Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jo, jag har tittat på de där avgaspackningarna och de sitter lixom fast där. När man dragit åt den en gång så får de en form och sedan... ändras den inte. Men det kan såklart bli som med alla o-ringar som jag behövt byta. Samtliga har varit platta och det har blivit en stor skillnad när jag satt dit en ny. De håller tätt tills man öppnar på skruven. Sedan måste man byta eftersom den inte längre är elastisk. Möjligen är det något liknade med avgasrörspackningarna och det är kanske läge att beställa nya?

Jag skruvade ur och kollade pilot air jet och den är #80 och det verkar vara standard. Sedan tittade jag i beställningskatalogen och det verkar bara finnas en storlek på den. Vill man ha något annat får man specialbeställa från Keihin. Så sa han i den lokala crossaffären. Så vi kan nog utesluta den.

Jag var in till Yamaha verkstan igår igen och pratade med proffsen.
De sa, "Om burken är så pass öppen (se bilder ovan) så är det inte ovanligt att man behöver gå upp minst 10 storlekar. Istället för att jaga en ny pilot kan man istället tejpa igen hålen *blink, blink*. Då kan man iaf utesluta det."

En annan del/packning skulle kunna vara acv:n som tydligen har till uppgift att spotta in soppa (eller strypa luften) vid avslag på gasen. Den kände jag varken till eller visste vilken funktion den hade. Dessutom har jag inte öppnat den "luckan" ännu så där skulle det ev. också behöva bytas en o-ring eller membran. Med tanke på att nästan ingen anmärkt på den så kanske det inte är så troligt?

 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Avgasrörspackningen fanns hemma och är hämtad från Yamaha men inte installerad ännu.

Jag testade att tejpa för de stora hålen på sidan av fuggen och det kanske blev en aning bättre med #52 piloten. Poppar fortfarande på 1.5 varv ut. 2 varv och den går bra. 2.5 varv så blir den lite tröttare vid påslag. Vill iaf testa nästa steg (#55) och se vad som händer. Alltid lär man väl sig något?
Det går ju att beställa enda upp till #80 så ännu finns det gott om utrymme kvar.
LÄNK: https://www.braigasen.se/jetting-parts/keihin/pilot_keihin/n424-21_keihin/

Jag hittade en förhållandevis enkel mall att följa när man vill labba med munstyckena. Vid ett tillfälle hittade jag även en riktigt bra beskrivning här någonstans från 2007 men lyckas inte hitta den igen.
LÄNK: https://www.braigasen.se/forgasarverktyg/hitta-ratt-bestyckning/hitta-ratt-bestyckning-4-takt/
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Avgasrörspackningen fanns hemma och är hämtad från Yamaha men inte installerad ännu.

Jag testade att tejpa för de stora hålen på sidan av fuggen och det kanske blev en aning bättre med #52 piloten. Poppar fortfarande på 1.5 varv ut. 2 varv och den går bra. 2.5 varv så blir den lite tröttare vid påslag. Vill iaf testa nästa steg (#55) och se vad som händer. Alltid lär man väl sig något?
Det går ju att beställa enda upp till #80 så ännu finns det gott om utrymme kvar.
LÄNK: https://www.braigasen.se/jetting-parts/keihin/pilot_keihin/n424-21_keihin/

Jag hittade en förhållandevis enkel mall att följa när man vill labba med munstyckena. Vid ett tillfälle hittade jag även en riktigt bra beskrivning här någonstans från 2007 men lyckas inte hitta den igen.
LÄNK: https://www.braigasen.se/forgasarverktyg/hitta-ratt-bestyckning/hitta-ratt-bestyckning-4-takt/
En väldigt bra mall. Följ den!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra i gasens instruktioner på bestyckning är bra. Är väl bara att testa dig fram med bestyckningen till hojen går bra. Bestyckningen bli väl ofta lite kompromisser

Är väl också värt att kolla upp air cut off ventilen så den är okej, skulle den sitta fast eller membranet är trasigt så påverkar det ju bestyckningen, jag skulle göra det först innan jag fortsätter med lågfarten.

Tack vare denna tråd har jag äntligen tagit tag med avgassmällarna på avslag på min KLR650, har beställt ny avgaspackning och lågfartsmunstycken i olika storlekar på eBay. Air cut off ventilen är bytt på min hoj men den smäller ändå, antingen pga tjuvluft mot kröken eller snål bestyckning av lågfartskretsen. Har också öppen luftburk och öppnare avgassystem.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Bra i gasens instruktioner på bestyckning är bra. Är väl bara att testa dig fram med bestyckningen till hojen går bra. Bestyckningen bli väl ofta lite kompromisser

Är väl också värt att kolla upp air cut off ventilen så den är okej, skulle den sitta fast eller membranet är trasigt så påverkar det ju bestyckningen, jag skulle göra det först innan jag fortsätter med lågfarten.

Tack vare denna tråd har jag äntligen tagit tag med avgassmällarna på avslag på min KLR650, har beställt ny avgaspackning och lågfartsmunstycken i olika storlekar på eBay. Air cut off ventilen är bytt på min hoj men den smäller ändå, antingen pga tjuvluft mot kröken eller snål bestyckning av lågfartskretsen. Har också öppen luftburk och öppnare avgassystem.
Kul att man kan inspirera andra.

Jag var nära att beställa membranet till acv:n men backade ur när jag fick veta att den kostade 425 spänn. När jag hade isär acc. pumpen så såg det membranet friskt ut och jag hoppas den här gör det också. Annars är det inget val och jag beställer ett nytt såklart. 🤞

Däremot beställde jag nya fina JIS-skruvar till den lilla acv locket samt en o-ringen som sitter där inne. Skruvarna som sitter på nu kommer nog att dö vid nästa lossning (eftersom någon tidigare inte hade JIS mejslar) så jag kommer inte röra acv:n innan grejerna kommer hem (från något Yamaha-lager i Europa). Brukar ta en vecka eller så...
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Pilot #55 är i nu.
Känns stort mot vad boken säger, men enl. alla guider så är det bara att fortsätta uppåt tills det blir bra. (I boken är det ju standard flöde på luften men det är det ju inte i den här burken, så därför behöver jag hålla på med det här.) Motorn stannar när jag skruvar in bränsleskruven helt och det betyder tydligen att piloten iaf inte är för stor. Den här gången kändes motorn lite tveksam om den skulle stanna eller inte så det är nog nära gränsen nu.

Möjligen så sjönk varvtalet när skruven var ute 4 varv och då verkar det som den får för mycket soppa. Den sjönk även vid 0.5 varv ut och ska vi dra några slutsatser av detta borde väl bästa ligga kring strax under 2-ish? Högst tomgång får jag på 1-1.5 varv ut men då poppar det fortfarande på avslaget när jag varvar. På 1 varv ut poppar det i plural vid avslag. På 1.5 varv ut är det någon enstaka gång och det är nog fullt körbart. Precis som när jag testade (2 varv ut) med #52 så poppade det inye heller när jag testade med #55.

Jag hör att det blir skilland när jag skruvar på bränsleskruven men det låter nog ganska lika mellan #52 och #55. Jag kan ju gå upp en till men spontant får jag en känsla av att det egentligen är acv:n som strular. Om jag öppnar piloten ännu mer så kör jag väl till slut över acv:n (som kanske står öppen eller tjärvar). Om acv:n nu har till uppgift att strypa luften vid gasavslag så känns det spontant som att det är den som behöver lagas (och inte försöka överrösta den med mer soppa? Det kanske är så enkelt att det fastnat något litet skit där inne? Jag väntar fortfarande på grejerna från Yamaha så det blir väl i veckan de kommer och som vi får veta mer om vad som händer. I värsta fall behöver jag beställa nytt acv membran (a' 425 spänn) och vänta en vecka till. Dumsnål som man är och inte beställer allt på samma gång...

Jag står fortfarade i garaget med öppen port och varvar/testar. Jag kanske behöver köra lite för att testa på riktigt?

Jag ska nog tillägga att det inte låter alltför jävligt. Det går att köra med det här då det bara kommer en liten puff men det vore ju kul om jag fick till det lulla sista också...

