Alla har ju kul ändå.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hehe... Äventyr kan vara så mycket. Körde 500 mil i Sverige och Norge häromveckan. Konsekvenser:

1 punktering 2000 norska kronor - akutlagning och akutbyte på Lofoten. Äventyrligt nog att hitta ett däck därute!
1 nytt bakdäck 1800 kr + montering - när jag kom hem var det dags för byte (pga slitage)
2 nya bromsskivor 3000 kr + montering - ute i ingenstans var helt plötsligt ena skivan skev och vibrerade ohållbart mycket (varför? stenskott modell större???)

Att betala den kreditkortsfakturan blir ett j*vla äventyr! :)

Sorry för OT! :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
50cc....och klibborna på plats.
Vem behöver 47hp :)

160809-4b2.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag stör mig faktiskt en hel del på dom som åker runt med alla väskor hela tiden. Krompråmar må vara en sak, där väskorna är fastskruvade och verkar vara en bärande del :va Men på alla andra hojar tar det ca 2s att ta av och på väskorna, så varför åka runt med något som helt plötsligt blir 1,5m brett och allmänt otympligt när man inte måste? Åker såna människor runt med husvagnen eller båttrailern efter bilen året runt också, till jobbet, till affären och på nöjesturerna på söndagarna? :va

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag stör mig på alla som inte hajar hur ljusknappen funkar, antingen kör man helt utan lyse, med p-ljus eller helljus.
WTF liksom, det BLENNDAR !!!111one

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...