Googlade lite men har inte hittat någon om bromssträcka för MC i hög fart. Jag hittade lite data om bilar dock. Det verkar som om runt 150 meter bromssträcka från 200 km/h är ett bra värde. Det är förstås svårt att få en bra bild av vad som är ett genomsnittligt värde eftersom det endast anges för högpresterande bilar. För vanliga familjebilar eller snålbilar är det knappast ett säljargument, även om de skulle ha en bra bromssträcka från 200 km/h.
Hursomhelst, 150 meter är nog inga problem att stanna på från 200 km/h med en MC. Om vi räknar med 38 meter bromssträcka från 100 km/h blir det 4*38=152 meter från 200 km/h. Luftmotståndet hjälper nog mycket mer än två meter.
En bil med rejäl downforce bromsar förstås skiten ur en MC oavsett hastighet, men det känns som en orättvis jämförelse. Om man kör MC med en fallskärm som man löser ut vid 200 km/h samtidigt som man håller jättehårt i styret kan man nog slå en F1-bil i bromssträcka.
Under förutsättning att man testar med en bil som är konstruerad för att köra i 200 så att bromsarna räcker till så borde bromssträckan för bilen vara ca 140-145 meter. Baserat på att dom flesta moderna bilarna har bromssträckor på ca 35 meter 100-0 med lite variation på grund av underlag, däck mm.
200 ska ge en 4 gånger så lång bromssträcka vilket blir ca 140 meter. Då har jag inte tagit hänsyn till någon eventuell downforce eller luftmotstånd.
Men tar man en bil som inte har bromsar som är dimensionerade för en sådan inbromsning så kommer dom givetvis att överhetta och tappa bromskraft och då blir sträckan längre. Men vilken Autobahnkryssare som helst ska klara av en sådan inbromsning utan att bromsarna mattas nämvärt.
Jag är lite tveksam till att luftmotståndet ska göra så stor skillnad även för en hoj. Visst. I 200 är det ett sjudjävla luftmotstånd. Men ställer man bromskraften på grund av luftmotståndet mot den bromskraft som bromsarna på en modern hoj genererar så misstänker jag ändå att det är försumbart.
Det verkar som om vi helt enkelt får göra ett eget försök. Någon som har en flygraka med fri fart över där man kan prova. Jag kan ställa min bil till förfogande. Bara det är tillräckligt långt så att man hinner upp i fart så.
Det är fakta på Gillinge iaf, med deras bilar asfalt och däck. Det är emot vad som generellt brukar vara resultatet.
Men att det går att bromsa kortare och väja undan utan ABS är inget som jag betvivlar. Själv har jag bara haft bilar utan ABS.
Det som är min point i tråden är att man nog har lite narcissistiska drag om man tror att man utan förvarning har samma standbyförmåga till jämna, bestämda och välavvägda bromsningar som ett abs-system kan leverer 24/7 utan fördröjning.
Tom vid bromsuppvisningar på mc-jippon brukar föraren av det icke ABS-bromsade fordonet att åka på stryk förta gången och sedan när mod och tävlingsnerven vaknat så får de till en bromsning som är bättre.
Jo det är ju trivialt för mig, det var först lektionen när när ABS avhandlades i fordonsmekaniken på KTH. Men det är ju bra att du skriver ut det i denna animerade bromsträckediskussion. Det är ju fler som läser.
Jag har faktiskt en egen erfarenhet av just panikbromsning utan ABS som inte gick så bra. För ett antal år sedan. Närmare bestämt våren 2000 så satt jag på E4 utanför Norrköping. Kom över ett krön och var väl inte 100% fokuserad. Plötsligt upptäcker jag att det står still i båda filerna så jag ställer mig resolut på bromsen. Resultatet blev ofelbart en total låsning av hjulen. Detta trots att jag hade kört åtskilliga tusen mil "aktiv" körning och testat gränserna för vad bilen klarade av. I bromsprover hade jag grejat den inbromsningen problemfritt och antagligen klarat av att väja ut på väggrenen där det var tomt men i en paniksituation så var jag totalt chanslös.
I det läget tar reptilhjärnan över som inte säger något annat än bromsa utav bara helvete. Den medvetna delen av hjärnan som säger bromsa kontrollerat blev totalt nedröstad.
Jag är fullständigt övertygad om att om jag haft ABS så hade jag klarat av att undvika smällen och min fina sänkta Audi 80 med cremefärgade skinnklädda sportstoler, sollucka och fina fälgar med lågprofil hade fortfarande levat. Om än kanske inte i min ägo.
så jag kan inte annat än hålla med dig. Det finns inte en chans att en människa i en nödsituation klarar av att hålla huvudet så kallt att man genererar en bromsning som är i närheten av vad ABS systemet kan leverera varje gång.
Får jag fråga dig en sak, har du någon gång testat bromsa med låsta hjul på bil?
När jag bromsar med bilen så märker man att direkt när hjulen låser sig så bromsas bilen avsevärt mindre, man märker det direkt
Däremot så är jag övertygad att man kan bromsa bättre utan abs (efter många försök naurligtvis och absolut inte i en paniksituation)
Jag har testat. 110 knyck med låsta hjul. Den upplevda bromskraften var ungefär som man föreställer sig om man har tvålar som däck och kör i ett badkar. Fast det kanske plussade på upplevelsen lite att jag visste att det stod en Volvo 945 alldeles för nära framför.