Stark Varg

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag fick aldrig upp nåt riktigt tempo i kroppen på dom få pass jag körde.
Men jag tror att man kommer göra av med runt 65% batteri i ett heat på Tuvängen. Andra banor kommer att bli enklare/svårare. Men jag tror att Tuvängen är en av dom tuffare på effekt.
Att ladda upp batteriet igen efter den förbrukningen kommer att ta ~60-75min.
I Supermoto så kör vi 2 heat och ett finalheat. Så en eventuell el-klass skulle nog behöva komma till och att man då kör heat 1 och finalheat i den klassen. Till exempel.
Annars kommer man att konkurrera på ojämna villkor mot ICE-hojar.

Dom som kört slut på batteriet har sagt att effekten stryps vid 10% har jag för mig. Då är det ju limp-home antar jag. Definitivt inget man tävlar på.
...och för mig som inte har riktig koll på supermoto. Pratar vi typ 20 minuter och knappt 20 km då innan batteriet är nere på 10 % och därmed limp-mode? Och har du någon faktisk siffra på vad det tar dig att ladda från 10% till absolut full batterikapacitet? Väldigt nyfiken eftersom jag vet att det även planeras för utvecklingsprojekt inom RR på nationell nivå för motsvande Moto3-klassen.
MVH BG
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu hade vår RR-hoj inte så mycket pulver så det var ett problem men att åka på sladd med elhoj blir lite som när man kör för långsamt i böj och kompenserar med (för) mycket gas: När det väl släpper så spinner bakhjulet upp fort och sladden blir tvär och svår att kontrollera.
Man kan tycka att det borde gå att kontrollera i mjukvaran så det blir mer som när man kör lagom fort och bara en minimal öppning på spjället gör att det går att styra med bakhjulet.
Det borde bli en TC ungefär som MX hojar får. Dvs snarare en over-rev funktion.
Men med rätt data på hur fort man kan spinna upp i en acceleration så borde det gå att sätta gränsvärden?
Nu är jag oduglig på mjukvara, så jag gissar bara.
Men en lutningsvinkelssensor vore ju guld att ha så att man kan begränsa effekt/vrid vid stora nedlägg.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
...och för mig som inte har riktig koll på supermoto. Pratar vi typ 20 minuter och knappt 20 km då innan batteriet är nere på 10 % och därmed limp-mode? Och har du någon faktisk siffra på vad det tar dig att ladda från 10% till absolut full batterikapacitet? Väldigt nyfiken eftersom jag vet att det även planeras för utvecklingsprojekt inom RR på nationell nivå för motsvande Moto3-klassen.
MVH BG
Vi använder Tuvängen för tanke-exemplet.
Open-klassen körde 12 varv sist det kördes tävling. Varvet är 1093m långt och ett medelsnabbt varv i open är 1 min 1 sek.
Elit/SM-klassen kör 15 varv och snabbaste varv då var 52,384.

Jag tror att det blir tufft att få det att funka i SM. Rimligtvis så bör det vara open som provkör det som koncept år 1 och så får man se år 2.

Men jag använde 41% på 9,3km. Det var kallt, första gången på hojen för mig.
En vanlig dag på min hoj så kör jag runt Tuvängen på runt 41sek (bara asfaltsslingan). Den här dagen åkte jag på 43,3-43,8. Vad dom ~2 sek gör i batteriförbrukning har jag inte koll på. Men vi kan nog anta att det går åt mer om vi åker fortare.

Ett race på 12 varv är 13km. En ren/felaktig beräkning ger då att det går åt 57% i ett raceheat.
Sen tillkommer warm-up varvet. Så säg drygt 60-65%.

Stark anger att man ska kunna ladda fullt på 1-2h. Jag har sett att det är ungefär 1% per min laddning.
Så då behöver vi ~70min mellan körpass för att hinna tanka.

Om man planerar det rätt så ska man inte behöva hamna i limp-mode.

Hur mycket mer kräm gör man av med på en storbana?
Jättebra fråga. När ska vi prova? :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag fick aldrig upp nåt riktigt tempo i kroppen på dom få pass jag körde
Tackar Ricken för din detaljerade sammanfattning av vargen. Jag ser framför mig hur du testar den på Tuvängens bana. Jag brukar själv köra där, jag är skåningen på en svart KTM 350 (med regskylt och backspeglar) som kör hojen på vägarna till, och från, banan under sommarhalvåret. Visningen av vargen på bandagarna förra månaden missade jag pga jobb.

Hur som helst vill jag fråga dig vad du väger. Jag antar att batteritiden grundar sig mycket på 'lasten' också, dvs förarens vikt. Själv väger jag 99 kg så jag befarar att vargen, m fl elfordon, kanske inte håller specsen gällande räckvidden / tiden?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tackar Ricken för din detaljerade sammanfattning av vargen. Jag ser framför mig hur du testar den på Tuvängens bana. Jag brukar själv köra där, jag är skåningen på en svart KTM 350 (med regskylt och backspeglar) som kör hojen på vägarna till, och från, banan under sommarhalvåret. Visningen av vargen på bandagarna förra månaden missade jag pga jobb.

Hur som helst vill jag fråga dig vad du väger. Jag antar att batteritiden grundar sig mycket på 'lasten' också, dvs förarens vikt. Själv väger jag 99 kg så jag befarar att vargen, m fl elfordon, kanske inte håller specsen gällande räckvidden / tiden?
Jag vet inte om i har varit där så många ggr tillsammans?
Nån enstaka gång kanske bara?

Jag kör en 450 SMR i vanliga fall.

91-92kg i strumplästen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tackar Ricken för din detaljerade sammanfattning av vargen. Jag ser framför mig hur du testar den på Tuvängens bana. Jag brukar själv köra där, jag är skåningen på en svart KTM 350 (med regskylt och backspeglar) som kör hojen på vägarna till, och från, banan under sommarhalvåret. Visningen av vargen på bandagarna förra månaden missade jag pga jobb.

Hur som helst vill jag fråga dig vad du väger. Jag antar att batteritiden grundar sig mycket på 'lasten' också, dvs förarens vikt. Själv väger jag 99 kg så jag befarar att vargen, m fl elfordon, kanske inte håller specsen gällande räckvidden / tiden?
Ricken kör Motard, om jag förstått det rätt så kör du enduro. Ni är inte på samma bana. Av crossbanan är ju bara den tråkiga delen kvar på Tuvängen, det var en av Sveriges bättre banor innan det blev grustäkt och shoppingcenter av det.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
I dag så hade jag ett support-samtal med Stark.
Dom felsökte lite med fjärruppkoppling. Vi drog gasrullen några ggr och dom kunde konstatera att rullen registrerar rätt men att det inte översätts in i drivlinan.
Dom petade in samma firmware en gång till för att vara säker på att det inte var det som var felet.

Så nu ska dom se om dom kan återskapa felet i en av sina hojar och sen försöka rätta till koden.

Dom återkommer så snart dom rättat till det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I dag så hade jag ett support-samtal med Stark.
Dom felsökte lite med fjärruppkoppling. Vi drog gasrullen några ggr och dom kunde konstatera att rullen registrerar rätt men att det inte översätts in i drivlinan.
Dom petade in samma firmware en gång till för att vara säker på att det inte var det som var felet.

Så nu ska dom se om dom kan återskapa felet i en av sina hojar och sen försöka rätta till koden.

Dom återkommer så snart dom rättat till det.
Snart får du ett samtal, de kopplar upp sig och vips har du 25 hästar till...teknikens under :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hoppa inte för långt.


View attachment 491247
Jag såg den där.
Det är väldigt tydligt när man tittar på grejerna att dom jagat vikt. Fotpinnarna tål ingenting, styrstången är den smalaste jag sett, swingen känns lätt, styrkronorna är lätta, för att nämna några.

Så frågan är vad som styrt dimensioneringen.
Stress av att ha en "tung" hoj eller har ingenjörerna fått sätta sina säkerhetsmarginaler så som det ska vara?

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, fästet till länkaget verkar sitta gjutet i motorblocket eller vad man nu ska kalla den där delen.
Vanligtvis sitter det ju fästen svetsade fast i ramen.

Det har gått sönder en gång på en Suzuki för mig. Den hade väl gått runt 80 timmar om jag minns rätt. Och det var inte för att jag jag bottnat fjädringen, jag kör generellt med styv fjädring som inte bottnar så lätt.
Däremot så har jag inte så mycket förtroende för kvaliteten hos Suzuki heller. Det har alltid varit mycket mecklande när jag kört just Suzuki.

Kör man enduro så kan ju länkaget få sig en och annan smäll ibland i steniga partier. Ingen aning om hur den vargen körts men jag själv kör ju huvudsakligen cross med nåt enstaka undantag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu är det ingen ursäkt men KTM har i små omgångar haft problem med sprickor i blocket där det blivit porer i gjutningen. Det är mer ingenjörskonst än man tror att gjuta större detaljer med hållfasthet. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser fler och att det kan härledas till samma "batch".
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top