Stark Varg

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ett klipp till här, där Rich (IRC tire man) testar en el-trialhoj som faktiskt har en våtkoppling, precis som en vanlig motorhoj. Han menar att "om det har två hjul, nån slags motor, oavsett drivteknolig, om IRC-däck passar, så kör han"!


Så det där med gas & koppling kanske är något som kommer finnas kvar som alternativ till gas-endast hojar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det där med kopplingen är antagligen en vanesak
Visst är det. Jag har bara en ganska obetydlig men personlig fetish att om lusten infinner sig kunna varva motorn lite grann i tomgång, typ "vroom .. VROOM". Nåt jag hoppas fler här känner sig ha någorlunda behov av, stundvis. Det luktar ju så gott, men om man gör så med en elmotor så luktar det bara ozon (O3), ungefär som när man väntade på tunnelbanan när man var yngre.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fast med elmotor så får du inte mer moment på bakhjulet högre upp i motorns varvtal.
Inte? Varför .. det sitter väl nåt slags flywheel där också?

Flywheel = svänghjul, tydligen. 😁

Väl det som är grejen med motorn, att kunna 'ladda' upp ett moment i just svänghjulet för att sedan släppa loss kraften till bakhjulet med kopplingen. När man INTE har koppling förstår jag att kraften regleras helt och hållet med gashandtaget. Läskigt känsligt egentligen, om man inte implementerar nån slags fördröjning / lagg för att få den effekten mindre känslig för .. hostningar och nysningar, myggbett, osv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte? Varför .. det sitter väl nåt slags flywheel där också?

Flywheel = svänghjul, tydligen. 😁

Väl det som är grejen med motorn, att kunna 'ladda' upp ett moment i just svänghjulet för att sedan släppa loss kraften till bakhjulet med kopplingen. När man INTE har koppling förstår jag att kraften regleras helt och hållet med gashandtaget. Läskigt känsligt egentligen, om man inte implementerar nån slags fördröjning / lagg för att få den effekten mindre känslig för .. hostningar och nysningar, myggbett, osv.

Elmotorn har låg svängmassa och ger ganska linjärt vridmoment oberörd av varvtal.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår. Dock är grejen med motorkontroll att man tydligen vill ha koppling, i alla fall tycker Rich det med i klippet ovan. Han talar om precis det jag är skeptisk över med el-hojar utan koppling. Hans EM-trialhoj där är tydligen den enda elhojen med koppling.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man är van det man är van vid.

De som lär sig från början med elmotor kan utnyttja den precision som faktiskt bara är möjlig med elmotor.

Det tar sannolikt en viss tid att lära om, därav olika lösningar för att efterlikna en vanlig förbränningsmotordrivlina. Men jag tror att de kommer att försvinna.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Taddy Bluziak och Stark gänget jobbade på att utveckla mjukvaran för motorn så att han skulle kunna köra den i extremenduro. Det går säkert att lösa så att det är hanterbart om man kan mjukvara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Taddy Bluziak och Stark gänget jobbade på att utveckla mjukvaran för motorn så att han skulle kunna köra den i extremenduro. Det går säkert att lösa så att det är hanterbart om man kan mjukvara.

Exakt hur det ska vara programmerat för att ge bästa gaskontroll är nog ett område som knappast någon utforskat ännu men producenterna kommer nog lära sig mer om den saken med tiden i kombination med att förare kommer tvingas lära om som Brooklyn sa.

Jag har ju nämnt det tidigare i tråden men särskilt programmering av motorbromsen tror jag kommer göra mycket för varvtiderna. I motocross och enduro kommer det ju bli i det närmaste ABS på bakhjulet. Med motard kommer den väl istället justeras så att man får den där perfekta sladden på bakhjulet vid ingången till kurvorna.

Jag tror att det kommer nog göra mycket för varvtiderna, det var ju egentligen samma sak med fyrtaktarnas intåg. Dom motorbromsar ju också lite låsningsfritt mer än 2t men där har man ju en växellåda och ett varvtal som gör att motorbromsen inte blir lika perfekt som den kan bli med elmotor.

Det är ungefär samma sak när man kör RC-bilar på bana, man kan programmera dels motorbromsen när man bara släpper gasen men också hur hårt den ska bromsa när man slår på bromsen. Bromsen sköts ju bara av elmotorn på en RC-bil.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Helt klart finns det mycket kul man kan göra med en elmotorn och två bra hjulsensorer gällande reglering vid pådrag/gassläpp sfa diverse vinklar. Men det tar lite tid innan det verkligen blir bra.
Jag tror nog att det är lite lurigt att få till en jämn, bra gång, med lagom gasrespons i alla körfall, man vill ju inte heller filtrera förarinputen för mycket då det lätt bli en konstgjord känsla, samtidigt som det ska bli rappt nog att blippa sig över stock och sten. En fejkad koppling, eller riktig, så att man kunde utnyttjat trögheten i rotorn hade kanske varit önskvärt i de fallen. Meeeen, jag har ju inte provat en, kanske funkar bra som det är.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helt klart finns det mycket kul man kan göra med en elmotorn och två bra hjulsensorer gällande reglering vid pådrag/gassläpp sfa diverse vinklar. Men det tar lite tid innan det verkligen blir bra.
Jag tror nog att det är lite lurigt att få till en jämn, bra gång, med lagom gasrespons i alla körfall, man vill ju inte heller filtrera förarinputen för mycket då det lätt bli en konstgjord känsla, samtidigt som det ska bli rappt nog att blippa sig över stock och sten. En fejkad koppling, eller riktig, så att man kunde utnyttjat trögheten i rotorn hade kanske varit önskvärt i de fallen. Meeeen, jag har ju inte provat en, kanske funkar bra som det är.

Jag misstänker att hjulsensorer kanske inte kommer tillåtas av tävlingsreglementen eftersom det ju då blir helt perfekt både ABS och traction control men RC-bilar har inga hjulsensorer och där fungerar det rätt bra så det räcker nog gott med motorsensorer.

Med hjulsensorer så skulle det vara väldigt trivial programmering för en reglertekniker.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag vet inte om det blir så mycket dyrare med en 250f än 250 2t, tvåtaktaren kostar mer i bränsle och tvåtaktsolja och sen blir däckkontot högre på tvåtakt dels för att tvåtaktaren sliter mer på däcken men framför allt för att fyrtaktarens snällare effektkurva gör att man kan köra lite längre på däcken innan det börjar kännas farligt.

När tvåtaktaren börjar dra på pipan så börjar man få kast på hojen om däcken är dåliga.

Vevstaken ska ju bytas även på 2t. Ventilerna på 4t brukar väl oftast hålla tills hojen är förbrukad.

Kolvarna byts väl ungefär dubbelt så ofta på tvåtaktare men tvåtaktaren har ju ingen kamkedja.

Allt som allt så är det nog ingen större skillnad ekonomiskt.

Är det sen så att man vågar byta 2t-kolven själv men lämnar in fyrtaktaren så är det ju förstås en faktor.

Allt som allt så tror jag

Jag skulle säga att det enda som talar för 2t är att den kan vara roligare att köra.

För min egen del upplevde jag att det blev betydligt billigare att köra cross när jag sadlade om från 125 till 250f. På 100 timmar var det ju 4 kolvar på 125an, och runt 100h bytte jag ändå hoj så något kolvbyte blev det aldrig på 250f.

Numera kör jag ganska sporadiskt och lite av varje så jag har ganska dålig koll på kostnaderna.
När den är ny stämmer det nog bra men ska jag börja köra cross och väljer en äldre beggad hoj så skulle jag inte välja en 250F. Får du ett motorras på den så blir det svindyrt att laga. Enligt Tedelind kostar det oftast bortåt 25 000 när en 250F (eller 450) exploderar. En kolv som flyger i bitar på en 2-taktare blir sällan en lika stor katastrof.
Men den gamla tesen att det kostar lika mycket oavsett vad man väljer stämmer bra. Köp en äldre crosshoj så får du betala vad en nyare kostar i delar... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jasså? Men vad utgör då skillnaderna mellan en 125cc och en 350cc?

Jag vet att ramen är lika, som sitthöjd och styre / avstånd osv. Men min egen vikt måste ju påverka hur hojen beter sig under mig, eller?
350:n har ett register som innebär att det spelar mindre roll vilken växel du har och du kan ligga var som helst i registret och vrida på. En 125 2-takt har ett mycket smalt register vilket innebär att du måste ligga "på pipa" och absolut rätt växel för att få ut effekten. Det gör det hela mycket svårare men också väldigt roligt att köra. Det blir ytterligare en dimension.
När du väl har rätt varv och växel så går den, utav h-vete..., oavsett vad du väger :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där med kopplingen är antagligen en vanesak. Har man bara kört med koppling i 20 eller 40 år så tar det säkert sin tid att lära om.
Det beror på vad man kör också. Gick en kurs med Anders Eriksson för några år sen (7-faldig världsmästare i enduro) och han pratade inte kopplingskontroll överhuvudtaget. Jag frågade honom vad han tyckte om extremenduro som Battle of Vikings och det var verkligen inte hans grej sa han. Han använde kopplingen i starten, thats it.

Kör du trail så är det ett måste tycker jag, även i extreme/-hardenduro är det nog mindre besvärligt om man har en koppling. Ju fortare det går = Mindre behov av koppling.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När den är ny stämmer det nog bra men ska jag börja köra cross och väljer en äldre beggad hoj så skulle jag inte välja en 250F. Får du ett motorras på den så blir det svindyrt att laga. Enligt Tedelind kostar det oftast bortåt 25 000 när en 250F (eller 450) exploderar. En kolv som flyger i bitar på en 2-taktare blir sällan en lika stor katastrof.
Men den gamla tesen att det kostar lika mycket oavsett vad man väljer stämmer bra. Köp en äldre crosshoj så får du betala vad en nyare kostar i delar... :)

Köper man en äldre fyrsmälla får man nästan skylla sig själv ifall man inte börjar med att gå igenom den och kolla slitdelarna.
Ja, 25k betyder som regel att det bara är att skrota hojen. Min bod är full av såna, men nu har chefen gett mig köpstopp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror på vad man kör också. Gick en kurs med Anders Eriksson för några år sen (7-faldig världsmästare i enduro) och han pratade inte kopplingskontroll överhuvudtaget. Jag frågade honom vad han tyckte om extremenduro som Battle of Vikings och det var verkligen inte hans grej sa han. Han använde kopplingen i starten, thats it.

Kör du trail så är det ett måste tycker jag, även i extreme/-hardenduro är det nog mindre besvärligt om man har en koppling. Ju fortare det går = Mindre behov av koppling.

Det kan jag förstå, det är främst nåt man gör på 125, och en aning på 2t 250. Det var nog även viktigare på längre bak i tiden när motorerna var slöare. Slirade man inte koppling med en 125a från början av 90-talet var man nästan tvungen växla efter 2/3-delar av kurvan för att motorn redan hade varvat ut på den växel man behövde för att få igång draget.

Med fyrtaktarna så försvann ju kopplingsslirandet mer eller mindre och blev väl mer nåt som skulle undvikas och allt blev som innan Kent Howerton 1975. Åtminstone för oss som inte är fabriksförare och har en meck som byter olja och lameller mellan heaten.


 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kan jag förstå, det är främst nåt man gör på 125, och en aning på 2t 250. Det var nog även viktigare på längre bak i tiden när motorerna var slöare. Slirade man inte koppling med en 125a från början av 90-talet var man nästan tvungen växla efter 2/3-delar av kurvan för att motorn redan hade varvat ut på den växel man behövde för att få igång draget.

Med fyrtaktarna så försvann ju kopplingsslirandet mer eller mindre och blev väl mer nåt som skulle undvikas och allt blev som innan Kent Howerton 1975. Åtminstone för oss som inte är fabriksförare och har en meck som byter olja och lameller mellan heaten.


Kopplingskontrollen kommer ju från trail och de 10 bästa extemenduroåkana i VM är ju alla trailspecialister så det är ju relativt nytt i enduro. I svensk blötenduro eller på GGN behövs ju kopplingen bara när man startar och när man ska upp på hojen igen efter att man halkat omkull :)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

När man kör 125 är ju syftet att man kan gå in i en kurva på högre växel. Genom att man slirar på kopplingen så har man varvtalet runt 10000 rpm där man har som mest effekt och då orkar motorn dra igång genom kurvan även på den högre växeln. Ett par hästkrafter omvandlas till värme i koppling och olja men i gengäld får man bra skjut ut ur kurvan och behöver inte peta i nästa växel förrän någon hojlängd efter kurvan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top