Stöd Minervaskolan!

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Victor skrev:
Jag respekterar inte alls det generella förbudet mot mössor på sig innomhus.
Det är fortfarande ingen som har skrivit varför det är förbjudet eller anses ohövligt. Det är ju ingen som säger nått om du kör runt i din lastbil och har din truckerkepa på dig. Och jag får tugga tuggummi bäst jag vill på mitt jobb. Samtidigt som jag bär keps!
Töntiga regler som bara återfinns i skolan.

Har du mössa/keps på dig om du går på t.ex. bröllop eller begravning?
Om inte, varför?

En lastbil räknas väl inte som inomhus.

Vet inte vad du jobbar med men har svårt att se att någon är så pantad så man går in på t.ex. en arbetsintervju eller löneförhandling, slänger sig lite ledigt i stolen, tittar fram under kepsen och tuggar tuggummi. Om du inte gör det så varför?

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
mp_87 skrev:
Keps eller mössa ska man självklart få ha, det är bara nån fånig princip-grej från 1800-talet att det skulle vara otrevligt eller nått. Hah!
Vad är problemet egentligen ?

I skolan så handlar det helt enkelt om att visa lite respekt för lärarna och inte sitta med ytterkläderna på sig. :pannkyss

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Huruvida man ska få ha keps eller inte är ju en intressant diskussion för vissa må hända, dock har den litet att göra med det aktuella fallet där en rektor ställer sig i främsta ledet för att försvara skolans regler mot denna märkliga vana att klä barn i lakan.

Stötta honom, han kommer tvingas till lydnad inom kort ändå - men stödet betyder förhoppningsvis något.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Chris Ash skrev:
Om folk har huvudbonader inne. Hur påverkar det era liv?

Jag tycker man borde få välja klädsel helt själv, utan inblandning från en massa låtsaspappor och tomtar som pratar om "hyfs" och "disciplin", gå och kamma er, detta är det fria landet Sverige år 2006.
:rofl :rofl

Victor skrev:
Jag respekterar inte alls det generella förbudet mot mössor på sig innomhus.
Det är fortfarande ingen som har skrivit varför det är förbjudet eller anses ohövligt. Det är ju ingen som säger nått om du kör runt i din lastbil och har din truckerkepa på dig. Och jag får tugga tuggummi bäst jag vill på mitt jobb. Samtidigt som jag bär keps!
Töntiga regler som bara återfinns i skolan.

Du körde med keps och tuggummi på anställningsintervjun också kanske.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Markus skrev:
Huruvida man ska få ha keps eller inte är ju en intressant diskussion för vissa må hända, dock har den litet att göra med det aktuella fallet där en rektor ställer sig i främsta ledet för att försvara skolans regler mot denna märkliga vana att klä barn i lakan.

Stötta honom, han kommer tvingas till lydnad inom kort ändå - men stödet betyder förhoppningsvis något.

Det är huruvida man ska få ha huvudbonad eller inte hela diskutionen handlar om.

Det är den regeln, inskriven i skolans kontrakt, elever klädda i lakan bryter mot.
Om eleverna klädda i lakan tog av sig på huvudet skulle diskutionen aldrig ha ägt rum.
Dessutom är minerva en friskola, inga elever hänvisas dit, vore det viktigt för eleven i fråga att få ha mössan på sig skulle elven i fråga ha sökt en annan skola, där det IAF inte stod inskrivet i kontraktet att man inte får ha mössa.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Btw...( :felämne ) Det var ett jäkla snack om kepsprydda lastbilschaffisar ??

Bland dom chaffisar jag träffat (och det är ju ganska många) så är det ytterst få som haft keps.
Knappt någon av mina kollegor har haft det iallafall.
(Endast nån enstaka yngling som nyss gått ur skolan bara. ;) )

Inte för det spelar nån roll i diskussionen, men rätt ska vara rätt. :) :D

Diskussionen känns bara löjlig, som om det skulle vara nån kamp mellan det goda och det onda.
Skolan är det stygga imperiet, som förtrycker dom stackar ungdomarna i skolan, som inte får göra vad dom vill.
Rebellerna kämpar för fullt mot diktakturen, genom sina hårda slagord:

"Buhu... Varför får inte JAG göra så !!!"

"Buhu... Det är inte RÄTTVIST !!!"

"Buäääh... Dumma, DUMMA regler !!!"

Väx upp nån gång, och inse att det inte är skolans fel att era mammor inte uppfostrade er ordentligt.

:backontop
I västerländsk kultur tar man av sig hatten i kyrkan, vid matbordet, när man kommer hem till folk, på begravningar, på arbetsintervjuver m.m.
Det är ett tecken på respekt och artighet.
Även när man hälsade på folk, så lyfte man på hatten och visade hövlighet.
På riddartiden så hade riddarna klumpiga hjälmar, då lyfte man upp visiret när man hälsade på varann istället, vilket är ursprunget till den honnör man gör i försvarsmakten idag.

Så det är västerländska seder som gäller i Sverige, men vi låter folk tro på vad dom vill.
Vi bygger moskèer, och låter folk bära i princip vad dom vill på fritiden.
Vi har infört islamiska helgdagar på skolschemat, på bekostnad av gamla västerländska helgdagar.
Vi förtrycker inte andra religioner.

Men skolan är lärarnas arbetsplats, och elevernas sista förberedelse till vuxenlivet/arbetslivet.
Därför så råder inte anarki i skolan, där alla får göra precis som dom själva vill.
Man ställer krav och regler, precis som i resten av samhället, på ordning ochr eda.
Allt för att miljön för alla elever & personal ska vara så trivsam som möjligt.
Det innebär även regler som innebär att visa respekt för varandra, som t.ex. att ta av sig ytterkläderna på lektionerna.

Så är det även ute i samhället, det finns olika regler och rutiner på olika arbetsplatser. Man kanske inte behöver ta av sig kepsen när man är rörmokare t.ex., men nog fan torkar man av sig den värsta leran från skorna innan man stövlar in hos folk.
Varför? Jo, det kallas respekt, och allmän hyfs.

Och om inte era mammor klarade av att att ge er den uppfostran, så är det inte skolans fel.

Stöd Minervaskolan, och visa att nånstans får det vara nog med eftergifter p.g.a. politisk korrekthet.

Last edited:

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
Det var ett väldans tjat om mammor och pappor hit och dit och huruvida dom har valt att uppfostra dom barn som väljer att bära mössa i skolan.
Jag kan hålla med om att man tar av sig ytterkläder (mössa/slöja inräknat) t,ex vid matbordet av hygieniska skäl. Men jag ser faktiskt ingen anledning till att jag inte skulle få ha mössa eller keps i klassrummet på lektionstid. Det är väl ett klädesplagg precis som tröjan jag har på mig?
Jag bär ofta någon form av huvudbonad, främst för att jag tycker det är snyggt. Och inte för att det hör hit, men jag försöker matcha huvudbonaden i förhållande till kläderna jag bär i största möjliga mån och anser därför inte att mössan/kepsen/baskern o.s.v skulle se ovårdat ut.
I min skola är det tillåtet att under lektionstid bära huvudbonad, tugga tuggummi, snusa och lyssna på mp3, beroende på vad som ska göras under lektionen förstås. Jag har inte upplevt det som störande, snarare skönt att kunna stänga ute tjattret med lite musik när jag räknar matte.
Men visst, om någon ber mig ta av mössan, spotta ut tuggummit och stänga av mp3'n så kan jag väl göra det.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nitrogen skrev:
ah17 skrev:
Värsta jag vet är väl diskantchatter från någon idiot med mp3-spelare intill. Har man ingen hyfs i kroppen?
Alltid finns det något att klaga på.
Jo, det finns ju folk som inte förstår vad som är så störande med att dom har mobilen påslagen på bio heller.

Det är sällan den som har mp3-spelare i klassrummet, som tycker det är störande när andra har det.

Det är sällan snusare som tycker det luktar fan när nån bakar en snus.

Det är sällan den som sitter å smackar med tuggummi som tycker sånt är distraherande och ohyfsat när man försöker hålla lektion.

Det är ju inte för er skull ni ska visa hänsyn till andra. :mattias

Det är dags att släppa den där "jag-jag-jag-mentaliteten" och inse att folk kan bli störda av olika saker.
Det är därför det finns ordningsregler i skolan, så att så många som möjligt ska få studiero, inte bara ni själva.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Markus skrev:
Njae, det handlar om huruvida en slöja är jämförbar med en keps snarare.

Näe, det handlar om huvudbonader, det är så det är formulerat i avtalet dom har ingått.

Allt löst som bärs på huvudet är en huvudbonad, oavsett om det är en Van Dutch keps en AIK toppluva eller en byggarbetarehjälm, eller som i det här fallet en slöja.

Enda möjliga undantaget är peruk och toupé, som jag snarare ser som en protes.

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
Jo, det finns ju folk som inte förstår vad som är så störande med att dom har mobilen påslagen på bio heller.

Det är sällan den som har mp3-spelare i klassrummet, som tycker det är störande när andra har det.

Det är sällan snusare som tycker det luktar fan när nån bakar en snus.

Det är sällan den som sitter å smackar med tuggummi som tycker sånt är distraherande och ohyfsat när man försöker hålla lektion.

Det är ju inte för er skull ni ska visa hänsyn till andra. :mattias

Det är dags att släppa den där "jag-jag-jag-mentaliteten" och inse att folk kan bli störda av olika saker.
Det är därför det finns ordningsregler i skolan, så att så många som möjligt ska få studiero, inte bara ni själva.
Gnäller du lika mycket när någon petar in en prilla på krogen, lyssnar på mp3 bredvid dig på tåget, eller tuggar tuggummi bakom dig i kön på ica?

Personligen anser jag att det blir strikt och tråkigt i exempelvis ett klassrum om man inte får ha sin mössa på sig, eller tugga tuggummi. Sen finns det alltid nötter som inte förstår sig göra det diskret, men ska det resultera i någon form av kollektivbestraffning?
Nä, jag idkar avslappnad miljö i skolan så länge det inte stör ordningen. Och det vore ju befängt att påstå att en mössa skulle göra det.
Men jag tar som sagt gärna av mig den om någon mot all förmodan skulle må dåligt av den.

Och om det inte framgick tydligt nog i mitt förra inlägg så kanske jag ska belysa att jag så klart tycker det är respektlöst att lyssna på mp3 och käka godis när någon håller ett föredrag eller genomgång, men när vi talar fritt arbete så tror jag på fri klädsel också.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Nitrogen skrev:
Gnäller du lika mycket när någon petar in en prilla på krogen, lyssnar på mp3 bredvid dig på tåget, eller tuggar tuggummi bakom dig i kön på ica?

Personligen anser jag att det blir strikt och tråkigt i exempelvis ett klassrum om man inte får ha sin mössa på sig, eller tugga tuggummi. Sen finns det alltid nötter som inte förstår sig göra det diskret, men ska det resultera i någon form av kollektivbestraffning?
Nä, jag idkar avslappnad miljö i skolan så länge det inte stör ordningen. Och det vore ju befängt att påstå att en mössa skulle göra det.
Men jag tar som sagt gärna av mig den om någon mot all förmodan skulle må dåligt av den.

Och om det inte framgick tydligt nog i mitt förra inlägg så kanske jag ska belysa att jag så klart tycker det är respektlöst att lyssna på mp3 och käka godis när någon håller ett föredrag eller genomgång, men när vi talar fritt arbete så tror jag på fri klädsel också.

Kom in en mp3-idiot i den tysta kupén på tåget. Vad fan hade han där att göra med den volymen kunde han ju gärna sitta i en torktumlare....

Det är kanske inte den störningen i sig som är problemet alla gånger utan att det är en ohyffsad hänsynslös halvfigur som ligger bakom. Skulle några arbetare utanför väsnas så kan man ju förstå det.....

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nitrogen skrev:
1: Gnäller du lika mycket när någon petar in en prilla på krogen, lyssnar på mp3 bredvid dig på tåget, eller tuggar tuggummi bakom dig i kön på ica?...

2: ...Och om det inte framgick tydligt nog i mitt förra inlägg så kanske jag ska belysa att jag så klart tycker det är respektlöst att lyssna på mp3 och käka godis när någon håller ett föredrag eller genomgång, men när vi talar fritt arbete så tror jag på fri klädsel också.
1, Faktum är att det nu snackas om telefonfria zoner i kollektivtrafiken i Stockholm, just för att många upplever detta som störande.
Uppenbarligen finns det folk som föredrar lugn & ro ibland.

Jag kan ju t.ex. också tycka det är trevligt när personen jag talar med tar av sig solglasögonen.
Det försöker jag göra själv också. :cool:
Inte för att jag mår fysiskt dåligt om man inte gör det, men mest för att det är trevligt med lite artighet och omtanke för varandra.

2: Visst, vi kanske snackar om olika saker. Men samtidigt så borde du veta hur det går till i skolan, även om du inte sett detta från en lärares synvinkel.

Numer finns det elever som inte ens tar av sig täckjackan och stickade mössan när dom sätter sig på lektionen.
Säger man till eleven att ta av sig jackan & mössan, så pekar han genast på en annan elev som har en keps på sig:
"Men HAN får ju ha mössa på sig... buähhähäh..!!! ORÄTTVIST !!!"

Om man har 30 elever i ett klassrum, där 10 st lyssnar på MP3-spelare, så kan du ge dig fan på att någon elev blir störd/distraherad av någon av dessa musikälskare. Oftast så är det inte så lätt för alla elever att säga ifrån mot en stor grupp i klassen, det är lärarens jobb.
Säger man till den som har lite för högt på att sänka/stänga av sin musik, gissa vad som händer?
Jo, just det, han pekar på dom andra med musik och gapar: "Men DOM får ju....Buähähähä...ORÄTTVIST!!!"

