JvA72
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 17 Jan 2021
- Hoj
- R1
Nej, de har inte ens nära 1:1.Ja, en MTB som jag hänvisade till tidigare har lägre än 1:1. Racercyklarna kanske inte har lägre än 1:1.
Nej, de har inte ens nära 1:1.Ja, en MTB som jag hänvisade till tidigare har lägre än 1:1. Racercyklarna kanske inte har lägre än 1:1.
Var väl under förhandling med FIM i skrivande stund om jag förstod det rätt.
Antaget kommer de inte vara de enda intressenterna om tekniken är mogen.
Mer sannolikt får dom en egen klass. Men och andra sidan skulle jag gärna sen dom i MX1. Eller egentligen skulle väl MX3 vara open och även godkänt för elhojar.
Helst 45 min + 2 varv.
Dom skulle ju verkligen få se till att balansera rätt mellan - tillgänglig effekt så att batteriet räcker - storlek på batteriet så det inte blir för tungt -
Med den spec de har nu är det helt orimligt, men jag tror att det är elhojen som skrattar sist i den frågan. Inte idag, men i en snar framtid.
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.
Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.
Lithium-ion batteries, such as those used by Tesla, offer maximum energy density of just 265 Wh/kg according to the University of Washington's Clean Energy Institute. That's scarcely a 48th the density of gasoline, and would require a lithium-ion battery weighing 5,200 pounds.
Det finns ju folk redan nu som kör fyrtakt så välljud är inte prioriterat för alla.Jäkligt potent hoj oavsett, men vem fan vill köra Cross utan en vrålande och högvarvig motor?
En så jordnära konstart ska ryka, ryta o låta.
Är elsportbilarna så fantastiska? Jag skulle vilja se någon köra 24 timmars lemans, jag tror inte resultatet skulle imponera.
Är dom ens konkurrenskraftiga under ett lopp på 60 minuter? 3 timmar? 6 timmar?
EDIT: Jag hittade svaret:
Here's Why Formula 1 Can't Go Electric Yet, Explained with Simple Science
The short answer is the batteries aren't there yet—and even the best ones we can imagine still won't do the trick.www.thedrive.com
Elbilars prestanda idag är helt fantastisk i jämförelse med vad den var för 15 år sedan.
Jag tror inte att den utvecklingen har stannat upp, snarare att den accelererar våldsamt.
Och ärligt talat, hur roligt är det att tvätta luftfilter och byta olja?
En elhoj med rätt effektkurva för dig just den dagen. Tillräcklig prestanda för att inte hojen skall vara begränsande och noll underhållsbehov på drivlinan bortsett från kedja och drev. Vad är fel med det?
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.Jag kommer gärna köra elcross den dagen det fungerar.
Men så länge det kräver att jag har med mig elverk för att köra mer än 15 minuter så är det ju bara rimligt om jag har en egen bana bakom huset.
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.
Jag väntar nog lite, kanske tillräckligt länge för att jag egentligen är för gammal tyvärr.
Men jag tror inte att de vränger ur sig MXGP-snacket utan att ha någon koll alls. Har du koll på vem som är grundare för spansk-hojen?
De är inte utan branschkännedom iaf.
Det enda som händer när man gasar med din Simca är att lyset lyser en aning starkare...
Ja, ungefär som jag alltså…Tack för den komplimangen! Du tänker att jag i genomsnitt använder 6 kW när jag kör? Ungefär som en trimmad moppe?
Hur gick det för dom på Gotland??Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.
Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?
Inte alls är nog den enklaste sammanfattningen.Hur gick det för dom på Gotland??
Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.
Har dom det?Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.
Hur gick det för dom på Gotland??
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |