Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Så var helgens meck avslutat.

Eftersom vattenpumpen läkte så ville jag byta alla packningar som fanns på den sidan. Lika bra när man ändå håller på.

Egentligen inte så värst stor operation men det tar sin lilla tid om man inte gör allt i ett svep. I mitt fall så fick jag mellan varven hoppa in som support med de nya planteringslådorna som "vi" hade köpt. Och all ny jord som "vi" skulle bära.

d8976b6157bfba91433208a8556c4fa8.jpg

Av med locket

e4d2e453fe26455340a4301bb1b22b14.jpg

Håll ordning på grejerna

7421d43e81cff9efc84bd87ec79004c6.jpg

Alla delar bortplockade

2e4f4a3b14065dee58d389f765b568f5.jpg

Skitig värre men inne i ser det bättre ut

bb19930a8a047330d576042b3f29eafe.jpg

Kolla in "tätningen". Något sliten och när jag tittade närmare på den var den nästan i två delar. Snacka om sista värsen.

9f200d40cf0eb496144d7f65b68a17a0.jpg

Blev även en ny avgasrörstätning.

e64b75ab8a4ecd7b0401738d417d8fd3.jpg

Kicken fick ny packning och jag tog även isär den och fettade in på nytt. Jisses vad den gamla smörjan stank. Påminde om hästskit.

f7ca4bf56df854c95507586b18031b6f.jpg

Alla ytorna är rengjorda och alla gamla rester av packningsmaterial är borta. Ett j-a pill men fint blev det. Skönt med nya packningar också. Allt beställt från Yamaha.

Det gick förhållandevis smidigt ändå men jag har fortfarande inte vant mig vid att dra 10Nm på skruvarna till kåporna (alu). Det är ganska mycket gänga in på skruven och det borde ju hålla, men jag gillar det inte. Alla skruvarna åtdragna med rätt moment, såklart.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...jag har fortfarande inte vant mig vid att dra 10Nm på skruvarna till kåporna (alu). Det är ganska mycket gänga in på skruven och det borde ju hålla, men jag gillar det inte. Alla skruvarna åtdragna med rätt moment, såklart.
Vad har du för momentnyckel när du drar 10 Nm?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
…Kommer att byta omfång när jag handlar nästa gång. 5-30 är mer lämplig.
Jag har även en som drar 20-200 Nm.

Jag skulle vilja ha ett SnapOn med pip. Tror de är bättre?
De jag gillar bäst är Wera Click-Torque. Jag har precis beställt ytterligare en (10-50 Nm).
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
De jag gillar bäst är Wera Click-Torque. Jag har precis beställt ytterligare en (10-50 Nm).
Ja, den verkar bra men i mitt fall handlar det mer om att jag inte gillar att dra stårskruvar in i aluminium. Tidigare ägare kanske inte hade en momentnyckel och gängorna är kanske redan för slitna. Jag litar på momentnyckeln men inte på att gängorna är friska/hela, om du är med på hur jag menar?

Det känns ju sådär om man t ex drar runt en oljeplugg... och allt extraarbete det medför.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ja, den verkar bra men i mitt fall handlar det mer om att jag inte gillar att dra stårskruvar in i aluminium...
Grundregeln jag brukar följa är:
Stålskruv i stål: Minst samma gänglängd som skruvdiametern.
Stålskruv i aluminium: Minst 2.5xgänglängd relativt skruvdiametern.
Titanskruv i aluminium. Oops! Fel forum för det.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Grundregeln jag brukar följa är:
Stålskruv i stål: Minst samma gänglängd som skruvdiametern.
Stålskruv i aluminium: Minst 2.5xgänglängd relativt skruvdiametern.
Titanskruv i aluminium. Oops! Fel forum för det.
Ja, och gör man som jag, köper oem så är det problemet oftast löst. Men som sagt, man vet ju aldrig hur hårt tidigare ägare har dragit skruvarna.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Dags att besikta snart och jag har satt tillbaka alla lampor, skylt, hasthetsmätaren, blinkers och annat.

Nu till tutan, vart sätter ni den någonstans?
..alltså, själva hornet.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top