Stöd Minervaskolan!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Så jäkolusiskt svårt kan det inte vara att visa lite tolerans mot andra kulturers seder.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mb skrev:
Så jäkolusiskt svårt kan det inte vara att visa lite tolerans mot andra kulturers seder.
Men turban-snubbarnas religion kräver ju att dom ska ha en sorts dolk med sig åxå.
Ska det också tillåtas då, i skolan till exempel ?

Och om man kan anpassa sig till svenska normer på den punkten, så varför kan man inte anpassa sig när det gäller huvudbonaden också ?

Lite tolerans mot Sveriges kultur & normer kanske ?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
mb skrev:

EkCsakCt, vill jag offra min get mitt på torget tillsammans med min stam dansandes runt omkring så ska jag få göra det.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
War-psycho skrev:
Av flera skäl...

Ett av dom är att det luktar fan när dom läggs in, för oss som inte snusar.

Ett annat är att det inte heller sköts snyggt när dom ska ut, snus & slabb fan överallt.
(Kanske acceptabelt för snusare, men knappast trevligt för oss andra.)

På lektionstid ska man koncentrera sig på sina studier, och inte joxa med andra saker.

Det finns flera skäl... men orkar inte berätta alla, för jag tror inte du skulle vilja förstå iallafall.

(Inget personligt påhopp, men det brukar vara så med snusare/rökare, att dom inte vill respektera andras syn på saken.)

beror lite på hur kass man är också.. kan ju lägga in den innan lektionen..

spotta ut den på toaletten.. utan å slabba e ju inte helt omöjligt

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
heimdal skrev:
beror lite på hur kass man är också.. kan ju lägga in den innan lektionen..

spotta ut den på toaletten.. utan å slabba e ju inte helt omöjligt
Nä, men ändå så missköts det...

Snusare begriper inte hur starkt det luktar för icke-snusare när prillan läggs in, och verkar vara helt blinda för allt snusk som lämnas kvar i lokalerna efteråt.

Jag har arbetat som lärare i en gymnasieskola, och märker direkt när snus kommer fram längst bak i klassrummet, trots att jag står vänd mot tavlan.
(Och mitt luktsinne är ganska dåligt.)
Sen hittar man snusprillor överallt i plugget, men det är aldrig nån snusare som säger att HAN slabbar.

Att vara elev är ett privilegium, inte en rättighet.
Folk som arbetar med att ge dig en utbildning ska respekteras, liksom dina klasskamrater.

Som jag tidigare har sagt, det spelar ingen roll hur duktig du är med ditt snusande, det är ändå respektöst & ohövligt mot dina medmänniskor i klassrummet.

(Jag kan ju pissa i en mugg i klassrummet utan att spilla, men det är säkert inte poppis för det.)

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
War-psycho skrev:
Nä, men ändå så missköts det...

Snusare begriper inte hur starkt det luktar för icke-snusare när prillan läggs in, och verkar vara helt blinda för allt snusk som lämnas kvar i lokalerna efteråt.

Jag har arbetat som lärare i en gymnasieskola, och märker direkt när snus kommer fram längst bak i klassrummet, trots att jag står vänd mot tavlan.
(Och mitt luktsinne är ganska dåligt.)
Sen hittar man snusprillor överallt i plugget, men det är aldrig nån snusare som säger att HAN slabbar.

Att vara elev är ett privilegium, inte en rättighet.
Folk som arbetar med att ge dig en utbildning ska respekteras, liksom dina klasskamrater.

Som jag tidigare har sagt, det spelar ingen roll hur duktig du är med ditt snusande, det är ändå respektöst & ohövligt mot dina medmänniskor i klassrummet.

(Jag kan ju pissa i en mugg i klassrummet utan att spilla, men det är säkert inte poppis för det.)

hehe.. jo.. men då är de ju snusarna som missköter sig lite..

alla är vi olika.. sen bror de väl lite på om man kör med blöjsnus eller inte .. för de kladdar inte på långa vägar lika mkt..

men okej att man inte ska lägga in / ta ut snus i klassrummet.. men de gör väl inget om man har snus under lektionen?

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Victor skrev:
Finns det nått praktiskt skäl för att man inte ska få ha huvudbonad på sig?
Mattanter i skolkök har ju det av hygienskäl har jag för mig.
Jag tycker det är så 1800-tal att man inte får ha mössa på sig.

Håller med

Markus skrev:
Skicka ett mail på info@minervaskolan.se och uttryck erat stöd för en av få som vet innebörden av civilkurage.

