Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det samma kit som till KTM och andra hojar?

Förvisso borde vargen ha vridet som behövs, men med bandsats går det rejält tungt....
Hela tiden...

Frågan är om det går för varmt i någon del innan batteriet tar slut efter en kvart....
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jisses…Att brappa några varv runt crossbanan i sommarvärmen är ju en sak…Men att välja en sådan i en bransch där 160 hk anses vara ”instegsmodell” och 40 liter bensin inte ens räcker tre timmar…

De flesta bandkittade hojar har ju ännu mindre effekt än Vargen.
Det är väl därför ägarna gillar slalom mellan träden mer än de stora vidderna.

Men om batteriet räcker 20 minuter med hjul på banan så tömmer man väl batteriet på 10 minuter med band i djup snö. Och där kräver det inte ens några skils för att gasa ur batteriet.

Och vad gör man när batteriet är tomt? Promenerar hem efter elverket? Jag misstänker att limpmode är för lite effekt för att den ens ska röra på sig i snön så man kanske inte ens tar sig tillbaka till bilen när batteriet är tomt.

Samtidigt ser jag framför mig hur ägaren kommer smygköra efter pistad led bara för att bevisa att batteriet minsann viss håller. Inte för att jag vet vem byggaren är men det är ju så det brukar bli.

Med 59 kW så har man ju tömt 6.5 kWh batteri på knappt 7 minuter. Det blir inte så många hillclimbs på det.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Redan gjort Down Under. Dock i hårdare vårföre så då räcker väl batteriet längre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eftersom jag själv sysslar med lössnöåkning med riktiga snöskotrar specialiserade för ändamålet så har jag lite svårt att se varför man överhuvudtaget vill montera bandsats på en crosshoj...?

Det kan väl möjligtvis bli ett lätthanterligt fordon i det extrema fåtal så kallade "fun parks" som finns i nordamerika, men resten då...? För den alldagliga åkningen i svenskt skogslandskap såväl som svensk fjällvärld kan jag inte se några som helst fördelar. Pinsamt låg motoreffekt och alldeles för liten bränsletank kombinerat med en matta som är alldeles för kort med för låga kammar. Detta blir rimligtvis inte ett bra fordon...? För mig känns lösningen med bandsats som något man säljer till dem som på pin kiv inte ska skaffa en snöskoter av snudd på religiösa skäl, men ändå är beredd att lägga ut massor med pengar på att nästan kunna åka snöskoter. Alternativt något man säljer på den etablerade crossåkaren mest för att han ska ha något fränt uppe på pick-up'ens flatbed när han åker till macken och tankar...

Sedan har hela grejen med bandsatser inte direkt passerat den svenska fjällvärlden friktionsfritt. Dels för att crosshoj med bandsats i de allra flesta fall är ett fordon som (till skillnad från en registrerad snöskoter) inte får framföras enligt terrängkörningslagen. Dels för att någon av orterna längre ned i fjällkedjan (kan ha varit kring Sälen, jag kommer inte ihåg) redan haft handgemäng när lokalbefolkningen avhyste ett stort gäng med slovener och italienare som tyckte att det var en bra ide att ta bandsatsade crosshojar till Sverige för lite ostörd åkning inne i naturreservat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Redan gjort Down Under. Dock i hårdare vårföre så då räcker väl batteriet längre.

På den där hårda snön kan han nästan lika gärna köra med hjulen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom jag själv sysslar med lössnöåkning med riktiga snöskotrar specialiserade för ändamålet så har jag lite svårt att se varför man överhuvudtaget vill montera bandsats på en crosshoj...?

Det kan väl möjligtvis bli ett lätthanterligt fordon i det extrema fåtal så kallade "fun parks" som finns i nordamerika, men resten då...? För den alldagliga åkningen i svenskt skogslandskap såväl som svensk fjällvärld kan jag inte se några som helst fördelar. Pinsamt låg motoreffekt och alldeles för liten bränsletank kombinerat med en matta som är alldeles för kort med för låga kammar. Detta blir rimligtvis inte ett bra fordon...? För mig känns lösningen med bandsats som något man säljer till dem som på pin kiv inte ska skaffa en snöskoter av snudd på religiösa skäl, men ändå är beredd att lägga ut massor med pengar på att nästan kunna åka snöskoter. Alternativt något man säljer på den etablerade crossåkaren mest för att han ska ha något fränt uppe på pick-up'ens flatbed när han åker till macken och tankar...

Sedan har hela grejen med bandsatser inte direkt passerat den svenska fjällvärlden friktionsfritt. Dels för att crosshoj med bandsats i de allra flesta fall är ett fordon som (till skillnad från en registrerad snöskoter) inte får framföras enligt terrängkörningslagen. Dels för att någon av orterna längre ned i fjällkedjan (kan ha varit kring Sälen, jag kommer inte ihåg) redan haft handgemäng när lokalbefolkningen avhyste ett stort gäng med slovener och italienare som tyckte att det var en bra ide att ta bandsatsade crosshojar till Sverige för lite ostörd åkning inne i naturreservat...

Det finns ju några som byggt på hojar med mer effekt också men då blir dom ju lika tunga som skotrar.
Jag gillar konceptet med en meda så att man lätt kan luta i kurvorna och även lägre vikt men jag tycker inte att ett konverteringskit riktigt når ända fram. Främst pga den låga effekten.

Medan i mitten packar ju snön där mattan sedan kommer istället för att dra två egna spår på sidan. Det bör ju göra sitt för framkomligheten och kanske även minskar behovet av höga kammar.
Dessutom är nog variator bättre än stegade växellådor på snö. Fördelen som fasta växlar har för trottelkontroll när man söker grepp har man ingen nytta av på snön.
Jag skulle nog vilja ha ett mer specialbyggt koncept typ snowhawk men den sålde väl för dåligt och var väl också onödigt tung och troligen för slö.

Vad gäller juridiken så blir det väl en fråga om att man bryter mot helfordonsgodkännandet ifall man konverterar en registrerad hoj, alltså en enduro istället för en cross. Utöver det så faller man väl in under samma regler som snöskotrar.

Handgemänget ifråga vet jag inget om men kan väl dessutom bero på att skoteråkare inte heller är så smidiga alla gånger. Jag har ju sett hur skoteråkare tex ofta verkar ha något resonemang om att terrängkörningslagen skulle se annorlunda ut för en snöskoter och en snömoppe. Samtidigt som dom knappast har några juridiska rättigheter att ingripa mot någon andra terrängåkare eftersom det knappast faller in under lagen för envarsgripande.

Fast nu kanske det blivit en diskussion som borde ha en helt egen tråd.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att signa Taddy Blazusiak är coolt. Han har varit min idol i många år, en av världens elit inom Hard Enduro. Märkligt att FIM stoppar vargen 22 timmar före en tävling...
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Arr signa Teddy Blazusiak är coolt. Han har varit min idol i många år, en av världens elit inom Hard Enduro. Märkligt att FIM stoppar vargen 22 timmar före en tävling...

Va jag förtod så hade de säkert me å göra att den har mer explosiv effekt än bensin modellerna. . Bara en killgissning.. Vill ha mer utredning om elhojar. .
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top