Stark VARG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sur ron
Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
Klart jag kommer göra det, tror jag iaf. Det där när man måste kunna bemästra varvtal, gas och koppling för att få flytet.

Men å andra sidan skulle jag inte vilja ha en bil med manuell växellåda igen och älskar min quick shift på hojen.

Fan vet? Måste nog testa.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
Nä-e. Att hantera motorn och dess reglage är bara störande för körupplevelsen. Och tänk så skönt att slippa alla dessa OLJETRÅDAR…..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
man måste kunna bemästra varvtal, gas och koppling för att få flytet.
hantera motorn och dess reglage är bara störande för körupplevelsen. Och tänk så skönt att slippa alla dessa OLJETRÅDAR…..

Visst, man vill ju göra livet enklare för sig, på alla vis. Men tänk då så lätt en 9-åring kan sno en hoj, om det bara är att hoppa upp på den och gasa ;)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Frågan är om det kommer A-behörighet med tillägg automat eller om våra traditionella hojar dör för medelsvensson innan dess och scootrar och elhojar dominerar?

Kanske redan finns, vad vet jag?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Riktigt häftig! Väcker till och med ett starkt habegär hos mig. :drool
Men samtidigt så många frågor!

Nyfiken på vad det är för legeringen av rostfritt som är lättare än titan.
Kommer den tunna plasten till kåporna klara av endurokörning?
Vad kommer alla de där häftiga komponenterna kosta som reservdelar?
Om man nu döper företaget till Stark Future, varför döper man då inte hojen till "Iron Man" eller "Tony"?

6h endurotempo eller ett helt race i vm tempo. Har dålig koll på motocrossvärlden. Hur långt är ett vm-race? Vad är räckvidden i en fulltankad 450?
Med motardhjul borde den ju fungera på bandagar om man sätter den på laddning mellan varje pass?

Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om, och dessutom till ett konkurrenskraftigt pris!? Redan en hype, så klart det är lockande att betala en handpenning på bara 1000:-
Och ovanpå detta så döps företaget till samma namn som ett från en serietidning.
Hur var det nu, låter det för bra för att vara sant, så är det..... sant?

Trots det villhöver jag en! Lätt att klicka i beställningen för att få den med viktanpassad fjädring. Har vid flera tillfälle funderat på att prova på enduro, men lagt ner det pga tidsbrist. Har absolut tid att köra nån gång om året, men inte att lägga lika mycket tid på underhåll. Då blir denna väldigt lockande för en amatör som mig.

Angående det mesiga ljudet borde det vara lättlöst
1639635501144.png
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Riktigt häftig! Väcker till och med ett starkt habegär hos mig. :drool
Men samtidigt så många frågor!

Nyfiken på vad det är för legeringen av rostfritt som är lättare än titan.
Kommer den tunna plasten till kåporna klara av endurokörning?
Vad kommer alla de där häftiga komponenterna kosta som reservdelar?
Om man nu döper företaget till Stark Future, varför döper man då inte hojen till "Iron Man" eller "Tony"?

6h endurotempo eller ett helt race i vm tempo. Har dålig koll på motocrossvärlden. Hur långt är ett vm-race? Vad är räckvidden i en fulltankad 450?
Med motardhjul borde den ju fungera på bandagar om man sätter den på laddning mellan varje pass?

Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om, och dessutom till ett konkurrenskraftigt pris!? Redan en hype, så klart det är lockande att betala en handpenning på bara 1000:-
Och ovanpå detta så döps företaget till samma namn som ett från en serietidning.
Hur var det nu, låter det för bra för att vara sant, så är det..... sant?

Trots det villhöver jag en! Lätt att klicka i beställningen för att få den med viktanpassad fjädring. Har vid flera tillfälle funderat på att prova på enduro, men lagt ner det pga tidsbrist. Har absolut tid att köra nån gång om året, men inte att lägga lika mycket tid på underhåll. Då blir denna väldigt lockande för en amatör som mig.

Angående det mesiga ljudet borde det vara lättlöst
View attachment 466640
Mycket nyktert inlägg. ??
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Du glömde; "svensk hoj", men den tillverkas i "... spanien".

Exakt!
Men om man ska låta kaffet verka och plocka av foliehatten tvivlar jag på att herrarna bakom detta skulle skita ner sina namn genom att blåsa folk.

Men som ett stort fan av marvels filmer kan jag inte släppa företagsnamnet :lol
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Exakt!
Men om man ska låta kaffet verka och plocka av foliehatten tvivlar jag på att herrarna bakom detta skulle skita ner sina namn genom att blåsa folk.

Men som ett stort fan av marvels filmer kan jag inte släppa företagsnamnet :lol
För mig som kaffet börjar klinga av för (somnade sent och vaknade gristidigt) tror jag att vi ska vara skeptiska men inte för den skull misstroende. Som sagt, nyktra och ha öppna ögon inför framtidens motorcykel.

Motorcykel, inte moped, scooter, elcykel eller nån form av missfoster tillverkat av nån som hatar motorcyklar.

