Stannar fortast med bil eller mc?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Under förutsättning att man testar med en bil som är konstruerad för att köra i 200 så att bromsarna räcker till så borde bromssträckan för bilen vara ca 140-145 meter. Baserat på att dom flesta moderna bilarna har bromssträckor på ca 35 meter 100-0 med lite variation på grund av underlag, däck mm.
200 ska ge en 4 gånger så lång bromssträcka vilket blir ca 140 meter. Då har jag inte tagit hänsyn till någon eventuell downforce eller luftmotstånd.

Men tar man en bil som inte har bromsar som är dimensionerade för en sådan inbromsning så kommer dom givetvis att överhetta och tappa bromskraft och då blir sträckan längre. Men vilken Autobahnkryssare som helst ska klara av en sådan inbromsning utan att bromsarna mattas nämvärt.

Jag är lite tveksam till att luftmotståndet ska göra så stor skillnad även för en hoj. Visst. I 200 är det ett sjudjävla luftmotstånd. Men ställer man bromskraften på grund av luftmotståndet mot den bromskraft som bromsarna på en modern hoj genererar så misstänker jag ändå att det är försumbart.

Det verkar som om vi helt enkelt får göra ett eget försök. Någon som har en flygraka med fri fart över där man kan prova. Jag kan ställa min bil till förfogande. Bara det är tillräckligt långt så att man hinner upp i fart så.
En Gallardo skulle tydligen bromsa från 200 km/h på 145 meter. Lite osäker källa dock. Så jag gissar att ett normalt värde för en bil med erforderliga bromsar blir lite drygt 145 meter. Bara spekulationer dock.

Jag håller med dig om att man helt enkelt får testa själv. Istället för att sitta vid datorn och gissa. Jag kom faktiskt precis hem från en runda där jag försökte testa bromssträckan från 200 km/h med MC:n. Tyvärr var det lite för mycket trafik för att utföra det på ett säkert sätt. Jag har inte ABS-bromsar och är ingen raceproffs så resultatet kanske inte blir så intressant, men jag försöker i alla fall. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Der håller jag fullständigt med dig om.
Delade bara med mig av mina erfarenheter.

Dessutom så går det inte riktigt att jämföra gillinge med IRL-situationer med brunnslock, grus och lutande vägbana.

Vad bra, jag trodde ett tag (av flera inlägg att döma) att den yngre SH-generation hade aversion emot ABS. Så jag blev lite konfunderad och tvär. :hihi

:tummenupp
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Nya BMW M6 ska stanna på under 140m

Kört mycket sportbil, typ varje dag under 5-6 år med bra sulor (R-däck) och kan säga att man bromsar grymt mycket snabbare utan ABS. Opel Speedstern jag hade bromsade 100->0 på 32m ! utan ABS, 34m med. (med r-däck givetvis)

Mätte aldrig 200->0 så där vet jag inte.

Eftersom det är så pass liten skillnad mellan att ha & inte ha ABS så vill man alltid ha ABS.
Undantag: då man kör på bana.

Nu vet jag inte vad extrem hojjarna stannar på men att komma ner i 32m är nog svårt.

Dock till vardags tror jag att hojjar generellt set stannar fortare än bilar. Detta för att standard bilisten inte bromsar lika mycket/hårt normalt dett som hojåkaren.
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Jag fattar inte att folk här har lyckats få körkort när man läser vissa påståenden, jag är fan chockad det e knappt att man vågar gå till jobbet längre för då kommer det väll nån idiot med upplåsta hjul och smäller med en.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Googlade lite men har inte hittat någon om bromssträcka för MC i hög fart. Jag hittade lite data om bilar dock. Det verkar som om runt 150 meter bromssträcka från 200 km/h är ett bra värde. Det är förstås svårt att få en bra bild av vad som är ett genomsnittligt värde eftersom det endast anges för högpresterande bilar. För vanliga familjebilar eller snålbilar är det knappast ett säljargument, även om de skulle ha en bra bromssträcka från 200 km/h.

Hursomhelst, 150 meter är nog inga problem att stanna på från 200 km/h med en MC. Om vi räknar med 38 meter bromssträcka från 100 km/h blir det 4*38=152 meter från 200 km/h. Luftmotståndet hjälper nog mycket mer än två meter.

Jag förstår inte varför en hoj skulle vinna mer i bromskraft jämfört med en normal bil?
Det tar betydligt mer för att överhetta bromsarna på vilken normala bil som helst än en inbromsning från 200 - 0.

Vi får f-n skicka ett mail till Tiff eller Clarkson och se till att de testar detta... :gnissla
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
SMC´s test av olika hojbromssträckor pratar ju jsut om ABS, kontra icke ABS och även mot en bil i test.

Vid 2.58 så testar de en vanlig VW Passat mot en ny GSX-R1000 bromssträcka från 90, där MC-föraren är både bromsinstruktör och fd. Roadracing förare.
EDIT: Bilen vinner.. Oväntat va?:va

SMC bromstest - Kort version (4min.)
http://www.youtube.com/watch?v=gkcr2U07gxc
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag förstår inte varför en hoj skulle vinna mer i bromskraft jämfört med en normal bil?
Det tar betydligt mer för att överhetta bromsarna på vilken normala bil som helst än en inbromsning från 200 - 0.

Vi får f-n skicka ett mail till Tiff eller Clarkson och se till att de testar detta... :gnissla
Anledningen till att jag misstänker att en MC bromsar bättre än en normal bil från 200 km/h är att luftmotståndet påverkar MC:n mycket mer än bilen.

Skicka gärna mail till dem så vi får veta! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nya BMW M6 ska stanna på under 140m

Kört mycket sportbil, typ varje dag under 5-6 år med bra sulor (R-däck) och kan säga att man bromsar grymt mycket snabbare utan ABS. Opel Speedstern jag hade bromsade 100->0 på 32m ! utan ABS, 34m med. (med r-däck givetvis)

Mätte aldrig 200->0 så där vet jag inte.

Eftersom det är så pass liten skillnad mellan att ha & inte ha ABS så vill man alltid ha ABS.
Undantag: då man kör på bana.

Nu vet jag inte vad extrem hojjarna stannar på men att komma ner i 32m är nog svårt.

Dock till vardags tror jag att hojjar generellt set stannar fortare än bilar. Detta för att standard bilisten inte bromsar lika mycket/hårt normalt dett som hojåkaren.

Vet inte om nya 6orna betecknas som extremhojar men i biketestet så ligger dom på ca 40m 100-0.

Tror att de flesta stannar snabbar på hoj än normalbilisten ändå,mest pga. att man faktiskt(oftast iaf.)är uppmärksam på vad som händer och reagerar snabbare medans bilisten sitter och slötransporterar sig från A-B.

3/10ondels sekund eller en och en halv sekund i 26-27 meter sekunden gör sitt.


Henrik
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Har några minuter över, så jag kan lika gärna förklara...

Innan ditt inlägg, så var det klart att en bil stannar snabbare än en hoj. Ditt inlägg antyder att även om du skulle sätta din gamla mor på din hoj att tvärnita från 100, så stannar du stannar du snabbare med hennes bil. Antingen så menar du vad alla andra antytt, och detta innebär då att din mor är skickligare än Rossi, eller så är du av den uppfattningen att alla andra har sagt att en hoj stannar snabbare än en bil.

Du väljer.:)

Du har mest rätt, jag har liiite liiite rätt... Du kan väl erkänna att det spelar en liten roll vem som spakar iaf? Jag erkänner att jag har blivit lurad av teoriboken anyway... :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Fakta

En bil, en MC och en Lastbil stannar alla lika snabbt.

OM följade punkter är uppfyllda.

1. Friktionskoefficienten i däcken är den samma
2. Hastigheten vid inbromsning är den samma
3. Om maximalt yttryck för däcket inte överskrids
4. Att alla fordon kan bromsa för fullt hela tiden tills stop.

Vanliga misstag i tänkandet man gör är att tro att.

5. Antal hjul eller snarare skillnad i kontaktyta spelar någon roll (OBS punkt 3)
6. Blandar in fordonets vikt i beräkningarna (den har nämligen ingen betydelse)


Fysik A Gymnasienivå

Skepp ohoj
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ummm, har jag inte fått total härdsmälta och förträngt det jag läste lär du nog gå om fysik A... :D

Massan spelar absolut in till att börja med, hastigheten och massan utgör fordonets rörelseenergi - det är den du vill bromsa, mao spelar vikten en jäkligt betydande roll i ekvationen...

Sedan är jag övertygad om att ytan som ligger an mot asfalten inverkar även den med - 2 st femkronor, eller fyra handflator - visst, den ena har mindre rörelseenergi att få hejd på, men det är mer massa som klämmer ned handflatorna, du har ett högre tryck där - som ger mer friktion.

Det är ju inte ett under att hojdäck inte håller i 3-4000 mil, som bildäcken gör, tydligen lär man jaga friktionskoefficienterna så gott det går? ;)

Något är det ju som ställer till att ett hojekipage med närapå racemässiga bromsar, på endast 300 pannor med förare får däng av en svenssonbil (med slitagevänliga pissbromsar) på bort mot 16-1700 kg? ;)
Detta förutsatt att vi pratar normala hastigheter, och inte upprepade inbromsningar, normala bilar har inte bromsar dimensionerade för pallnitar från 200 knutar, de överhettar fort.

Sitter man upprätt på bågen tror jag även man har betydligt mer hjälp av fartvinden att bromsa, men det verkar hjälpa föga ändå.

Bilar stannar alltid snabbare från det att bromsningen inleds, men visst är hojåkare mer på alerten, fan vore annars...det är ju en viss skillnad i riskbedömningen. :D

/J
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Fakta

En bil, en MC och en Lastbil stannar alla lika snabbt.

OM följade punkter är uppfyllda.

1. Friktionskoefficienten i däcken är den samma
2. Hastigheten vid inbromsning är den samma
3. Om maximalt yttryck för däcket inte överskrids
4. Att alla fordon kan bromsa för fullt hela tiden tills stop.

Vanliga misstag i tänkandet man gör är att tro att.

5. Antal hjul eller snarare skillnad i kontaktyta spelar någon roll (OBS punkt 3)
6. Blandar in fordonets vikt i beräkningarna (den har nämligen ingen betydelse)


Fysik A Gymnasienivå

Skepp ohoj

Ledsen att göra dig besviken Gulleplutten men problemet går inte att lösa med Fysik A. I så fall hade denna tråd inte varit längre än en sida.

-Kontaktytan spelar roll! Det medför att man får mer grepp om man har helt släta däck, sk. slicks. Man får också mer grepp med breda däck. Det är väl därför bakdäcket på en hoj är bredare än framhjulet? (Rätta mig om jag har fel!) F1-bilarna får inte ha slicks. De har typ 4 stora skåror i däcken för att göra dem långsammare.

-Vikten spelar roll! Anledningen är luftmotståndet. När man bromsar har man hjälp av luften antingen genom downforce, horisontellt luftmotstånd eller en kombination av dessa. Om kraften från luften är konstant kommer hjälpen bli större ju mindre fordonet väger.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag fattar inte varför folk blandar in luftmotståndet hela tiden.

Tror ni verkligen att luftmotståndet kommer att minska stoppsträckan avsevärt i en paniksituation med tvärbromsning från normal hastighet?

Retardationsskillinaden borde då vara samma skillnaden i retardation från att du ligger bakom kåpglaset på motorbroms kontra att du sitter upp med motorbroms. Det är ingen skillnad som kommer att påverka resultatet.

Det är intressant när man tittar på säkerhetsutbildningar i bromsteknik. Dessa är istort sett ickeexisterande för bilister just pga. de många hjälpsystem som bilar har, men i motorcykelvärlden är de många.

En av sakerna man får lära sig är att det är bättre att fokusera på EN broms än att vara kass på båda. Tanken är att man i en paniksituation blir en sämre förare och att man då enbart kommer att annvända muskelminnet för att nita. Då detta är bristfälligt så menar instruktörerna att det är bbättre att bli bra på frambromsen än bak.

Intressant läsning av Mechanical Forensics Engineering Services, LLC:
http://mfes.com/motorcyclebraking.html
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag fattar inte varför folk blandar in luftmotståndet hela tiden.

Tror ni verkligen att luftmotståndet kommer att minska stoppsträckan avsevärt i en paniksituation med tvärbromsning från normal hastighet?
Från 100 km/h påverkar det inte speciellt mycket för en MC nej. I 300 km/h går det åt typ 170 hk bara för att hålla farten uppe. Så fartvinden har betydelse. Exakt hur mycket verkar ingen ha svar på.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ummm, har jag inte fått total härdsmälta och förträngt det jag läste lär du nog gå om fysik A... :D

Massan spelar absolut in till att börja med, hastigheten och massan utgör fordonets rörelseenergi - det är den du vill bromsa, mao spelar vikten en jäkligt betydande roll i ekvationen...

Sedan är jag övertygad om att ytan som ligger an mot asfalten inverkar även den med - 2 st femkronor, eller fyra handflator - visst, den ena har mindre rörelseenergi att få hejd på, men det är mer massa som klämmer ned handflatorna, du har ett högre tryck där - som ger mer friktion.

Det är ju inte ett under att hojdäck inte håller i 3-4000 mil, som bildäcken gör, tydligen lär man jaga friktionskoefficienterna så gott det går? ;)

Något är det ju som ställer till att ett hojekipage med närapå racemässiga bromsar, på endast 300 pannor med förare får däng av en svenssonbil (med slitagevänliga pissbromsar) på bort mot 16-1700 kg? ;)
Detta förutsatt att vi pratar normala hastigheter, och inte upprepade inbromsningar, normala bilar har inte bromsar dimensionerade för pallnitar från 200 knutar, de överhettar fort.

Sitter man upprätt på bågen tror jag även man har betydligt mer hjälp av fartvinden att bromsa, men det verkar hjälpa föga ändå.

Bilar stannar alltid snabbare från det att bromsningen inleds, men visst är hojåkare mer på alerten, fan vore annars...det är ju en viss skillnad i riskbedömningen. :D

/J

E = mv^2 / 2

Till att börja med. Hade massan varit i kvadrat så hade den spelat roll. Nu är den inte det utan det är hastigheten i kvadrat. Men den är ju lika om man ska bromsa från samma hastighet.

Massan spelar ingen roll.

Friktionen kan man aldrig öka. Det är en koefficient. är den tex 0.674 så är den det. (Visseligen kan den ändras i form av att däcket tex blir varmare eller liknande men det blir lite väl komplext om vi ska börja gissa på sånt.)

En mc kan absolut bromsa sämre än en bil. Men det beror på andra faktorer än de vi disskuterat här.

tex kan det vara så att hojen flippar över frammåt och inte kan gå på max broms.
maximalt yttryck överskrids och gummit i däcket börjar slitas av...bilen kanske inte kommer upp i samma och får då kortare sträcka.

ja, man kan rabbla upp massor med faktorer.

Generellt kan man nog säja som så att det är enklare att bromsa med en bil och att den kanske inte är lika känslig och det är därför bilen vinner i 9 fall av 10.

Teoretiskt så ska det iaf gå att bromsa lika fort.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ledsen att göra dig besviken Gulleplutten men problemet går inte att lösa med Fysik A. I så fall hade denna tråd inte varit längre än en sida.

-Kontaktytan spelar roll! Det medför att man får mer grepp om man har helt släta däck, sk. slicks. Man får också mer grepp med breda däck. Det är väl därför bakdäcket på en hoj är bredare än framhjulet? (Rätta mig om jag har fel!) F1-bilarna får inte ha slicks. De har typ 4 stora skåror i däcken för att göra dem långsammare.

-Vikten spelar roll! Anledningen är luftmotståndet. När man bromsar har man hjälp av luften antingen genom downforce, horisontellt luftmotstånd eller en kombination av dessa. Om kraften från luften är konstant kommer hjälpen bli större ju mindre fordonet väger.

Ledsen att göra dig besviken Syltburken men problemet går att lösa med Fysik A. (eftersom det är fysik det handlar om)

-Kontaktytan spelar ingen roll! Det medför inte att man får mer grepp om man har helt släta däck, sk. slicks.

Man får inte heller mer grepp med breda däck.
"Det är väl därför bakdäcket på en hoj är bredare än framhjulet? (Rätta mig om jag har fel!)"

Då rättar jag dig. Du får inte mer grepp i ett bredare däck. Och nu kommer undantaget som bekräftar regeln. Så vida du inte belastar det så mycket att det ger vika. Gör det det så måste man ha ännu mer gummi i backen och därför är däck olika breda.

"F1-bilarna får inte ha slicks. De har typ 4 stora skåror i däcken för att göra dem långsammare."

frågan redan besvarad ovan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top