Stannar fortast med bil eller mc?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för informativa svar! :banana
Jag kan köpa att man bromsar bättre med ABS även med bil. Skillnaden är nog inte så stor i alla fall. Men det är ju inte därför det finns ABS på bilar.
Däremot är jag fortfarande inte övertygad om att bil bromsar bättre än MC i 200+. Det görs kanske inte så mycket seriösa tester i de hastigheterna men någon måste ju ha testat nån gång. Jag ska nog googla lite...

Nej. Det är nog väldigt dåligt med tester utförda vad gäller jämförelser av inbromsning för bil vs motorcykel i 200+ men hittar du på något så får du gärna länka. Inte för att 200+ är någon hastighet jag brukar använda mig av men det är ju alltid intressant med "värdelöst vetande". :yoparty
 

Wadahell

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-750F
Faktum är ju att en buss har bäst bromsförmåga alternativt en tom lastbil.. Glöm inte den detaljen när ni ligger bakom dessa fordon..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Faktum är ju att en buss har bäst bromsförmåga alternativt en tom lastbil.. Glöm inte den detaljen när ni ligger bakom dessa fordon..

Apropå det så såg jag för några veckor sedan när en nylastad Scania bergboggi med sörlingbalja full med sprängsten kom ut från ett tunnelbygge och ställde sig på bromsen på 30-väg för att få bumlingarna att kasa mot främre gaveln på flaket. Det sa bara brak så stod bilen still! Kan ha rört sig om ca 3 meters bromssträcka :näsblod

Jag kan själv inget om bromsträckorna på moderna lastbilar och jag har inget lastbilskort. Men jag var rätt impad av den bromsningan kan jag säga! :hihi
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Apropå det så såg jag för några veckor sedan när en nylastad Scania bergboggi med sörlingbalja full med sprängsten kom ut från ett tunnelbygge och ställde sig på bromsen på 30-väg för att få bumlingarna att kasa mot främre gaveln på flaket. Det sa bara brak så stod bilen still! Kan ha rört sig om ca 3 meters bromssträcka :näsblod

Jag kan själv inget om bromsträckorna på moderna lastbilar och jag har inget lastbilskort. Men jag var rätt impad av den bromsningan kan jag säga! :hihi

Körde lite lastbil och brandbil i lumpen, första gången jag klappade till bromsarna på en hyfsat modern olastad lastbil slog jag näsan i rattkransen, det var under 50 kmh -> 0 innan hag fattade vad som hänt.

/Danne
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nej. Det är nog väldigt dåligt med tester utförda vad gäller jämförelser av inbromsning för bil vs motorcykel i 200+ men hittar du på något så får du gärna länka. Inte för att 200+ är någon hastighet jag brukar använda mig av men det är ju alltid intressant med "värdelöst vetande". :yoparty
Googlade lite men har inte hittat någon om bromssträcka för MC i hög fart. Jag hittade lite data om bilar dock. Det verkar som om runt 150 meter bromssträcka från 200 km/h är ett bra värde. Det är förstås svårt att få en bra bild av vad som är ett genomsnittligt värde eftersom det endast anges för högpresterande bilar. För vanliga familjebilar eller snålbilar är det knappast ett säljargument, även om de skulle ha en bra bromssträcka från 200 km/h.

Hursomhelst, 150 meter är nog inga problem att stanna på från 200 km/h med en MC. Om vi räknar med 38 meter bromssträcka från 100 km/h blir det 4*38=152 meter från 200 km/h. Luftmotståndet hjälper nog mycket mer än två meter.

En bil med rejäl downforce bromsar förstås skiten ur en MC oavsett hastighet, men det känns som en orättvis jämförelse. Om man kör MC med en fallskärm som man löser ut vid 200 km/h samtidigt som man håller jättehårt i styret kan man nog slå en F1-bil i bromssträcka.
 

Motoya

Våga Vägra Stanna !
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Såld :(

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Det här med att låsta hjul skulle bromsa bättre än ABS vet jag inte var ni fått ifrån. Det är ju elementär fysik att den sk initialfriktionen, dvs friktionskoefficienten innan ytorna bröjar glida mot varandra, är större är friktionen när det glider.

Annars skulle det tex vara omöjligt att tex hålla kvar en hoj på frambromsen när man börnar, det skulle också vara gynnsamt att köra hela strippen med urartad hjulspinn i dragracing. (Jo jag veeet att maxgrepp mot asfalt med gummihjul är vid 17% hjulspinn)

De tester jag sett så bromsar ABS en bil till stillastående bättre än en bil med helt låsta hjul på fast underlag.

Det enda undantagen är vid grus på asfalt samt modd på asfalt. Ett låst hjul plogar då undan den lösa ytbeläggningan och kommer ned till asfalten bättre. Det är pga detta som ABS-bromsarnas algoritm är designad så att hjulet tillåts göra små låsningar, just för att gräva ned hjulet lite mot fastare grund i händelse av löst material.

/J


Alla som kört halkbana typ "gillinge" i modärn tid fick prova att bromsa max på torr asfalt både med och utan ABS, och ingen jag vet har fått kortare bromssträcka med ABS.. (deta gäller så klart för bil)
Det är bara att slå upp det i körkortsboken.:fakta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla som kört halkbana typ "gillinge" i modärn tid fick prova att bromsa max på torr asfalt både med och utan ABS, och ingen jag vet har fått kortare bromssträcka med ABS.. (deta gäller så klart för bil)
Det är bara att slå upp det i körkortsboken.:fakta

De tester jag sett har abs slagit låsta hjul på torr asfalt.
Du kan ju kolla på abs på tex Wiki.
Det är fullt möjligt att det kan gå stanna fortare från tex ca 30 km/h genom att bara låsa om det är helt ren asfalt och en feg ABS algoritm. Men efter lite glidande på samma fläck vet ju du vad som händer med gummit och friktionen.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Det jag menar är att det beror på chauffören...
Påstår du att jag har fel? :)

Har några minuter över, så jag kan lika gärna förklara...

Innan ditt inlägg, så var det klart att en bil stannar snabbare än en hoj. Ditt inlägg antyder att även om du skulle sätta din gamla mor på din hoj att tvärnita från 100, så stannar du stannar du snabbare med hennes bil. Antingen så menar du vad alla andra antytt, och detta innebär då att din mor är skickligare än Rossi, eller så är du av den uppfattningen att alla andra har sagt att en hoj stannar snabbare än en bil.

Du väljer.:)
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
De tester jag sett har abs slagit låsta hjul på torr asfalt.
Du kan ju kolla på abs på tex Wiki.
Det är fullt möjligt att det kan gå stanna fortare från tex ca 30 km/h genom att bara låsa om det är helt ren asfalt och en feg ABS algoritm. Men efter lite glidande på samma fläck vet ju du vad som händer med gummit och friktionen.


Som jag skrev tidigare torr asfalt, 70km/h, tvärnit till stopp, låsta hjul slår ABS.
Det är fakta.

Dessutom är ABS:ens huvudsyfte inte att förkorta bromssträckan utan att göra att det går att styra undan ett hinder även med full broms.
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
En optimal retardation utan ABS blir lika lång som en retardation med en optimalt applicerad ABS-funktion. Hur svårt kan det vara. Grejjen är att i verkligheten finns det kompromisser och mänskliga faktorer. I längden vinner alltid ABS-systemet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag skrev tidigare torr asfalt, 70km/h, tvärnit till stopp, låsta hjul slår ABS.
Det är fakta.

Det är fakta på Gillinge iaf, med deras bilar asfalt och däck. Det är emot vad som generellt brukar vara resultatet.

Men att det går att bromsa kortare och väja undan utan ABS är inget som jag betvivlar. Själv har jag bara haft bilar utan ABS.

Det som är min point i tråden är att man nog har lite narcissistiska drag om man tror att man utan förvarning har samma standbyförmåga till jämna, bestämda och välavvägda bromsningar som ett abs-system kan leverer 24/7 utan fördröjning.

Tom vid bromsuppvisningar på mc-jippon brukar föraren av det icke ABS-bromsade fordonet att åka på stryk förta gången och sedan när mod och tävlingsnerven vaknat så får de till en bromsning som är bättre.


Dessutom är ABS:ens huvudsyfte inte att förkorta bromssträckan utan att göra att det går att styra undan ett hinder även med full broms.

Jo det är ju trivialt för mig, det var först lektionen när när ABS avhandlades i fordonsmekaniken på KTH. Men det är ju bra att du skriver ut det i denna animerade bromsträckediskussion. Det är ju fler som läser.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Alla som kört halkbana typ "gillinge" i modärn tid fick prova att bromsa max på torr asfalt både med och utan ABS, och ingen jag vet har fått kortare bromssträcka med ABS.. (deta gäller så klart för bil)
Det är bara att slå upp det i körkortsboken.:fakta

Har oxå testat det på Gillinge,icke ABS vann överlägset.Däremot så
har ju alla rätt som skriver att ABS är överlägset när det gäller
tvärbroms på opålitligt underlag med ev undanmanöver.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
När man kör halkbana testar med ABS och urkopplad på ren assfalt från 70-0, samt 50-0kmh så bromsar man snabbare utan ABS men inte med låsta hjul utan optimal inbromsning, där man vet här ska jag bromsa.
Vissa behövde ett par försök innan de visste hur hårt de kunde bromsa innan hjulen låste sig förmycket.
ABS i en vanlig standard bil har jag inte mycket för, dock bra i paniksituationer.

Men att stanna med helt låsta hjul 2svarta sträck från 50 går bara snabbt på hastighetsmätare,
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Får jag fråga dig en sak, har du någon gång testat bromsa med låsta hjul på bil?:tungan När jag bromsar med bilen så märker man att direkt när hjulen låser sig så bromsas bilen avsevärt mindre, man märker det direkt:tummenupp

Däremot så är jag övertygad att man kan bromsa bättre utan abs (efter många försök naurligtvis och absolut inte i en paniksituation)

Som jag skrev tidigare torr asfalt, 70km/h, tvärnit till stopp, låsta hjul slår ABS.
Det är fakta.

Dessutom är ABS:ens huvudsyfte inte att förkorta bromssträckan utan att göra att det går att styra undan ett hinder även med full broms.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Det som är min point i tråden är att man nog har lite narcissistiska drag om man tror att man utan förvarning har samma standbyförmåga till jämna, bestämda och välavvägda bromsningar som ett abs-system kan leverer 24/7 utan fördröjning.

Der håller jag fullständigt med dig om.
Delade bara med mig av mina erfarenheter.

Dessutom så går det inte riktigt att jämföra gillinge med IRL-situationer med brunnslock, grus och lutande vägbana.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Googlade lite men har inte hittat någon om bromssträcka för MC i hög fart. Jag hittade lite data om bilar dock. Det verkar som om runt 150 meter bromssträcka från 200 km/h är ett bra värde. Det är förstås svårt att få en bra bild av vad som är ett genomsnittligt värde eftersom det endast anges för högpresterande bilar. För vanliga familjebilar eller snålbilar är det knappast ett säljargument, även om de skulle ha en bra bromssträcka från 200 km/h.

Hursomhelst, 150 meter är nog inga problem att stanna på från 200 km/h med en MC. Om vi räknar med 38 meter bromssträcka från 100 km/h blir det 4*38=152 meter från 200 km/h. Luftmotståndet hjälper nog mycket mer än två meter.

En bil med rejäl downforce bromsar förstås skiten ur en MC oavsett hastighet, men det känns som en orättvis jämförelse. Om man kör MC med en fallskärm som man löser ut vid 200 km/h samtidigt som man håller jättehårt i styret kan man nog slå en F1-bil i bromssträcka.

Under förutsättning att man testar med en bil som är konstruerad för att köra i 200 så att bromsarna räcker till så borde bromssträckan för bilen vara ca 140-145 meter. Baserat på att dom flesta moderna bilarna har bromssträckor på ca 35 meter 100-0 med lite variation på grund av underlag, däck mm.
200 ska ge en 4 gånger så lång bromssträcka vilket blir ca 140 meter. Då har jag inte tagit hänsyn till någon eventuell downforce eller luftmotstånd.

Men tar man en bil som inte har bromsar som är dimensionerade för en sådan inbromsning så kommer dom givetvis att överhetta och tappa bromskraft och då blir sträckan längre. Men vilken Autobahnkryssare som helst ska klara av en sådan inbromsning utan att bromsarna mattas nämvärt.

Jag är lite tveksam till att luftmotståndet ska göra så stor skillnad även för en hoj. Visst. I 200 är det ett sjudjävla luftmotstånd. Men ställer man bromskraften på grund av luftmotståndet mot den bromskraft som bromsarna på en modern hoj genererar så misstänker jag ändå att det är försumbart.

