125 är kul att köra, man får verkligen jobba med planeringen. Skulle jag börja köra cross idag och inte ha så mycket tävlingsambitioner skulle jag köpa en 250 2-takt. Visst är en 250F kul men servicekostnaden på den kan bli rätt svettig om man måste lämna in den. Att göra en helservice med kolv- och vevstaksbyte samt byte av ventiler med tillbehör plus lite lager är ingen billig grej.
Att byta kolven på en 2-taktare (och några lager) är ju lite enklare...
Jag vet inte om det blir så mycket dyrare med en 250f än 250 2t, tvåtaktaren kostar mer i bränsle och tvåtaktsolja och sen blir däckkontot högre på tvåtakt dels för att tvåtaktaren sliter mer på däcken men framför allt för att fyrtaktarens snällare effektkurva gör att man kan köra lite längre på däcken innan det börjar kännas farligt.
När tvåtaktaren börjar dra på pipan så börjar man få kast på hojen om däcken är dåliga.
Vevstaken ska ju bytas även på 2t. Ventilerna på 4t brukar väl oftast hålla tills hojen är förbrukad.
Kolvarna byts väl ungefär dubbelt så ofta på tvåtaktare men tvåtaktaren har ju ingen kamkedja.
Allt som allt så är det nog ingen större skillnad ekonomiskt.
Är det sen så att man vågar byta 2t-kolven själv men lämnar in fyrtaktaren så är det ju förstås en faktor.
Allt som allt så tror jag
Jag skulle säga att det enda som talar för 2t är att den kan vara roligare att köra.
För min egen del upplevde jag att det blev betydligt billigare att köra cross när jag sadlade om från 125 till 250f. På 100 timmar var det ju 4 kolvar på 125an, och runt 100h bytte jag ändå hoj så något kolvbyte blev det aldrig på 250f.
Numera kör jag ganska sporadiskt och lite av varje så jag har ganska dålig koll på kostnaderna.