Stark VARG

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Beror väl på hur man ser på saken. Det finns ett idealspår som inte ens är samma för alla hojar. Förflyttar du hojen 5 cm från det spåret så är du redan i ett alternativspår. Där räcker nog inte 10Hz för att se skillnaden. Sen har du nya alternativspår varje centimeter du förflyttar dig så alternativen blir oändligt många.

På crossbanan är det ju vanligtvis minst 1 meter mellan idealspår och alternativspår i en kurva.

Se min TomTom-bild, där är 2 sekunder mellan mätpunkterna, jag tror det räcker för att interpolera tiden jag passerar en punkt med plus minus 0.1 sekunds noggrannhet. Det är förresten i Råneå så du känner nog igen dig.

Varje gång jag sedan kör varje spårval så får jag mer tider och kan räkna fram medeltider och på så sätt säkrare avgöra vilket spår som är bäst. Det är många gånger för dålig upplösning men ibland tror jag att även en så dålig mätning är användbar.

Skulle jag ha mätpunkterna tätare skulle det ju naturligtvis bli avsevärt bättre och lättare att avgöra även mer jämbördiga spår.

Rent tekniskt är ju varje mm i sidled ett annat spår men i praktiken har det ingen som helst betydelse när det går fort. Precis som Brutale påpekar så kan olika spår ändå ge samma varvid. På en crossbanan är farten så låg så där funkar det men lägre sampling för att ändå ge konstruktiva resultat. Å andra sidan förändras ju banan för varje varv så där måste föraren vara väldigt duktig på att snabbt läsa terrängen och anpassa spåret, svängpunkt, gaspåslag osv. Det är mycket svårare att köra cross helt enkelt.
Det finns ju många exempel på duktiga crossåkare som blivit ruskigt duktiga RR-åkare, inte så många åt andra hållet vad jag vet? :)

Zeromannen

Guest
Men dom där uppenbart sköna momenten med brummande motor, *att ge gas* och höra hur motorn arbetar, lukterna och röken m.m. Ingen som kommer att sakna det?
Sitter du på en elhoj och har en bensindriven bil utan start/stopp framför dig vid ett rödljus så är svaret NEJ!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja det är väl sant att i rusningstrafik i stockholm, om man blir stående i en kö, så kan det blir för mycket avgaser. Men det är väl då man kör filkryssning, eller vad det heter. Det fick jag lov att göra på min KTM 350 på väg hem bland köerna för att inte kylaren skulle börja koka.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja det är väl sant att i rusningstrafik i stockholm, om man blir stående i en kö, så kan det blir för mycket avgaser. Men det är väl då man kör filkryssning, eller vad det heter. Det fick jag lov att göra på min KTM 350 på väg hem bland köerna för att inte kylaren skulle börja koka.

Du borde montera en fläkt på kylaren

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vad är det med Stockholm som gör att man måste plåga sig med att bo och köra där?
Enda nackdelen med busken är antalet laddstationer som är nära nog noll.

Det där med att folk i allmänhet inte bor där man själv föredrar att bo.
Min far har alltid varit ganska lokalpatriotisk i sina tankar. Så till den grad att jag tillslut frågade honom om han verkligen trodde att det är så att resten av jordens befolkning idogt och länge verkligen försökt bosätta sig i just hans fördragna byhåla, men ändå misslyckats?

Folk resonerar och prioriterar olika. Det är bra.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vad är det med Stockholm som gör att man måste plåga sig med att bo och köra där?
Jag bor i Stockholm, men ändå inte. Att "bo i stockholm" kan ha väldigt olika betydelse. Det finns dom, oftast tjejer eller feminina snobbar, som gärna vill bo "mitt i smeten", vilket betyder mitt i stan, t ex på Södermalm, Kungsholmen, Vasastan eller någonstans innanför tullarna. Bland höga hus där skuggorna är långa och mörka på vintern.

Nackdelarna med att bo mitt i stan är att om man har bil blir det svårt. Visst har många bil ändå, men att hitta parkering om man inte har eget garage, är nästan omöjligt. Och det gäller att tänka på hur man parkerar så att det inte är för nära övergångsställe, för nära eller i en korsning, på lastplats eller annan ändamåls-plats. Och så är det trångt, trafik och människor överallt. Nu råkar jag vara extremt partisk, jag skulle aldrig välja att bosätta mig i en stad.