Det är vi konsumenter som kollektiv som bestämmer vilken typ av eldriven hoj vi får. Våra styrande kommer nog döda bensindrivna hojar åt oss, så hur gärna vi än vill se nya rytande modeller kommer det sannolikt inte presenteras framöver (Oklart när i tid)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Motorcykel, inte moped, scooter, elcykel eller nån form av missfoster tillverkat av nån som hatar motorcyklar.
Absolut. Jag känner enbart god intuition av Vargen, dom snålar verkligen inte på materialet och detaljer som fjädring, elektronik och mekanik. "State of the art" som man sade en gång i tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar den där telefonen, styra hur mycket motorbroms man vill ha, hur hård acceleration. Jag vet från det lilla jag kört elbilsracing att det finns mycket att vinna där.

Jag fick för mig att den även kan jämföra olika spårval när ha sa något om att den kunde ge förslag men han pratade knappt alls om den saken som jag gärna skulle sett mer av.

Slog mig hur bra en sån app skulle vara även med en riktig motor. Tänk att köra några olika spårval på träningen och sedan titta på telefonen och se vilka spår som ger bästa varvtiderna. Under nästa heat kanske man testar ytterligare några spår i takt med att banan förändras så därefter tittar man igen på telefonen för bästa spårval. Helst skulle appen kombineras med pulsklockan eftersom vissa spår kan ta extremt hårt på krafterna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Riktigt häftig! Väcker till och med ett starkt habegär hos mig. :drool
Men samtidigt så många frågor!

Nyfiken på vad det är för legeringen av rostfritt som är lättare än titan.
Kommer den tunna plasten till kåporna klara av endurokörning?
Vad kommer alla de där häftiga komponenterna kosta som reservdelar?
Om man nu döper företaget till Stark Future, varför döper man då inte hojen till "Iron Man" eller "Tony"?

6h endurotempo eller ett helt race i vm tempo. Har dålig koll på motocrossvärlden. Hur långt är ett vm-race? Vad är räckvidden i en fulltankad 450?
Med motardhjul borde den ju fungera på bandagar om man sätter den på laddning mellan varje pass?

Och varningsklockorna som klingar högljutt kring detta. Världens bästa elcross ploppar plötsligt upp från ingenstans, från ett bolag som ingen tidigare hört talats om, och dessutom till ett konkurrenskraftigt pris!? Redan en hype, så klart det är lockande att betala en handpenning på bara 1000:-
Och ovanpå detta så döps företaget till samma namn som ett från en serietidning.
Hur var det nu, låter det för bra för att vara sant, så är det..... sant?

Trots det villhöver jag en! Lätt att klicka i beställningen för att få den med viktanpassad fjädring. Har vid flera tillfälle funderat på att prova på enduro, men lagt ner det pga tidsbrist. Har absolut tid att köra nån gång om året, men inte att lägga lika mycket tid på underhåll. Då blir denna väldigt lockande för en amatör som mig.

Angående det mesiga ljudet borde det vara lättlöst
View attachment 466640
Plasten är nog samma material som till alla crossar. Vridmoment på motorn hade varit intressant istället för en teoretisk siffra. Gällande räckvidd är det svårt att simulera, ett VM-heat är 30 min + 2 varv och det är långt ifrån hela varvet på full gas.

Om vi skall räkna på det. 6 Kwh över 35 min (60% av 1h) ger att du kan ha ett kontinuerligt uttag av ca 10 KW, troligen finns regenerativ bromsning men den är inte effektiv på en crossbana, så säg 12-13 KW i snitt. Ett enkelt antagande är full gas 50% och 0 gas 50% (en grov förenkling) så då kan du plocka ut 25-30 KW. Vi börjar närma oss vad en 250 levererar i effekt. Eftersom jag har lite erfarenhet av att certifiera bil och vet att det är en del "önsketänkande" mellan certifierad förbrukning och verklig så är jag rädd för att vi ser samma problem här. För en motionär (där dessutom heaten är kortare) är detta inte ett problem men nu refererar de just VM. Det förutsätter dessutom att du har 6 KWh du kan använda, du kan inte ladda ur batteriet till "noll" för då dödar du cellerna.

Mer intressant är om det är riktig fjädring (KYB SSS) eller något billigare? Det går givetvis att uppgradera, men skall de tas på allvar så duger inte kängurustyltor till gaffel.

Detta är ett stort steg i rätt riktning, men för att blir vad Yamaha var för 4t-revolutionen så är batteriet och fjädringen de kvarvarande frågorna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag gillar den där telefonen, styra hur mycket motorbroms man vill ha, hur hård acceleration. Jag vet från det lilla jag kört elbilsracing att det finns mycket att vinna där.

Jag fick för mig att den även kan jämföra olika spårval när ha sa något om att den kunde ge förslag men han pratade knappt alls om den saken som jag gärna skulle sett mer av.

