Inte jätte bra men alltid en början på en ny era.Det gick ett varv i makligt tempo och jag misstänker att några verkar ha stannat och laddat på vägen.
Inte jätte bra men alltid en början på en ny era.Det gick ett varv i makligt tempo och jag misstänker att några verkar ha stannat och laddat på vägen.
Klart jag kommer göra det, tror jag iaf. Det där när man måste kunna bemästra varvtal, gas och koppling för att få flytet.Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
Nä-e. Att hantera motorn och dess reglage är bara störande för körupplevelsen. Och tänk så skönt att slippa alla dessa OLJETRÅDAR…..Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
man måste kunna bemästra varvtal, gas och koppling för att få flytet.
hantera motorn och dess reglage är bara störande för körupplevelsen. Och tänk så skönt att slippa alla dessa OLJETRÅDAR…..
Mycket nyktert inlägg. ??Riktigt häftig! Väcker till och med ett starkt habegär hos mig.
Men samtidigt så många frågor!
Nyfiken på vad det är för legeringen av rostfritt som är lättare än titan.
Kommer den tunna plasten till kåporna klara av endurokörning?
Vad kommer alla de där häftiga komponenterna kosta som reservdelar?
Om man nu döper företaget till Stark Future, varför döper man då inte hojen till "Iron Man" eller "Tony"?
6h endurotempo eller ett helt race i vm tempo. Har dålig koll på motocrossvärlden. Hur långt är ett vm-race? Vad är räckvidden i en fulltankad 450?
Med motardhjul borde den ju fungera på bandagar om man sätter den på laddning mellan varje pass?
Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om, och dessutom till ett konkurrenskraftigt pris!? Redan en hype, så klart det är lockande att betala en handpenning på bara 1000:-
Och ovanpå detta så döps företaget till samma namn som ett från en serietidning.
Hur var det nu, låter det för bra för att vara sant, så är det..... sant?
Trots det villhöver jag en! Lätt att klicka i beställningen för att få den med viktanpassad fjädring. Har vid flera tillfälle funderat på att prova på enduro, men lagt ner det pga tidsbrist. Har absolut tid att köra nån gång om året, men inte att lägga lika mycket tid på underhåll. Då blir denna väldigt lockande för en amatör som mig.
Angående det mesiga ljudet borde det vara lättlöst
View attachment 466640
Mycket nyktert inlägg. ??
Du glömde; "svensk hoj", men den tillverkas i "... spanien".Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om,
Du glömde; "svensk hoj", men den tillverkas i "... spanien".
För mig som kaffet börjar klinga av för (somnade sent och vaknade gristidigt) tror jag att vi ska vara skeptiska men inte för den skull misstroende. Som sagt, nyktra och ha öppna ögon inför framtidens motorcykel.Exakt!
Men om man ska låta kaffet verka och plocka av foliehatten tvivlar jag på att herrarna bakom detta skulle skita ner sina namn genom att blåsa folk.
Men som ett stort fan av marvels filmer kan jag inte släppa företagsnamnet
Absolut. Jag känner enbart god intuition av Vargen, dom snålar verkligen inte på materialet och detaljer som fjädring, elektronik och mekanik. "State of the art" som man sade en gång i tiden.Motorcykel, inte moped, scooter, elcykel eller nån form av missfoster tillverkat av nån som hatar motorcyklar.
Jag undrar om man kan byta ut peggarna av "ultra strong light weight stainless steel alloy" mot vanliga billiga standardpeggar. Man vill ju inte smutsa ner originalpeggarna tänkte jag.
Plasten är nog samma material som till alla crossar. Vridmoment på motorn hade varit intressant istället för en teoretisk siffra. Gällande räckvidd är det svårt att simulera, ett VM-heat är 30 min + 2 varv och det är långt ifrån hela varvet på full gas.Riktigt häftig! Väcker till och med ett starkt habegär hos mig.
Men samtidigt så många frågor!
Nyfiken på vad det är för legeringen av rostfritt som är lättare än titan.
Kommer den tunna plasten till kåporna klara av endurokörning?
Vad kommer alla de där häftiga komponenterna kosta som reservdelar?
Om man nu döper företaget till Stark Future, varför döper man då inte hojen till "Iron Man" eller "Tony"?
6h endurotempo eller ett helt race i vm tempo. Har dålig koll på motocrossvärlden. Hur långt är ett vm-race? Vad är räckvidden i en fulltankad 450?
Med motardhjul borde den ju fungera på bandagar om man sätter den på laddning mellan varje pass?
Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om, och dessutom till ett konkurrenskraftigt pris!? Redan en hype, så klart det är lockande att betala en handpenning på bara 1000:-
Och ovanpå detta så döps företaget till samma namn som ett från en serietidning.
Hur var det nu, låter det för bra för att vara sant, så är det..... sant?
Trots det villhöver jag en! Lätt att klicka i beställningen för att få den med viktanpassad fjädring. Har vid flera tillfälle funderat på att prova på enduro, men lagt ner det pga tidsbrist. Har absolut tid att köra nån gång om året, men inte att lägga lika mycket tid på underhåll. Då blir denna väldigt lockande för en amatör som mig.
Angående det mesiga ljudet borde det vara lättlöst
View attachment 466640
De som kommer närmast den lösningen är LitPro. Du behöver dock en GPS på minst 10Hz för att kunna se några skillnader per. Jag har gjort lite test med enklare GPS på 1Hz (pulsklocka och iPhone) och det duger för varvtider men inte analys av segment.Jag gillar den där telefonen, styra hur mycket motorbroms man vill ha, hur hård acceleration. Jag vet från det lilla jag kört elbilsracing att det finns mycket att vinna där.
Jag fick för mig att den även kan jämföra olika spårval när ha sa något om att den kunde ge förslag men han pratade knappt alls om den saken som jag gärna skulle sett mer av.
Slog mig hur bra en sån app skulle vara även med en riktig motor. Tänk att köra några olika spårval på träningen och sedan titta på telefonen och se vilka spår som ger bästa varvtiderna. Under nästa heat kanske man testar ytterligare några spår i takt med att banan förändras så därefter tittar man igen på telefonen för bästa spårval. Helst skulle appen kombineras med pulsklockan eftersom vissa spår kan ta extremt hårt på krafterna.
Plasten är nog samma material som till alla crossar. Vridmoment på motorn hade varit intressant istället för en teoretisk siffra. Gällande räckvidd är det svårt att simulera, ett VM-heat är 30 min + 2 varv och det är långt ifrån hela varvet på full gas.
Om vi skall räkna på det. 6 Kwh över 35 min (60% av 1h) ger att du kan ha ett kontinuerligt uttag av ca 10 KW, troligen finns regenerativ bromsning men den är inte effektiv på en crossbana, så säg 12-13 KW i snitt. Ett enkelt antagande är full gas 50% och 0 gas 50% (en grov förenkling) så då kan du plocka ut 25-30 KW. Vi börjar närma oss vad en 250 levererar i effekt. Eftersom jag har lite erfarenhet av att certifiera bil och vet att det är en del "önsketänkande" mellan certifierad förbrukning och verklig så är jag rädd för att vi ser samma problem här. För en motionär (där dessutom heaten är kortare) är detta inte ett problem men nu refererar de just VM. Det förutsätter dessutom att du har 6 KWh du kan använda, du kan inte ladda ur batteriet till "noll" för då dödar du cellerna.
Mer intressant är om det är riktig fjädring (KYB SSS) eller något billigare? Det går givetvis att uppgradera, men skall de tas på allvar så duger inte kängurustyltor till gaffel.
Detta är ett stort steg i rätt riktning, men för att blir vad Yamaha var för 4t-revolutionen så är batteriet och fjädringen de kvarvarande frågorna.
De som kommer närmast den lösningen är LitPro. Du behöver dock en GPS på minst 10Hz för att kunna se några skillnader per. Jag har gjort lite test med enklare GPS på 1Hz (pulsklocka och iPhone) och det duger för varvtider men inte analys av segment.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |