Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har rätt. De borde göra det gratis efter som det är så enkelt att alla kan göra det. Att jag inte tänkte på det. Och när jag tänker på det borde ju alla taxiförare betala mig en femhundring var enda gång jag sätter mig i deras bil för det är ju så jävla enkelt att köra bil från A till B.

Hur många taxichaufförer får in 750 kr/timme?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Min lokala handlare var bortrest när jag behövde ett oljefilter till min sp1:a, stack iväg till crosshandlaren i stan istället i hopp om att han möjligtvis tillhandahöll lite delar till landsvägshojar! Jodå, det hade han, schysst tänkte jag, langa över ett oljefilter till min spetta sa jag till honom! Visst, det blir, ska se om jag minns rätt nu, hör å häpna, trehundraåttionio!!? svenska sura kronor, för ett oljefilter, ha ha! Sa till honom att för dom pengarna har jag tre Hi/Flo-filter hemma inkl. frakt från ebay, det skulle jag inte sagt, gubben blev skogstokig och bad mig högljutt att avlägsna mig omedelbart från hans lokal, på min väg därifrån fortsatte han att gapa att: handla du från det där jävla internet gör det så ska du få se vad som händer, det är såna som du som gör att vi lokala handlare går i konkurs:va jag skulle säga att dom löser det ganska bra själva med sina skeva prissättningar!
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Och vad menas med timdebiterings graden? Sitter mecklarna och spelar fickpingis 25-35 % av arbetstiden?

95 % av bilmekjobben kräver väl ingen direkt specialkompetens. Byta vindrutetorkare, och olja samt kryssa i ett papper att man kontrollerat allt från framljus till dragkrok trots att bilen inte ens är utrustad med det senare.

Alla jobb har fasta tider och priser ibland går det och ibland inte det ska ringas kund vid tillägg delar ska fram saknas nån pryl för putta ut och in bilen etc. det är mycket runt omkring.
Hade man kunnat ta betalt för den tiden jobben tog så skulle det vara lättare.

Fråga er själva om ni ansåg er själva vara en duktigt mek var skulle ni välja att jobba?

Byte torkarblad är det tar inte lång tid att göra det tar man heller inte betalt för att göra.
Men det är ju så enkelt så varför montera vi 99,9% av alla torkarblad åt de kunder som köper över disk.


Vad tror du själv en som jobbar med samma märke dagarna i ände gör han inte ett bättre jobb och gör rätt saker jämfört kollar på rätt saker jämfört med en mekonomen som rakt av kollar lampor och byter olja.

Att göra en bra service handlar inte om att rakt av kolla på en lista och kryssa. Det krävs erfarenhet att göra en bra service. Man ska kunna avgöra hur länge beläggen håller för detta fordonet och är lagringen verkligen dålig. på den här modellen är det bra att vi rengör och smörjer denna så håller mycket längre. En bra service är så mycket mer än bara vad som stå pappret. Det är special kunskap som krävs även för dessa enkla jobb.

Ni skulle väl låta vem som helst byta kamrem på eran Ferrari det är ju inget konstigt? Skulle nog välja Mekonomen som har ju så bra reklam.

Jag vet att det inte är någon konstigt har bytt på både Lotus, Ferrari & Maserati.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är väl en del som gör att Svenska företag har svårt att konkurera Alla dessa certifieringar som kostar multum.
Sen tas det in varor som i princip tillverkats i en hydda nånstans i djungeln och ingen vet hur den tillverkats
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad tror du själv en som jobbar med samma märke dagarna i ände gör han inte ett bättre jobb och gör rätt saker jämfört kollar på rätt saker jämfört med en mekonomen som rakt av kollar lampor och byter olja.

Jag lämnar helst mina fordon till två gubbar som har en liten egen firma helt utan certifieringar. Jag vet att dom gör ett bra jobb och inte lurar mig. Dom är dessutom billigare och dom vet hur man felsöker i motsats till muppmeklarna på märkesverkstan som bara byter delar tills felet försvinner.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Funkar skitbra ända tills alla gör så och du vill ha sjukvård och pension till dig själv och din familj.

Du kan ju pröva att få det i länderna du shoppat i när det är dags eller kanske i grekland, cypern, italien, spanien. där har dom inet heller pröjsat skaatt på många år

Det har skitit sig för ledande kulturer många gånger förr i världshistorien och det kommer at göra det igen så inget moraliserande bara enkel matematik var och en gör som dom vill.

Svårt fall av Sossefiering, men släpp styret, våga åka på en semester utan charter. Du kommer att bli förvånad!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På min lilla ort finns en SUVERÄN TV-handlare. Han kan TV. Har bra grejjor hemma, och inte billig skit. Jämför jag hans priser med nätet inkl frakt, så hävdar han sig riktigt bra. Dessutom så får jag 52" hemkörd och inburen till rätt rum. Klart jag handlar hos honom. :tummenupp
PS: Med KAN TV så menat jag inte bara att han är påläst, butiken har egen verkstad. :tummenupp/QUOTE]

Hur menar du att hans teveverkstad kommer till nytta för dig, kund som köpt en platt 52" färgteve av honom?

