En Gallardo skulle tydligen bromsa från 200 km/h på 145 meter. Lite osäker källa dock. Så jag gissar att ett normalt värde för en bil med erforderliga bromsar blir lite drygt 145 meter. Bara spekulationer dock.Under förutsättning att man testar med en bil som är konstruerad för att köra i 200 så att bromsarna räcker till så borde bromssträckan för bilen vara ca 140-145 meter. Baserat på att dom flesta moderna bilarna har bromssträckor på ca 35 meter 100-0 med lite variation på grund av underlag, däck mm.
200 ska ge en 4 gånger så lång bromssträcka vilket blir ca 140 meter. Då har jag inte tagit hänsyn till någon eventuell downforce eller luftmotstånd.
Men tar man en bil som inte har bromsar som är dimensionerade för en sådan inbromsning så kommer dom givetvis att överhetta och tappa bromskraft och då blir sträckan längre. Men vilken Autobahnkryssare som helst ska klara av en sådan inbromsning utan att bromsarna mattas nämvärt.
Jag är lite tveksam till att luftmotståndet ska göra så stor skillnad även för en hoj. Visst. I 200 är det ett sjudjävla luftmotstånd. Men ställer man bromskraften på grund av luftmotståndet mot den bromskraft som bromsarna på en modern hoj genererar så misstänker jag ändå att det är försumbart.
Det verkar som om vi helt enkelt får göra ett eget försök. Någon som har en flygraka med fri fart över där man kan prova. Jag kan ställa min bil till förfogande. Bara det är tillräckligt långt så att man hinner upp i fart så.
Der håller jag fullständigt med dig om.
Delade bara med mig av mina erfarenheter.
Dessutom så går det inte riktigt att jämföra gillinge med IRL-situationer med brunnslock, grus och lutande vägbana.
Googlade lite men har inte hittat någon om bromssträcka för MC i hög fart. Jag hittade lite data om bilar dock. Det verkar som om runt 150 meter bromssträcka från 200 km/h är ett bra värde. Det är förstås svårt att få en bra bild av vad som är ett genomsnittligt värde eftersom det endast anges för högpresterande bilar. För vanliga familjebilar eller snålbilar är det knappast ett säljargument, även om de skulle ha en bra bromssträcka från 200 km/h.
Hursomhelst, 150 meter är nog inga problem att stanna på från 200 km/h med en MC. Om vi räknar med 38 meter bromssträcka från 100 km/h blir det 4*38=152 meter från 200 km/h. Luftmotståndet hjälper nog mycket mer än två meter.
Anledningen till att jag misstänker att en MC bromsar bättre än en normal bil från 200 km/h är att luftmotståndet påverkar MC:n mycket mer än bilen.Jag förstår inte varför en hoj skulle vinna mer i bromskraft jämfört med en normal bil?
Det tar betydligt mer för att överhetta bromsarna på vilken normala bil som helst än en inbromsning från 200 - 0.
Vi får f-n skicka ett mail till Tiff eller Clarkson och se till att de testar detta...
Nya BMW M6 ska stanna på under 140m
Kört mycket sportbil, typ varje dag under 5-6 år med bra sulor (R-däck) och kan säga att man bromsar grymt mycket snabbare utan ABS. Opel Speedstern jag hade bromsade 100->0 på 32m ! utan ABS, 34m med. (med r-däck givetvis)
Mätte aldrig 200->0 så där vet jag inte.
Eftersom det är så pass liten skillnad mellan att ha & inte ha ABS så vill man alltid ha ABS.
Undantag: då man kör på bana.
Nu vet jag inte vad extrem hojjarna stannar på men att komma ner i 32m är nog svårt.
Dock till vardags tror jag att hojjar generellt set stannar fortare än bilar. Detta för att standard bilisten inte bromsar lika mycket/hårt normalt dett som hojåkaren.
Har några minuter över, så jag kan lika gärna förklara...