Jag bytte även avgaspackningen men är väldigt tveksam att den läckte. Tittar man på sotningen så smiter inget förbi.
1000009734.jpg
Gammal och ny avgaspackning


1000009733.jpg
Utblåset cylindern
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du verkar ha snöat in helt på om det poppar på avslag eller inte.
Det intressanta är ju hur hojen beter sig på gasdrag.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Du verkar ha snöat in helt på om det poppar på avslag eller inte.
Det intressanta är ju hur hojen beter sig på gasdrag.
Ja, men det beror nog på att den poppade massor när hag började.

Men är inte det här steg ett, i att få motorn att gå rent?
Hur den drar på gas-på-drag är väl kopplat till nålen och huvudmunstycket?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det behövs bara lite läckage i en skarv på avgasröret för att det ska börja väsnas på avslag.
Ökar den mest i varv runt ett varv ut på blandskruven som du skrev ligger du redan på onödigt stort lågfartsmunstycke,speciellt som det knappast kommer att bli kallare väder närmsta halvåret.
Och när du börjar nojja över att avgasröret blir rött på tomgång,försök inte bestycka bort det genom att dränka hojen i soppa...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar delita aircut membranet/hålen genom att ta ur skiten och limma igen hålen. De ger mer bestämd motorbroms men de är så lite att man knapt märker det men tomg går ner mer stabilt och håller sig mer stabil med den skiten delitad, Röd krök bestyckar jag alltid bort genom att ge den mer soppa på lågfart och då försvinner smällarna ocklså. De wr 450 jag ställer in i förgasarna smäller inget och svarar som insprutare och har stabil tomg. Jag skruvar ovanligt mycket med just wr 450 med förgasare och de är mest förgasarkrångel som jag fixar för de blir ju inga andra fel på dem. Men de går få till gången perfekt utan att delita aircut ventilen också ska men de är lättare att justera in gången med delitad aircut. Men med ålderstigna fcr gasare kan man få allehanda problem med gången på låglast och tomg och de beror på oringstätningar i tredje delningen samt igenärgade små hål i runt där i tredje tpårbityen man kan dela. De kan bli så illa att man går bet och måste chansa och köpa en annan förgasare. Jag har en kompisare som kör ktm 400 som fått de svåra felet på gasarna, den går inte rent trots nya oringspackningar i tredje delningen och att jag ultraljudstvättat den.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag brukar delita aircut membranet/hålen genom att ta ur skiten och limma igen hålen. De ger mer bestämd motorbroms men de är så lite att man knapt märker det men tomg går ner mer stabilt och håller sig mer stabil med den skiten delitad, Röd krök bestyckar jag alltid bort genom att ge den mer soppa på lågfart och då försvinner smällarna ocklså. De wr 450 jag ställer in i förgasarna smäller inget och svarar som insprutare och har stabil tomg. Jag skruvar ovanligt mycket med just wr 450 med förgasare och de är mest förgasarkrångel som jag fixar för de blir ju inga andra fel på dem. Men de går få till gången perfekt utan att delita aircut ventilen också ska men de är lättare att justera in gången med delitad aircut. Men med ålderstigna fcr gasare kan man få allehanda problem med gången på låglast och tomg och de beror på oringstätningar i tredje delningen samt igenärgade små hål i runt där i tredje tpårbityen man kan dela. De kan bli så illa att man går bet och måste chansa och köpa en annan förgasare. Jag har en kompisare som kör ktm 400 som fått de svåra felet på gasarna, den går inte rent trots nya oringspackningar i tredje delningen och att jag ultraljudstvättat den.
Intressant.
Är det membranet eller o-ringen som strular mest?
Om du sätter igen hålen, hur mycket behöver du 'jetta" för att kompensera?

När jag har pratat med verkstads-killarna så brukar de säga att Yamaha-ingenjörerna har koll på läget och det finns en bra anledning till varför de olika delarna existerar. Annars hade de nog inte konstruerat så.

ACV:n är just till för att ta bort avgassmällarna (förmodligen något annat också?). Jag har inte haft isär min ännu men jag gissar att det sitter ett typ membran (likt acc. pumpen) där inne, men som sluter till på avslag när det bildas ett vakuum i kretsen. Den är fjäderbelastad.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Kort updatering

Testade idag igen.
Med #48 i pilot och efter lite pill så går tomgång som bäst/högst på 2 ut (bränsleskruven). Poppar ytterst lite och inte alltid, vid gasavslag (från helt öppen trottel). Känns spontant som det här borde fungera i nuläget.

Ang. bränsle-skruven
Den är ju gjord i alu. och jag tycker den passar sisådär i gängan. Jag gissar att de har svarvat gängan men inte haft något bra verktyg för detta (snabbt och billigt i Kina?). Skruven glappar en aning. Nu är ju tätningen längst där inne fjäderbelastad så det spelar kanske en mindre roll för lekage...men va fn. Bättre jobb hade det kunna gjort. Känns lite "b". Mässingsskruven, som är original, sitter mycket bättre. Synd att den är så svår att komma åt för finliret. Annars hade den fått vara kvar.

Försökte även justera in acc. pumpen men det tyckte jag var svårt att få det perfekt. Gasar jag snabbt med lite försiktighet (som man kör) så "bag:ar" den inte alls men vrider jag snabbt (depåvarvar) så dör den nästan. Glappet på acc. pumpen är väldigt litet, om ens något. Jag testade att justera skruven både in och ut men tyckte inte jag märkte någon större skillnad. Dessutom hänger både tomgångsjusteringen och bränsleskruv ihop med det här och är en förutsättning för att ett snabbt gaspåslag ska fungera klanderfritt. Tyckte det blev lite bättre när bränsleskruven satt rätt men jag är inte helt nöjd.
När motorn nästan dör på snabba påslag, är det för snålt eller överflöd då?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Acv ventilen strular sällan, de är bara membranet som kan torka sönder efeter måååånga år.Acv är mest till för att mildra motorbromsen. Med pluggad går tomgången ner lite fortare och blir lättare att justera in med bränsleskruven. Men om man kör seriös Enduro skulle jag nog ha kvar acv för då vill man inte ha mer motorbroms men för grus och asfaltsåka är de bättre utan specielklt för bakhjulsåka då man vill ha mer motorbroms. De är dock löjlig skillnad nmed och utan pluggat, jag vet inte ens om jag känner skillnad på en wr450. På Xr 650 kände jag lite skillnad.
Ang accpumpen så får den för lite bränsle om den stuper vid snabba gaspådrag. Jag brukar naja eller oringa fast vredet med pumparmen sok accpump modd för då tvångsdras pumparmen med gaspådrag. Man kan ev bli tvungen att skruva ner slaglöängden på pumparmen för de blir mer omedeklbar kraftig acc pumpsstråle med fastnajat vred. De går att justera in så den svaeraer som en insprutare, Ang bränsleskruvar från kina så är de väldigt dålig gänga och spets på dem så jag brukar förlänga org skruvmunstycket. Du kan borra hål i munstycket och limma eller löda fast en stålpinne som förlängning. Vik stålpinnen 90 grader så får du bra tag och lätt att räkna varv.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Är det inte dags att ta en sväng?
Jo, inom sin tid. Det blir ju så här ibland om någon annan, innan, har lagat provisoriskt (tejp är vidrigt). Dessutom har han/hon kanske accepterat vissa fel och bara kört på. Sedan få någon annan (nästa ägare) fixa det på riktigt. Samtidigt tycker jag det är lite skönt att vara i garaget. Man kan vara där med jobbarbrallorna och träskor utan att någon kommenterar hur man är klädd. Lugn och skönt Man lär sig massa saker också.. och får experimentera. Sånt är kul.

Tyvärr är inte det här det enda jag håller på med. Dessutom får jag vänta på reservdelar i olika omgångar. Så det tar tid att bli klar.

Jag har en läckande o-ring till motorn som jag behöver åtgärda innan jag gasar iväg. Jag beställer allt via Yamaha (reservdelar) men jag vet inte om det är värt det längre. De har inget som jag behöver hemma på hyllan och allt tar minst en vecka att få hem grejerna. Kvalitet är bra men leveranstiden är en katastrof. Att t ex beställa strumpor från Spanien tar tre dagar att få hem men 2 skruvar och en oring från yamahas centrallager i Holland tar över 2 veckor. Men allt ska väl samåkas med allt annat och de väntar väl tills en bil blir full...så billigt som möjligt.

