Startknappen startar knappt!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
jag hade problem med att el-snöret i dödarknappen gick av, en lödkolv senare var problemet borta!
samma modell och år som din så kolla det! :tummenupp

Mest nyfiken vad är ett elsnöre?

Kolla upp om det är iridium stift på den det e javulens påfund till hondorna.
Jag har fått blästra mina ett par svängar för att få fart på mopeden.
Nu har jag iof sprut på min då men det kan vara iridium på din med.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Dra på trissor! Hojen startade! :banana

Varför startar den så käftigt idag plötsligt men inte igår?
Om det är pga av att den blivit sur hur förhindrar jag att liknade incident i framtiden?
Gratulerar:)
Använd bara choken när motorn är kall. Aldrig annars.
kör alltså inte omkring med choken i hela tiden.
Då slipper du sura ner motorn, om det nu är det som har hänt.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Gratulerar:)
Använd bara choken när motorn är kall. Aldrig annars.
kör alltså inte omkring med choken i hela tiden.
Då slipper du sura ner motorn, om det nu är det som har hänt.

Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet
Aha, det verkar inte bra. Motorn ska gå fint och stabilt på tomgång utan att man ska behöva justera med choken.
Nåt fel är det.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet

Kanske går den på för låg tomgång? Leta upp var tomgångsskruven sitter (ett tips är att köpa en verkstadshandbok) och skruva lite på den.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Grattis till starten, då var hon ju bara sur då :tummenupp

Angående att hon dör vid tomgång, gäller det kall eller varm motor?
Är motorn varm när det händer är, troligtvis, din tomgång ställd för lågt. Vad har du för varv på motorn vid tomgång?

Kanske dags att göra rent förgasarna.

/R
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Intressant hur en kvinna blir bemött på forumet med ett sånt här "problem". Hade velat se svaren om en kille startat samma tråd.. :hihi Hoppas du får rätt på "den där knappen som startar hojen" :glömdet

Har du inte sett nån av alla Nash-trådar??? :va
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Att den dör vid rödljus beror alldeles säkert på för lågt ställd tomgång. Att motverka det med att choka som du gör är som att be efter en sur motor. Antagligen surade den till sig igår och ville inte starta, sen hade du turen med dig och bensinen dunstade såpass mycket över natten att den ville starta idag. Mycket möjligt att du drog ur batteriet såpass mycket att den inte tände dessutom. Bara för att den orkar dra runt startmotorn behöver det inte betyda att det tänder. Min R1:a betedde sig på det viset i våras. Att den startade idag beror med andra ord antagligen på att den inte var lika sur, i kombination med temporärt fullgod laddström. Dock hade säkert en fulladdning och lite underhållsladdning med en C-tech-laddare inte varit dumt.

Justera tomgången och sluta kör med choken intryckt när den är varm.

//Morphine

EDIT: Att använda choken betyder att du stryper en del av lufttillförseln till motorn (choke betyder strypa på engelska), vilket gör bränsle/luftblandningen fet (dvs. mer bränsle än luft i blandningen, lambda-värde större än 1). Detta är önskvärt när motorn är kall men inte när den fått upp värme. Kör man på en alldeles för fet blandning för länge blir motorn sur, dvs. choke länge = sur motor.
 
Last edited:

Gabor

Guest
En kurs i mc-teknologi och funktion....

... kanske är en bra ide för de som inte vet hur en mc fungerar.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
har du den i garage ?

sen e det nog tomgågen du bör se över. :hihi:fattartil (eller nogon annan) :tungan
o en lättare service och genom gång vad som e vad på denna mc mm

Have fun in the sun :cool:

gasa du ut den ordentligt då du körde i dag då ??


//Robin
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om din hoj håller på att lägga av vid rödljusen, använd INTE choken. Choken är inget räddningsredskap för hojar som håller på att dö och den är inte heller någon form av turboknapp som en hel del mopedister tror. Håller hojen på att dö, gasa till med GASHANDTAGET eller låt den dö. Choken kommer troligtvis att göra att det som inträffade förra gången återupprepar sig. I och med ditt senaste inlägg så verkar du inte läsa så många inlägg i denna tråd men jag hoppas att du tar till dig åtminstonde lite information.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Oj! Nu gick det flera sekunder sedan senaste inlägget, som sade att man inte ska köra med choke då motorn är varmkörd och att en tomgångsjusternig kan vara bra att göra, så det är nog bäst jag upprepar det:

Kör inte med choken då motorn är varm. Har den tendenser att dö utan choke efter motorn är varmkörd ska du justera tomgången.

:rolleyes:
 

Gabor

Guest
Chokereglaget är INTE till för att hänga make-up väskan på.....:)
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Dra på trissor! Hojen startade! :banana

Exakt samma procedur upprepades idag som igår, dvs på med choke och ett tryck på startknappen och lite gas så gick den igång nästan med detsamma! :)

Men varför ville den inte igår då? :va
Fastän jag provade i 5 olika omgångar med flera timmars mellanrum.

Varför startar den så käftigt idag plötsligt men inte igår?
Om det är pga av att den blivit sur hur förhindrar jag att liknade incident i framtiden?

det är ju som att hälla vatten på en gås. Det har ju skrivits 100ggr nu varför den blivit sur. Är det en vindtunnel mellan öronen?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top