Snart slår Partiets organ "Skolverket" tillbaka mot de olydiga igen:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531784&previousRenderType=6

Situationen har ingenting med civilkurage att göra, tyvärr.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Om folk har huvudbonader inne. Hur påverkar det era liv?

Jag tycker man borde få välja klädsel helt själv, utan inblandning från en massa låtsaspappor och tomtar som pratar om "hyfs" och "disciplin", gå och kamma er, detta är det fria landet Sverige år 2006.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
heimdal skrev:
hehe.. jo.. men då är de ju snusarna som missköter sig lite..

alla är vi olika.. sen bror de väl lite på om man kör med blöjsnus eller inte .. för de kladdar inte på långa vägar lika mkt..

men okej att man inte ska lägga in / ta ut snus i klassrummet.. men de gör väl inget om man har snus under lektionen?
Det är ingen som tvingat dig till sånt urbota korkat beslut att börja snusa.
Detsamma gäller rökare, det är väl ingen som är omedveten om hur korkat sånt är.

Jag känner ingen sympati för ditt nikotinbehov, det har du orsakat själv.
Ingen annan i klassrummet ska behöva lida för dina dåliga beslut.

Om du ska tillåtas få ditt "rus", så kan väl jag smutta lite på en vodkaflarra bakom katedern, så länge ingen märker nåt?

Eller också så kan man inse att jorden inte roterar kring en själv, och att man får börja respektera sin omgivning & medmänniskor.

Dessutom så är det bra att man i skolan visar att snus & rökning inte är en rättighet, och att man inte visar någon hänsyn till sånt numer.
På så sätt kanske man avskräcker iallafall NÅGRA svaga individer, från att fatta samma korkade beslut. :)

Chris Ash skrev:

Jag tycker man borde få välja klädsel helt själv, utan inblandning från en massa låtsaspappor och tomtar som pratar om "hyfs" och "disciplin", gå och kamma er, detta är det fria landet Sverige år 2006.
Nä, Sverige är ju ett fritt land, så då kan jag ju få supa när jag vill, även i jobbet, fisa & rapa när jag är bortbjuden på middag, stövla in med kängorna på din heltäckningsmatta när jag hälsar på m.m.
Eller varför inte stå utklädd som läderbögen från norrland, när man håller lektion ?

Du har rätt, vi gör som vi vill.
Nu ska jag ut å kräkas på grannens bil.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
War-psycho skrev:
Nä, Sverige är ju ett fritt land, så då kan jag ju få supa när jag vill, även i jobbet, fisa & rapa när jag är bortbjuden på middag, stövla in med kängorna på din heltäckningsmatta när jag hälsar på m.m.
Eller varför inte stå utklädd som läderbögen från norrland, när man håller lektion ?

Var och en tolkar begreppet frihet som de har förstånd till....

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Chris Ash skrev:

Det lustiga är ju att de här små liven inte direkt väljer att springa runt med en j-a huvudbonad som täcker hela ansiktet. Men varför inte tillåta nudister att springa runt nakna i skolan, detta är det fria landet Sverige år 2006. Herregud, stjärtpojken. Skärp dig nu!! :fatta!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
War-psycho skrev:

Ska jag vara ärlig så ser jag inte kopplingen mellan att förbjuda keps, slöja eller vad det nu kan vara och det du skriver.
Eller det kanske inte är keps som är problemet, bara slöja och andra konstiga saker som dom där muslimerna håller på med?
Jag tycker också att att det är lite fel att man får ha slöja men inte keps på sig men allvarligt talat, spelar det nån roll för undervisningen? Varför inte tillåta båda lixom.
Jag skulle iofs ha varit tacksam om man inte fick ha mjukisbyxor på sig i mellanstadiet. Det hade nämligen jag och jag blir fortfarande mobbad för dom bilderna.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Victor skrev:
Ska jag vara ärlig så ser jag inte kopplingen mellan att förbjuda keps, slöja eller vad det nu kan vara och det du skriver.
Eller det kanske inte är keps som är problemet, bara slöja och andra konstiga saker som dom där muslimerna håller på med?
Jag tycker också att att det är lite fel att man får ha slöja men inte keps på sig men allvarligt talat, spelar det nån roll för undervisningen? Varför inte tillåta båda lixom.
Jag skulle iofs ha varit tacksam om man inte fick ha mjukisbyxor på sig i mellanstadiet. Det hade nämligen jag och jag blir fortfarande mobbad för dom bilderna.
Att du inte ser kopplingen, är för du antagligen inte läst inlägget som jag svarade på.