Nu börjar vädret bli lite bättre så det är nog inte så långt borta för några "runt-runt-rivare". Det är ju under belastning som jag kan märka om motorn går bra på riktigt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Det behövs bara lite läckage i en skarv på avgasröret för att det ska börja väsnas på avslag.
Ökar den mest i varv runt ett varv ut på blandskruven som du skrev ligger du redan på onödigt stort lågfartsmunstycke,speciellt som det knappast kommer att bli kallare väder närmsta halvåret.
Och när du börjar nojja över att avgasröret blir rött på tomgång,försök inte bestycka bort det genom att dränka hojen i soppa...
Jag vet inte vad onödigt stort betyder i det här sammanhanget. I boken står det att 1.5 varv ut är standard inställningen på den här motorn.

Som jag skrev så har jag stoppat i #48 nu och med 2 varv ut så går den som bäst på tomgång (+10°) och inget poppande.

Det är dock lite konstigt att poppandet slutar ungefär 2 varv även för pilot #50, #52, #55. Skilladen på ett större munstycke är att tomången går som bäst/högst längre in på bränsleskruven.

När jag har #48 i och skruvar in bränsleskruven enda in så stannar motorn innan den är i botten. Med #55 så vill den precis stanna när den är i botten.

Spontant så känns det som att poppandet inte beror på det här. Antingen läckage mellan fuggen och cyl. eller i skarven mellan kröken och dämparen. Eller, kanske mest troligt, acv:n.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Ang accpumpen så får den för lite bränsle om den stuper vid snabba gaspådrag. Jag brukar naja eller oringa fast vredet med pumparmen sok accpump modd för då tvångsdras pumparmen med gaspådrag. Man kan ev bli tvungen att skruva ner slaglängden på pumparmen för de blir mer omedeklbar kraftig acc pumpsstråle med fastnajat vred. De går att justera in så den svaeraer som en insprutare

Ang bränsleskruvar från kina så är de väldigt dålig gänga och spets på dem så jag brukar förlänga org skruvmunstycket. Du kan borra hål i munstycket och limma eller löda fast en stålpinne som förlängning. Vik stålpinnen 90 grader så får du bra tag och lätt att räkna varv.

Hur menar du, "skruva ner slaglängden på pumparmen"?
Känna mer glapp när man justerar skruven?

Jag vet inte vart min bränsleskruv är tillverkad men den känns lite b. Tack för tipset om att borra och förlänga. Det tåls att tänka på.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur menar du, "skruva ner slaglängden på pumparmen"?
Känna mer glapp när man justerar skruven?

Jag vet inte vart min bränsleskruv är tillverkad men den känns lite b. Tack för tipset om att borra och förlänga. Det tåls att tänka på.
Den lilla fjäderbelastade skruven som sitter i de svarta plastvredet vid accpump juserar du slaglängd på accpump med.
Här syns skruven och hur man najar ihop för bättre gassvar.
https://www.google.com/search?q=kehin+fcr+accpump+mod&rls=com.microsoft:sv:{referrer:source?}&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7#fpstate=ive&vld=cid:8b92682d,vid:HkRS9G-7yHc,st:0
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Den lilla fjäderbelastade skruven som sitter i de svarta plastvredet vid accpump juserar du slaglängd på accpump med.
Här syns skruven och hur man najar ihop för bättre gassvar.
https://www.google.com/search?q=kehin+fcr+accpump+mod&rls=com.microsoft:sv:{referrer:source?}&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7#fpstate=ive&vld=cid:8b92682d,vid:HkRS9G-7yHc,st:0
Jo, den skruven har jag hittat men hur menar du att jag ska göra för att korta av slaglängden. Menar du att jag ska ta bort glappet helt och skruva ut skruven ännu mer?
Alltså, jag justerar ut skruven så att stången alltid ligger lite på?
Finns det inte en risk att den sprutar soppa på väggen då?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jo, den skruven har jag hittat men hur menar du att jag ska göra för att korta av slaglängden. Menar du att jag ska ta bort glappet helt och skruva ut skruven ännu mer?
Alltså, jag justerar ut skruven så att stången alltid ligger lite på?
Finns det inte en risk att den sprutar soppa på väggen då?
Det är i första hand när accpumpen ska aktiveras som du ställer med justerskruven,men justerar du ut den(för)långt tappar du slaglängd också.
Har du förgasare med leak jet kan du prova mindre sådant för att få pumpen att ger mer bränsle också.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top