Stark VARG

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Slog mig hur bra en sån app skulle vara även med en riktig motor. Tänk att köra några olika spårval på träningen och sedan titta på telefonen och se vilka spår som ger bästa varvtiderna. Under nästa heat kanske man testar ytterligare några spår i takt med att banan förändras så därefter tittar man igen på telefonen för bästa spårval. Helst skulle appen kombineras med pulsklockan eftersom vissa spår kan ta extremt hårt på krafterna.

För några år sen var här ju en medlem här som tog fram ett sånt program (några år sen=för långt tillbaka för att vara lönsamt som app)

Räknade dessutom ut vilket spår som skulle vara snabbast, innan du ens kört just det spåret. Han jobbar idag för KTM :tummenupp

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
För några år sen var här ju en medlem här som tog fram ett sånt program (några år sen=för långt tillbaka för att vara lönsamt som app)

Räknade dessutom ut vilket spår som skulle vara snabbast, innan du ens kört just det spåret. Han jobbar idag för KTM :tummenupp

LitPro har detta gratis som app om du har en Polar pulsklocka md GPS (som av en händelse har jag en till salu). Dock håller jag inte med Two Stroke Man och att det resultat man får ut av en enkel GPS duger till annat än varvtider. Det är för stora approximationer för att se skillnad av spårval per kurva. I praktiken är "kör aldrig i samma spår som framförvarande" viktigare än 0,1 sekund.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:tummenupp Den där tråden hade jag glömt. På rr-banan är det ju oändligt många spår, men på crossbanan finns det ju sällan särskilt många alternativ.

Skulle vilja säga att det oftast bara är två olika alternativ man vill utreda i en kurvkombination. Det kan ju finnas lite fler spår än så men dom brukar oftast vara så självklart sämre att man inte ens behöver testa dem.

Sen blir ju idealspåret oftast mer sönderkört under en tävlingsdag och till slut långsammare än nästa alternativspår. Men det skulle ju en programvara med GPS snabbt upptäcka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
LitPro har detta gratis som app om du har en Polar pulsklocka md GPS (som av en händelse har jag en till salu). Dock håller jag inte med Two Stroke Man och att det resultat man får ut av en enkel GPS duger till annat än varvtider. Det är för stora approximationer för att se skillnad av spårval per kurva. I praktiken är "kör aldrig i samma spår som framförvarande" viktigare än 0,1 sekund.

Hur ofta ligger man så tätt bakom någon att man väljer alternativspåret? Det är ju inte särskilt många kurvor under ett heat.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om jag inte var så förbannat långsam skulle jag visa upp ett par importer jag gjort i LitPro. Hälften av tiden är jag utanför banan (vilket iofs skulle förklara varför jag är långsam, men tyvärr är det inte sant). Har du tips på bra billig GPS är jag intresserad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag inte var så förbannat långsam skulle jag visa upp ett par importer jag gjort i LitPro. Hälften av tiden är jag utanför banan (vilket iofs skulle förklara varför jag är långsam, men tyvärr är det inte sant). Har du tips på bra billig GPS är jag intresserad.

Nej, jag sitter precis och tittar på bilder över olika varv där jag haft min tomtom pulsklocka som verkar logga varannan sekund.
Men jag tror faktiskt att jag skulle kunna rita, mäta och interpolera fram hyfsade jämförelser rent av med hjälp av den datan men det är nog 30 minuters jobb att göra det manuellt och jag känner mig inte sugen på det just nu.

EDIT: Så här ser det ut på min tomtom. Siffrorna i den lilla rutan är alltså från den punkt där gubben befinner sig. Sen kommer nästa punkt 2 sekunder senare och då har man ju förflyttat sig ca 20 meter.

Kombinerar man sen positionen från GPS med accelerometern så kan man ju snabbt förbättra mycket. Nästa steg vore att även ha ett gyro så man kompenserar rätt för lutningen på hojen.

Bifogat

• tomtom.jpg
    tomtom.jpg
    116.4 KB · Visningar: 21
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

En markbaserad GPS referens på banan skulle ju kunna ge den noggranhet som saknas.
Dom är väl tyvärr inte billiga i dagsläget, jag har en kompis som jobbar med sådana vid noggranna mätuppdrag.

Som jag har förstått det så hugger dom fast den på platsen något dygn innan mätningarna ska utföras så hittar den sin egna absolutposition efter att ha extrapolerat värdena från alla sattelitpassager, och sedan har man den som referens för att korrigera alla mätningar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:tummenupp Den där tråden hade jag glömt. På rr-banan är det ju oändligt många spår, men på crossbanan finns det ju sällan särskilt många alternativ.

Skulle vilja säga att det oftast bara är två olika alternativ man vill utreda i en kurvkombination. Det kan ju finnas lite fler spår än så men dom brukar oftast vara så självklart sämre att man inte ens behöver testa dem.

Sen blir ju idealspåret oftast mer sönderkört under en tävlingsdag och till slut långsammare än nästa alternativspår. Men det skulle ju en programvara med GPS snabbt upptäcka.

Det är egentligen väldigt få spår på en RR bana, färre och färre när det börjar gå lite fortare plus att skillnaden i hastighet/tid varierar väldigt lite i varianterna av spår, däremot så gör hastigheten att en 1Hz mätning får för långa steg, det är många meter mellan mätpunkterna när farterna ökar. Det krävs 10Hz för att det ska bli mätbara data.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är egentligen väldigt få spår på en RR bana, färre och färre när det börjar gå lite fortare plus att skillnaden i hastighet/tid varierar väldigt lite i varianterna av spår, däremot så gör hastigheten att en 1Hz mätning får för långa steg, det är många meter mellan mätpunkterna när farterna ökar. Det krävs 10Hz för att det ska bli mätbara data.

Beror väl på hur man ser på saken. Det finns ett idealspår som inte ens är samma för alla hojar. Förflyttar du hojen 5 cm från det spåret så är du redan i ett alternativspår. Där räcker nog inte 10Hz för att se skillnaden. Sen har du nya alternativspår varje centimeter du förflyttar dig så alternativen blir oändligt många.

På crossbanan är det ju vanligtvis minst 1 meter mellan idealspår och alternativspår i en kurva.

Se min TomTom-bild, där är 2 sekunder mellan mätpunkterna, jag tror det räcker för att interpolera tiden jag passerar en punkt med plus minus 0.1 sekunds noggrannhet. Det är förresten i Råneå så du känner nog igen dig.

Varje gång jag sedan kör varje spårval så får jag mer tider och kan räkna fram medeltider och på så sätt säkrare avgöra vilket spår som är bäst. Det är många gånger för dålig upplösning men ibland tror jag att även en så dålig mätning är användbar.

Skulle jag ha mätpunkterna tätare skulle det ju naturligtvis bli avsevärt bättre och lättare att avgöra även mer jämbördiga spår.

Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Beror väl på hur man ser på saken. Det finns ett idealspår som inte ens är samma för alla hojar. Förflyttar du hojen 5 cm från det spåret så är du redan i ett alternativspår. Där räcker nog inte 10Hz för att se skillnaden. Sen har du nya alternativspår varje centimeter du förflyttar dig så alternativen blir oändligt många.

På crossbanan är det ju vanligtvis minst 1 meter mellan idealspår och alternativspår i en kurva.

Se min TomTom-bild, där är 2 sekunder mellan mätpunkterna, jag tror det räcker för att interpolera tiden jag passerar en punkt med plus minus 0.1 sekunds noggrannhet. Det är förresten i Råneå så du känner nog igen dig.

Varje gång jag sedan kör varje spårval så får jag mer tider och kan räkna fram medeltider och på så sätt säkrare avgöra vilket spår som är bäst. Det är många gånger för dålig upplösning men ibland tror jag att även en så dålig mätning är användbar.

Skulle jag ha mätpunkterna tätare skulle det ju naturligtvis bli avsevärt bättre och lättare att avgöra även mer jämbördiga spår.
10hz är nog minimum men duger på RR bana och som du påpekar, 300-600-1000cc åker rätt olika spår fast man kanske har samma varvtid.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Stark varg. Låter som en shot på krogen. Ledsen svenska ord låter sällan coolt uttalat med engelska dialekt. Skulle döpt den till iron wolf eller nåt itsället

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Stark varg. Låter som en shot på krogen. Ledsen svenska ord låter sällan coolt uttalat med engelska dialekt. Skulle döpt den till iron wolf eller nåt itsället

Som sagt, döper man ett företag som satsar på framtidens teknik till Stark Future skulle man gått all in. Hoppas kommande modeller döps till Tony, Jarvis eller IronMan

1639753018344.png

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Första elhojen sen Lightning jag skulle tänka mig att köpa. Hoppas den landar nära utlovad spec och pris.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024