Stark Varg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
MotoGP, WSB och all annan motorsport byggd runt förbränningsmotorn har ju i flera årtionden brottats mer med att få till gasrespons och så kallad ”throttle connection” än att plocka ut tillräckligt med effekt.

Enligt tidigare utsagor på detta forum skulle ju sådana saker vara ett minne blott så fort den första elmotorn dyker upp. Så var uppenbarligen inte fallet…?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
MotoGP, WSB och all annan motorsport byggd runt förbränningsmotorn har ju i flera årtionden brottats mer med att få till gasrespons och så kallad ”throttle connection” än att plocka ut tillräckligt med effekt.

Enligt tidigare utsagor på detta forum skulle ju sådana saker vara ett minne blott så fort den första elmotorn dyker upp. Så var uppenbarligen inte fallet…?

Stark har ju tydligen inte ens försökt.

Har du någon information om hur det ser ut bland elhojarna i MotoGP?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du menar MotoE - nej.

Jag har ingen aning om hur Stark har byggt sitt system, men det antyds ju att man inte har sensorer för hjulens hastigheter. Jag har tillräckligt med erfarenhet av dataloggning och mappning av diverse saker för att inse att saker och ting blir mycket yxiga om man inte har både IMU och hjulhastighetssensorer.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är väl förmodligen ganska enkelt att mappa en gasrespons för en mx hoj?
Där spelar det ju ingen roll om man sliter lös bakhjulet när man går på gas.

På asfalt så ser ju jag gärna att man får börja gasa och sen får bakänden börja drifta. Men att det ska ske samtidigt tycker inte jag är så bekvämt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter ju som att det handlar om precis samma grundproblem oavsett förbränningsmotor eller elmotor - om man redan ligger på den så kallade greppcirkelns ytterkant för att man tar en kurva med fullt nedlägg och fullt utnyttjande av greppet i sidled, då kan man inte skicka på hur stor dragkraft som helst och framförallt inte momentant. I så fall överskrider man obönhörligen greppcirkeln, med både hjulspinn och sladd som följd och desto mer ju större och / eller direktare pulsen av dragkraft är. Således behövs ett system som kan ställa in både storleken och den så kallade hysteresen hos dragkraften.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det låter ju som att det handlar om precis samma grundproblem oavsett förbränningsmotor eller elmotor - om man redan ligger på den så kallade greppcirkelns ytterkant för att man tar en kurva med fullt nedlägg och fullt utnyttjande av greppet i sidled, då kan man inte skicka på hur stor dragkraft som helst och framförallt inte momentant. I så fall överskrider man obönhörligen greppcirkeln, med både hjulspinn och sladd som följd och desto mer ju större och / eller direktare pulsen av dragkraft är. Således behövs ett system som kan ställa in både storleken och den så kallade hysteresen hos dragkraften.
Det kanske är så att det går att kalibrera om skallen och näven så att man kan hantera det. Men det är för stor skillnad mot en bensinmotor för att det bara är att hoppa på och köra.

Och när man ändå har ett elektroniskt system, varför skulle man inte nyttja det till att göra hojen ännu mer lättkörd än vad bensinmotorn är?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och när man ändå har ett elektroniskt system, varför skulle man inte nyttja det till att göra hojen ännu mer lättkörd än vad bensinmotorn är?

Utan att på något sätt försöka vara näsvis så tror jag inte alls att det är så lätt som de ivrigaste elfordonsförespråkarna verkar tro. Årtionden av erfarenheter från förbränningsmotorer med olika vridmomentkurvor, tändföljder, pulstätheter, svängmassor med mera ska helt plötsligt bytas ut mot något helt annat. Det finns säkert en ide om vad man försöker åstadkomma och hur man ska ta sig dit, men det kräver massor med testande innan det blir bra. Tid som Stark just nu inte har.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är det ju lite skillnad på underlag, vikt och sladdbenägenhet, och budget med för den delen, men på tågsidan har man ju haft ellok i runt 140 år, och trots allt måste ju momentet hanteras där också, det är ju trots allt ganska halt på räls. Borde det inte finnas enorma mängder erfarenheter hos Siemens mfl?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När man som Alatalo skriver vet vad man vill åstadkomma så är det nog inte svårt att göra det, men först måste man veta vad man vill åstadkomma.
Jag tror inte att STARK har kompetens på den nivån riktigt.

