Stark VARG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men i folkmun är det väl ändå effekten eller vridmomentet på vevaxel (utgående axel på elmotorn) som menas?! Hojen skulle ju ge motsvarande 80hk, ska jag tänka om huruvida denna uppgift är växlad hit och dit, om det är med fullt batteri, porfyr eller kvarts i asfalten eller vackert väder?

Med navmotor som de flesta elcyklar är det ju samma sak.

Hyllandet av motorer med mycket vridmoment är ju till stor del baserad på att lågvarviga motorer med mycket vridmoment brukar ha breda effektregister. Det är ju därför vridmomentet hyllats så ofta, men egentligen är det breda effektregister som dom hyllat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte på hjulet... :) Vevaxeln sitter i centrum av veven.

Jaså du, och du har över 80 Nm på den motorns vevaxel? Hur många Nm har du på bakhjulet då tror du? Notera att redan till vevarmarna har du växlat upp vridmomentet med kanske 5-10 gånger från motorns vevaxel? Du har alltså 400-800 Nm på framdrevet? På bakhjulet kanske det dubbla på ettans växel!? 800-1600 Nm på bakhjulet?

Med en kadens på 60 rpm och enkel fysik som säger att effekten är vridmomentet gånger varvtalet så betyder det att du har 3-6 hk motor på din elcykel. Ganska potent cykel det.
 

Bifogat

  • 1872efa9d3ff6b124e4d87d5b9cc14bb.jpg
    1872efa9d3ff6b124e4d87d5b9cc14bb.jpg
    39.3 KB · Visningar: 17

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Inte för att det är relevant för tråden, men Shimano anger 70Nm och 250W för en av sina vanligare elcykelmotorer som alltså inte är en navmotor. Det är väl bara billiga kinacyklar som har navmotorer idag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att det är relevant för tråden, men Shimano anger 70Nm och 250W för en av sina vanligare elcykelmotorer som alltså inte är en navmotor. Det är väl bara billiga kinacyklar som har navmotorer idag.

Ja, men det lär ju inte vara på motorns vevaxel utan på pedalarmens axel.
Vilket borde vara uppenbart om du läser mitt inlägg precis före ditt.

Så återigen är vridmomentet en siffra som förvirrar och lurar kunderna beroende på vilken axeln den specificerats.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, men det lär ju inte vara på motorns vevaxel utan på pedalarmens axel.

Vilket borde vara uppenbart om du läser mitt inlägg precis före ditt.

Det är säkert på "utgående axel" vilket är lite mer svårdefinierat än på en konventionell motor.
Vridmomentet på hjulet blir väl däremot ungefär det samma så det ofta inte är någon nämnvärd nedväxling.
Eller hur ser det ut på en mtb, är det nedväxlat på de lägsta växlarna?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jäkligt potent hoj oavsett, men vem fan vill köra Cross utan en vrålande och högvarvig motor?
En så jordnära konstart ska ryka, ryta o låta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jäkligt potent hoj oavsett, men vem fan vill köra Cross utan en vrålande och högvarvig motor?
En så jordnära konstart ska ryka, ryta o låta.
Det kan man tycka, men det är väldigt sällan grannarna till banorna håller med.
Så sällan att ljud/buller är bland det största problemet för banor och klubbar idag.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det kan man tycka, men det är väldigt sällan grannarna till banorna håller med.
Så sällan att ljud/buller är bland det största problemet för banor och klubbar idag.
Är man cyniskt lagd så kan man tänka sig att det bara är det mest lättillgängliga motivet idag, när hojar med förbränningsmotorer är förbjudna på banorna så kommer det komma andra omöjliga krav.
Jämför med skjutbanorna som fått stänga pga omöjliga krav, där är väl problematiken med högt ljud bara en liten del.
Jag kan tänka mig att det i framtiden blir krav på miljövänliga däck, och svårt för högrisksporter i allmänhet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är man cyniskt lagd så kan man tänka sig att det bara är det mest lättillgängliga motivet idag, när hojar med förbränningsmotorer är förbjudna på banorna så kommer det komma andra omöjliga krav.
Jämför med skjutbanorna som fått stänga pga omöjliga krav, där är väl problematiken med högt ljud bara en liten del.
Jag kan tänka mig att det i framtiden blir krav på miljövänliga däck, och svårt för högrisksporter i allmänhet.

Oklart, men det kommer absolut vara ett enklare förhandlingsläge med en elvor än en tvåtaktare utan avgasrening.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är säkert på "utgående axel" vilket är lite mer svårdefinierat än på en konventionell motor.
Vridmomentet på hjulet blir väl däremot ungefär det samma så det ofta inte är någon nämnvärd nedväxling.
Eller hur ser det ut på en mtb, är det nedväxlat på de lägsta växlarna?

Jag förstår inte frågan? Självklart är lägre växlar nedväxlade, det är ju liksom definitionen av lägre växlar.
 

Zeromannen

Guest
Spännande! Dock ställer jag mig tveksam till 6 timmars drift med 6kWh batteri. Det är ungefär vad jag har nominellt i min och med 46hk så räcker det inga 6 tim. Däremot finns det dom som lyckats köra 6tim i typ ”teknisk terräng” med 15-20km/h i snittfart. Men det går ju knappast att liknas vid enduroåka där man flåsar genom spåren med spinnande bakhjul.

Men kul med ytterligare en aktör inom segmentet elhojar, där hojen även ser ut som en hoj och inte som nån designstudie som många skapelser gör.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag förstår inte frågan? Självklart är lägre växlar nedväxlade, det är ju liksom definitionen av lägre växlar.
Lägre än 1:1.
De allra flesta växlarna är inte en nedväxling på en cykel, de är snarare en uppväxlingen. Stort drev fram, litet bak.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top