Hur ska vi då jämföra 630-940 Nm på bakhjulet med 45 Nm på vevaxeln som en SXF450?
Ja, vi får väl räkna från utväxlingen på en SXF
´(72/19)x(51/13)x(32/16) = 29,7
29.7x45 = 1300 Nm på bakhjulet på ettans växel
1100 Nm på tvåan
940 Nm på trean
870 Nm på fyran
och om man har en femväxlad låda är man nere på 670Nm på femmans växel.
Dock får vi komma ihåg att detta är vid vridmomenttoppen, men jag blir faktiskt själv förvånad över siffrorna. Vinsten ligger alltså inte i nåt extremt högt vridmoment eller effekt på bakhjulet utan den största vinsten sker nog vid växlingsmomenten.
Den bråkdels sekunden då man med CE-motorn byter växel fortsätter elmotorn accelerera och vinner väl kanske 1 meter varje gång CE-motorn måste växlas.
Min slutsats blir att man nog i de flesta fall kan vinna mycket på att bara byta utväxling på Vargen så att man får ännu mer vridmoment på bakhjulet ifall man inte behöver toppfarten.
Vargen sägs ha en toppfart på 130 km/h, sätter man 44% större bakdrev så är toppfarten istället 90 km/h, och högre än de flesta kör på någon crossbana samtidigt som vridmomentet på bakhjulet ökat med 44%.
Då kan man ställa ner effekten ordentligt.
Varför har då Stark valt att växla Vargen för 130 km/h?
Kalkylerna är förstås i teorin men det enda hindret jag ser mot teorin är om elmotorn pga tröghetsmoment eller annat helt enkelt inte kan varva upp tillräckligt snabbt.
Så möjligen har dom sina skäl? Kanske håller man nere värmen i motorn eller batterierna med den utväxlingen men det borde snarare vara tvärtom att man kan hålla nere värmeutvecklingen i motorn om man växlar så det går lättare.
View attachment 509265