Innan ditt inlägg, så var det klart att en bil stannar snabbare än en hoj. Ditt inlägg antyder att även om du skulle sätta din gamla mor på din hoj att tvärnita från 100, så stannar du stannar du snabbare med hennes bil. Antingen så menar du vad alla andra antytt, och detta innebär då att din mor är skickligare än Rossi, eller så är du av den uppfattningen att alla andra har sagt att en hoj stannar snabbare än en bil.
Du väljer.
...min lilla reflektion är varför ni....
Spela roll vilket som går att stanna fortast med, vem vill stanna? Handlar ju om att ha kul, uppenbarligen kan man ha kul med bilar också, fast om mangör såhär
http://www.bubblare.se/movie/galna_oljeshejkar_shejkar_loss
Fakta
En bil, en MC och en Lastbil stannar alla lika snabbt.
OM följade punkter är uppfyllda.
1. Friktionskoefficienten i däcken är den samma
2. Hastigheten vid inbromsning är den samma
3. Om maximalt yttryck för däcket inte överskrids
4. Att alla fordon kan bromsa för fullt hela tiden tills stop.
Vanliga misstag i tänkandet man gör är att tro att.
5. Antal hjul eller snarare skillnad i kontaktyta spelar någon roll (OBS punkt 3)
6. Blandar in fordonets vikt i beräkningarna (den har nämligen ingen betydelse)
Fysik A Gymnasienivå
Skepp ohoj
Från 100 km/h påverkar det inte speciellt mycket för en MC nej. I 300 km/h går det åt typ 170 hk bara för att hålla farten uppe. Så fartvinden har betydelse. Exakt hur mycket verkar ingen ha svar på.Jag fattar inte varför folk blandar in luftmotståndet hela tiden.
Tror ni verkligen att luftmotståndet kommer att minska stoppsträckan avsevärt i en paniksituation med tvärbromsning från normal hastighet?
Ummm, har jag inte fått total härdsmälta och förträngt det jag läste lär du nog gå om fysik A...
Massan spelar absolut in till att börja med, hastigheten och massan utgör fordonets rörelseenergi - det är den du vill bromsa, mao spelar vikten en jäkligt betydande roll i ekvationen...
Sedan är jag övertygad om att ytan som ligger an mot asfalten inverkar även den med - 2 st femkronor, eller fyra handflator - visst, den ena har mindre rörelseenergi att få hejd på, men det är mer massa som klämmer ned handflatorna, du har ett högre tryck där - som ger mer friktion.
Det är ju inte ett under att hojdäck inte håller i 3-4000 mil, som bildäcken gör, tydligen lär man jaga friktionskoefficienterna så gott det går?
Något är det ju som ställer till att ett hojekipage med närapå racemässiga bromsar, på endast 300 pannor med förare får däng av en svenssonbil (med slitagevänliga pissbromsar) på bort mot 16-1700 kg?
Detta förutsatt att vi pratar normala hastigheter, och inte upprepade inbromsningar, normala bilar har inte bromsar dimensionerade för pallnitar från 200 knutar, de överhettar fort.
Sitter man upprätt på bågen tror jag även man har betydligt mer hjälp av fartvinden att bromsa, men det verkar hjälpa föga ändå.
Bilar stannar alltid snabbare från det att bromsningen inleds, men visst är hojåkare mer på alerten, fan vore annars...det är ju en viss skillnad i riskbedömningen.
/J
Ledsen att göra dig besviken Gulleplutten men problemet går inte att lösa med Fysik A. I så fall hade denna tråd inte varit längre än en sida.
-Kontaktytan spelar roll! Det medför att man får mer grepp om man har helt släta däck, sk. slicks. Man får också mer grepp med breda däck. Det är väl därför bakdäcket på en hoj är bredare än framhjulet? (Rätta mig om jag har fel!) F1-bilarna får inte ha slicks. De har typ 4 stora skåror i däcken för att göra dem långsammare.
-Vikten spelar roll! Anledningen är luftmotståndet. När man bromsar har man hjälp av luften antingen genom downforce, horisontellt luftmotstånd eller en kombination av dessa. Om kraften från luften är konstant kommer hjälpen bli större ju mindre fordonet väger.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari