Jag har , på Northbikes parkering i 40hk läget ?
Samma fråga ... Va tyckte du då om att köra den??
Jag har , på Northbikes parkering i 40hk läget ?
Jag fortsätter min diskussion med Stark angående att jag inte har den max effekt som jag betalat för.
Dom har tagit alla mina data från min hoj och matat in i en hoj nere i Barcelona. Bänkat och dom anser att det inte är något fel på min effekt.
Jag håller inte med så jag erbjöd dom att vara med på länk när jag bänkar igen. Dom tackade nej.
Men jag var till Speedstore i Gävle idag och bänkade. Vi gick igenom hojen på 10hk intervaller upp till 60hk och sen 5hk intervaller upp till 80hk.
Vi ska se om jag får in pdf:en här.
All bänkdata är nu skickat till Stark. Vi får se om dom ändrar sig nu eller om det är blir stökigt.
View attachment 494964
Ja, jag säger inte att det är felet med din hoj. Menar bara att det (väl?) inte finns en separat version med annan hårdvara, i brist på bättre ord. 60 hk och 80 hk-versionen har väl båda identisk elektronik, motor etc?Man skulle kunna tro det, men nej. Den frågan har hanterats och det är inte felet.
Kollar du rickens inlägg tidigare så har inte hojen levererat effekten på bana heller utan kraft har saknats på raksträckor så det är nog mer bekymmer än vinter o kyla så det är intressant hur det hanteras av starkJag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.
Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.
Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.
Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?
Annorlunda mot allt annat man kört såklart,men lättsvängd(jämfört med 450)och lättkörd.Lite lurigt att bedöma farten före hopp också utan växlar och motorljud.Va tyckte du då om att köra den?
Alla på rad, batteriet var knappt rumstemp, motorn var varm, inte het, efter sista körningen.Körde du alla efter varandra i en följd? Hur ser det ut om du laddar batteriet fullt, låter den står orörd ett tag och sedan drar repan med 80hp? Det skulle kunna vara batteriet som säckar ihop och rms-begränsar så att du inte får ut de höga effekterna. Det tillsammans med sjunkande spänning skulle kunna göra att den inte levererar som tänkt. Eller så blir motorn varm, också.
Kollar du siffrorna på bänkningen så är det en faktisk ökning av effekt på ~4,6hk när man går från inställd effekt på 50 till 80 hk. Det känns inte rimligt.Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.
Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.
Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.
Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?
Jag gissar att du har svaret i att du jämför en bänkning i Gävle på vintern med bänkning i Barcelona.
Du kanske vet att på de kraftigaste modellerna från Tesla behöver man värma upp batteriet för att få max effekt. Samma gäller alla elfordon som tar ut hög effekt ur batteriet. För att få ut max effekt behövs ljummet batteri och 100% SOC. Vid 50% SOC får man inte max effekt. Och inte med kallt batteri.
Och det är ju inte något speciellt märkvärdigt med motorer som inte ger samma effekt som spec. Ta valfri bil med kraftig turbomotor och titta i detaljera i marknadsföringen. Lägg märke till att det står till exempel 300 hk (ISO). ISO betyder att effekten är omräknad till 20 graders insugstemperatur eller något sådant. Med insug menas här plenumet, inte insuget till turbon. Med fullt laddtryck och 300 hk kommer det förmodligen aldrig vara 20 graders plenumtemp. Möjligtvis med 20 minusgrader in i turbo och intercooler. Under normala förhållanden på sommaren med kanske 60 graders insugstemp vid fullt laddtryck kommer inte motorn ge 300 hk, utan långt under.
Vad har ni för bakdäck på hojen när ni bromsar?
Det finns några som kört den på is och i skog utan problem.Så Vargen är alltså inte så intresserant som vinterhoj?
Så Vargen är alltså inte så intresserant som vinterhoj?
De är då samma sak för elbilar... Endast för sommar körning då..
Klart de funkar som vinterhoj. .
Det ska bli intressant att se vad Stark säger om dynokörningarna. En hoj som marknadsförs som 80 hk presterar alltså inte mer än 60 hk när kunden bänkar den efter bästa förmåga…? Förvisso inget nytt i den genomkorrupta marknadsföringsvärlden, men det ska onekligen bli intressant att se vad Stark säger om att effekten inte ändras mellan de högsta lägena. Tekniskt fel, ren bluff eller något som en fossilmotorentusiast inte förstår…?
Tills vidare kan man alltså konstatera att rätt svar kom redan i trådens andra inlägg - den borde heta Svag Varg…
Sedan kan man också konstatera att de som tror att elbilar har full funktion på vintern kan drömma vidare…Jag åkte taxi från Arlanda in mot Hufvudstaden strax efter nyår när det var runt femton grader kallt. Lyckades få värsta sortens Mercedes EQE. Chauffören var förbannad, för sommarens räckvidd på 60 mil blev ganska exakt halverad. Och då var det beskedliga femton grader kallt. Vad händer när det blir trettio eller nedåt fyrtio grader kallt som det var här vid nyår…?
Förgasarhästar ->
Insprutningshästar ->
Elhästar...?
Jag hade ändå provat att köra 80hp först om du ska köra fler gånger. Det behöver inte tvunget vara så varmt för det ska begränsa.Alla på rad, batteriet var knappt rumstemp, motorn var varm, inte het, efter sista körningen.
Jag tror inte att det var begränsningen. Om det var så kommer Stark att säga det när dom läser ut loggen.
Den nya tråden
I början lovade företaget en hoj som kunde leverera 80hk 938nm, 6 tim i endurotempo, 1-2 tim laddtid, 110kg..
Nu är hojen provkörd av en massa motorskribenter, visar sig ge 60hk och klarar runt 20min endurotempo på en lånehoj.
Leveransdatum har ständigt skjutits på framtiden.
Enligt DN så är elbilar bäst, även vintertid: https://www.dn.se/motor/biltestaren-elbilar-ar-overlagsna-i-kylan/ Det går ju antagligen att skriva testfall som bevisar att en ångdriven lokomotor är överlägsen att åka på bilsemester med också, men...Det ska bli intressant att se vad Stark säger om dynokörningarna. En hoj som marknadsförs som 80 hk presterar alltså inte mer än 60 hk när kunden bänkar den efter bästa förmåga…? Förvisso inget nytt i den genomkorrupta marknadsföringsvärlden, men det ska onekligen bli intressant att se vad Stark säger om att effekten inte ändras mellan de högsta lägena. Tekniskt fel, ren bluff eller något som en fossilmotorentusiast inte förstår…?
Tills vidare kan man alltså konstatera att rätt svar kom redan i trådens andra inlägg - den borde heta Svag Varg…
Sedan kan man också konstatera att de som tror att elbilar har full funktion på vintern kan drömma vidare…Jag åkte taxi från Arlanda in mot Hufvudstaden strax efter nyår när det var runt femton grader kallt. Lyckades få värsta sortens Mercedes EQE. Chauffören var förbannad, för sommarens räckvidd på 60 mil blev ganska exakt halverad. Och då var det beskedliga femton grader kallt. Vad händer när det blir trettio eller nedåt fyrtio grader kallt som det var här vid nyår…?
Det fattas rätt mycket till sex timmars åktid verkar det som
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |