Stark Varg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.
Ja, hade lätt kunnat tänka mig en elektrisk sporthoj också, tror inte jag hade saknat växlandet ett dugg. Visst, älskar brötigt motorljud men har min ducce med originalsystemet fortfarande så den låter som en gräsklippare. då tar jag hellre en helt tyst hoj.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.

Se där en livs levande test under tävlingslika förhållanden.
Det går säkert att deala till sig så man får så lång laddpaus som möjligt i början när det bara är en/enstaka elhojar.
Det viktiga är ju att du hinner ladda innan final...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.

Tack för en ärlig recension.
Själv är jag ju föga förvånad men för några andra blir det nog en mer svårsmält sanning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
Hur lång brukar en supermoto-tävling vara?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
Hur lång tid är 8 varv?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur lång tid är 8 varv?
Sista passet så stoppade jag telefon innanför skinnstället så det passet lyckades faktiskt systämet logga.
Det här är nog 12 varv. Så då var det inte 40% på 8 varv innan.
 

Bifogat

  • Screenshot_20231016-090127.png
    Screenshot_20231016-090127.png
    597.2 KB · Visningar: 31

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
?
Menar du att den inte ens är så snabb som förväntat? Jag tog ju för givet att den skulle vara ordentligt snabb i motard så lång tid batteriet räckte.
Klent chassi?
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.

Sen så har dom mappat gashandtaget alldeles för hårt mot motorn. Så det är väldigt svårt att köra mjukt igenom en kurva.
När man kör bensinmotor så spänner man upp vajern lite och sen börjar man mjukt vrida på rullen. Då tar man sig ut ur kurvorna med bibehållet fäste.

På den här så är det som att så fort rullen klickar över till 1% i potentiometern så ger den på effekt. Och förmodligen kombinationen med att den vill driva motorn och den massiva mängd vridmoment som finns från låga varv på motorn så blir det en utmaning att ta sig ut ur en kurva mjukt och fint.

Det blev bättre efter några pass, men det blev också sämre när man försökte åka lite fortare och vrida lite till på rullen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
?
Menar du att den inte ens är så snabb som förväntat? Jag tog ju för givet att den skulle vara ordentligt snabb i motard så lång tid batteriet räckte.
Klent chassi?
Jag har bytt styrkronor, fram och bakfjädring. Huruvida ram/chassie i övrigt är för klent är jag inte pilot nog att avgöra. Jag kände inga konstigheter. Men det gick inte speciellt fort heller.

Jag tror nog inte att chassie är ett problem.
Hur den levererar effekten är däremot ett problem.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.
Sista passet så stoppade jag telefon innanför skinnstället så det passet lyckades faktiskt systämet logga.
Det här är nog 12 varv. Så då var det inte 40% på 8 varv innan.
Typ 18min för att tömma batteriet helt då. Mer än jag hade trott på asfalt men har du bara 55hk så gör det ju sitt till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.

Sen så har dom mappat gashandtaget alldeles för hårt mot motorn. Så det är väldigt svårt att köra mjukt igenom en kurva.
När man kör bensinmotor så spänner man upp vajern lite och sen börjar man mjukt vrida på rullen. Då tar man sig ut ur kurvorna med bibehållet fäste.

På den här så är det som att så fort rullen klickar över till 1% i potentiometern så ger den på effekt. Och förmodligen kombinationen med att den vill driva motorn och den massiva mängd vridmoment som finns från låga varv på motorn så blir det en utmaning att ta sig ut ur en kurva mjukt och fint.

Det blev bättre efter några pass, men det blev också sämre när man försökte åka lite fortare och vrida lite till på rullen.

Hur snabbt går det i toppfart på snabbaste raksträckan?
Jag är ute efter om det finns utrymme för att dreva ner den utan att du istället blir omkörd i slutet på raksträckan.

Det du beskriver är ju liksom problemet med att bara ha en växel. När jag har kört RC-bil så var det väldigt viktigt att ha rätt drevning för varje bana just därför. Man var tvungen dreva så att man precis varvade ut i slutet av raksträckan för att på det viset ha tillgång till maximalt vridmoment på hjulen.
jag har nämnt det i elfordonstrådarna tidigare men blivit nersablad av elbilsexperterna med nedlåtande kommentarer om att växlar minsann inte alls behövs på elfordon.

Känsligheten i gashandtaget borde gå att programmera bort, redan på enkla RC-bilar kunde man programmera motorstyrningen för hur hårt den skulle svara på gaspådrag för att göra dom mer lättkontrollerade i kurvorna. Har du lusläst manualen? Det skulle förvåna om man inte kan göra detsamma med Vargen. Oftast har RC-bilar även en ställbar slirkoppling som man spänner. Syftet med den är att den alltså ska slira en aning när vridmomentet blir för högt.

Det handlar nog också om lägre svängmassa hos elmotorerna, dvs en lösning kunde vara att tillföra mer svängmassa men det är ju samtidigt dumt att tillföra massa för att lösa ett problem som bör kunna programmeras bort.

Och på tal om programmering av motorstyrningen så ska ju även motorbromsen gå att programmera vilket borde vara en enorm fördel i motard om man lyckas trimma in den rätt.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top