Slog mig hur bra en sån app skulle vara även med en riktig motor. Tänk att köra några olika spårval på träningen och sedan titta på telefonen och se vilka spår som ger bästa varvtiderna. Under nästa heat kanske man testar ytterligare några spår i takt med att banan förändras så därefter tittar man igen på telefonen för bästa spårval. Helst skulle appen kombineras med pulsklockan eftersom vissa spår kan ta extremt hårt på krafterna.
De som kommer närmast den lösningen är LitPro. Du behöver dock en GPS på minst 10Hz för att kunna se några skillnader per. Jag har gjort lite test med enklare GPS på 1Hz (pulsklocka och iPhone) och det duger för varvtider men inte analys av segment.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plasten är nog samma material som till alla crossar. Vridmoment på motorn hade varit intressant istället för en teoretisk siffra. Gällande räckvidd är det svårt att simulera, ett VM-heat är 30 min + 2 varv och det är långt ifrån hela varvet på full gas.

Om vi skall räkna på det. 6 Kwh över 35 min (60% av 1h) ger att du kan ha ett kontinuerligt uttag av ca 10 KW, troligen finns regenerativ bromsning men den är inte effektiv på en crossbana, så säg 12-13 KW i snitt. Ett enkelt antagande är full gas 50% och 0 gas 50% (en grov förenkling) så då kan du plocka ut 25-30 KW. Vi börjar närma oss vad en 250 levererar i effekt. Eftersom jag har lite erfarenhet av att certifiera bil och vet att det är en del "önsketänkande" mellan certifierad förbrukning och verklig så är jag rädd för att vi ser samma problem här. För en motionär (där dessutom heaten är kortare) är detta inte ett problem men nu refererar de just VM. Det förutsätter dessutom att du har 6 KWh du kan använda, du kan inte ladda ur batteriet till "noll" för då dödar du cellerna.

Mer intressant är om det är riktig fjädring (KYB SSS) eller något billigare? Det går givetvis att uppgradera, men skall de tas på allvar så duger inte kängurustyltor till gaffel.

Detta är ett stort steg i rätt riktning, men för att blir vad Yamaha var för 4t-revolutionen så är batteriet och fjädringen de kvarvarande frågorna.

Jag tror plasten är tunnare, därav ribborna på insidan som förstyvning.

Jag noterade också att den verkar ha SSS-gaffeln. Nästan förvånande då dom jagat så mycket vikt överallt och den är ju tyngre än luftgafflarna men det är ju och andra sidan den bästa produktionsgaffeln idag om jag får säga.
Och andra sidan ser KYBs luftgaffel ut nästan likadan utvändigt.

Jag tror en VM-förare använder nära 100% effekt under mer än halva tiden. Säg 40kW under 20 min och 0kW under resterande 15min. Då förbrukar dom 13kWh under ett heat.

En bränsletank rymmer ca 60kWh bensin, med hänsyn till verkningsgraden så motsvarar det väl 15-20 kWh el. Så räknar man från det hållet hamnar man också runt den mängden energi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De som kommer närmast den lösningen är LitPro. Du behöver dock en GPS på minst 10Hz för att kunna se några skillnader per. Jag har gjort lite test med enklare GPS på 1Hz (pulsklocka och iPhone) och det duger för varvtider men inte analys av segment.

Jag kan se skillnad på vilka spår jag kört på banan rent grafiskt men har inte orkat gräva djupare i analysen.
Jag förstår din tanke med att man vill ha tiderna med tiondels sekund intervaller men jag tror nog man fixar det med lite interpolation mellan mätpunkterna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sprang på den här hojen på nätet häromdagen och har tittat på allt jag har hittat.

Som vanligt när det gäller elfordon så gäller det att ha en skopa salt (lämpligtvis en snöskopa eftersom dom är större) till uppgifterna.

Men även efter en skopa salt så verkar den helt klart vara bättre än allt annat som redan finns på marknaden.

Vad jag ställer mig tvekande till (förutom dom fantastiska räckvidds-siffrorna) är att det kommer att hålla i längden, om dom har pressat ner vikten så extremt och gjort både motor och batteripaketet till bärande delar i konstruktionen.

Sedan tror jag att dom har underskattat hur många/hårda stötar en crosshoj får utstå.

Visst jag har sett hoppen på videon, men det är ju två riktigt duktiga förare som smörar landningarna varje gång i välpreparerade hopp med mjuka landningsramper, det blir inte så många G, vad händer om du dunkar i hasplåten i en sten i skogen 1000 gånger?
Vad händer den där gången man totalt felbedömmer ett hopp och dunkar i så att man krossar pungen och komprimerar alla kotor när fjädringen bottnar?

Jag hoppas att dom lyckas få den här hojen i tillverkning, och många fler, en motard eller en gathoj borde det ju kunna bli av samma motor/batteripack.

En sporthoj med 2st motorer för 160hk och en vikt på under 150kg?

En touringhoj med dubbla batterier och enkel motor för bättre räckvidd?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top