Start-apparat.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På 60-talet sprang jag igång min BMW R60. Sprang hoppade upp i sadeln och släppte ut kopplingen.
Tror inte jag kom upp i mer är 10km/h.
Det blir med en rulle med diameter 10cm , 530 RPM
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mycket rörelsemängd behöver man egentligen? Räcker det att man får upp hjulet i säg 30kmh, och sen släpper kopplingen, eller måste man driva runt hjulet en stund också? Det påverkar väl utformningen på både rulle och drivningen av den?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Först ska man tänka efter vilka hojar det är. En stor högkompad enstånka håller emot betydligt mer än fyra. Så för att hjulet inte ska slira måste man ha en högre växel. Och en enstånka måste dras bakåt mot kompression innan start.
Edit: Min ska enligt tillverkaren ge 120 Nm vid 2500 rpm på drivrullarna. Borde bli cirka 25 km/h belastad och 32 km/h obelastad.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett annat problem är slirkoppling eller så kallad "backtorque limiter". Beroende på hur mycket motorbroms man tar bort så kan en dylik startapparat fungera bra eller mindre bra...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tyvärr jag jag inte hjälpa dej
det står bara hur många varv motorn har.. 6600
sen är där utväxling. men den går inte så jävla fort.
det är en profs maskin köpt i England, o den starter allt jag har haft på den
från små motorer till stora Harleys, race motorer med mycket komp. no proplemas
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Den skall användas för att starta fyrcylindriga japanska Veteranmotorcyklar.
Och Ducati 916.
Rullarna är gjorda av Tandremshjul cirka 80mm i diameter,dessa borde ge bra grepp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den skall användas för att starta fyrcylindriga japanska Veteranmotorcyklar.
Och Ducati 916.
Rullarna är gjorda av Tandremshjul cirka 80mm i diameter,dessa borde ge bra grepp.
Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart. :)
MC-Hjulet ska ju inte sjunka ner för mycket mellan rullarna.
2 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 2cm
3 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 4cm
3,5 dm mellan rullarna gör att hjulet sjunker ner ca 6cm
Räknat på 190/50 17
Kanske en 700 mm rem mellan rullarna och ca 3dm mellan rullarna skulle passa ?
 
Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Tänk på att greppet ökar med avståndet mellan rullarna. Lagom avstånd såklart. :)
MC-Hjulet ska ju inte sjunka ner för mycket mellan rullarna.
2 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 2cm
3 dm mellan rullarna gör hjulet sjunker ner ca 4cm
3,5 dm mellan rullarna gör att hjulet sjunker ner ca 6cm
Räknat på 190/50 17
Kanske en 700 mm rem mellan rullarna och ca 3dm mellan rullarna skulle passa ?
Jag har 280 mm i cc mått, kopierat från en annan Startapparar.
Tyvärr är denna numera såld.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Eftersom jag skall ha starterna stationär väljer jag en 400 volts trefasmotor.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
En sak och tänka på är effekten på motorn nu när du funderar på utväxling. Jag hade en sådan som team toker ovan. Den orkade allt. Det satt en vinkelslip i den på 3000w. Det innebar såklart att när hojen trilskades och man fick köra en stund gick säkringen. Det är ju oftast 10 A.
Väljer man en lite klenare motor så slipper man problemet med att leta 3-fas i depån. Men å andra sidan kan de högkompade grejerna bli svåra att få igång med klenare motor. Vad är andras erfarenheter, klarar man sig på en 2000-2500w? Oftast gör man väl det?
Hur mycket effekt går det åt när vi "puttar igång" hojen?
Usain Bolt har beräknats utveckla en energi på upp till 2 000 W under sitt världsrekordlopp, allt enligt Ett trampande mot vinden | (abo.fi)
En liten utmaning med startapparaterna är troligen deras begränsade svängmassa, man blir beroende av momentan effekt snarare än medeleffekt.
Skillnaden blir tydlig om man tänker 150 kg hoj + 100 kg förare med en hastighet på säg 12 km/tim.
Då finns en viss rörelsemängd lagrad i systemet som kan omvandlas till rotation när man släpper ut kopplingen.

Omvänt, om man bara har bakhjul + vinkelslip + rullar i rörelse, då föreställer jag mig att den lagrade energimängden är mindre.

Nåja, ett teoretiskt resonemang bara, inte direkt ett svar på hur mycket effekt man behöver på startapparaten.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?
Angående din ursprungliga fråga:
Troligen behöver det inte gå så vansinnigt fort.
Här har du en inbyggd som inte verkar gå så vansinnigt snabbt.


En annan tanke:
Frihjul. Om bakhjulet driver snabbare än rullarna så hoppar inte cykeln av rullarna. Kanske värt att fundera på.
Kanske är standard på "köpes" apparaterna, jag vet inget om sånt.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Fundera över någon form av svänghjul, kanske genom att du har en 2-polig motor (3000 rpm) med genomgående axel, ett par kilo extra där lär göra skillnad.
Delarna jag skall använda är återvunna maskindelar och Axlarna är grova 50 mm i minsta änden.
Andra änden har jag inte kollat sitter i ett Lagerhus.
Hade tänkt att lätta dessa Axlar, kanske bättre att låta dem vara.
Så får man lite svängmassa.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Angående din ursprungliga fråga:
Troligen behöver det inte gå så vansinnigt fort.
Här har du en inbyggd som inte verkar gå så vansinnigt snabbt.


En annan tanke:
Frihjul. Om bakhjulet driver snabbare än rullarna så hoppar inte cykeln av rullarna. Kanske värt att fundera på.
Kanske är standard på "köpes" apparaterna, jag vet inget om sånt.
Frihjul är ingen dum idé, tack för tipset!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top