Man tar fram någon slags ramp-up kurva för acceleration som liknar den man har på bensinmotorcyklar och sedan putsar man på den och gör den bättre
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inför man hjulsensorer har vi ju i princip landat i traction control vilket jag personligen inte tycker hör hemma i motorsport.
Du menar att man har byggt en modern stor tvåtaktare, inget, inget, inte, ALLT, fast ALLT kommer från noll och inte i slutet av varvtalsområdet? En hoj för dom med dubbla kulor och håriga tuttar?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inför man hjulsensorer har vi ju i princip landat i traction control vilket jag personligen inte tycker hör hemma i motorsport.
TC är ju suveränt, speciellt när man kan stänga av den... :)

Skämt åsido, att använda en viss teknisk lösning för att åstadkomma det man vill är ju bra i min bok, sen om det går att ställa om på ett enkelt sätt mellan kontrollerad begränsning av effekten och att slänga ut all kontroll genom fönstret så har ju föraren ett val att välja det som passar. Det är väl bra? :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du menar att man har byggt en modern stor tvåtaktare, inget, inget, inte, ALLT, fast ALLT kommer från noll och inte i slutet av varvtalsområdet? En hoj för dom med dubbla kulor och håriga tuttar?
Det var ju samma sak när MotoGP 4-takt kom. Jag minns fortfarande Colin Edwards beskrivning av vad som hände när man vred på gasen på Aprilian.
(Jag parafraserar från minnet nu)

"Tänk dig att du ställer dig bakom en gigantisk tjur, du tar två tegelstenar och slår ihop dem om tjurens kulor. Sen hoppar du upp på ryggen på tjuren och håller i dig..."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ju samma sak när MotoGP 4-takt kom. Jag minns fortfarande Colin Edwards beskrivning av vad som hände när man vred på gasen på Aprilian.
(Jag parafraserar från minnet nu)

"Tänk dig att du ställer dig bakom en gigantisk tjur, du tar två tegelstenar och slår ihop dem om tjurens kulor. Sen hoppar du upp på ryggen på tjuren och håller i dig..."

Ja, fast ett av argumentent för fyrtakt var ju att tvåtaktarna i sin jakt på effekt blev så lynniga att dom var okörbara och kastade sina förare i highsiders så fort dom fick chansen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du menar att man har byggt en modern stor tvåtaktare, inget, inget, inte, ALLT, fast ALLT kommer från noll och inte i slutet av varvtalsområdet? En hoj för dom med dubbla kulor och håriga tuttar?

Jag tror inte riktigt att den är som att köra 2t heller om jag förstår beskrivningen rätt jag tolkar det mer som en 4t men med en gasvajer som hugger fast och glappar lite godtyckligt.

men det kan nog Ricken svara bättre på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
TC är ju suveränt, speciellt när man kan stänga av den... :)

Skämt åsido, att använda en viss teknisk lösning för att åstadkomma det man vill är ju bra i min bok, sen om det går att ställa om på ett enkelt sätt mellan kontrollerad begränsning av effekten och att slänga ut all kontroll genom fönstret så har ju föraren ett val att välja det som passar. Det är väl bra? :)

Nej, det tar ju bort delar av den sportsliga biten. Det blir som att tillåta en schackspelare ha en schackdator bredvid sig och säga att han kan stänga av den ifall han vill.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror inte riktigt att den är som att köra 2t heller om jag förstår beskrivningen rätt jag tolkar det mer som en 4t men med en gasvajer som hugger fast och glappar lite godtyckligt.

men det kan nog Ricken svara bättre på.
Jag funderade lite på det.
Den är inte alls som en 2t, långt ifrån.

Den spinner upp mycket fortare än allt annat jag kört.

450 motarderna är ju utrustade med lagom mycket effekt.
RC8:an har en massa vrid från botten. Men oavsett vilken av dom man kör så har man ändå en tröghet i drivlinan. Man vrider på rullen och även om man får en knuff så sker det med en viss fördröjning.

På Starken så är det noll fördröjning och det är så pass mycket vrid så den spinner upp helt utan motstånd. Framhjulet blir väldigt lätt väldigt fort.
Så det blir motsatsen av en stor 2T?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag funderade lite på det.
Den är inte alls som en 2t, långt ifrån.

Den spinner upp mycket fortare än allt annat jag kört.

450 motarderna är ju utrustade med lagom mycket effekt.
RC8:an har en massa vrid från botten. Men oavsett vilken av dom man kör så har man ändå en tröghet i drivlinan. Man vrider på rullen och även om man får en knuff så sker det med en viss fördröjning.

På Starken så är det noll fördröjning och det är så pass mycket vrid så den spinner upp helt utan motstånd. Framhjulet blir väldigt lätt väldigt fort.
Så det blir motsatsen av en stor 2T?
Tack Ricken! Mycket intressant beskrivning av körupplevelsen i relation till det som de flesta av oss andra har erfarenhet av. Har du någon mer exakt uppfattning av hur många minuter och kilometer den räcker i tävlingstempo från fullt batteri tills det märks att den inte levererar full effekt längre (även om det nu bara är 55 hk vi talar om)? För jag gissar att den inte bara tvärdör när batteriet är slut.
MVH BG
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tack Ricken! Mycket intressant beskrivning av körupplevelsen i relation till det som de flesta av oss andra har erfarenhet av. Har du någon mer exakt uppfattning av hur många minuter och kilometer den räcker i tävlingstempo från fullt batteri tills det märks att den inte levererar full effekt längre (även om det nu bara är 55 hk vi talar om)? För jag gissar att den inte bara tvärdör när batteriet är slut.
MVH BG
Jag fick aldrig upp nåt riktigt tempo i kroppen på dom få pass jag körde.
Men jag tror att man kommer göra av med runt 65% batteri i ett heat på Tuvängen. Andra banor kommer att bli enklare/svårare. Men jag tror att Tuvängen är en av dom tuffare på effekt.
Att ladda upp batteriet igen efter den förbrukningen kommer att ta ~60-75min.
I Supermoto så kör vi 2 heat och ett finalheat. Så en eventuell el-klass skulle nog behöva komma till och att man då kör heat 1 och finalheat i den klassen. Till exempel.
Annars kommer man att konkurrera på ojämna villkor mot ICE-hojar.

Dom som kört slut på batteriet har sagt att effekten stryps vid 10% har jag för mig. Då är det ju limp-home antar jag. Definitivt inget man tävlar på.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag funderade lite på det.
Den är inte alls som en 2t, långt ifrån.

Den spinner upp mycket fortare än allt annat jag kört.

450 motarderna är ju utrustade med lagom mycket effekt.
RC8:an har en massa vrid från botten. Men oavsett vilken av dom man kör så har man ändå en tröghet i drivlinan. Man vrider på rullen och även om man får en knuff så sker det med en viss fördröjning.

På Starken så är det noll fördröjning och det är så pass mycket vrid så den spinner upp helt utan motstånd. Framhjulet blir väldigt lätt väldigt fort.
Så det blir motsatsen av en stor 2T?
Nu hade vår RR-hoj inte så mycket pulver så det var ett problem men att åka på sladd med elhoj blir lite som när man kör för långsamt i böj och kompenserar med (för) mycket gas: När det väl släpper så spinner bakhjulet upp fort och sladden blir tvär och svår att kontrollera.
Man kan tycka att det borde gå att kontrollera i mjukvaran så det blir mer som när man kör lagom fort och bara en minimal öppning på spjället gör att det går att styra med bakhjulet.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top