Start-apparat.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
 
På 60-talet sprang jag igång min BMW R60. Sprang hoppade upp i sadeln och släppte ut kopplingen.
Tror inte jag kom upp i mer är 10km/h.
Det blir med en rulle med diameter 10cm , 530 RPM
 
Hur mycket rörelsemängd behöver man egentligen? Räcker det att man får upp hjulet i säg 30kmh, och sen släpper kopplingen, eller måste man driva runt hjulet en stund också? Det påverkar väl utformningen på både rulle och drivningen av den?
 
Först ska man tänka efter vilka hojar det är. En stor högkompad enstånka håller emot betydligt mer än fyra. Så för att hjulet inte ska slira måste man ha en högre växel. Och en enstånka måste dras bakåt mot kompression innan start.
Edit: Min ska enligt tillverkaren ge 120 Nm vid 2500 rpm på drivrullarna. Borde bli cirka 25 km/h belastad och 32 km/h obelastad.
 
Last edited:
Ett annat problem är slirkoppling eller så kallad "backtorque limiter". Beroende på hur mycket motorbroms man tar bort så kan en dylik startapparat fungera bra eller mindre bra...
 
tyvärr jag jag inte hjälpa dej
det står bara hur många varv motorn har.. 6600
sen är där utväxling. men den går inte så jävla fort.
det är en profs maskin köpt i England, o den starter allt jag har haft på den
från små motorer till stora Harleys, race motorer med mycket komp. no proplemas
 
Den skall användas för att starta fyrcylindriga japanska Veteranmotorcyklar.
Och Ducati 916.
Rullarna är gjorda av Tandremshjul cirka 80mm i diameter,dessa borde ge bra grepp.
 
Den skall användas för att starta fyrcylindriga japanska Veteranmotorcyklar.
Och Ducati 916.
Rullarna är gjorda av Tandremshjul cirka 80mm i diameter,dessa borde ge bra grepp.
Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart. :)
MC-Hjulet ska ju inte sjunka ner för mycket mellan rullarna.
2 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 2cm
3 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 4cm
3,5 dm mellan rullarna gör att hjulet sjunker ner ca 6cm
Räknat på 190/50 17
Kanske en 700 mm rem mellan rullarna och ca 3dm mellan rullarna skulle passa ?
 
Last edited:
Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart. :)
MC-Hjulet ska ju inte sjunka ner för mycket mellan rullarna.
2 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 2cm
3 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 4cm
3,5 dm mellan rullarna gör att hjulet sjunker ner ca 6cm
Räknat på 190/50 17
Kanske en 700 mm rem mellan rullarna och ca 3dm mellan rullarna skulle passa ?
Jag har 280 mm i cc mått, kopierat från en annan Startapparar.
Tyvärr är denna numera såld.
 
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
 
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Eftersom jag skall ha starterna stationär väljer jag en 400 volts trefasmotor.
 
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Hur mycket effekt går det åt när vi "puttar igång" hojen?
Usain Bolt har beräknats utveckla en energi på upp till 2 000 W under sitt världsrekordlopp, allt enligt Ett trampande mot vinden | (abo.fi)
En liten utmaning med startapparaterna är troligen deras begränsade svängmassa, man blir beroende av momentan effekt snarare än medeleffekt.
Skillnaden blir tydlig om man tänker 150 kg hoj + 100 kg förare med en hastighet på säg 12 km/tim.
Då finns en viss rörelsemängd lagrad i systemet som kan omvandlas till rotation när man släpper ut kopplingen.

Omvänt, om man bara har bakhjul + vinkelslip + rullar i rörelse, då föreställer jag mig att den lagrade energimängden är mindre.

Nåja, ett teoretiskt resonemang bara, inte direkt ett svar på hur mycket effekt man behöver på startapparaten.
 
Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
Angående din ursprungliga fråga:
Troligen behöver det inte gå så vansinnigt fort.
Här har du en inbyggd som inte verkar gå så vansinnigt snabbt.


En annan tanke:
Frihjul. Om bakhjulet driver snabbare än rullarna så hoppar inte cykeln av rullarna. Kanske värt att fundera på.
Kanske är standard på "köpes" apparaterna, jag vet inget om sånt.
 
Fundera över någon form av svänghjul, kanske genom att du har en 2-polig motor (3000 rpm) med genomgående axel, ett par kilo extra där lär göra skillnad.
Delarna jag skall använda är återvunna maskindelar och Axlarna är grova 50 mm i minsta änden.
Andra änden har jag inte kollat sitter i ett Lagerhus.
Hade tänkt att lätta dessa Axlar, kanske bättre att låta dem vara.
Så får man lite svängmassa.
 
Angående din ursprungliga fråga:
Troligen behöver det inte gå så vansinnigt fort.
Här har du en inbyggd som inte verkar gå så vansinnigt snabbt.


En annan tanke:
Frihjul. Om bakhjulet driver snabbare än rullarna så hoppar inte cykeln av rullarna. Kanske värt att fundera på.
Kanske är standard på "köpes" apparaterna, jag vet inget om sånt.
Frihjul är ingen dum idé, tack för tipset!
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top