Är det någon som vet om det fortfarande står i MC-körkortboken att MC bromsar bättre än bil? Det är nog en vanlig orsak till denna missuppfattning.
I höga hastigheter, typ över 200 km/h, tror jag nog att en MC bromsar bättre eftersom den har mycket mer hjälp av luftmotståndet. Kan någon som vet bekräfta detta?
Angående ABS vs icke ABS så är det väl allmänt känt att det i praktiken blir kortare bromssträcka med ABS på en MC. Med bil tror även jag att man stannar fortare med låsta hjul så länge det är raksträcka.
På A svarar jag jajamensan. Det står fortfarande i både körkortsboken och i vägverkets prov att en MC bromsar snabbare än en bil.
Man undrar ju om det kanske är så att dom satsar på att på lång sikt minska antalet MC-olyckor genom att få oss att köra ihjäl oss nu.
Jag tror inte att en motorcykel bromsar bättre i någon hastighet. Inte ens i hastigheter över 200 km/h. Anledningen till det är att dom flesta moderna bilar är framtagna i vindtunnel och har en viss downforce vid högre farter (eftersom man inte vill ha bilar som har problem med att dom flyger iväg på motorvägen) vilket ger något mer marktryck och därigenom kortare bromssträcka.
Du stannar inte fortare med låsta hjul än med ABS. Anledningen till det är att vilofriktionen (kommer inte ihåg exakta benämningen) som är för att dra loss hjulen från underlaget är större än glidfriktionen som man får när hjulen glider.
För att uttrycka det enkelt så har du en friktion så länge som hjulen inte är låsta och i fallet med gummi kommer det att öka upp till någonstans kring 15% låsning om jag inte minns fel. Därefter sjunker friktionen med ökad låsning.
Den enda situationen där man kan tjäna bromssträcka på låsta hjul är vid körning på grusväg eller snötäckt väg på grund av att man där plogar upp en liten vall framför hjulen som hjälper till att bromsa.
Dock kan en skicklig förare bromsa ifrån många ABS system under optimala förhållanden. anledningen till det är att man kalibrerar systemen till att ligga med lite mindre låsning än vad som är optimalt för bromssträckan. Det är en avvägning som man gör för att förbättra manövreringsförmågan under inbromsning. Hur mycket man prutat på inbromsningen till förmån för manåvrering varierar mellan bilmärken och modeller. Generellt sett kan man säga att prestandabilarna oftare har kalibrerat systemen till att gå närmare optimal bromsning.
Kalibrerar man ett ABS system till att bromsa optimalt med hänsyn till bromssträckan så skulle ingen förare i världen kunna vinna en bromstävling mot det. Dock skulle antalet motorcyklister som bromsar omkull med sin ABS hoj öka drastiskt och antalet ABS försedda bilar som sladdar av vägen vid inbromsning skulle öka.