start och stoppknappen.

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Alltså, jag förstår inte grejen, Varför skulle man stänga av med den röda knappen? Är du rädd att hojen skall starta av sig självt, även efter du stängt av med nyckeln, och kanske tom tagit ur den ur låset?:va
Är det här något körskolorna lurar i folk eller? Typ som att dra i handbromsen jämt, även om man har växel i..

ang handbromsen så har den rostat ihop när du behöver den...
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Själv har man inget tändningslås på hojen. Så då blir det av förklarliga skäl dödarknappen :tummenupp
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Lånar tråden för en snabb fråga. Nödstoppen, är det krav på att den är funktionell vid besiktning? Min har krånglat så jag kopplade förbi den. Lär jag fixa det till besiktning eller skiter de i att kolla den?

Tack för eventuella svar :tummenupp

//Martin
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lånar tråden för en snabb fråga. Nödstoppen, är det krav på att den är funktionell vid besiktning? Min har krånglat så jag kopplade förbi den. Lär jag fixa det till besiktning eller skiter de i att kolla den?

Tack för eventuella svar :tummenupp

//Martin

Min kollades på senaste besiktningen, det var inte för att han brukar stänga av motorcyklar så, så att han gjorde det av ren vana, han startade den enkom för att prova stoppen, sen sa han jag skiter i provkörningen, det snöar så jävligt...
 

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"
Knappen sitter där för att det är lag på att det ska sitta en killswitch nära startknappen i händelse av olycka,eftersom tändningslåset inte sitter på samma ställe på alla hojar.

Jepp. Lagstadgat. Den Röda dödarn sitter alltid på samma ställe, men det gör inte tändningsnyckeln
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Min kollades på senaste besiktningen, det var inte för att han brukar stänga av motorcyklar så, så att han gjorde det av ren vana, han startade den enkom för att prova stoppen, sen sa han jag skiter i provkörningen, det snöar så jävligt...

Okay., tack för svaret. Betyder att man lär koppla om till besiktning..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okay., tack för svaret. Betyder att man lär koppla om till besiktning..

Kommer du åt så kan du putsa av kontaktytorna med slipduk, är det trångt kan det räcka att repa upp ergan på kontaktytorna med en knivspets.
 

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
hon_goldwing_04_1_lge.jpg


Stänger alltid av med nyckeln, vill ju inte glömma tändning/cd:n på så det drar ur strömmen. :tummenupp

// F
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
och för att förebygga dålig kontakt så kan man lite lätt "leka" med den RÖDA gulliga knappen när motorn är av ;)

Det var det första jag tänkte på när teorin om ärgning osv dök upp. Man kan ju faktiskt motionera upp saker när hojen är avstängd. Jag tror inte att hojen måste vara igång så att man faktiskt dödar den för att knappen ska funka som den ska.

Underhåll, service.. Däremot fryser den gärna fast på vintern om det blir riktigt kallt..

Om den fryser på vintern så betyder det att dina vajrar redan är fukkade och behöver bytas. Jag har aldrig varit med om att en handbromsvajer frusit på vintern när den felfri i övrigt. Det som gör att en handbromsvajer fryser på vintern är att gummihöljet runt själva stålvajern har gått av nånstans längs vajern alt. skadats vilket leder till att fukt tränger in mellan vajern och höljet och på så vis fryser när det är riktigt apkallt.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Min polare har lyckats suga ur batteriet i alla fall två gånger genom att döda hojen med dödarknappen och sedan glömt vrida av tändningen. Dum risk att ta, så jag vrider alltid av hojen med nyckeln.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Min polare har lyckats suga ur batteriet i alla fall två gånger genom att döda hojen med dödarknappen och sedan glömt vrida av tändningen. Dum risk att ta, så jag vrider alltid av hojen med nyckeln.

Ni vet väl att det är brottsligt att lämna nyckeln i tändningslåset...

Det bästa är nog att göra som man e van vid. I mitt fall dödarknapp och sen tändningslås. Vi måste ju omsätta lite elektronik så mc-firmorna går runt :tummenupp
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Läraren på trafikskolan lekte med dödarknappen ungefär som om han var ett barn på nytt som just funnit konceptet med knappar. När han stod stilla och pratade gillade han att pilla på den där knappen hela tiden.

Själv läste jag i instruktionsboken att det var en bra sak att stänga av med nyckeln, det stod ingen egentlig motivering, men jag såg ingen anledning att argumentera med Hondas manualskribenter.

En följdfråga - är det ingen som helt enkelt stänger av hojen genom att fälla ner stödet? Det borde väl ge ungefär samma effekt som att stänga av med dödarknappen?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
1.Dödarknappen
2.Tändningslåset
3.Ta ur batteriet
4.Tömma tanken -- liiite jobbigt blir det:näsblod
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
när hojen körs aktivt 4 dagar i veckan i ca 3år mellan mars-okt
blir det ca 288 gånger som jag använder dödaren & då har jag räknat lågt
och jag märker ingen skada på tändspolen så det får bli en myth för mythbusters
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det finns säkert undantag från detta, men vad jag vet, så bryter dödarknappen spänningen till huvudreläet alternativt spänningen till tändspolarna (och styrbox plus soppapump om man har någon) på moderna hojar. Att det skulle skada tändspolarna begriper jag inte eftersom det är samma sak som händer när du vrider på tändningsnyckeln.
Däremot på gamla motorer med tändspolar monterade innanför svänghjulet och som får sin spänning genom svänghjulsmagneterna, modell moped, så jordar man ner brytarspetsen genom dödarknappen i många fall. Det skulle isf vara anledningen till myten om att det skulle förstöra tändspolarna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top