Det verkar som om vi helt enkelt får göra ett eget försök. Någon som har en flygraka med fri fart över där man kan prova. Jag kan ställa min bil till förfogande. Bara det är tillräckligt långt så att man hinner upp i fart så.

Det är fakta på Gillinge iaf, med deras bilar asfalt och däck. Det är emot vad som generellt brukar vara resultatet.

Men att det går att bromsa kortare och väja undan utan ABS är inget som jag betvivlar. Själv har jag bara haft bilar utan ABS.

Det som är min point i tråden är att man nog har lite narcissistiska drag om man tror att man utan förvarning har samma standbyförmåga till jämna, bestämda och välavvägda bromsningar som ett abs-system kan leverer 24/7 utan fördröjning.

Tom vid bromsuppvisningar på mc-jippon brukar föraren av det icke ABS-bromsade fordonet att åka på stryk förta gången och sedan när mod och tävlingsnerven vaknat så får de till en bromsning som är bättre.




Jo det är ju trivialt för mig, det var först lektionen när när ABS avhandlades i fordonsmekaniken på KTH. Men det är ju bra att du skriver ut det i denna animerade bromsträckediskussion. Det är ju fler som läser.

Jag har faktiskt en egen erfarenhet av just panikbromsning utan ABS som inte gick så bra. För ett antal år sedan. Närmare bestämt våren 2000 så satt jag på E4 utanför Norrköping. Kom över ett krön och var väl inte 100% fokuserad. Plötsligt upptäcker jag att det står still i båda filerna så jag ställer mig resolut på bromsen. Resultatet blev ofelbart en total låsning av hjulen. Detta trots att jag hade kört åtskilliga tusen mil "aktiv" körning och testat gränserna för vad bilen klarade av. I bromsprover hade jag grejat den inbromsningen problemfritt och antagligen klarat av att väja ut på väggrenen där det var tomt men i en paniksituation så var jag totalt chanslös.
I det läget tar reptilhjärnan över som inte säger något annat än bromsa utav bara helvete. Den medvetna delen av hjärnan som säger bromsa kontrollerat blev totalt nedröstad.

Jag är fullständigt övertygad om att om jag haft ABS så hade jag klarat av att undvika smällen och min fina sänkta Audi 80 med cremefärgade skinnklädda sportstoler, sollucka och fina fälgar med lågprofil hade fortfarande levat. Om än kanske inte i min ägo.

så jag kan inte annat än hålla med dig. Det finns inte en chans att en människa i en nödsituation klarar av att hålla huvudet så kallt att man genererar en bromsning som är i närheten av vad ABS systemet kan leverera varje gång.

Får jag fråga dig en sak, har du någon gång testat bromsa med låsta hjul på bil?:tungan När jag bromsar med bilen så märker man att direkt när hjulen låser sig så bromsas bilen avsevärt mindre, man märker det direkt:tummenupp

Däremot så är jag övertygad att man kan bromsa bättre utan abs (efter många försök naurligtvis och absolut inte i en paniksituation)

Jag har testat. 110 knyck med låsta hjul. Den upplevda bromskraften var ungefär som man föreställer sig om man har tvålar som däck och kör i ett badkar. Fast det kanske plussade på upplevelsen lite att jag visste att det stod en Volvo 945 alldeles för nära framför. :tungan
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ABS i en vanlig standard bil har jag inte mycket för, dock bra i paniksituationer.

Däremot så är jag övertygad att man kan bromsa bättre utan abs (efter många försök naurligtvis och absolut inte i en paniksituation)

...min lilla reflektion är varför ni är så angelägna om att tala om dessa hypotetiska och utopiska situationer där alla faktorer är till förarens fördel? Torr & ren assfalt, bra däck, nyrunkad och kontrollead inbromsning som dessutom kan repeteras tills man bromsar optimalt...
Det är väl helt djävla ovidkommande om man på 99 försöket kan slå ABS:en under perfekta förhållanden...


Hur många gånger råder dessa perfekta förhållanden när du tvingas nita från 70 -> 0 i trafiken?

.....och då menar jag inte mjukt bromsa från 70 till 0 för att man ser järnvägsbommarna gå ner längre fram utan just pallnita som en tok från 70 tillstillastående...

De gånger man tvingas göra en sådan tokbromsning är väl i de flesta fall mer eller mindre präglade av just en hyffsad nypa panik och i vissa fall ren och skär skräck...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top