Och så får man hålla på att tjafsa varendaste lektion, varendaste dag som lärare.
Bara för att vissa inte begriper att alla inte tycker om samma saker som en själv.

Dom flesta grabbar brukar iallafall fatta detta när dom rycker in i lumpen.
"Men jag vill ha bandaren på när jag ska sova... blir mer trivsamt så."
:hihi
Lycka till att få resten av logementet att föredra din verision av "trivsamhet", framför tystnad när dom sover. :tummenupp

Därför är man tvungen att ha enkla regler som är lika för alla, så slipper folk tjafsa varendaste dag hurvida dagens lektion passar för att göra undantag från olika regler hela tiden.

Varför ska detta vara så svårt att acceptera?
När man går ut skolan kan man ju välja ett jobb där man får göra som man vill.
Men oftast så får man anpassa sig till dom andra arbetskamraterna även där.

Last edited:

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
1, Faktum är att det nu snackas om telefonfria zoner i kollektivtrafiken i Stockholm, just för att många upplever detta som störande.
Uppenbarligen finns det folk som föredrar lugn & ro ibland.

Jag kan ju t.ex. också tycka det är trevligt när personen jag talar med tar av sig solglasögonen.
Det försöker jag göra själv också. :cool:
Inte för att jag mår fysiskt dåligt om man inte gör det, men mest för att det är trevligt med lite artighet och omtanke för varandra.

2: Visst, vi kanske snackar om olika saker. Men samtidigt så borde du veta hur det går till i skolan, även om du inte sett detta från en lärares synvinkel.

Numer finns det elever som inte ens tar av sig täckjackan och stickade mössan när dom sätter sig på lektionen.
Säger man till eleven att ta av sig jackan & mössan, så pekar han genast på en annan elev som har en keps på sig:
"Men HAN får ju ha mössa på sig... buähhähäh..!!! ORÄTTVIST !!!"

Om man har 30 elever i ett klassrum, där 10 st lyssnar på MP3-spelare, så kan du ge dig fan på att någon elev blir störd/distraherad av någon av dessa musikälskare. Oftast så är det inte så lätt för alla elever att säga ifrån mot en stor grupp i klassen, det är lärarens jobb.
Säger man till den som har lite för högt på att sänka/stänga av sin musik, gissa vad som händer?
Jo, just det, han pekar på dom andra med musik och gapar: "Men DOM får ju....Buähähähä...ORÄTTVIST!!!"

Och så får man hålla på att tjafsa varendaste lektion, varendaste dag som lärare.
Bara för att vissa inte begriper att alla inte tycker om samma saker som en själv.

Dom flesta grabbar brukar iallafall fatta detta när dom rycker in i lumpen.
"Men jag vill ha bandaren på när jag ska sova... blir mer trivsamt så."
:hihi
Lycka till att få resten av logementet att föredra din verision av "trivsamhet", framför tystnad när dom sover. :tummenupp

Därför är man tvungen att ha enkla regler som är lika för alla, så slipper folk tjafsa varendaste dag hurvida dagens lektion passar för att göra undantag från olika regler hela tiden.

Varför ska detta vara så svårt att acceptera?
När man går ut skolan kan man ju välja ett jobb där man får göra som man vill.
Men oftast så får man anpassa sig till dom andra arbetskamraterna även där.
Regler hit och regler dit, om man slutade att reglera precis allt så kanske folk skulle lära sig att använda sitt sunda förnuft.
Telefonfria zoner i kollektivtrafiken måste vara det roligaste jag hört på hela veckan. Lugn och ro får man hemma, det är inget man kan eller ens bör kräva när man vistas ute bland mycket folk.

Vad gällande klädsel och dyl. i skolan så ska det självfallet finnas riktmärken och även regler i den mån att man inte kan skrika och gapa, slå folk på käften, klottra o.s.v.
Men även här måste man ju lämna lite fritt för det egna förståndet. Nu talar jag om gymnasieskolor, den tid då man kan tycka att eleverna ska lära sig att ta eget ansvar. Man lär sig inte det genom en massa regler och "måsten".
Sen är det ju oerhört svårt att veta vart man ska dra gränsen. Hur stor del av ytterkläderna får man behålla på, hur mycket tuggummi får man tugga, hur hög volym får man ha på mp3'n?
Och eftersom jag talar för mig själv i sammanhanget så gör jag inte mer ljud av mig än vad jag skulle stört mig på hos någon annan.
Något som bevisligen inte gått upp för alla, tyvärr. Så det blir ju lite moment 22 av det hela.
Men jag tycker gott att man kan få behålla sin huvudbonad på, om vi ska hålla oss till ämnet alltså :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...