syltburk
Skallig och arg!
Du skriver att frågan är besvarad men jag fattar ändå inte. Varför blir F1-bilar snabbare med slicks än med nuvarande däck om man inte får bättre grepp med slicks? Varför har alla andra bilar som rejsar på bana slicks (när det är torrt såklart) om man inte får mer grepp?Ledsen att göra dig besviken Syltburken men problemet går att lösa med Fysik A. (eftersom det är fysik det handlar om)
-Kontaktytan spelar ingen roll! Det medför inte att man får mer grepp om man har helt släta däck, sk. slicks.
Man får inte heller mer grepp med breda däck.
"Det är väl därför bakdäcket på en hoj är bredare än framhjulet? (Rätta mig om jag har fel!)"
Då rättar jag dig. Du får inte mer grepp i ett bredare däck. Och nu kommer undantaget som bekräftar regeln. Så vida du inte belastar det så mycket att det ger vika. Gör det det så måste man ha ännu mer gummi i backen och därför är däck olika breda.
"F1-bilarna får inte ha slicks. De har typ 4 stora skåror i däcken för att göra dem långsammare."
frågan redan besvarad ovan
edit: Och angående vikt: den spelar roll! Ett exempel är återigen F1-bilarna. De har väldigt mycket downforce och liten vikt, därför bromsar de så otroligt mycket bättre än en vanlig bil. När de precis har tankat fullt får de bromsa märkbart tidigare eftersom downforcen de hjälps av vid inbromsningen är procentuellt en mindre del av bilens normaltryck mot marken (som alltså är massan * tyngdaccelerationen).
Last edited: