Err. TL motorn gillar verkligen inte Turbo. Det är inte den extra kraften i sig, utan den gillar inte att varas mycket och länge, och Turbo brukar ju inte var lönt om man inte varvar. Men, det finns kanske Turbos som börjar funka redan vid 4-5000 rpm på en TL?
Vad du än gör. Håll max varv UNDER 10500 rpm. Den kommer med 100% säkerhet att gå sönder annars.
Det har avhandlats en del om att Turbo mata en TL motor på TLzone, och om jag kommer ihåg rätt så är det vevhuslagren/infästningen som packar i hop om man övervarvar. Det är ingen enkel fix som man fixar på en kaffe pause, kort sagt.
Vill man ha massa mer kraft i en TL motor är det vanligaste sättet att Nox'a den, men kompressor funkar också fint.
Det finns en snubbe på (tror det är Joe) som matar ut någonting mellan 170-200 pållar med nox och övrigt trim (det är en hel del extra tjafs i motorn).
Sam håller ju på att kompressor mata en TL motor och han siktar på minst 200 hk på hjulet. Och enligt alla beräkningar ska motron hålla för den extra kraften. Det är bara varvet den inte klarar.
När Yoshimura/Suzuki tävlade med TL motorn så fick de inte den att hålla med mer än 11500 rpm. Och var är det inte precis orginal pryttlar i den motorn...
Sa jag att den inte gillar övervarv??
Grattis till artiklarna. Det är definitivt du förtjänt av.