Det kan inte finnas EN utbytbar del i en Tex Samsung som byts under dess livstid.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Att svenska företag lägger på vääldigt mycket på sina priser ut till kund är det inget snack om, och det för att man vill gå med stora vinster. Man nöjer sig inte med att kunna leva på det, utan man ska leva gott som fan på det! Då tappar man kunder!

Ett annat exempel är Gekås se bara på deras omsättning!! Vad lockar kunderna dit? Jo låga priser och stort utbud, och pengar tjänar dom ändå!!

Det var väldigt intressant. Kan du gå in på allabolag.se och söka fram senaste årsredovisningen på en sån svensk mc handlare som nu tjänar så mycket pengar?? Det företaget vill jag se!

2012 gick en hel del bra handlare i konkurs och de få som är kvar går på knäna. Det handlar inte om de som sitter med postorderlager i någon lada utan el och internet, utan varje handlare har kostnader för central belägen butik, värme, el, personal, skatt, och den förhatliga momsen.

Ex: på statistik några kända mchandlare:

Bike Trollhättan / Göteborg Vinstmarginal 0,72 % (omsatte ca 90milj)
Johans MC Göteborg Vinstmarginal 0,36 % (omsatte ca 60milj)
Ava Mc Vinstmarginal 0,77 % (omsatte ca 60 milj)

Det finns fler exempel, vad sifforna säger om dessa medelstora svenska företag med 20-30 anställda är att det PRECIS går runt. Det finns ingen vid sina sinnes fulla bruk som idag skulle ge sig in i MC branchen med en vinstmarginal på under 1%

Jämf istället på rena postorderföretag som te x
Ridestore Vinstmarginal 6,12 %
24MX Vinstmarginal 10,19 %

Alltså, den som har mc handel, dvs butik, verkstad, mc säljare, "mc kompetens", och kan hjälpa kunden med allt från reservdelsfrågor till pröva ut ny hoj eller kläder, tjänar inga pengar på det. Den som sitter i en lada någonstans i skogen med lågkompetent lagerpersonal som packar paket och tar emot ordrar över internet, han tjänar pengar på det.

Slutsats-> Gynna postorderfirmorna och handlarna går omkull, handla istället hos din lokale handlare och behåll den service och kompetens som finns hos de olika märkeshandlarna

bara mina 2 cents, men fantisera inte om att någon mc-handlare i Sverige tjänar några pengar!

//Niklas
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Herregud:dummer Hur många såna här trådar finns det?
Jag köper där det är bäst "Value for money". Om svenska handlare inte kan konkurrera så får man helt enkelt lägga ner sin verksamhet eller anpassa sig (pressa leverantörerna t ex).
Jag säger inte att det är de enskilda handlarnas fel att man inte kan konkurrera men någonstans i varukedjan är det ett allvarligt fel.
Men jag bryr mig inte ett dugg om deras ekonomi. Jag är ansvarig för min egen och det räcker.

Så Ebay och Europa är mina vänner:)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Min lokala handlare var bortrest när jag behövde ett oljefilter till min sp1:a, stack iväg till crosshandlaren i stan istället i hopp om att han möjligtvis tillhandahöll lite delar till landsvägshojar! Jodå, det hade han, schysst tänkte jag, langa över ett oljefilter till min spetta sa jag till honom! Visst, det blir, ska se om jag minns rätt nu, hör å häpna, trehundraåttionio!!? svenska sura kronor, för ett oljefilter, ha ha! Sa till honom att för dom pengarna har jag tre Hi/Flo-filter hemma inkl. frakt från ebay, det skulle jag inte sagt, gubben blev skogstokig och bad mig högljutt att avlägsna mig omedelbart från hans lokal, på min väg därifrån fortsatte han att gapa att: handla du från det där jävla internet gör det så ska du få se vad som händer, det är såna som du som gör att vi lokala handlare går i konkurs:va jag skulle säga att dom löser det ganska bra själva med sina skeva prissättningar!

Håller med dig helt och fullt, MEN fick en kylare till grabbens cross riktad för en hundring av denne man, slapp att handla ny för många lusentappar! Och det är där" mc-handlare" i Sverige kan konkurrera: det kallas SÖRRVISS!!! Det är vi många som vill betala för! Betalar gladeligen min Dansk på bondgården utanför Hstd för förstklassigt arbete, liksom 2-taktskungen i Skogstorp! Blås mig fan inte på delarna, men våga ta betalt för kompetens!!!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Edit!
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vill slå ett slag för kundbemötande.

För mig som inte vänder på slantarna varje månad så betalar jag oftast efter hur jag värderar den totala produkten.

En firma som jag verkligen inte vill ska gå i graven är Jonte Engdahl Motorsports AB i Löddeköpinge.

Hundratals gånger har man tagit deras tid med otaliga frågor och funderingar och mektips och hjälp utöver det vanliga och deras arbetstid.
Har jag fått en så grym gratishjälp och Bemötande angående , låt säga kolvbyte så betalar jag i alla fall gladeligen upp till 20 kanske 30% extra för delarna och den service:Bugar
Dessutom så beställer jag en del kl 10.00 på måndagen så är den i butiken Tisdag vid 14:00:tummenupp

Firmor som inte verkar vilja ta sin tid eller har genuint intresse av att hjälpa till eller sälja något under 50tkr
Pissar jag på. Vänder på klacken och går direkt hem till datorn.


För mig är bemötandet attityden och servicen A och O.

Just så!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
" Vill du ha kåporna proffs lackade till rimligt pris? Skicka Pm!! "

Varför det, vem som helst kan väl lacka kåpor, behövs väl ingen raketforskare till det eller? :banana

Tror det är detta som ungdomarna kallar "ÄGD"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
" Vill du ha kåporna proffs lackade till rimligt pris? Skicka Pm!! "

Varför det, vem som helst kan väl lacka kåpor, behövs väl ingen raketforskare till det eller? :banana

Jag vet många som lackar snyggt hemma i snickarboan.

Det är ett lågkvalificerat arbete som många kan göra och därför förtjänar lackeraren inte särskilt hög lön.

Men visst, jag kan lyft en högre timlön på att mecka i min verkstad än att jobba med forskningsarbete jag är kvalificerad för så jag kanske bara ska tacka och ta emot...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Håller med dig helt och fullt, MEN fick en kylare till grabbens cross riktad för en hundring av denne man, slapp att handla ny för många lusentappar! Och det är där" mc-handlare" i Sverige kan konkurrera: det kallas SÖRRVISS!!! Det är vi många som vill betala för! Betalar gladeligen min Dansk på bondgården utanför Hstd för förstklassigt arbete, liksom 2-taktskungen i Skogstorp! Blås mig fan inte på delarna, men våga ta betalt för kompetens!!!


Fast finns det verkligen ngt du kommer på sähär på rak arm som kan motivera en handlare att ta nära 400 spänn för ett oljefilter:confused: hade han sagt 200 spänn hade jag tagit det direkt! I just detta fall fick det bli ebay för min del då RG var bortrest annars handlar jag allt jag behöver till racern eller gathojen uteslutande av honom! Tycker han har schyssta priser plus att han brukar ha det jag behöver hemma och har han inte ngt hemma fixar han så att det finns hemma dagen efter no bullshit:tummenupp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag vet många som lackar snyggt hemma i snickarboan.

Det är ett lågkvalificerat arbete som många kan göra och därför förtjänar lackeraren inte särskilt hög lön.

Men visst, jag kan lyft en högre timlön på att mecka i min verkstad än att jobba med forskningsarbete jag är kvalificerad för så jag kanske bara ska tacka och ta emot...
Men det är väl inte bilmeken/lackeraren som lyfter hög lön ? Bilmek hadde ganska låg lön förr iallafall men det kanske har ändrats nu
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är väl inte bilmeken/lackeraren som lyfter hög lön ? Bilmek hadde ganska låg lön förr iallafall men det kanske har ändrats nu

Visst, en anställd bilmeklare tjänar väl inte så mycket men när de stora firmorna kan fakturera 900 kr/h så blir det ju inte så svårt för hederlige harry runt hörnet att ta 600 kr/h.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fast finns det verkligen ngt du kommer på sähär på rak arm som kan motivera en handlare att ta nära 400 spänn för ett oljefilter:confused: hade han sagt 200 spänn hade jag tagit det direkt! I just detta fall fick det bli ebay för min del då RG var bortrest annars handlar jag allt jag behöver till racern eller gathojen uteslutande av honom! Tycker han har schyssta priser plus att han brukar ha det jag behöver hemma och har han inte ngt hemma fixar han så att det finns hemma dagen efter no bullshit:tummenupp
Nej, fan, missunderstanding! Menar att svenska hojhandlare ska sluta ta så inihelvete betalt för delar, oljor mm. MEN de skall våga ta betalt för det kompetenta arbete de utför! RG, grymm mekaniker, ta betalt för det!
B Lagerblad 2-taktsguru, ta betalt för det! Marcussen mekar som få, och talar danska ändå, ta betalt för det!
(fan va vi har många duktiga killar nära oss) Som sagt! Våga ta betalt för gott utfört arbete istället för att försöka "skinna" oss på delarna!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
" Vill du ha kåporna proffs lackade till rimligt pris? Skicka Pm!! "

Varför det, vem som helst kan väl lacka kåpor, behövs väl ingen raketforskare till det eller? :banana


Självklart kan vem som helst lackera kåpor det är ju bara att svänga förbi biltema tjacka ett par sprayburkar o sätta igång :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top