Stark Varg

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.

Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.

Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.

Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?

Jag fortsätter min diskussion med Stark angående att jag inte har den max effekt som jag betalat för.
Dom har tagit alla mina data från min hoj och matat in i en hoj nere i Barcelona. Bänkat och dom anser att det inte är något fel på min effekt.
Jag håller inte med så jag erbjöd dom att vara med på länk när jag bänkar igen. Dom tackade nej.
Men jag var till Speedstore i Gävle idag och bänkade. Vi gick igenom hojen på 10hk intervaller upp till 60hk och sen 5hk intervaller upp till 80hk.
Vi ska se om jag får in pdf:en här.

All bänkdata är nu skickat till Stark. Vi får se om dom ändrar sig nu eller om det är blir stökigt.

View attachment 494964
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man skulle kunna tro det, men nej. Den frågan har hanterats och det är inte felet.
Ja, jag säger inte att det är felet med din hoj. Menar bara att det (väl?) inte finns en separat version med annan hårdvara, i brist på bättre ord. 60 hk och 80 hk-versionen har väl båda identisk elektronik, motor etc?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.

Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.

Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.

Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?
Kollar du rickens inlägg tidigare så har inte hojen levererat effekten på bana heller utan kraft har saknats på raksträckor så det är nog mer bekymmer än vinter o kyla så det är intressant hur det hanteras av stark
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Va tyckte du då om att köra den?
Annorlunda mot allt annat man kört såklart,men lättsvängd(jämfört med 450)och lättkörd.Lite lurigt att bedöma farten före hopp också utan växlar och motorljud.
Skulle varit kul att testa hur den känns när banan blir håligare också,allt gyro som gör en 450 lite brytigare i tvära kurvor hjälper ju definitivt till att hålla skiten på rätt kurs när det blir slagigare.
Men roligare att köra?Nä...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Körde du alla efter varandra i en följd? Hur ser det ut om du laddar batteriet fullt, låter den står orörd ett tag och sedan drar repan med 80hp? Det skulle kunna vara batteriet som säckar ihop och rms-begränsar så att du inte får ut de höga effekterna. Det tillsammans med sjunkande spänning skulle kunna göra att den inte levererar som tänkt. Eller så blir motorn varm, också.
Alla på rad, batteriet var knappt rumstemp, motorn var varm, inte het, efter sista körningen.
Jag tror inte att det var begränsningen. Om det var så kommer Stark att säga det när dom läser ut loggen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.

Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.

Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.

Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?
Kollar du siffrorna på bänkningen så är det en faktisk ökning av effekt på ~4,6hk när man går från inställd effekt på 50 till 80 hk. Det känns inte rimligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.

Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.

Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.

Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?

Så Vargen är alltså inte så intresserant som vinterhoj?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det ska bli intressant att se vad Stark säger om dynokörningarna. En hoj som marknadsförs som 80 hk presterar alltså inte mer än 60 hk när kunden bänkar den efter bästa förmåga…? Förvisso inget nytt i den genomkorrupta marknadsföringsvärlden, men det ska onekligen bli intressant att se vad Stark säger om att effekten inte ändras mellan de högsta lägena. Tekniskt fel, ren bluff eller något som en fossilmotorentusiast inte förstår…?

Tills vidare kan man alltså konstatera att rätt svar kom redan i trådens andra inlägg - den borde heta Svag Varg…

Sedan kan man också konstatera att de som tror att elbilar har full funktion på vintern kan drömma vidare…Jag åkte taxi från Arlanda in mot Hufvudstaden strax efter nyår när det var runt femton grader kallt. Lyckades få värsta sortens Mercedes EQE. Chauffören var förbannad, för sommarens räckvidd på 60 mil blev ganska exakt halverad. Och då var det beskedliga femton grader kallt. Vad händer när det blir trettio eller nedåt fyrtio grader kallt som det var här vid nyår…?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det ska bli intressant att se vad Stark säger om dynokörningarna. En hoj som marknadsförs som 80 hk presterar alltså inte mer än 60 hk när kunden bänkar den efter bästa förmåga…? Förvisso inget nytt i den genomkorrupta marknadsföringsvärlden, men det ska onekligen bli intressant att se vad Stark säger om att effekten inte ändras mellan de högsta lägena. Tekniskt fel, ren bluff eller något som en fossilmotorentusiast inte förstår…?

Tills vidare kan man alltså konstatera att rätt svar kom redan i trådens andra inlägg - den borde heta Svag Varg…

Sedan kan man också konstatera att de som tror att elbilar har full funktion på vintern kan drömma vidare…Jag åkte taxi från Arlanda in mot Hufvudstaden strax efter nyår när det var runt femton grader kallt. Lyckades få värsta sortens Mercedes EQE. Chauffören var förbannad, för sommarens räckvidd på 60 mil blev ganska exakt halverad. Och då var det beskedliga femton grader kallt. Vad händer när det blir trettio eller nedåt fyrtio grader kallt som det var här vid nyår…?

Förgasarhästar ->
Insprutningshästar ->
Elhästar...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förgasarhästar ->
Insprutningshästar ->
Elhästar...?

Då är bara frågan hur dessa rangordnas i förhållande till varandra och framförallt var de står i förhållande till BMW 330-hästar…?

Eller är tanken att kunden ska glömma effekten och istället stirra sig blind på de miljarder av valfri enhet vridmoment man kan skapa runt rätt vald punkt i drivlinan…?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det här med effekt. Det är inte ett fordon som godkänts av myndighet, vilket gör det ännu mer osäkert. Att göra certifieringstest kräver rätt mycket optimering. Tempoptiering i klimatrum, rätt inkörning av motor etc. Bänkar ger sedan olika resultat och effekt räknas oftast på veven, vilket ofta innebär att tillverkaren har en egen omräkningsfaktor på hur många procent de kan lägga på.

Min poäng är att denna i princip enbart behöver uppfylla maskindirektivet. Då är tillåtna felmarginaler rätt stora. Räknar man ihop "bakhjul till vev", fordonsoptimering inför prov, fel marginal, snäll bänk o.s.v. så har de troligen över 70hp i motorn. 70+ avrundas till 80 och så skyller man på tolerans.

Sifftan 80 hp kom väl dessutom rätt tidigt? Med stor sannolikhet är skyddande mjukvara på plats som tar ett par procent av dessa.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Alla på rad, batteriet var knappt rumstemp, motorn var varm, inte het, efter sista körningen.
Jag tror inte att det var begränsningen. Om det var så kommer Stark att säga det när dom läser ut loggen.
Jag hade ändå provat att köra 80hp först om du ska köra fler gånger. Det behöver inte tvunget vara så varmt för det ska begränsa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den nya tråden

I början lovade företaget en hoj som kunde leverera 80hk 938nm, 6 tim i endurotempo, 1-2 tim laddtid, 110kg..

Nu är hojen provkörd av en massa motorskribenter, visar sig ge 60hk och klarar runt 20min endurotempo på en lånehoj.

Leveransdatum har ständigt skjutits på framtiden.

Här någonstans skulle jag kunna säga "vad var det jag sa"
Men nu är ju inte jag sådan, så det gör jag inte.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det fattas rätt mycket till sex timmars åktid verkar det som
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ska bli intressant att se vad Stark säger om dynokörningarna. En hoj som marknadsförs som 80 hk presterar alltså inte mer än 60 hk när kunden bänkar den efter bästa förmåga…? Förvisso inget nytt i den genomkorrupta marknadsföringsvärlden, men det ska onekligen bli intressant att se vad Stark säger om att effekten inte ändras mellan de högsta lägena. Tekniskt fel, ren bluff eller något som en fossilmotorentusiast inte förstår…?

Tills vidare kan man alltså konstatera att rätt svar kom redan i trådens andra inlägg - den borde heta Svag Varg…

Sedan kan man också konstatera att de som tror att elbilar har full funktion på vintern kan drömma vidare…Jag åkte taxi från Arlanda in mot Hufvudstaden strax efter nyår när det var runt femton grader kallt. Lyckades få värsta sortens Mercedes EQE. Chauffören var förbannad, för sommarens räckvidd på 60 mil blev ganska exakt halverad. Och då var det beskedliga femton grader kallt. Vad händer när det blir trettio eller nedåt fyrtio grader kallt som det var här vid nyår…?
Enligt DN så är elbilar bäst, även vintertid: https://www.dn.se/motor/biltestaren-elbilar-ar-overlagsna-i-kylan/ Det går ju antagligen att skriva testfall som bevisar att en ångdriven lokomotor är överlägsen att åka på bilsemester med också, men...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top