Åsikten är välgrundad. Det enda som egentligen påverkas är räckvidden, och den påverkas mindre med förvärmning av batteriet.
Blir det riktigt kallt är förbränningsmotorer svåra att få igång, och dieselmotorer närmast omöjliga. Utan motorvärmare är det bara att glömma när det kryper under 35 minusgrader.
Nu senast när det var nedåt 40 grader kallt så gick det vare sig att tanka eller fylla på bränsle i mackens cisterner. Det blev brist på diesel i hela Norrbotten några dagar tills det blev varmare igen, både pga detta och pga att lastbilarna gick sönder i kylan.
Elbilarna hade inga problem och el får man tag i stort sett överallt.
Eftersom de flesta av oss elbilsägare har både elbil och fossilbil så kan vi ju jämföra varje dag… vilket då tex ger oss ett litet övertag kunskapsmässigt vad gäller hur allt fungerar i kyla.
Jag hade bedömt ca 30 mils räckvidd i -38 grader, 20 grader i kupén som vanligt, förbrukningen hamnade där kring 255-260 Wh/km på landsvägskörning 90-100 km/h.