start och stoppknappen.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
stod förövrigt 45min och felsökte i skogen en gång då en av mina gamla hojar hade en tendens att kunna vibrera dödarknappen till offläge. Visste inte det då, men fick lära mig det... Numera kollar jag alltid den först när jag felsöker...

Samma här, gick igenom alla säkringar under sadeln samt synade stödsensorn noggrant på min förra Superduke då den plötsligt var tvärdöd.

Kom efter 10 mins felsökande på att jag hade kommit åt "killswitch" när jag sist tvättade den.
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Skillnaden e ju egentligen att vid handtaget slår bara av motorn å har lysfunktionen kvar. Skulle vara märklig instruktion från trafikskolorna att förespråka att man slår av via tändlåset så man släcker lyset om man står dålit till i mörker typ.

Då verkar det mer konstigt att man skulle stanna på en icke-säker plats, i mörker på motorcykel...?
Tycker det låter långsökt i allafall. Hur gör du när du stänger av bilen?:confused:
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
ozeo in da house:
men samtidigt på många hojar jag haft så har den klatrat o ärgat..


Inget ovanligt fel på äldre hojar, kunden klagar på att den misständer & dör på olika varvtal och ibland går den inte igång, absolut första felsökningen är dödaren, ärgade, kortis skapar dom symptomen, så ja den bör "motioneras" lite då & då, personligen använder jag den alltid, jobbigt att plocka fram skruvmejsel varje gång man stannar....

DP says: Vad som är rätt & riktigt vet jag inte.....
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Gamla myter som bubblar upp imellanåt. Att dödarknappen skulle vara skadlig är just en sådan.

(som sagts, använder du den aldrig då kan det börja spöka pga dålig kontakt ärjat etc)

Själv har jag ingen nyckel så har iofs inte mycket val :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
I min instruktionsbok står att den är endast till för nödstopp. Men orsaken är främst att om du dödar med stoppknappen och glömmer vrida tillbaka nyckeln, så ligger strömmen på och drar ut batteriet.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hmmm, va skulle skillnaden vara att skada en typ tändspole om man kapar strömmingen på nyckeln eller vid handtaget?
De e ju givaren vid rotorn som triggar via CDI:n när det ska spraka till i stiftet via spolen.

Skillnaden e ju egentligen att vid handtaget slår bara av motorn å har lysfunktionen kvar. Skulle vara märklig instruktion från trafikskolorna att förespråka att man slår av via tändlåset så man släcker lyset om man står dålit till i mörker typ.

Å skulle handtagswitchen skada nån del skulle den inte finnas kvar som konstruktion. Den sitter ju i princip på alla hojar runt om i världen.

Men åhhh nu har du juh sabbat hela diskutionen.
Kan vi inte bara säga att dödarknappen gör vad den heter.. Den dödar motorn.. o sen lever den aldrig mer:krama
:fyllisar :brinnerup
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag brukar bara stänga av med nyckeln. Finns oftast ingen anledning att stå med tändning och lysen på när man har motorn avstängd.


Alltså, jag förstår inte grejen, Varför skulle man stänga av med den röda knappen? Är du rädd att hojen skall starta av sig självt, även efter du stängt av med nyckeln, och kanske tom tagit ur den ur låset?:va
Är det här något körskolorna lurar i folk eller? Typ som att dra i handbromsen jämt, även om man har växel i..

Men asså, du har ju lixom en stor å röd knapp där, hur kan man undvika att trycka på den?!? Sitt å titta på den en stund å känn hur suget att peta på den växer!!!1111


okej,då vet vi det att man skall stänga av hojen med nyckeln,men sen då.
ska man stänga av med den röda knappen efter man har stängt av med nyckeln eller ska den röda knappen stå i online läge hela tiden.:confused:

Du behöver inte stänga av med dödarknappen efter du stängt av med nyckeln.
Kanske kan vara bra att trycka o dra i alla knappar o reglage någon gång så de inte ärgar eller rostar fast och se att allt fungerar å så.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Att använda dödarknappen känns lite som att stänga av CNC-fräsen med nödstoppen. :)


.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Då verkar det mer konstigt att man skulle stanna på en icke-säker plats, i mörker på motorcykel...?
Tycker det låter långsökt i allafall. Hur gör du när du stänger av bilen?:confused:

Ska man jämföra äpplen å päron? Har bil en dödarknapp och tändlås?

Va har man för val om något skulle inträffa å du inte har något val att stanna? Är det inte trafiksäkerhet dom ska lära ut på körskolorna? Och att då slå av allt via tändlåset verkar långsökt om du behöver lyset på för att varna andra. Eller?

Men åhhh nu har du juh sabbat hela diskutionen.
Kan vi inte bara säga att dödarknappen gör vad den heter.. Den dödar motorn.. o sen lever den aldrig mer:krama
:fyllisar :brinnerup

Sorry :( visste inte att mina "messerschmitt-ambisioner" att förkunna den eviga och enda sanningen skulle kunna röna en sådan skada...
Men är det inte brottsligt att döda en motor :confused:

:fyllisar
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan stänga av min motorcykel med nyckeln utan att lyset släcks, det är lixom ett läge emellan "run" och "dead" där lyset lyser
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Verifiernade provning gör gällande att vid körning i tunnlar å hojföraren knäpper av motorn via DÖDAR-knappen någon sekund för att sedan slå på den igen. Så framkallas ett fenomen då oförbränd bensin antänds i avgasröret som skulle kunna liknas vid en eldkastare. Detta kan skrämma skiten ur medtrafikanter.
Tekniska förutsättningar på hoj för att lyckas skapligt:
Förgasarmodell
4-1 avgassytem av "rakt igenominsats"

Don't try this at home :D
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Ska man jämföra äpplen å päron? Har bil en dödarknapp och tändlås?

Va har man för val om något skulle inträffa å du inte har något val att stanna? Är det inte trafiksäkerhet dom ska lära ut på körskolorna? Och att då slå av allt via tändlåset verkar långsökt om du behöver lyset på för att varna andra. Eller?

Trodde folk mest gick på körskolor för att dom hade för mycket pengar att göra av med:va

Personligen så tror jag inte jag varit med om det läget du beskriver under något av dom 5 åren jag haft kort iaf. Men det kanske bara är jag?
Hur ofta brukar ni andra behöva varna andra när ni stannar med hojen?
Och det är ju inte omöjligt att vrida på tändningen igen om man nu skulle behöva det.

Om man måste stanna i mörker så kan man dessutom låta motorn vara på?

Tycker det låter långsökt att du tycker att det låter långsökt att stänga av sitt fordon med nyckeln.. :):gnissla
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ni vet väl alla att man får kramp om man simmar efter att man ätit?
Och att Darth Vader säger "Luke, I am your father." i The Empire Strikes Back...

Nej, jag vet faktiskt inte om det är en myt eller inte (till skillnad från ovanstående exempel), men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det skulle spela någon roll. Åtminstone inte att det skulle vara något som påverkar hojens livslängd.

För övrigt stänger jag av med knappen på alla mina hojar, dock är det ju det enda alternativ jag har så...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Trodde folk mest gick på körskolor för att dom hade för mycket pengar att göra av med:va

Personligen så tror jag inte jag varit med om det läget du beskriver under något av dom 5 åren jag haft kort iaf. Men det kanske bara är jag?
Hur ofta brukar ni andra behöva varna andra när ni stannar med hojen?
Och det är ju inte omöjligt att vrida på tändningen igen om man nu skulle behöva det.

Om man måste stanna i mörker så kan man dessutom låta motorn vara på?

Tycker det låter långsökt att du tycker att det låter långsökt att stänga av sitt fordon med nyckeln.. :):gnissla

kan nog vara bra o använda dödarknappen i vanliga fall ,då sitter det i ryggmärgen o peta till knappen om/när du kört omkull o ligger fastklämd under cykeln med motorn igång o växeln i.
kan garantera att du inte är lika snabb i reflexerna om du stänger med nyckel i vanliga fall
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Sorry :( visste inte att mina "messerschmitt-ambisioner" att förkunna den eviga och enda sanningen skulle kunna röna en sådan skada...
Men är det inte brottsligt att döda en motor :confused:

:fyllisar

Jag skulle gissa på att om du har planerat att döda motorn så kan du åka till fängelset med häst o vagn men om du bara råkat döda den utan att du visste så kan man nog komma undan med att säga att det skurit sig mellan dig o motorn... då får du nog straffet för skuren motorn
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
kan nog vara bra o använda dödarknappen i vanliga fall ,då sitter det i ryggmärgen o peta till knappen om/när du kört omkull o ligger fastklämd under cykeln med motorn igång o växeln i.
kan garantera att du inte är lika snabb i reflexerna om du stänger med nyckel i vanliga fall

Stämmer säkert till viss del, men personligen är jag mer rädd för att farten/smällen skall skada/döda mig än att jag typ skall trassla in mig i hjulet, men som sagt, du har säkert en poäng.
Är väl det att jag är upplärd med att stänga av med nyckeln, och vara noggran med att inte tömma batteriet, vilket är risken om man stänger av med dödarn.

Trevlig helg:fyllisar
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Fan var ni tvungna att prata om detta :mad:
jag stänger alltid av med dödaren & vet inte om jag kan sluta med det, blivit beroende av just dödaren :gnissla

vet inte varför jag gör det för som många säger blir det ju 2st moment
1 dödaren
2 nycklen

skit ochså jaja jag har inte läst denna tråd.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fan var ni tvungna att prata om detta :mad:
jag stänger alltid av med dödaren & vet inte om jag kan sluta med det, blivit beroende av just dödaren :gnissla

vet inte varför jag gör det för som många säger blir det ju 2st moment
1 dödaren
2 nycklen

skit ochså jaja jag har inte läst denna tråd.

Du kan ju trösta dig med att det förrsta du kollar om det inte startar är just dödaren isf att skuva isär halva hojen och leta fel och försöka springa igång den för att ge upp och vara på väg att köpa nytt batteri efter 30min innan du upptäcker att knappfn står fel! :mad:

Henrik
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
hade samma fråga förra året, då jag ställde frågan till en mekaniker (gammal race förare) fick svaret att man ska använda det vid nöd för att den funktionen kortsluter tändspolarna och det kan inte vara bra i längden.
och för att förebygga dålig kontakt så kan man lite lätt "leka" med den RÖDA gulliga knappen när motorn är av ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top