Stannar fortast med bil eller mc?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Dum fråga kanske, men vill verkligen ha svar på denna fråga.
Jag har alltid trott att en mc:s bromsförmåga är mkt bättre än en bils.
Nu har jag dock hört av en polare som oxå håller på att ta körkort att det är bilen som stannar snabbast vid en tvärnit :confused:
Han berättade även om någon film (med mkt erfaren mc-förare) där de testat och kommit fram till detta....
Jag tycker ju att det rimligaste vore att mcn stannade snabbast då det är så mkt mindre vikt i förhållande till greppet man har mot marken?
Har även för mig att jag läst detta i körkortsboken att mcn stannar fortast??

Faktasvar och inte massa gissningar till den här tråden, tack.:gnissla
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
En bra bil stanar fortare, pågrund av mer däck yta mot vägen + att bilen inte slår över lika lätt :näsblod
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Beror på vilken hoj/bil och vilken förare naturligtvis.
Om jag skulle sätta morsan att pallnita från 100 på min hoj och jag skulle nita med hennes bil så skulle jag stanna snabbast..
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum, finns bara ett svar.


Bilen stannar snabbare än hojen :mattias
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Ibland har vi så'na demonstrationer med bil och MC när vi har fortbildning inom SMC. Vi använder oss av instruktörer som är grymt duktiga på att bromsa, så vi vet att det finns en rimlig chans att bromsningen blir så effektiv som möjligt.

Det vi gör är att låta en bil och en MC köra i 70 km/h och när bilen bromsar, ska även MC-föraren bromsa, ungefär som det kan hända i trafiken när man ligger hyfsat nära, bakom en bil och föraren plötsligt får för sig att det är dags att minska hastigheten radikalt, kanske till och med till stopp.

Det tar ju en stund för hojföraren att reagera, se'n ska man göra en optimal bromsning och om man inte är van vid att bromsa hårt och snabbt kan man få lite andra uppgifter under tiden med...

Bilföraren behöver ju inte bekymra sig om att hålla sig kvar på hjulen, inte heller om hjulen låser sig och det blir halt och så vidare, samt de faktorer som tidigare nämnts om mer gummi och så, så innan motorcyklisten hunnit bromsa klart, är det ganska troligt att han/hon sitter i bakluckan på bilen.

Vid våra tester har de ju haft avstånd i sidled, och ingen hoj har ännu lyckats bromsa klart innan bakänden på bilen dyker upp.

Vi har även provat att MC och bil kör bredvid varandra och ska bromsa vid samma punkt, båda vet när man ska börja bromsa. Bilen vinner. Iaf en modern bil.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Såg detta också i en duell mellan en sportbil och en sporthoj, man körde i olika grenar på bana. Något TV-program var det, minns tyvärr inte alls var jag såg det, men jag minns tydligt att sporthojen torskade i bromsgrenen. Det var professionella förare minns jag också.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En modern bil har kortare bromssträcka än en hoj.
I senaste numret av Bike så testade dom 4 olika hojar (BMW K1200R, Honda CBF 1000, Suzuki GSF 1250 och Yamaha FZ1-S) och det ingick ett bromsprov.
Bromssträckorna för dom hojarna var mellan 38,5 och 40,5 meter. BMW var bäst med sina 38,53 meter.
Ingen modern bil behöver 40 meter för att stanna från 100. Dom flesta har bromssträckor på kring 35 meter och det uppnår man inte med någon hoj. Det hjälper ju inte med klistrigare däck eftersom hojen reser sig på framhjulet om man bromsar hårdare.

Så om man jämför en ganska ny bil med en ganska ny hoj så förlorar hojen duellen med ca 5 meter. Detta under förutsättning att hojföraren får till en riktigt bra bromsning vilket väldigt få grejar om det uppstår en nödsituation. I annat fall blir läget ännu sämre till hojförarens nackdel.
Lägger man till att många hojförare ibland kör ganska fort så inser man att en MC generellt är ganska chanslösa om dom inte kör förutseende och använder huvudet.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vill se en vanlig standard bil stanna snabbare från 200+kilometer utan att vika sig dubbel och åla runt, sen att bromsarna är slut när de fått upp en temp.

Vem bryr sig inbromsningar från ca 70knyck
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill se en vanlig standard bil stanna snabbare från 200+kilometer utan att vika sig dubbel och åla runt, sen att bromsarna är slut när de fått upp en temp.

Vem bryr sig inbromsningar från ca 70knyck

I verkliga situationer är grejen att en ofokuserad bilförare som sitter och pratar med medpassagerare och i ögonvrån får syn på rådjuret, helt talanglöst kan ställa sig på abs-bromsen och vips bromsar dagens familjekombi med sina breda 15" lågprofildäck på ett helt optimalt sätt. Från och med första metern, oavsett väglag. Ingen risk att den 4-hjuliga bilen lägger sig, hajsajdar eller slår runt.

Det är inte många hojförare som är så uppe i varv och beredda, att de kan leverera en lika perfekt, beslutsam och reaktionssnabb bromsning from första metern. Det är mest när hojföraren är beredd som det kan gå så fint som i filmen ovan.

Så jag håller med dig, i verkligheten så brukar det inte sluta som på filmen ovan. Det brukar gå ännu sämre för en hoj om bilen ställer sig på ABS-bromsarna, i synnerhet om det är blöt vägbana och hala brunnslock etc.

Det är ofta man ser sporthojar som kraschat genom att bromsa omkull och dundra in i köslut där bilar tvärnitat vid köbildning på tex motorvägen i rusning. Jag har stått och pratat med många yngre som låst framhjulet och kanat in i/under bilen framför på det viset. 2 med SH-tröja bara förra sommaren. En på E4 mot arlanda och en i söderledstunneln.

Sist jag kraschade på hoj var 1987, jag var 21, och det gick till precis så. För lite avstånd på Tranebergsbron och bilen framför tvärnitade när jag kollade över axeln för att byta fil.

mvh
J

En modern bil har kortare bromssträcka än en hoj.
I senaste numret av Bike så testade dom 4 olika hojar (BMW K1200R, Honda CBF 1000, Suzuki GSF 1250 och Yamaha FZ1-S) och det ingick ett bromsprov.
Bromssträckorna för dom hojarna var mellan 38,5 och 40,5 meter. BMW var bäst med sina 38,53 meter.
Ingen modern bil behöver 40 meter för att stanna från 100. Dom flesta har bromssträckor på kring 35 meter och det uppnår man inte med någon hoj. Det hjälper ju inte med klistrigare däck eftersom hojen reser sig på framhjulet om man bromsar hårdare.

Så om man jämför en ganska ny bil med en ganska ny hoj så förlorar hojen duellen med ca 5 meter. Detta under förutsättning att hojföraren får till en riktigt bra bromsning vilket väldigt få grejar om det uppstår en nödsituation. I annat fall blir läget ännu sämre till hojförarens nackdel.
Lägger man till att många hojförare ibland kör ganska fort så inser man att en MC generellt är ganska chanslösa om dom inte kör förutseende och använder huvudet.

:fakta
 
Last edited:

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
I verkliga situationer är grejen att en ofokuserad bilförare som sitter och pratar med medpassagerare och i ögonvrån får syn på rådjuret, helt talanglöst kan ställa sig på abs-bromsen och vips bromsar dagens familjekombi med sina breda 15" lågprofildäck på ett helt optimalt sätt. Från och med första metern, oavsett väglag. Ingen risk att den 4-hjuliga bilen lägger sig, hajsajdar eller slår runt.

Det är inte många hojförare som är så uppe i varv och beredda, att de kan leverera en lika perfekt, beslutsam och reaktionssnabb bromsning from första metern. Det är mest när hojföraren är beredd som det kan gå så fint som i filmen ovan.

Så jag håller med dig, i verkligheten så brukar det inte sluta som på filmen ovan. Det brukar gå ännu sämre för en hoj om bilen ställer sig på ABS-bromsarna, i synnerhet om det är blöt vägbana och hala brunnslock etc.

Det är ofta man ser sporthojar som kraschat genom att bromsa omkull och dundra in i köslut där bilar tvärnitat vid köbildning på tex motorvägen i rusning. Jag har stått och pratat med många yngre som låst framhjulet och kanat in i/under bilen framför på det viset. 2 med SH-tröja bara förra sommaren. En på E4 mot arlanda och en i söderledstunneln.

Sist jag kraschade på hoj var 1987, jag var 21, och det gick till precis så. För lite avstånd på Tranebergsbron och bilen framför tvärnitade när jag kollade över axeln för att byta fil.

mvh
J


Varför säger ni modern bil???
En bil med låsta hjul är snabbare att stanna än en bil med ABS!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Varför säger ni modern bil???
En bil med låsta hjul är snabbare att stanna än en bil med ABS!

För att ibland talas det om att panikbromsa och ibland under förhållanden där både bil och mc-föraren är berädda samt att det inte finns brunslock oljespill eller dyl, självklart är det enklare för en billist att bara mosa på bromsen.

Det första är ett annat kapitel.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top