Jag brukar säga att "jag bor i stockholm" eftersom jag har lagom nära med bil, tunnelbana, eller buss, ifall jag behöver åka till stan av någon anledning. Men jag bor inte inuti stan utan en bit utanför där jag kan se naturen möta himeln, samt gryning och solnedgång större delen av året. En bonus är att jag även har en korsning, Albyvägen-Alhagsvägen, utanför så vintertid kan jag från tredje våningen höra och se eventuella trafikolyckor ?

Några digitala exempel på mitt närområde. Jag bor i det mittersta av dom röd-gula tegelhusen höger i bilden. Närmast i mitten ser vi Albys sporthall där jag har utomhusgymmet.

Alby GE 01.jpg

Med Flottsbrobacken till vänster, Hammra grustag lite höger om mitten, och sporthallen mitt emot mitt hus. Alhagsvägen till höger som ansluter till Albyvägen med sin väjningsplikt som det under riktigt hala vinterdagar låter härligt om.

Alby GE 02.jpg

Vrider vi kikaren lite österut får vi Flottsbro till höger, då ser vi Albysjön sträcka sig därifrån mot Fittja, med Huddingeskogarna på andra sidan.

Alby GE 03.jpg

Albyvägen, som leder genom hela Alby ner mot sjön i en milt sluttande backe, svänger höger innan småbåtshamnen. Till vänster stod tills för ett par år sedan stora gamla popplar. I kombination med att vägen just här 'svackar' aningens i samband med att den slingrar sig, tappar hjulen i en högre fart greppet och dom flög rakt in i popplarna. Här såg jag ofta blommor och ljus, senast några år sen innan kommunen sänkte farten från 50 till 40 kmh. Sen dess händer det inte like allvarliga saker, just här.

Alby GE 04.jpg

Så här kul hade jag aldrig haft i stan, eller ens i närförorterna. Utan jag hamnade helt enkelt på en för mig perfekt plats. Nära till grönsakslandet och hela södertörn, och så nära E4an 'sveriges pulsåder'.

Ojsan, nu blev det riktigt OT här. Ursäkta.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du är härligt obrydd över att bo i ett utanförskapsområde med enorma sociala problem och utmaningar. Du lär tyvärr inte kunna ställa hojen ute många minuter. Fast du har den kanske inomhus?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag bor i Stockholm, men ändå inte. Att "bo i stockholm" kan ha väldigt olika betydelse. Det finns dom, oftast tjejer eller feminina snobbar, som gärna vill bo "mitt i smeten", vilket betyder mitt i stan, t ex på Södermalm, Kungsholmen, Vasastan eller någonstans innanför tullarna. Bland höga hus där skuggorna är långa och mörka på vintern.

Nackdelarna med att bo mitt i stan är att om man har bil blir det svårt. Visst har många bil ändå, men att hitta parkering om man inte har eget garage, är nästan omöjligt. Och det gäller att tänka på hur man parkerar så att det inte är för nära övergångsställe, för nära eller i en korsning, på lastplats eller annan ändamåls-plats. Och så är det trångt, trafik och människor överallt. Nu råkar jag vara extremt partisk, jag skulle aldrig välja att bosätta mig i en stad.

Jag brukar säga att "jag bor i stockholm" eftersom jag har lagom nära med bil, tunnelbana, eller buss, ifall jag behöver åka till stan av någon anledning. Men jag bor inte inuti stan utan en bit utanför där jag kan se naturen möta himeln, samt gryning och solnedgång större delen av året. En bonus är att jag även har en korsning, Albyvägen-Alhagsvägen, utanför så vintertid kan jag från tredje våningen höra och se eventuella trafikolyckor ?

Några digitala exempel på mitt närområde. Jag bor i det mittersta av dom röd-gula tegelhusen höger i bilden. Närmast i mitten ser vi Albys sporthall där jag har utomhusgymmet.

