Stark VARG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var väl under förhandling med FIM i skrivande stund om jag förstod det rätt.

Antaget kommer de inte vara de enda intressenterna om tekniken är mogen.

Mer sannolikt får dom en egen klass. Men och andra sidan skulle jag gärna sen dom i MX1. Eller egentligen skulle väl MX3 vara open och även godkänt för elhojar.
Helst 45 min + 2 varv. :rofl

Dom skulle ju verkligen få se till att balansera rätt mellan - tillgänglig effekt så att batteriet räcker - storlek på batteriet så det inte blir för tungt -

Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Mer sannolikt får dom en egen klass. Men och andra sidan skulle jag gärna sen dom i MX1. Eller egentligen skulle väl MX3 vara open och även godkänt för elhojar.
Helst 45 min + 2 varv. :rofl

Dom skulle ju verkligen få se till att balansera rätt mellan - tillgänglig effekt så att batteriet räcker - storlek på batteriet så det inte blir för tungt -

Med den spec de har nu är det helt orimligt, men jag tror att det är elhojen som skrattar sist i den frågan. Inte idag, men i en snar framtid.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med den spec de har nu är det helt orimligt, men jag tror att det är elhojen som skrattar sist i den frågan. Inte idag, men i en snar framtid.

Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.

Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.

Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.

Är elsportbilarna så fantastiska? Jag skulle vilja se någon köra 24 timmars lemans, jag tror inte resultatet skulle imponera.

Är dom ens konkurrenskraftiga under ett lopp på 60 minuter? 3 timmar? 6 timmar?

EDIT: Jag hittade svaret:
Lithium-ion batteries, such as those used by Tesla, offer maximum energy density of just 265 Wh/kg according to the University of Washington's Clean Energy Institute. That's scarcely a 48th the density of gasoline, and would require a lithium-ion battery weighing 5,200 pounds.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är elsportbilarna så fantastiska? Jag skulle vilja se någon köra 24 timmars lemans, jag tror inte resultatet skulle imponera.

Är dom ens konkurrenskraftiga under ett lopp på 60 minuter? 3 timmar? 6 timmar?

EDIT: Jag hittade svaret:

Elbilars prestanda idag är helt fantastisk i jämförelse med vad den var för 15 år sedan.
Jag tror inte att den utvecklingen har stannat upp, snarare att den accelererar våldsamt.

Och ärligt talat, hur roligt är det att tvätta luftfilter och byta olja?
En elhoj med rätt effektkurva för dig just den dagen. Tillräcklig prestanda för att inte hojen skall vara begränsande och noll underhållsbehov på drivlinan bortsett från kedja och drev. Vad är fel med det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Elbilars prestanda idag är helt fantastisk i jämförelse med vad den var för 15 år sedan.
Jag tror inte att den utvecklingen har stannat upp, snarare att den accelererar våldsamt.

Och ärligt talat, hur roligt är det att tvätta luftfilter och byta olja?
En elhoj med rätt effektkurva för dig just den dagen. Tillräcklig prestanda för att inte hojen skall vara begränsande och noll underhållsbehov på drivlinan bortsett från kedja och drev. Vad är fel med det?

Jag kommer gärna köra elcross den dagen det fungerar.
Men så länge det kräver att jag har med mig elverk för att köra mer än 15 minuter så är det ju bara rimligt om jag har en egen bana bakom huset.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag kommer gärna köra elcross den dagen det fungerar.
Men så länge det kräver att jag har med mig elverk för att köra mer än 15 minuter så är det ju bara rimligt om jag har en egen bana bakom huset.
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.
Jag väntar nog lite, kanske tillräckligt länge för att jag egentligen är för gammal tyvärr.

Men jag tror inte att de vränger ur sig MXGP-snacket utan att ha någon koll alls. Har du koll på vem som är grundare för spansk-hojen?
De är inte utan branschkännedom iaf.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.
Jag väntar nog lite, kanske tillräckligt länge för att jag egentligen är för gammal tyvärr.

Men jag tror inte att de vränger ur sig MXGP-snacket utan att ha någon koll alls. Har du koll på vem som är grundare för spansk-hojen?
De är inte utan branschkännedom iaf.

Tack för den komplimangen! :rofl Du tänker att jag i genomsnitt använder 6 kW när jag kör? Ungefär som en trimmad moppe?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tack för den komplimangen! :rofl Du tänker att jag i genomsnitt använder 6 kW när jag kör? Ungefär som en trimmad moppe?
Ja, ungefär som jag alltså…:yoparty

Men längre än en kvart tror jag att det räcker. Fortfarande för lite, men snart så.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.
Har dom det?
En Tesla 3LR väger ca 1850kg. Vad väger en fyrhjulsdriven Volvo S60?
Volvon är visserligen mindre och långsammare.

Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur länge räcker ett batteri och vad kostar det att byta om några år?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag undrar om man kan byta ut peggarna av "ultra strong light weight stainless steel alloy" mot vanliga billiga standardpeggar. Man vill ju inte smutsa ner originalpeggarna tänkte jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln