Startknappen startar knappt!

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
DH rullade ut sin gamla Hynda på en liten tur
Tomgången kinkade så hon chokade den sur
Sedan malde hon slut på all kräm
Det blev till att rulla liket hem (nödrim)

Sura stift behöver torka över natten
Diska nu annars så dör katten
Kvinnfolk ska hålla sig vid spisen
Manligt jobb är att meka plastgrisen (den kallades så när den var ny)

Vilken fin dikt. Förstår inte varför de klagar på killarna på SH. :tuttar

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
den har ju 2000-2500 varv på full choke,det är över tomgången. tomgång är då förbränningsmotorn är igång, men inte används

Poängen med att INTE låta en motor bli varm genom att den står på tomgång (oavsett om tomgången ligger på 1000 eller 2500 varv) är bland annat att vid tomgångsvarav har motorn inte uppnått fullt oljetryck vilket ökar det mekaniska slitaget och samtidigt ger en långsammarare uppvärmning=högre bränsleförbrukning, generatorn har inte uppnått tillräckligt högt arbetsvarv för att ladda batteriet vilket sliter på batteriet, katalysatorn (om sådan finns) har inte uppnått tillräcklig arbetstemperatur för att fungera vilket bidrar till partikelförorening. Fyra tillräckligt bra anledningar för att varmköra en motor genom att köra hojen istället för att låta den stå på tomgång.

//Morphine

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Poängen med att INTE låta en motor bli varm genom att den står på tomgång (oavsett om tomgången ligger på 1000 eller 2500 varv) är bland annat att vid tomgångsvarav har motorn inte uppnått fullt oljetryck vilket ökar det mekaniska slitaget och samtidigt ger en långsammarare uppvärmning=högre bränsleförbrukning, generatorn har inte uppnått tillräckligt högt arbetsvarv för att ladda batteriet vilket sliter på batteriet, katalysatorn (om sådan finns) har inte uppnått tillräcklig arbetstemperatur för att fungera vilket bidrar till partikelförorening. Fyra tillräckligt bra anledningar för att varmköra en motor genom att köra hojen istället för att låta den stå på tomgång.

//Morphine
Sen är det väl också så enkelt att du genom att köra "viftar runt" oljan med hjälp av växellådan?

Edit: Vilket alltså underlättar för motorn att komma upp i arbetstemperatur samt ev även underlättar smörjningen i starten då oljan är kall.

Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Har startknappen startat ännu?
(har lammen tystnat ännu?)

Jo, startknappen startade igår serru! :jäs

Bajken är inlämnad till trygga och kunniga händer dock för en liten koll då den inte lät riktigt kry. :dricka
Hoppas bara att det inte är nåt allvarligt och att jag kan ge mej ut och göra gatorna osäkra igen. :tungan

sportbike

Guest
Jo, startknappen startade igår serru! :jäs

Bajken är inlämnad till trygga och kunniga händer dock för en liten koll då den inte lät riktigt kry. :dricka
Hoppas bara att det inte är nåt allvarligt och att jag kan ge mej ut och göra gatorna osäkra igen. :tungan

Så bra.
Ha en bra avslutning på säsongen.
Hej,hej från oss alla.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...