Något lägre än konstansen c, beroende på vilken växel fordonet lär ha för att inte rullarna ska slira mot däcket.Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart.Den skall användas för att starta fyrcylindriga japanska Veteranmotorcyklar.
Och Ducati 916.
Rullarna är gjorda av Tandremshjul cirka 80mm i diameter,dessa borde ge bra grepp.
Jag har 280 mm i cc mått, kopierat från en annan Startapparar.Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart.
MC-Hjulet ska ju inte sjunka ner för mycket mellan rullarna.
2 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 2cm
3 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 4cm
3,5 dm mellan rullarna gör att hjulet sjunker ner ca 6cm
Räknat på 190/50 17
Kanske en 700 mm rem mellan rullarna och ca 3dm mellan rullarna skulle passa ?
Eftersom jag skall ha starterna stationär väljer jag en 400 volts trefasmotor.En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Hur mycket effekt går det åt när vi "puttar igång" hojen?En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Fundera över någon form av svänghjul, kanske genom att du har en 2-polig motor (3000 rpm) med genomgående axel, ett par kilo extra där lär göra skillnad.Eftersom jag skall ha starterna stationär väljer jag en 400 volts trefasmotor.
Angående din ursprungliga fråga:Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
Delarna jag skall använda är återvunna maskindelar och Axlarna är grova 50 mm i minsta änden.Fundera över någon form av svänghjul, kanske genom att du har en 2-polig motor (3000 rpm) med genomgående axel, ett par kilo extra där lär göra skillnad.
Frihjul är ingen dum idé, tack för tipset!Angående din ursprungliga fråga:
Troligen behöver det inte gå så vansinnigt fort.
Här har du en inbyggd som inte verkar gå så vansinnigt snabbt.
En annan tanke:
Frihjul. Om bakhjulet driver snabbare än rullarna så hoppar inte cykeln av rullarna. Kanske värt att fundera på.
Kanske är standard på "köpes" apparaterna, jag vet inget om sånt.
Det finns en typ av Lager som bara drar åt ett håll, borde gå att använda som Frihjul.Frihjul är ingen dum idé, tack för tipset!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |