Stannar fortast med bil eller mc?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:tummenupp Det var den jag tänkte på! Vet dock inte om det där med förarnas proffsighet stämde, men sådär är det med människors minne. :)

Nog är det proffs alltid.
Tiff Needel tillhör tveklöst eliten när det gäller bilkörning.
Hasslam är väl så proffs man kan bli.
[YOUTUBE-ID]F9hJoSQADHg[/YOUTUBE-ID]
Skillnaden skulle utan tvekan bli betydligt större med vanlig sopprot bakom styret.

Bästa hoj-hoj-bil filmen jag sett.
Mest pga att alla snackar modern bil/hoj:
[YOUTUBE-ID]nj0UjUo5Jsw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför säger ni modern bil???
En bil med låsta hjul är snabbare att stanna än en bil med ABS!

:va

Möjligtvis att hastighetsmätarnålen stannar snabbare i en bil med helt låsta hjul än i en likadan med ABS.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Nej...

Edit: Än en hoj med abs, kanske du menar?


Nej en bil med låsta hjul bromsar inte på en kortare sträcka än en bil med ABS. Men en bil med icke låsningsfria bromsar (d.v.s. som inte har ABS) bromsar i regel på en kortare sträcka än en med ABS om underlaget är optimalt.

Dock finns det andra fördelar med ABS än att bara stanna snabbt, som t.ex. att kunna kontrollera bilen under inbromsning.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Varför säger ni modern bil???
En bil med låsta hjul är snabbare att stanna än en bil med ABS!
tänk efter lite nu va, en bil med ABS bromsar så mycket det går utan att hjulen låser sig, du skulle med högst sannolikhet låsa hjulen vid en hård inbromsning utan ABS. å att låsa ett par hjul förkortar inte bromsträckan.

ingen vanlig svenson bromsar bättre än en ABS.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
tänk efter lite nu va, en bil med ABS bromsar så mycket det går utan att hjulen låser sig, du skulle med högst sannolikhet låsa hjulen vid en hård inbromsning utan ABS. å att låsa ett par hjul förkortar inte bromsträckan.

ingen vanlig svenson bromsar bättre än en ABS.


Jag hävdar att på tort och fint underlag bromsar du på en kortare sträcka utan ABS. :)

Dels för att jag har kört med båda och självt upplevt att bromssträckan blir längre. Detta kan naturligtvis bero på däck och vilken typ av bil man kör också..

Jag har fått känslan att ABSen är lite för "feg".
 

njelger

Guest
Jag hävdar att på tort och fint underlag bromsar du på en kortare sträcka utan ABS. :)

Dels för att jag har kört med båda och självt upplevt att bromssträckan blir längre. Detta kan naturligtvis bero på däck och vilken typ av bil man kör också..

Jag har fått känslan att ABSen är lite för "feg".

Den immaculata bromsningen slår säkert en ABS. Den har bara en jäklig förmåga att inte infinna sig i stressade / snabba situationer.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag hävdar att på tort och fint underlag bromsar du på en kortare sträcka utan ABS. :)

Ja, om DU är en professionell förare..


Länkar in en resultat från annan undersökning som handlar om ABS vs. vanliga bromsar på hoj.
Enda gången traditionella bromsar slog ABS var när en professionell RR-förare bromsade på torr asfallt. Alla andra förartyper hade längre stoppsträcka utan ABS på samtliga underlag.



http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Figure 3. Dry Pavement Braking over Sewer Cover *
(All measurements recorded with Yamaha FJ1200) **

Racer non-ABS 158 ft
w/ ABS 163 ft
Full ABS Control 166 ft

Mileman non-ABS 181 ft
w/ ABS 172 ft
Full ABS Control 167 ft

Road Rider non-ABS 160 ft
w/ ABS 165 ft
Full ABS Control 162 ft

Tourer non-ABS 186 ft
w/ ABS 167 ft
Full ABS Control 166 ft

Mechanic non-ABS 199 ft
w/ ABS 171 ft
Full ABS Control 169 ft

Newguy non-ABS 180ft
w/ ABS 168 ft
Full ABS Control 166 ft

Figure 4. Wet Pavement Braking over Sewer Cover *
(All measurements recorded with Yamaha FJ1200) **
Racer non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft

Mileman non-ABS 326 ft
w/ ABS 240 ft
Full ABS Control 201 ft

Road Rider non-ABS 278 ft
w/ ABS 202 ft
Full ABS Control 197 ft

Tourer non-ABS 350+ ft
w/ ABS 236 ft
Full ABS Control 210 ft

Mechanic non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Newguy non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft




Jag hittade dessutom ytterligare en jämförelse:
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-Green-ComparisonofStoppingDistance.pdf

A Comparison of Stopping Distance Performance for Motorcycles Equipped
with ABS, CBS and Conventional Hydraulic Brake Systems

By Donovan Green
United States Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration

"CONCLUSIONS
In general, the test results demonstrated an improvement in braking performance with the use of ABS, whether braking on a dry or wet surface even compared with the best stops obtained without ABS.
Without ABS, the rider required numerous attempts to approach the maximum
deceleration performance of the motorcycle.
With the use of ABS, however, the rider was able to quickly obtain consistent maximum deceleration results, whether the vehicle was loaded or lightly loaded."
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag bromsar lungt och säkert i alla situationer. Inga problem med panik.:rolleyes:
Jag har en FJ med ABS...:tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som sagts ett antal gånger.. En hoj kan INTE mäta sig med en bil när det gäller bromssträcka.

Logiken "raceförare mot vanlig svensson" håller inte heller, för då bör du istället ta "Erfaren racebilförare" mot MC-raceåkare och med deras resp. fordon dessutom.

Tar man dock Stoppsträcka (reaktionssträcka+bromssträcka) så är det föraren som avgör till stor del, men MC´n har mindre marginaler än bilen, pga en modern bils hjälpsystem som ABS, bromskraftfördelning, bromskraftförstärkning och antisladd system.

Om du varit på bandag och sett duktiga bilförare så inser man snabbt att de bromsar både senare och hårdare än oss mc-åkare. Till viss del blir ju kurvhasttigheten högre med bil, men det är ändå en rätt stor skillnad. Vii såg några Porschar på Gotlandring förra året och de håller fortfarande plattan i mattan när de åker förbi där staketet börjar efter depåutfarten.. Och det var 996:eek:r, både Turbo´s, GT2 & GT3 bilar.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Är det någon som vet om det fortfarande står i MC-körkortboken att MC bromsar bättre än bil? Det är nog en vanlig orsak till denna missuppfattning.

I höga hastigheter, typ över 200 km/h, tror jag nog att en MC bromsar bättre eftersom den har mycket mer hjälp av luftmotståndet. Kan någon som vet bekräfta detta?

Angående ABS vs icke ABS så är det väl allmänt känt att det i praktiken blir kortare bromssträcka med ABS på en MC. Med bil tror även jag att man stannar fortare med låsta hjul så länge det är raksträcka.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Angående ABS vs icke ABS så är det väl allmänt känt att det i praktiken blir kortare bromssträcka med ABS på en MC. Med bil tror även jag att man stannar fortare med låsta hjul så länge det är raksträcka.

Nja det är en feluppfattning också. När hjulen är låsta så blir friktionskoefficienten lägre än om hjulen rullar. Bäst bromsverkan har man alldeles innan hjulen låser. Därför har en ABS-försedd bil i 99 fall av 100 kortare bromssträcka. Endast när en MYCKET duktig förare bromsar så nära låsningspunkten som möjligt blir bromssträckan kortare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det någon som vet om det fortfarande står i MC-körkortboken att MC bromsar bättre än bil? Det är nog en vanlig orsak till denna missuppfattning.

I höga hastigheter, typ över 200 km/h, tror jag nog att en MC bromsar bättre eftersom den har mycket mer hjälp av luftmotståndet. Kan någon som vet bekräfta detta?

Angående ABS vs icke ABS så är det väl allmänt känt att det i praktiken blir kortare bromssträcka med ABS på en MC. Med bil tror även jag att man stannar fortare med låsta hjul så länge det är raksträcka.

Det här med att låsta hjul skulle bromsa bättre än ABS vet jag inte var ni fått ifrån. Det är ju elementär fysik att den sk initialfriktionen, dvs friktionskoefficienten innan ytorna bröjar glida mot varandra, är större är friktionen när det glider.

Annars skulle det tex vara omöjligt att tex hålla kvar en hoj på frambromsen när man börnar, det skulle också vara gynnsamt att köra hela strippen med urartad hjulspinn i dragracing. (Jo jag veeet att maxgrepp mot asfalt med gummihjul är vid 17% hjulspinn)

De tester jag sett så bromsar ABS en bil till stillastående bättre än en bil med helt låsta hjul på fast underlag.

Det enda undantagen är vid grus på asfalt samt modd på asfalt. Ett låst hjul plogar då undan den lösa ytbeläggningan och kommer ned till asfalten bättre. Det är pga detta som ABS-bromsarnas algoritm är designad så att hjulet tillåts göra små låsningar, just för att gräva ned hjulet lite mot fastare grund i händelse av löst material.

/J
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon som vet om det fortfarande står i MC-körkortboken att MC bromsar bättre än bil? Det är nog en vanlig orsak till denna missuppfattning.

I höga hastigheter, typ över 200 km/h, tror jag nog att en MC bromsar bättre eftersom den har mycket mer hjälp av luftmotståndet. Kan någon som vet bekräfta detta?

Angående ABS vs icke ABS så är det väl allmänt känt att det i praktiken blir kortare bromssträcka med ABS på en MC. Med bil tror även jag att man stannar fortare med låsta hjul så länge det är raksträcka.

På A svarar jag jajamensan. Det står fortfarande i både körkortsboken och i vägverkets prov att en MC bromsar snabbare än en bil.
Man undrar ju om det kanske är så att dom satsar på att på lång sikt minska antalet MC-olyckor genom att få oss att köra ihjäl oss nu.

Jag tror inte att en motorcykel bromsar bättre i någon hastighet. Inte ens i hastigheter över 200 km/h. Anledningen till det är att dom flesta moderna bilar är framtagna i vindtunnel och har en viss downforce vid högre farter (eftersom man inte vill ha bilar som har problem med att dom flyger iväg på motorvägen) vilket ger något mer marktryck och därigenom kortare bromssträcka.

Du stannar inte fortare med låsta hjul än med ABS. Anledningen till det är att vilofriktionen (kommer inte ihåg exakta benämningen) som är för att dra loss hjulen från underlaget är större än glidfriktionen som man får när hjulen glider.
För att uttrycka det enkelt så har du en friktion så länge som hjulen inte är låsta och i fallet med gummi kommer det att öka upp till någonstans kring 15% låsning om jag inte minns fel. Därefter sjunker friktionen med ökad låsning.

Den enda situationen där man kan tjäna bromssträcka på låsta hjul är vid körning på grusväg eller snötäckt väg på grund av att man där plogar upp en liten vall framför hjulen som hjälper till att bromsa.

Dock kan en skicklig förare bromsa ifrån många ABS system under optimala förhållanden. anledningen till det är att man kalibrerar systemen till att ligga med lite mindre låsning än vad som är optimalt för bromssträckan. Det är en avvägning som man gör för att förbättra manövreringsförmågan under inbromsning. Hur mycket man prutat på inbromsningen till förmån för manåvrering varierar mellan bilmärken och modeller. Generellt sett kan man säga att prestandabilarna oftare har kalibrerat systemen till att gå närmare optimal bromsning.

Kalibrerar man ett ABS system till att bromsa optimalt med hänsyn till bromssträckan så skulle ingen förare i världen kunna vinna en bromstävling mot det. Dock skulle antalet motorcyklister som bromsar omkull med sin ABS hoj öka drastiskt och antalet ABS försedda bilar som sladdar av vägen vid inbromsning skulle öka.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Tack för informativa svar! :banana
Jag kan köpa att man bromsar bättre med ABS även med bil. Skillnaden är nog inte så stor i alla fall. Men det är ju inte därför det finns ABS på bilar.
Däremot är jag fortfarande inte övertygad om att bil bromsar bättre än MC i 200+. Det görs kanske inte så mycket seriösa tester i de hastigheterna men någon måste ju ha testat nån gång. Jag ska nog googla lite...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top