Stark Varg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alltså.... jag tycker det verkar som att alla som klagar på Vargen är folk som INTE har kört den? Och att det är lite som med elbilar, att så fort man kört den är man frälst? Eller?
I Vargens fall så handlar klagandet mer på deras marknadsavdelning som annonserade den med "friserade" uppgifter om hur länge batteriet räcker. Visst, den har bättre körsträcka än vad många trodde men är ganska långt ifrån vad som sades ursprungligen. Hade de haft realistiska siffror så hade lovorden haglat tror jag, jag tror att det är en fantastisk hoj och skulle gärna vilja ha en i garaget, men reggad då såklart :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Imorgon kanske det äntligen blir en provkörning.
Ni får hålla tummarna att jobbet liksom bara försvinner lagom till att jag kliver ur sängen imorgon bitti.
a5e97bbd7315e03e23670153506c3294.jpg


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Det är säkert den där blågula saken i bilden, men vilken sexig bild. :kär
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En intressantare frågan är om Stark blir offroadens Tesla. Det är ingen tvekan om att de stora tillverkarna kommer följa efter, samt att nya tillverkare ser möjligheter när utvecklingskostnaden för en förbränninsmotor försvinner. Inom 5 år lär de flesta ha alternativ. Har Stark då satt ribban för range och effekt? Eller blir de ifrånåkta av de med mer kapital. Oavsett vilket lär de som vill ha en elhoj vara vinnare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En intressantare frågan är om Stark blir offroadens Tesla. Det är ingen tvekan om att de stora tillverkarna kommer följa efter, samt att nya tillverkare ser möjligheter när utvecklingskostnaden för en förbränninsmotor försvinner. Inom 5 år lär de flesta ha alternativ. Har Stark då satt ribban för range och effekt? Eller blir de ifrånåkta av de med mer kapital. Oavsett vilket lär de som vill ha en elhoj vara vinnare.
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.
Energica har ju även de levererat okej hojar ett tag nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.

Varför behöver en gatreggad hoj större batteri? Ingen skulle väl väl köra touring med en sån hoj ändå?

Som jag använder mina hojar är det tvärtom. Gatreggade hojar använder jag för små ärenden, men cross-/enduro-hojar ska ju ha kapacitet för fullständiga träningspass.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.

Jag vill ta besluten själv och utföra själva akten själv också.

Men det finns ju folk som hyr in någon att ta hand om frugan i sovrummet också
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
Jag hade inte haft något emot att ha en energica med vettig räckvidd om de var en gnutta lättare. Eller en silence om de hade räckvidd till jobbet.
Motorljudet spelar inte jätteroll för mig, jag gillar elmotorljud med.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varför behöver en gatreggad hoj större batteri? Ingen skulle väl väl köra touring med en sån hoj ändå?

Som jag använder mina hojar är det tvärtom. Gatreggade hojar använder jag för små ärenden, men cross-/enduro-hojar ska ju ha kapacitet för fullständiga träningspass.
Man håller högre hastighet på gata och luftmotståndet ökar förbrukningen extremt mycket på en elhoj. Dessutom finns det grepp för att gasa mycket och länge på asfalt jämfört med lösa underlag.

Jämfört med Zero har Stark Varg mindre än halva batterikapaciteten, mer pulver och inbjuder till bus på en helt annan nivå. Då sätter de ingen ribba för räckvidd även om det kanske är nog för att vara säljbart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man håller högre hastighet på gata och luftmotståndet ökar förbrukningen extremt mycket på en elhoj. Dessutom finns det grepp för att gasa mycket och länge på asfalt jämfört med lösa underlag.

Jämfört med Zero har Stark Varg mindre än halva batterikapaciteten, mer pulver och inbjuder till bus på en helt annan nivå. Då sätter de ingen ribba för räckvidd även om det kanske är nog för att vara säljbart.

Full gas, full broms, full gas, full broms osv förbrukar inte så mycket effekt?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det är ju inte direkt så att varken Zero eller Energicas hojar är särskilt tillgängliga för alla rent prismässigt heller. Jämför du den prestanda med vad du kan få för prestanda hos en vanlig hoj så känns el-alternativet kanske inte så attraktivt längre. Med mer resonabla priser på el-hojar så skulle de kanske kunna vara alternativ för fler personer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Full gas, full broms, full gas, full broms osv förbrukar inte så mycket effekt?
Jo, och många verkar ju tveksamma till räckvidden även vid körning på banor som kräver detta.

Alla underlag som tillåter/kräver full effekt kommer suga musten ur 6,5 kWh rätt snabbt men framförallt tror jag inte kort räckvidd kommer accepteras på en gathoj på samma sätt som ett tävlingsredskap.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, och många verkar ju tveksamma till räckvidden även vid körning på banor som kräver detta.

Alla underlag som tillåter/kräver full effekt kommer suga musten ur 6,5 kWh rätt snabbt men framförallt tror jag inte kort räckvidd kommer accepteras på en gathoj på samma sätt som ett tävlingsredskap.

Hur långa sträckor tror du att ägare till gathojar av den typen vanligtvis körs?

Tror du att någon skulle pendla till en arbetsplats 10 mil bort med en gatreggad Varg? Det är 1 timmes körning och ska ju tydligen inte vara några problem med en Varg...

Tror du att någon skulle vilja åka på touringsemester med en hoj där man sitter som ett bollplank i fartvinden?

För min egen del ser jag betydligt större problem med otillräcklig räckvidd på ett tävlingsredskap. Det funkar ju inte direkt som med en bensindriven endurohoj där man kan åka in i depån och tanka på några sekunder samtidigt som man inte hinner pausa mer än att man hinner byta till rena glasögon.

Man blir inte så framgångsrik i racing ifall man ska ta paus för att dricka kaffe och långskita. Jämför tex varför Audi blev framgångsrika när dom började köra diesel i Lemans. Det var inte pga att varvtiderna.
Det är nog en avlägsen framtid innan Tesla blir ett hot inom Lemans.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top