Stöd Minervaskolan!

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Nitrogen skrev:
Och eftersom jag talar för mig själv i sammanhanget så gör jag inte mer ljud av mig än vad jag skulle stört mig på hos någon annan.

En del tycker det är okej att rapa och fisa ljudligt offentligt också...skulle inte stört mig om någon annan gjort det så därför är det helt okej också.

Sunt förnuft finns inte i dagens (multikultiexperimentella) samhälle.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Nitrogen skrev:
Regler hit och regler dit, om man slutade att reglera precis allt så kanske folk skulle lära sig att använda sitt sunda förnuft...
Har du verkligen varit i en svensk gymnasieskola överhuvudtaget ?? :rofl :rofl :rofl

Det du snackar om är en trevlig utopi som jag iofs gärna ställer upp på.
Men nu ser ju inte riktigt verkligheten ut så i dagens skola.

Last edited:

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
ah17 skrev:
En del tycker det är okej att rapa och fisa ljudligt offentligt också...skulle inte stört mig om någon annan gjort det så därför är det helt okej också.

Sunt förnuft finns inte i dagens (multikultiexperimentella) samhälle.
Jag bryr mig väldigt, väldigt lite om någon väljer att rapa eller fisa i min närhet. Vet du, jag kan t.o.m skratta åt det. Jajävlar.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nitrogen skrev:
Jag bryr mig väldigt, väldigt lite om någon väljer att rapa eller fisa i min närhet. Vet du, jag kan t.o.m skratta åt det. Jajävlar.
Va bra då, tänk om alla tyckte som du. :tummenupp

Då skulle vi ju inte behöva några regler alls. :)

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
Har du verkligen varit i en svensk gymnasieskola överhuvudtaget ?? :rofl :rofl :rofl
På det svarar jag att du inte behöver göra dig dummare än vad du redan är ;)
War-psycho skrev:
Det du snackar om är en trevlig utopi som jag iofs gärna ställer upp på.
Men nu ser ju inte riktigt verkligheten ut så i dagens skola.
Det handlar inte om någon utopi i några avseende alls.
Om vi ska hårddra lite gränser - bara för skojs skull - så skulle man ju kunna säga att det är ok att ha huvudbonad men inte jacka, att man får lyssna på mp3 om det inte hörs ut o.s.v. Fixar man inte det så kan man gå hem.
Ganska enkelt, till skillnad mot den kollektivbestraffning du tycks vilja anamma.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nitrogen skrev:
...Det handlar inte om någon utopi i några avseende alls.
Om vi ska hårddra lite gränser - bara för skojs skull - så skulle man ju kunna säga att det är ok att ha huvudbonad men inte jacka, att man får lyssna på mp3 om det inte hörs ut o.s.v. Fixar man inte det så kan man gå hem.
Ganska enkelt, till skillnad mot den kollektivbestraffning du tycks vilja anamma.
Läs mina inlägg #47 & #59 (om du orkar:) ), så ska du se hur bra det funkar.

Tycker du Sveriges befolkning är kollektivt bestraffad också då, eftersom det finns regler som säger att man inte t.ex. köra för fort ?

Nä, "kollektiv bestraffning" är nog inte rätt ord.

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
Läs mina inlägg #47 & #59 (om du orkar:) ), så ska du se hur bra det funkar.

Tycker du Sveriges befolkning är kollektivt bestraffad också då, eftersom det finns regler som säger att man inte t.ex. köra för fort ?

Nä, "kollektiv bestraffning" är nog inte rätt ord.
Jag har redan läst ;)
Men jag tycker det här med att ta av sig mössan (alternativet till att lyfta på hatten?) känns lite förlegat.
Därmed inte sagt att jag försöker vara någon tonårsrebell som totalvägrar att ja, ta av sig mössan som i det här fallet.
Jag tycker bara att det har gått för långt när man ska behöva sätta upp regler för en sådan skitsak.

I skolan daltas det för övrigt på tok för mycket med eleverna. Många gånger är det med största sannolikhet för att slippa tjaffs, men jag märker tydligt hur många lärare är konflikträdda och därför drar sig för att ta en diskussion om huruvida regler bör finnas eller inte.
Jag har flera gånger varit med om att någon dum jävel dragit på mp3'n på högsta volym i klassrummet, och således sumpat chansen för oss andra (mig) att få lyssna. I dessa lägen tycker jag att det räcker med att peka på dörren och säga Tack o hej till den elev som inte har vett nog att använda det vi kallar sunt förnuft, i motsats till att sätta upp onödiga regler istället.
Och visst, en lärare är där för att lära ut saker och inte för att behöva ta en massa skit. Men jag är av åsikten att man faktiskt får uppfostra lite också om man kliver in i lärarrollen, men det ska ske individuellt och inte kollektivt.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nitrogen skrev:
Jag har redan läst ;)
Men jag tycker det här med att ta av sig mössan (alternativet till att lyfta på hatten?) känns lite förlegat.
Därmed inte sagt att jag försöker vara någon tonårsrebell som totalvägrar att ja, ta av sig mössan som i det här fallet.
Jag tycker bara att det har gått för långt när man ska behöva sätta upp regler för en sådan skitsak.

I skolan daltas det för övrigt på tok för mycket med eleverna. Många gånger är det med största sannolikhet för att slippa tjaffs, men jag märker tydligt hur många lärare är konflikträdda och därför drar sig för att ta en diskussion om huruvida regler bör finnas eller inte.
Jag har flera gånger varit med om att någon dum jävel dragit på mp3'n på högsta volym i klassrummet, och således sumpat chansen för oss andra (mig) att få lyssna. I dessa lägen tycker jag att det räcker med att peka på dörren och säga Tack o hej till den elev som inte har vett nog att använda det vi kallar sunt förnuft, i motsats till att sätta upp onödiga regler istället.
Och visst, en lärare är där för att lära ut saker och inte för att behöva ta en massa skit. Men jag är av åsikten att man faktiskt får uppfostra lite också om man kliver in i lärarrollen, men det ska ske individuellt och inte kollektivt.
Jag håller med dig fullt där. :yoparty

Själv har jag min pedagogiska bakgrund från försvaret, och har inte mycket övers för majoriteten av den civila lärarkåren.

När jag hoppade in tillfälligt i en gymnasieskola förra året så fick jag mina farhågor berättigade.
Visst är dom väldigt handikappade av ett korkat regelverk, men mycket av problemet har dom skapat själva.

Jag kan avslöja att klassen jag tog hand om fick en smärre chock när jag kom in i bilden.
Det var ett jäkla liv i början, men efter ett par veckor så ändrades tonen.
Då upptäckte dom själva hur mycket trevligare det var med lite ordning, och deras arbetsmoral & resultat ökade markant.

Blev avtackad med blommor & skolans utmärkelsenål när jag slutade där, plus en pava whiskey. Känns som att jag gjorde nånting rätt iallafall. :tungan

Folk har ofta så negativ uppfattning om försvaret ibland.
Dom tror att man fortfarande endast står och skriker order hela dagarna.
Proffsigare pedagoger finns inte i Sverige, iallafall inte om man jämför med gymnasieskolan idag.
Folk har en också förmåga att sätta likhetstecken mellan ordet disciplin och penalism.

De civila lärarna är så j-kla rädda för att bli illa omtyckta.
Men det är ingen popularitetstävling. Ibland så måste man fatta opopulära beslut. Men det vinner alla på i längden.
Mina elever gillade mig, och min ordning iallafall, även om det inte var alls poppis i början.

Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
War-psycho skrev:
Folk har ofta så negativ uppfattning om försvaret ibland.
Dom tror att man fortfarande endast står och skriker order hela dagarna.
Proffsigare pedagoger finns inte i Sverige, iallafall inte om man jämför med gymnasieskolan idag.

Instämmer.

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Uppstod en lite lustig situation idag när jag var på ams :)död) och pratade med min handledare.
Tänkte direkt på denna tråden :)

Satt iaf i ett rum och pratade med handledaren, när en äldre man (kollega till handledaren) plötsligt knackar på dörren. Han sticker in huvudet och säger något till handledaren, sen tittar han på mig och säger med glad ton -"Nämen! Du verkar vara en bra grabb! Du har ju vett till att ta av dig mössan inomhus, till skillnad från många andra..." (säger han samtidigt som han böjer sig bakåt och blänger på alla moppefuckon som sitter där med sina kepsar/mössor på sina huvuden)

:banana

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Beffe skrev:
Uppstod en lite lustig situation idag när jag var på ams :)död) och pratade med min handledare.
Tänkte direkt på denna tråden :)

Satt iaf i ett rum och pratade med handledaren, när en äldre man (kollega till handledaren) plötsligt knackar på dörren. Han sticker in huvudet och säger något till handledaren, sen tittar han på mig och säger med glad ton -"Nämen! Du verkar vara en bra grabb! Du har ju vett till att ta av dig mössan inomhus, till skillnad från många andra..." (säger han samtidigt som han böjer sig bakåt och blänger på alla moppefuckon som sitter där med sina kepsar/mössor på sina huvuden)

:banana
Ja, du ser... :tummenupp

Fortsätt så, så har du ett litet försprång gentemot dom andra, sen när du söker jobb.

