start och stoppknappen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
stod förövrigt 45min och felsökte i skogen en gång då en av mina gamla hojar hade en tendens att kunna vibrera dödarknappen till offläge. Visste inte det då, men fick lära mig det... Numera kollar jag alltid den först när jag felsöker...

Haha, varit med om liknande. Stod utanför en polare när vi var i 15-16 års ålder och skulle åka hem på mopeden. Kickade nog fan 15-20 långa jävla minuter, blev mer och mer svettig och tänkte hela tiden "va fan? så jävla kallt är det ju inte".
Till slut kom hans farsa ut och påpekade att han tryckt på just "dödarknappen", så när jag tryckte tillbaka den så startade moppen fan på en halv kick :3freak :rofl
 

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
i garaget
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
På min gamla 125:a så var det så att om jag tryckte på dödaren så dog motorn direkt. Men om jag stängde av med nyckeln så fick motorn varva ner. Om man tryckte på dödaren så betedde den sig precis som en skruvdragare gör när man släpper gasen. Man skulle aldså inte kunna fastna med benet i drivningen vid en olycka då man stänger av innan med dödaren.
Det är den anledningen jag ser låta motdorn varva ner istället för tvärstopp.
 

lasse89

Inte alltid men nästan
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Öland/Norge
Hoj
R6 årsmod 03
På dom flesthojar så kortsluter dödarknappen tänspolen/arna och det är ju alldrig bra me kortis.
Men sen är det ju som renault å deras tändspolar vissa går sönder hella tiden å andra går aldrig sönder.
Själv stänger man alltid av på nycklen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen har jag hört att polisen springer ikapp och slår av motorcykeln med dödaren om man wheelar så den ska man alltid koppla bort.

Ibland tar dom nyckelen istället så det riktiga tändningslåset ska man montera iunder sadelen!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sen har jag hört att polisen springer ikapp och slår av motorcykeln med dödaren om man wheelar så den ska man alltid koppla bort.

Ibland tar dom nyckelen istället så det riktiga tändningslåset ska man montera iunder sadelen!
Harvelens tider!
Tar di nyckelen ur tänningslåsarna på motorcykelen?
Tockna orneronkare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top