View attachment 466728

Med Flottsbrobacken till vänster, Hammra grustag lite höger om mitten, och sporthallen mitt emot mitt hus. Alhagsvägen till höger som ansluter till Albyvägen med sin väjningsplikt som det under riktigt hala vinterdagar låter härligt om.

View attachment 466729

Vrider vi kikaren lite österut får vi Flottsbro till höger, då ser vi Albysjön sträcka sig därifrån mot Fittja, med Huddingeskogarna på andra sidan.

View attachment 466730

Albyvägen, som leder genom hela Alby ner mot sjön i en milt sluttande backe, svänger höger innan småbåtshamnen. Till vänster stod tills för ett par år sedan stora gamla popplar. I kombination med att vägen just här 'svackar' aningens i samband med att den slingrar sig, tappar hjulen i en högre fart greppet och dom flög rakt in i popplarna. Här såg jag ofta blommor och ljus, senast några år sen innan kommunen sänkte farten från 50 till 40 kmh. Sen dess händer det inte like allvarliga saker, just här.

View attachment 466731

Så här kul hade jag aldrig haft i stan, eller ens i närförorterna. Utan jag hamnade helt enkelt på en för mig perfekt plats. Nära till grönsakslandet och hela södertörn, och så nära E4an 'sveriges pulsåder'.

Ojsan, nu blev det riktigt OT här. Ursäkta.
Du är nog den ende som gett dig på att få 90-talets värsta ghetto (i konkurrens med Alby) att låta attraktivt. Det ligger någon sorts heder i det. Området är fantastiskt, invånarna lämnar en del att önska...

Tillbaks till ursprungsfrågan. Någon som sett några oberoende tester än. Jag är sugen, men om man inte får ut mer än 45-50 min i motionärstempo på crossbanan är det svårt att träna eller köra race en dag. El är inte alltid en självklarhet.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du lär tyvärr inte kunna ställa hojen ute många minuter. Fast du har den kanske inomhus?
? jag vet. Du har ju rätt egentligen, jag är nog bara lite överpositiv. Jag är ofta optimistisk med det mesta. Jag har min KTM bredvid mig här faktiskt, den tar lite plats med den trivs bland mina rc-bilar och andra leksaker.

IMG_4434.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du är nog den ende som gett dig på att få 90-talets värsta ghetto (i konkurrens med Alby) att låta attraktivt.
? ja, jag inser hur jag låter. Men jag har faktiskt inte haft några problem, någonsin. Jag är vicevärd i mina två hus, 15 och 17, i en samfällighet av två andra föreningar (husen 9,11,13 samt 19 och 21), så folk känner mig. Jag är medveten om Albys rykte, och hur det målas upp i media, så jag har väl haft tur kanske.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alby är stort å alla delar har inte enorma sociala problem då..
Precis. Så är det. Just dom husen där jag bor på Albyvägen består av tre bostadsrättsföreningar, och det kostar att köpa lägenhet här. Jag tror dom "utsatta" områdena mest är i dalen och berget där det är hyresrätter, samt blir det "häng" kring T-baneingången där ungarna säljer knark, och skjuter varandra. Ett stenkast härifrån, men ändå Alby.

Lite mycket OT nu, men jag skulle kunna skapa en tråd om "särskillt utsatta områden" ?

Tråd skapad.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Precis. Så är det. Just dom husen där jag bor på Albyvägen består av tre bostadsrättsföreningar, och det kostar att köpa lägenhet här. Jag tror dom "utsatta" områdena mest är i dalen och berget där det är hyresrätter, samt blir det "häng" kring T-baneingången där ungarna säljer knark, och skjuter varandra. Ett stenkast härifrån, men ändå Alby.

Lite mycket OT nu, men jag skulle kunna skapa en tråd om "särskillt utsatta områden" ?
Dom husen du bor i är ju nyare då....
30 november va de 50 år sen jag flyttade till Norra Botkyrka.. Vårterminen -72 börjades i den nya fina Fittja skolan, som fick renoveras till höstterminen.. Me andra ord va de stökigt redan då..

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Någon annan än jag som stör sig på hela grejen med "Vår hoj är mycket bättre än alla andra på marknaden bla bla bla"..... :S

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024