Det är iallafall ingen som blivit nekad jobb för att dom gett ett bra intryck. :)

Sen var det väl trevligt med lite positiv respons också ?
(Speciellt från AMS)

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jäklar vad folk gillar att tycka. Jag håller med de som tycker att sin egen klädsel är sitt eget val. Det ska gälla i alla skolor som man har plikt att gå i, och egentligen i alla offentliga miljöer också.

Vad finns det för vinst i att gå utan mössa? Att det är en historisk tradition kan jag köpa, men ledordet är väl ändå "historisk". Det finns ingen anledning till att ta av sig mössa inomhus nu för tiden, så därför borde det inte finnas regler för det.

Snus kan vara tillåtet om det är tillåtet att äta vitlök till lunch, det luktar knappast mycket ändå.

Ibland undrar jag om inte vissa regelförespråkare lider av en mild form av autism och måste ha lite väl mycket ordning på sin tillvaro för att inte må psykiskt dåligt. Kanske kommer de från otrygga hem där de inte fick tillräckligt med uppfostran? Det är kanske därför de njuter av sin nya tillvaro när de börjar lumpen med alla regler.

Nej, fritt fram att välja klädsel själv, nu använder jag inte mössa, men om nån av principskäl hade sagt åt mig att ta av mig mössan hade jag bara skrattat. Väx upp nån gång förfan! Vi lever inte i början på 1900-talet nåmer, om ni inte märkt det ännu!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
stoffer skrev:
2044268

Nej, fritt fram att välja klädsel själv, nu använder jag inte mössa, men om nån av principskäl hade sagt åt mig att ta av mig mössan hade jag bara skrattat.

Tar du av dig mössan när du äter middag på finkrog, går på bröllop eller begravning? Varför?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Markus skrev:
2044281 Tar du av dig mössan när du äter middag på finkrog, går på bröllop eller begravning? Varför?
Mycket bra fråga. (Som ställts flera gånger tidigare här.)

Märkligt att ingen av dessa "klädrebeller" någonsin svarar på den där frågan. :tomten

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Mössa av inomhus. Lärd av den "gamla" skolan. Förstår inte riktigt problemet. "Åhh, vi får inte ha mössa/keps på lektionen." Folk dör där ute och ni whinear om en mössa/keps. Det känns som ett i-landsproblem.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Markus skrev:
2044281 Tar du av dig mössan när du äter middag på finkrog, går på bröllop eller begravning? Varför?
Om du hade lärt dig läsa i skolan så hade du sett att jag inte använder mössa. Står fint där i mitt citat.

Själv oroar jag mig mer än jag skulle vilja över min klädsel. Jag klär mig oftast korrekt, även när detta inte kanske behövs.

Sen tycker jag att man visst kan anpassa sig efter vad vissa krogar vill, och efter vad mina vänner som gifter sig anser.

Men jag tycker också att skolan är en institution för lärande, och eftersom den är obligatorisk i vissa åldrar så tycker jag man kan låta elever gå klädda precis som de vill, så länge det inte förhindrar inlärningen eller innebär lagbrott (nakenhet t.ex.).

Jag förstår inte vad det är för fel på lärare som stör sig på vad andra har på huvudet. Har ni verkligen så svaga nerver? Kan ni inte koncentrera er på annat?

seyou skrev:
2044399 Mössa av inomhus. Lärd av den "gamla" skolan. Förstår inte riktigt problemet. "Åhh, vi får inte ha mössa/keps på lektionen." Folk dör där ute och ni whinear om en mössa/keps. Det känns som ett i-landsproblem.
Förstår inte riktigt problemet. "Åhh, det är fel att ha mössa/keps på lektionen." Folk dör där ute och ni whinear om en mössa/keps. Det känns som ett i-landsproblem.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...