start och stoppknappen.

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
tjena alla mc bröder och systrar där ute i landet.
känns som en liten dum fråga men jag måste få veta......
när ni stänger av era maskinen,stänger ni av med knappen eller med nyckeln.
enligt en polare så säger han att trafikskolorna säger att man skall stänga av hojen med nyckeln och inte med knappen.:confused:
vet ni något om detta kära bröder och systrar:shrules
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ska man vara ordentlig så är det nyckeln som gäller. Tror det sliter på nån kondensator eller likn att använda dödarknappen. Personligen så använder jag nästan alltid dödarknappen... sker spontant utan att jag tänker på det.

Nån som vet mer exakt varför man inte ska använda knappen?
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nyckeln. När jag stänger av hojen så känns det ju onödigt att ha tändningen på?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Nyckeln. När jag stänger av hojen så känns det ju onödigt att ha tändningen på?

Jo självklart vrider jag av tändningen efteråt också... blir 2 moment istället för 1. Konstigt egentligen, -låter ju inte så effektivt det jag håller på med :D
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Nyckeln. När jag stänger av hojen så känns det ju onödigt att ha tändningen på?

När jag testkörde en hoj för antal år sedan hos AVA-MC så stämgde jag av hojen med just den röda dödarknappen, men då fick jag direkt veta av säljaren (dessutom en mycket rutinerad tävlingsförare med SM-tecken) att man absolut ska undvika att använda denna knapp och i stället stänga av med nyckeln :rodnar

Jag frågade dumt nog aldrig varför det är så, men jag tillämpar hans uppmaning än idag, antagligen för att han borde ha en vettig anledning till att ha sagt detta till mig kan jag tycka, men det skulle som sagt vara kul att veta vad denna anledning(ar) är :tummenupp :tummenupp
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
jag använder nyckeln. bara blev så när jag lärde mig köra :)
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Stänga av med stoppknappen? Jag trodde den endast skulle tillämpas i nödfall..
Vem är det som lärt dig denna ovana Tom@s?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nyckeln.. Känns som sagt dumt att först döda den och sen vrida nyckeln.. :huvet
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Stänga av med stoppknappen? Jag trodde den endast skulle tillämpas i nödfall..
Vem är det som lärt dig denna ovana Tom@s?

Men knappen sitter ju där vid tummen :) Jaja, då har jag något mer att jobba på denna säsong! :tummenupp

...avlägger prov i mitten på sommaren!
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Låter som ett tungt uppdrag för mythbusters det här....
*Nyckel gäller f.ö. av gammal vana....
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Låter som ett tungt uppdrag för mythbusters det här....
*Nyckel gäller f.ö. av gammal vana....

okej,då vet vi det att man skall stänga av hojen med nyckeln,men sen då.
ska man stänga av med den röda knappen efter man har stängt av med nyckeln eller ska den röda knappen stå i online läge hela tiden.:confused:
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
okej,då vet vi det att man skall stänga av hojen med nyckeln,men sen då.
ska man stänga av med den röda knappen efter man har stängt av med nyckeln eller ska den röda knappen stå i online läge hela tiden.:confused:

Alltså, jag förstår inte grejen, Varför skulle man stänga av med den röda knappen? Är du rädd att hojen skall starta av sig självt, även efter du stängt av med nyckeln, och kanske tom tagit ur den ur låset?:va
Är det här något körskolorna lurar i folk eller? Typ som att dra i handbromsen jämt, även om man har växel i..
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Alltså, jag förstår inte grejen, Varför skulle man stänga av med den röda knappen? Är du rädd att hojen skall starta av sig självt, även efter du stängt av med nyckeln, och kanske tom tagit ur den ur låset?:va
Är det här något körskolorna lurar i folk eller? Typ som att dra i handbromsen jämt, även om man har växel i..

nej,jag är inte rädd för att hojen skall starta själv,jag är bara ute efter fakta och jag anser att få tag på fakta och kunskap så är sporthoj.se en bra sida att få sina frågor och tankar besvarade.
 

sportbike

Guest
Knappen sitter där för att det är lag på att det ska sitta en killswitch nära startknappen i händelse av olycka,eftersom tändningslåset inte sitter på samma ställe på alla hojar.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Den förklaring jag har fått höra är att som elschemat ser ut och placeringen av brytpunkten så medför det skador på tändspolarna. Jag har ingen aning om detta gäller "idag", eller om detta var ett gammalt problem för typ 70-talshojar.

Nyckeln och dödarknappen skulle tydligen inte bryta strömmen på samma sätt.
Men som sagt, detta kan ju lika gärna vara en myt.

stod förövrigt 45min och felsökte i skogen en gång då en av mina gamla hojar hade en tendens att kunna vibrera dödarknappen till offläge. Visste inte det då, men fick lära mig det... Numera kollar jag alltid den först när jag felsöker...
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Den förklaring jag har fått höra är att som elschemat ser ut och placeringen av brytpunkten så medför det skador på tändspolarna. Jag har ingen aning om detta gäller "idag", eller om detta var ett gammalt problem för typ 70-talshojar.

Nyckeln och dödarknappen skulle tydligen inte bryta strömmen på samma sätt.
Men som sagt, detta kan ju lika gärna vara en myt.

stod förövrigt 45min och felsökte i skogen en gång då en av mina gamla hojar hade en tendens att kunna vibrera dödarknappen till offläge. Visste inte det då, men fick lära mig det... Numera kollar jag alltid den först när jag felsöker...

jag använder bara nyckeln,har också hört det där om tändspolar å grejer men jag känner igen det där,har haft fruktansvärda startproblem vid ett par tillfällen med ordentlig felsökning som följd ända tills nån kommer fram och säger : förlåt en dum fråga men har du kollat dödarknappen.....:rodnar :rodnar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men samtidigt på många hojar jag haft så har den klatrat o ärgat.. förmodligen för att den används för lite. :gnissla
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hmmm, va skulle skillnaden vara att skada en typ tändspole om man kapar strömmingen på nyckeln eller vid handtaget?
De e ju givaren vid rotorn som triggar via CDI:n när det ska spraka till i stiftet via spolen.

Skillnaden e ju egentligen att vid handtaget slår bara av motorn å har lysfunktionen kvar. Skulle vara märklig instruktion från trafikskolorna att förespråka att man slår av via tändlåset så man släcker lyset om man står dålit till i mörker typ.

Å skulle handtagswitchen skada nån del skulle den inte finnas kvar som konstruktion. Den sitter ju i princip på alla hojar runt om i världen.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
det jag hörde var att nyckeln stoppade matningen till tändspolen, det gjorde inte dödarknappen. Följden var att spolen inte laddade ur rätt utan kunde överbelastas

Men som sagt, det kan ha varit ett historiskt fel. Tror inte det är gjort på samma sätt idag med elektronisk tändning

Det enda jag vet säkert är att det aldrig skadar att "fylla" hela elektronikhuset med 5-56 på gamla hojar. Man kan oftast få in pipen vid blinkersen om man sätter den åt vä eller hö. Spruta tills det bubblar ut åt alla håll och kanter. spruta i alla vinklar man kan komma åt. Hjälper och förebygger...
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top