Håller med att man inte ska tillåta slöja, om man inte tillåter keps.

Orkar inte försöka få er att förstå vad allmän hyfs innebär mer än jag redan skrivit i tidigare inlägg.
Men om jag vänder på frågan istället ?

Varför är det så förbannat viktigt att ha keps på sig inomhus, på lektionerna då ???

Det verkar ju som om jorden skulle explodera, bara för att det råkar finnas lite regler i skolan.
Det är precis samma tjafs om varför snus, mat, tuggummi, mp3-spelare & mobiler inte är tillåtna på lektionerna.

Kan det finnas anldening till dessa regler, eller är har dom enbart tillkommit för att jäklas ?

Om du blir hembjuden till någon på middag t.ex., tar du inte av dig ytterkläder, skor & mössa då ?
Eller när man sitter vid matbordet hemma ?

Kan man förstå om man tycker det är rimligt att man försöker hålla en viss ordning och en trevlig atmosfär i ett klassrum ?
Att man behandlar varandra med sån respekt, att man åtminstone tar av sig ytterkläderna när man sätter sig på lektionen ?

Att det i västerländsk kultur anses vara ohövligt att inte ta av sig hatten, när man kommer hem till någon.
Varför kan inte invandrare respektera vår kultur och våra seder, lika gärna som vi ska respektera deras ?

Ni behöver inte svara på dessa frågor, men kan ni åtminstone försöka förstå varför dessa regler har uppkommit ?

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Förresten... (Lite OT)

Får man ha slöja på sig på demonstrationer också ? (Med tanke på maskeringsförbudet)

Om inte = Diskriminering !!! :4skrika :6surkart

Om man får = Diskriminering !!! :4skrika :6surkart

Eller... ? :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om inte mina ungar får ha på sig keps/toppluva på lektionerna ska inte andras ungar få det heller. (oavsett etnisk/religiös bakgrund)
Dessutom har föräldrarna/eleverna på minerva skrivit på ett kontrakt där det står att man inte får ha huvudbonad på lektionerna.

Är det någon som är med på att starta en ny religion, där det KRÄVS att man ska ha en keps med ett påsytt brynäsmärke och en tygpenis på skärmen?
Eller måste en religion vara jättegammal och ha jättemånga anhängare för att skolorna ska göra undantag från reglerna som gäller alla??

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
War-psycho skrev:
Att det i västerländsk kultur anses vara ohövligt att inte ta av sig hatten, när man kommer hem till någon.
Varför kan inte invandrare respektera vår kultur och våra seder, lika gärna som vi ska respektera deras ?

Ni behöver inte svara på dessa frågor, men kan ni åtminstone försöka förstå varför dessa regler har uppkommit ?

Jag respekterar inte alls det generella förbudet mot mössor på sig innomhus.
Det är fortfarande ingen som har skrivit varför det är förbjudet eller anses ohövligt. Det är ju ingen som säger nått om du kör runt i din lastbil och har din truckerkepa på dig. Och jag får tugga tuggummi bäst jag vill på mitt jobb. Samtidigt som jag bär keps!
Töntiga regler som bara återfinns i skolan.

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Keps eller mössa ska man självklart få ha, det är bara nån fånig princip-grej från 1800-talet att det skulle vara otrevligt eller nått. Hah!
Vad är problemet egentligen ?

Själv tycker jag det är jäkligt skönt ibland på mornarna att bara slänga på mössan istället för o fixa med frillan o ha sig. Sen om man måste ta av den ser det ut som ett helvete, o dessutom jobbigt för tex. mig som då har rätt långt hår så det kliar i hela facet när det bara hänger fram...

O varför klagar muslimerna över att man inte får ha slöjja - skönt att få slippa de jevla huklet för en gång skull väl ? :confused: :hihi

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
mp_87 skrev:
...Själv tycker jag det är jäkligt skönt ibland på mornarna att bara slänga på mössan istället för o fixa med frillan o ha sig. Sen om man måste ta av den ser det ut som ett helvete, o dessutom jobbigt för tex. mig som då har rätt långt hår så det kliar i hela facet när det bara hänger fram...
Men klipp dig då, förbannade hippieunge !!! :fatta!

Inför tvångsrakning på alla elever istället. :hihi :D :tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...