Jag har redan läst
Men jag tycker det här med att ta av sig mössan (alternativet till att lyfta på hatten?) känns lite förlegat.
Därmed inte sagt att jag försöker vara någon tonårsrebell som totalvägrar att ja, ta av sig mössan som i det här fallet.
Jag tycker bara att det har gått för långt när man ska behöva sätta upp regler för en sådan skitsak.
I skolan daltas det för övrigt på tok för mycket med eleverna. Många gånger är det med största sannolikhet för att slippa tjaffs, men jag märker tydligt hur många lärare är konflikträdda och därför drar sig för att ta en diskussion om huruvida regler bör finnas eller inte.
Jag har flera gånger varit med om att någon dum jävel dragit på mp3'n på högsta volym i klassrummet, och således sumpat chansen för oss andra (mig) att få lyssna. I dessa lägen tycker jag att det räcker med att peka på dörren och säga Tack o hej till den elev som inte har vett nog att använda det vi kallar sunt förnuft, i motsats till att sätta upp onödiga regler istället.
Och visst, en lärare är där för att lära ut saker och inte för att behöva ta en massa skit. Men jag är av åsikten att man faktiskt får uppfostra lite också om man kliver in i lärarrollen, men det ska ske individuellt och inte kollektivt.